Röyhtäily/sydän

minnie68

Onke kenelläkään tällaista: Kun juoksen tai hypin tai kävelen rivakasti, alkaa hirveä röyhtäily. Suolistossa ensin tuntuu, että ilma lähtee liikkeelle ja sitten tulee lähes aina hirveinä röyhtäilykohtauksina, harvemmin alakautta. Sattuin tässä juuri mittaamaan pulssia kaulalta kun olin juossut jonkun matkaa ja röyhtäily taas alkoi ja samalla kun ilmaa tuli niin sydän muljusi oudosti.
Onko tämä nyt niin, että röyhtäily johtuu sydämestä vai päin vastoin. Olen koko ajan luullut, että röyhtäilyni johtuu vastsasta mutta mitäs nää sydänmuljunnat sitten ovat ????

24

17862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Max.

      Ei röyhtäily johdu sydämestä. Vatsasta johtuu ja niitä sydänmuljuja voi tulla sen takia. Niin ainakin minulla joskus, tosin kyllä harvoin.

    • Pape

      Mulla jatkuva röyhtäily aiheuttaa järkyttäviä rytmihäröjä, on aiheuttanut jo vuosia päivittäin. Silloin, kun maha on kondiksessa niin sydänkin on rauhassa.

    • valvoja

      Vaiva selviää vatsalaukun tähystyksessä. Muljahtelut todennäköisesti sydämen ylilyöntejä, joita esiintyy kaikilla, mutta kaikki eivät niitä rekisteröi. Mikäli epäilet sydäntäsi, käy sydänfilmissä.

      • minnie68

        5-6 sydönfilmiä ja kaksi polkupyörärasituskoetta. Ei todettu olenkaan rytmihäiriöitä, mutta kun ei tullut röyhtäisyjäkään kun polkupyörällä ei pompita. Vatsa tähystetty ja todettu vain löysä portti, joka aukeaa pienestäkin ilmamäärästä. Sydämestä vielä: rasituksessa st:n (tain jonkun vastaavan) laskua taisaisesti 1,1 mm saakka, joka periaatteessa voisi meinata seplevaltimotautia, mutta ei mulla kuulemma, koska naisilla antaa usein vastaavan tuloksen eikä mitään kuitenkaan ole. Mulla jo 32-vuotiaana sama tulos kuin nyt 5 vuotta myöhemmin ja hengissä olen. Kunto kokeen mukaan normaalia korkeampi. Mutta jäi siitä sellainen pieni epäily. Ei tutkita muulla tavalla enää, ei kuulemma mitään varjoainekuvausta edes harkita.


      • stdown
        minnie68 kirjoitti:

        5-6 sydönfilmiä ja kaksi polkupyörärasituskoetta. Ei todettu olenkaan rytmihäiriöitä, mutta kun ei tullut röyhtäisyjäkään kun polkupyörällä ei pompita. Vatsa tähystetty ja todettu vain löysä portti, joka aukeaa pienestäkin ilmamäärästä. Sydämestä vielä: rasituksessa st:n (tain jonkun vastaavan) laskua taisaisesti 1,1 mm saakka, joka periaatteessa voisi meinata seplevaltimotautia, mutta ei mulla kuulemma, koska naisilla antaa usein vastaavan tuloksen eikä mitään kuitenkaan ole. Mulla jo 32-vuotiaana sama tulos kuin nyt 5 vuotta myöhemmin ja hengissä olen. Kunto kokeen mukaan normaalia korkeampi. Mutta jäi siitä sellainen pieni epäily. Ei tutkita muulla tavalla enää, ei kuulemma mitään varjoainekuvausta edes harkita.

        jo tuolla sydänosastolla kirjoittelin, eli samat vaivat tuloksineen ja taas tämä, että kun pomppii, hyppii kumartuu ja nousee äkisti niin silloin "muka" muljuu jossakin...myös kaksi pyöräkoetta ja viitisen kpl norm ekg. vatsatähystys, eikä mitään epänorm vain siisti vatsaputkisto jne. ainoa oli että: ei ihan selvää palleatyrää. Tätä lääkärin tekstiä jäin miettimään, mitäs sitten?! Mutta kuitenkin älkäämme nyt miettikö, tämä on ihan normaalihkoa. Tuleeko sulla muuten kun kiihdyt (vihastut) niin selkeitä muljahduksia muutama?! Mulla näin käy...


      • minnie68
        stdown kirjoitti:

        jo tuolla sydänosastolla kirjoittelin, eli samat vaivat tuloksineen ja taas tämä, että kun pomppii, hyppii kumartuu ja nousee äkisti niin silloin "muka" muljuu jossakin...myös kaksi pyöräkoetta ja viitisen kpl norm ekg. vatsatähystys, eikä mitään epänorm vain siisti vatsaputkisto jne. ainoa oli että: ei ihan selvää palleatyrää. Tätä lääkärin tekstiä jäin miettimään, mitäs sitten?! Mutta kuitenkin älkäämme nyt miettikö, tämä on ihan normaalihkoa. Tuleeko sulla muuten kun kiihdyt (vihastut) niin selkeitä muljahduksia muutama?! Mulla näin käy...

        ...kun suutun tai jännitän, jopa silloin kun ravistelen esim. peittoa terassilta ja joskus kun puen vaikka yläkautta hankalasti puettavaa mekkoa, missä pieni pukemisaukko ja kädet ja koko kroppa hankalassa asennossa. Kummallisia oireita, ei näitä mulla alle kolmekymppisenä ollut koskaan, mutta sen jälkeen alkoivat.


    • luulotautinenko

      Mulla on ihan samanlaisia oireita.Ei vain tiedä onko rytmihäiriöitä vai mahasta johtuvia.Ilman tulo aiheuttaa sen , että rytmi sekoilee ja röyhtäilyn jälkeen kaikkin on taas ok.Illala kun menee maaten, niin silloin alkaa helposti , varsinkin jo makaa vasemmalla kyljellä.Olen korottanut sängyn päätyä ja se helpottaa jonkin verran.Ensi viikolla on lääkäriin meno. Nimenomaan sydän vaivojen takia.Maha on tähystetty vuosi sitten ,gastriitti, ei sen kummempaa.Lääkkeenä Somac. Vaiva alkaa myöskin jos kumartuu.Kahvi ja raskaat ateriat vaikuttavat samoin suklaa ja voimakkaat mausteet.Olisiko se sitten se palleatyrä?

      • minnie68

        Ok, kerro sitten mitä lääkäri sanoi. Toivottavasti selviää. Mä kanssa hirveesti haluaisin tietää mistä sellaiset oireet johtuu. Mille lääkärille olet menossa, onko ihan kardiologi ? Kysyisitkö voiko ilma mahassa / röyhtäily vaikuttaa sydämen toimintaan, että tulee niitä tuntemuksia ja jos ne johtuu ihan vain mahasta, niin voivatko kuitenkin aiheuttaa sydämeenkin jotakin muutoksia / haittaa ?
        Sellainen tieto olisi kiva kuulla. Onko sulla ollut ko. oireita kauan ja muistatko miten alkoivat. Mulla alkoi v.2000 sillain, että muistan ensimmäisenä oireena kovan närästyksen / poltteen tunteen ruokatorvessa, kurkussa ja ihan suussa asti, niin, että joskus öisin jouduin hakemaan maitoa suuhun, jotta ei olisi polttanut niin kamalasta ja pian sen jälkeen alkoivat sydänoireet.


      • Luulotautinenko
        minnie68 kirjoitti:

        Ok, kerro sitten mitä lääkäri sanoi. Toivottavasti selviää. Mä kanssa hirveesti haluaisin tietää mistä sellaiset oireet johtuu. Mille lääkärille olet menossa, onko ihan kardiologi ? Kysyisitkö voiko ilma mahassa / röyhtäily vaikuttaa sydämen toimintaan, että tulee niitä tuntemuksia ja jos ne johtuu ihan vain mahasta, niin voivatko kuitenkin aiheuttaa sydämeenkin jotakin muutoksia / haittaa ?
        Sellainen tieto olisi kiva kuulla. Onko sulla ollut ko. oireita kauan ja muistatko miten alkoivat. Mulla alkoi v.2000 sillain, että muistan ensimmäisenä oireena kovan närästyksen / poltteen tunteen ruokatorvessa, kurkussa ja ihan suussa asti, niin, että joskus öisin jouduin hakemaan maitoa suuhun, jotta ei olisi polttanut niin kamalasta ja pian sen jälkeen alkoivat sydänoireet.

        kauan, varmaankin neljä vuotta .Joskus on aikoja jolloinka ei tunnu, mutta sitten taas kun se alkaa niin se on todella inhottavaa. Olen vähentänyt kahvin juontia ja lopettanut kokonaan mustankahvin juomisen.Nyt onkin rauhallisempi vaihe menossa. Menen ihan vain terveyskeskuslääkärin vastaanotolle , mutta hän on sellainen joka tutkii eikä jätä puolitiehen asioita.Kerron sitten mitä hän sanoi.


    • luulotautinenko

      Kävin tänään lääkärissä ja pohdimme ongelmaani yhdessä ja lopputulos oli se, että ruokatorvi ja sydän ovat "naapuruksia" ja joskus voi erehtyä luulemaan ruokatorviperäisiä vaivoja sydämestä johtuviksi.Hän kuunteli sydämen tarkoin ja ei siellä mitään ihmeellistä löytynyt.Nyt minun täytyy tarkkailla syömisiäni eli mitkä ruuat aiheuttavat ilman muodostusta ja vältettävä niitä.Sängynpäätä täytyy kohottaa, koska makuulla vaiva tulee helposti.Pitää syödä pieniä annoksia ja ruoka on purtava hyvin.Maitohappobakteerit avuksi päivittäin.Kahvi ja alkoholi minimiin. Eikä rasvaisia ja maustettuja ruokia.Jos vaiva vielä jatkuu sitten tähystykseen.Näillä ohjeilla edetään.

      • minnie68

        Tosi kiva, jos vaivat olisivat "vain" ruokatorvesta. Toivon, että itsellänikin kyse siitä, koska ruokatorvestahan ne aikoinaan alkoivatkin ja sitten tuli vasta ne "sydäntuntemukset". Kai se ruokatorvi voi oikeasti ärsyttää sydäntä, vaikka itse sydämessä ei olisikaan mitään vikaa ja ne lumpsahduksetkin johtusivat oikeasti muusta, ettei sitä sepelvaltomotautia tarvii pelätä. Inhottavia vaivat silti ovat. Taidan kanssa alkaa popsimaan maitohappobakteeritabuja kun niitä täysi purkki on jo ostettu. Kerro taas kokoemuksista ja oireistasi, jos viitsit.
        Yritetään elellä näiden kanssa. Mulla on myös 1-tyypin diabetes ja vaikka ollutkin vasta alle 2 v. niin olen kuullut, että sekin voi pahentaa jotakin vatsaoireita.


      • luulotautinenko
        minnie68 kirjoitti:

        Tosi kiva, jos vaivat olisivat "vain" ruokatorvesta. Toivon, että itsellänikin kyse siitä, koska ruokatorvestahan ne aikoinaan alkoivatkin ja sitten tuli vasta ne "sydäntuntemukset". Kai se ruokatorvi voi oikeasti ärsyttää sydäntä, vaikka itse sydämessä ei olisikaan mitään vikaa ja ne lumpsahduksetkin johtusivat oikeasti muusta, ettei sitä sepelvaltomotautia tarvii pelätä. Inhottavia vaivat silti ovat. Taidan kanssa alkaa popsimaan maitohappobakteeritabuja kun niitä täysi purkki on jo ostettu. Kerro taas kokoemuksista ja oireistasi, jos viitsit.
        Yritetään elellä näiden kanssa. Mulla on myös 1-tyypin diabetes ja vaikka ollutkin vasta alle 2 v. niin olen kuullut, että sekin voi pahentaa jotakin vatsaoireita.

        No, niin tässä sitä ollaan taas.Muutama päivä meni hyvin, viimeyö olikin sitten jotain aivan muuta.Tykytteli ja muljahteli koko yön.Soitin aamulla lääkärille ja sovimme lähetteestä tähystykseen ja , että myöskin sydän tutkittaisiin.Nyt ehkä saadaan selvyys asiaan.Ainakin toivon niin.


      • minnie68
        luulotautinenko kirjoitti:

        No, niin tässä sitä ollaan taas.Muutama päivä meni hyvin, viimeyö olikin sitten jotain aivan muuta.Tykytteli ja muljahteli koko yön.Soitin aamulla lääkärille ja sovimme lähetteestä tähystykseen ja , että myöskin sydän tutkittaisiin.Nyt ehkä saadaan selvyys asiaan.Ainakin toivon niin.

        Hyvä, että pääset tutkimuksiin, toivottavasti pian. Kamalinta on tässä se, että kun ei tiedä oireiden oikeaa alkuperää. Mulla siis tähystetty vatsa ja sydän ultrattu / ekg (6) rasitus-ekg (2). Ainoa vika löysä läppä ruokatorvessa (aukeaa pienestäkin ilmamäärästä) ja pienet läppäviat sydämmessä, jotka eivät oireita aiheuta. Rintaa vihloo, puristaa, kurkkuun ja kaulaan asti, muljuaa, pistää, särkee, jne...jne... Ihan hermo jo mennyt tähän.


    • luulotautinen myös

      oireet! kävin lääkärissä ja sain jotain vatsalääkettä närästykseen. Kumma närästys kun tuntuu vihlontana rintakehässä,röyhtäilynä, puristuksena kurkussa ja nyt lekuri käynnin jälkeen alkanut se sydämen "muljuminen". Kuulemma jos ei lääkkeillä parane, niin tähystetään vatsa, eli mulla tää paranee lääkkeillä :D

      Eikös piimä auta närästykseen ja joku sanoi että kaurapuuro pitäs syödä aaamuisin ja painoahan olisi mulla ainakin hyvä pudottaa..

      äiti vm- 78

      • minnie68

        mullakin samat oireet ja röyhtäily. Ihmettelen jos voi tosiaan olla vain närästystä. Puristaako sinulla ylävatsaa ?


      • äiti vm -78
        minnie68 kirjoitti:

        mullakin samat oireet ja röyhtäily. Ihmettelen jos voi tosiaan olla vain närästystä. Puristaako sinulla ylävatsaa ?

        aiemmin puristanut mutta tänään huomasin senkin vaivan :( Onko sulla jatkuvia oireita vai kuinka usein? Mulla päivittäin vihloo, kurkkua puristaa harvemmin, sydän muljunut pari kertaa, röyhtäilen aika lailla päivittäin, välillä mahassakin kiertää ja tulee etova olo. Lääkäri sillon paineli koko vatsan ja kyseli aristaako mutta ei tuntunut aristavan...


      • äiti vm-78
        äiti vm -78 kirjoitti:

        aiemmin puristanut mutta tänään huomasin senkin vaivan :( Onko sulla jatkuvia oireita vai kuinka usein? Mulla päivittäin vihloo, kurkkua puristaa harvemmin, sydän muljunut pari kertaa, röyhtäilen aika lailla päivittäin, välillä mahassakin kiertää ja tulee etova olo. Lääkäri sillon paineli koko vatsan ja kyseli aristaako mutta ei tuntunut aristavan...

        vaikka eipä kyllä vieläkään selvinnyt mikä vaivaa :O)

        http://www.pokehot.net/luennot/huhmari/Jarkko_Nurminen.PDF


      • minnie68
        äiti vm -78 kirjoitti:

        aiemmin puristanut mutta tänään huomasin senkin vaivan :( Onko sulla jatkuvia oireita vai kuinka usein? Mulla päivittäin vihloo, kurkkua puristaa harvemmin, sydän muljunut pari kertaa, röyhtäilen aika lailla päivittäin, välillä mahassakin kiertää ja tulee etova olo. Lääkäri sillon paineli koko vatsan ja kyseli aristaako mutta ei tuntunut aristavan...

        Samanlailla oireilee kuin sinulla, vaihtelee pitkin päivää, välillä parempaa, mutta harvoin päivää, jolloin oireet olisi täysin poissa. Joka päivä röyhtäyttää. Olen lukenut saman jutun, minkä linkin laitoit ja pelästynyt kun siellä lukee, että röyhtäily voi olla sydänperäinen oire. Ei kai tässä muu auta kuin taas kerran mennä kardiologin vastaanotolle. Olen muuten käynyt v. 2000 alkaen jo 5 kertaa kardiologilla, mutta tuntuu, että ei kukaan lääkäri ymmärrä näitä oireita. Mua inhottaa melkein eniten se puristus ja fyysinen suorituskyky ei kyllä ole läheskään samaan kuin ennen näitä oireita. On rinnassa sellainen paino/ahdistus koko ajan. Kun tekee jonkun äkkinäisen liikkeen esim. juoksupyrähdyksen niin heti tuntuu kummalta, ei terveeltä. Äsken olin lenkillä ja kaadun istualteen niin johan alkoi rinnassa tuntumaan tosi oudolta, tietysti pelästyinkin, mutta ei ennen tällaista ollut.
        Sitten lenkillä tuntui kummaa kirvelevää kipua tällä kertaa keskellä rintaa, päivällä pisti vasempaan kylkeen.


    • uppppp

      .....

    • jbjhgggh

      ........

    • Röyhtäilijä

      Selvisikö röyhtäilyn syy koskaan?

      • röyhhhhburrrrp

        Ilmaa mahalaukussa! Röyhhhh


    • Anonyymi

      Voisiko olla ilma ruokatorvessa.

    • Anonyymi

      Minua röyhtäyttää kamalasti joka päivä tulee useita röyhyjä perä perään, vatsassa inhottava paineen tunne välillä kipua ja sydän muljuu jatkuvasti, jos maha ei oireile niin ei sydänkään, nyt on jatkunut jo kaksi viikkoa, mulla alkoi palleatyräleikkauksen jälkeen pahana, ennen sitä ei ollut läheskään tällaista. 8 kk nyt leikkauksesta. Menee jo masennuksen puolelle, kun ei voi lähteä mihinkään sosiaaliseen tapahtumaan, eikä paljon lenkkeillä huvita. Verenpainekin on korkea kun on tukala olla, en tiedä mitä tekisin. Lääkärille pitäisi mennä, gastroenterologi soittaa minulle vielä ennen joulua, siis minut leikannut lääkäri, käskee varmaan ottaa yhteyttä terveyskeskukseen. Tähysti minut keväällä ja mitään erikoista ei löytynyt, sanoi, että kun leikataan niin elämänlaatu paranee, rytmihäiriöt häviää ja vatsan tunne ja röyhyt myös, kaikki nämä tuplaantuivat leikkauksen jälkeen, että paskaa puhui. Turha katua enää, kun se on tehty, loppuelämä paska, jos ei apua saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe