Turvakielto

epätoivoinen ex

Hankkiuduin toissa vuonna eroon jo kauan häiriintyneesti käyttäytyvästä elämänkumppanistani jonka käytös kävi kokoajan uhkaavammaksi. Kun mikään muu ei enää auttanut, muutin kokonaan toiselle paikkakunnalle ja sain turvakiellon parin turhan yrityksen jälkeen aloittaakseni uuden häiriöttömän elämän.

Rauhallista elämää kesti vain pari vuotta kun noin kuukausi sitten törmäsin ex -kumppaniini kuntakeskuksessa. Kun kysyin miten hän oli voinut löytää minut vaikka osoitetietoni olivat salaiset, sain yllätyksekseni kuulla verotietoni olevan julkiset. Niistä hän oli löytänyt syntymävuoteni ja koko nimeni ja yhdistänyt minut asumaan kyseisellä pienehköllä paikkakunnalla. Yllätyin löytäessäni netistä itseäni koskevia tietoja valtakunnallisen lehden järjestämästä verotettavien hakuohjelmasta, johon minulla oli toimituksen mukaan kuulemma etuoikeus kuulua "paljon" pääomatuloja ansaitsevana. Viiden viikon sinnittelyn jälkeen olen ajatellut muuttaa taas. En tosin tiedä vielä minne..

Mitä ihmeen hyötyä on turvakiellosta jos kerran veroviranomaiset saavat kertoa koko nimeni ja syntymävuoteni mukaan lukien henkilötietoni lehdille, jotka julkaisevat ne asuinpaikkaani myöden kaikkien luettavaksi?

4

1109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turvassa

Ei minun tietojani vaan ole julkisuuteen vuotanut - turvakiellon takia.

• Turvakieltosi...

Onkohan turvakieltosi liian suppea? Niitä on eri tasoisia.

Tosin lienee niin, että tietyt viranomaisrekisterit saavat uudet osoitteet automaattisesti, mitä minä pidän kyllä riskinä.

Itse olin virkamiehen häiriköinnin kohteena, kun pyysin osoitetietoni salaisiksi. Hän vain oli sellaisen viraston virkamies, jonne osoitetiedot menevät ilman muuta (tällaisia virastoja ovat eläkelaitokset, verottaja, Tele, Kela jne).

Minulla ei kuitenkaan ole kuin kai alimman asteinen salaus, sillä voin tarkistaa osoitetietoni antamalla sosiaaliturvatunnuksen, mutta esim. sisareni, jolla on väkivallan uhan vuoksi ja luottamustehtävän vuoksi tiedot salaiset, joutuu menemään paikan päälle tarkistamaan osoitetietojensa oikeellisuuden.

• sorry vaan

Turvakielto takaa vain sen ettei viranomainen kerro asuinkuntaasi jonkun sitä kysyessä. Verotiedot ovat aina julkisia lukuunottamatta sitä, että turvakieltoon oikeutetun verovelvollisen asuinkuntaa ei mainita verohallinnon julkaisemissa verotiedoissa. Asuinkuntasi on julkaistu verotietojesi ohessa lehdessä ja lehtikirjoitteluhan ei tietenkään ole verotoimistojen vastuulla. Näin tapahtuu jokaisen verovelvollisen tapauksessa, oli turvakielto tai ei.

• lainlukija

Verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 4 §:n mukaan vuosittain toimitetussa verotuksessa julkisia verotustietoja ovat verovelvollisen nimi, syntymävuosi ja kotikunta, jollei turvakieltoa koskevissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 31 kohdasta tai väestötietolain 25 §:n 4 momentista muuta johdu.
      Tämän säännöksen rikkominen on viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 35 §:n ja edelleen rikoslain mukaisesti rangaistava teko. Tällaisessa tapauksessa kannattaa tehdä poliisille veroviranomaisen toiminnasta tutkintapyyntö. Sen käsittely on tosin julkista, niin että suo siellä ja vetelä täällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2390
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2303
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      36
      1716
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1668
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      27
      1049
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe