Viina on viisaille...

Di

Kyllä tuossa vanhassa totuudessa "Viina on viisasten juoma" piilee se ydin.
Jos ja kun ei osaa ottaa (= ole viisas viinan kanssa), niin sitten pitää olla ottamatta. Ei siinä auta itkeä ja ihmetellä sopiiko alkholi lääkkeitten tai muiden huumavien aineiden kanssa käytettäväksi.
Itse vanhana juoppona tiedän kyllä ihan tasan tarkkaan mistä puhun. 10 vuotta putkeen, niin ei siinä enää mikään hymyillyttänyt. Kaikki rahat meni viinaan, hyvä kun lapsille ruokaa sai ostettua. Ulkonöltäni olin kuin vanha mummo. Fyysisestä terveydestä en piitannut pätkääkään. Aina piti olla niin helvetin hauskaa ja sitten kun ei enää ollutkaan, juotiin lisää. Lopuksi ei enää viinakaan tehnyt onnelliseksi, joten join vain,koska vieroitusoireet olivat niin karmeat. Ei vaan pysytynyt olemaan hetkeäkään ilman. Mitäs sitten? Kiinnostaako tietää? Voisin vaikka kertoakin, jos joku haluaa?!.....

13

457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jake

      Kerro toki lisää

      • Di

        Just. Jatketaan siis. Totuushan on, että viinan juonnissakin tulee stoppi. Jos siis sitä on todella ottanut. Eli tässä en tarkoita viinan juomisella todellakaan mitään viikonloppupulloa, vaan ihan oikeaa alkoholistimeininkiä.
        Se stoppi siis tulee joko fyysiseltä tai henkiseltä puolelta. Fyysisessä tietty on rasvamaksa, maksakirroosi ja muiden siuskalujen poksahtaminen. Sekin on sinänsä jo pelottavaa, mutta se henkinen...
        Kun olet jo aivosolujasi tiuhaan tuhonnut, ei päässäsi olekaan kuin yksi ajatus: mistä saada lisää? Ja kun tämä ajatus pyörii päässä aamusta iltaan ja päällä on ainainen vieroituoireiden (todellinen vapina; sisäinen ja ulkoinen) pelko, häpeän tunne sekä kyvyttömyys tehdä mitään muuta kuin kallistaa pulloa, ollaan jo niin syvällä, että herää pelko, ettei siitä selviäkään hengissä. Tämä yksinkertainen ajatus, kuolemanpelko ja se oma kuva itsestään, mikä sillä hetkellä on, saa taatusti liikkeele siellä sumentuneissa aivoissakin jotain. Tähän pisteeseen kun itse pääsin, oli hengenlähtö todella lähellä. (En suosittele kokeilemista!)
        Kuolemanpelko ja siihen liittyneet todella karmeat vieroitusoireet saivat siis lopettamaan. Kuulostaa ehkä yksinkertaiselta, mutta olin taistellut jo vuosia sen kanssa miten pääsen eroon viinasta, joten kaikkineen tämä pelkokin oli tervetullut.
        En ikinä ole käynyt esim. AA:ssa, joka voi olla joillekin ihan hyvä vaihtoehto. Suosittelen kuitenkin, jos vain mahdollista, jonkinlaisen tukihenkilön hankkimista. Joku sellainen, joka itse on kokenut saman. Silloin molemmat tietää mistä puhutaan ja missä mennään.
        Nyt siis 7. vuosi selvänä enkä ajattele viinaa päivittäin. En väitä, että olisi ollut helppoa, mutta tällä hetkellä elämä on sellaisessa mallissa kuin sen pitääkin. Nyt vain jälkiviisaanana tulee usein mieleen, miksi yleensä aloitin viinan kanssa ja kuinka monta vuotta meni hukkaan...
        Kaikilla on syynsä hakea viinasta apua milloin mihinkin ja jos sitä osaa ottaa asia on ok. Mutta jos ei osaa olla ottamatta, kannattaa miettiä syitä siihen.
        Syy löytyy aina omien korvien välistä!


      • Jake
        Di kirjoitti:

        Just. Jatketaan siis. Totuushan on, että viinan juonnissakin tulee stoppi. Jos siis sitä on todella ottanut. Eli tässä en tarkoita viinan juomisella todellakaan mitään viikonloppupulloa, vaan ihan oikeaa alkoholistimeininkiä.
        Se stoppi siis tulee joko fyysiseltä tai henkiseltä puolelta. Fyysisessä tietty on rasvamaksa, maksakirroosi ja muiden siuskalujen poksahtaminen. Sekin on sinänsä jo pelottavaa, mutta se henkinen...
        Kun olet jo aivosolujasi tiuhaan tuhonnut, ei päässäsi olekaan kuin yksi ajatus: mistä saada lisää? Ja kun tämä ajatus pyörii päässä aamusta iltaan ja päällä on ainainen vieroituoireiden (todellinen vapina; sisäinen ja ulkoinen) pelko, häpeän tunne sekä kyvyttömyys tehdä mitään muuta kuin kallistaa pulloa, ollaan jo niin syvällä, että herää pelko, ettei siitä selviäkään hengissä. Tämä yksinkertainen ajatus, kuolemanpelko ja se oma kuva itsestään, mikä sillä hetkellä on, saa taatusti liikkeele siellä sumentuneissa aivoissakin jotain. Tähän pisteeseen kun itse pääsin, oli hengenlähtö todella lähellä. (En suosittele kokeilemista!)
        Kuolemanpelko ja siihen liittyneet todella karmeat vieroitusoireet saivat siis lopettamaan. Kuulostaa ehkä yksinkertaiselta, mutta olin taistellut jo vuosia sen kanssa miten pääsen eroon viinasta, joten kaikkineen tämä pelkokin oli tervetullut.
        En ikinä ole käynyt esim. AA:ssa, joka voi olla joillekin ihan hyvä vaihtoehto. Suosittelen kuitenkin, jos vain mahdollista, jonkinlaisen tukihenkilön hankkimista. Joku sellainen, joka itse on kokenut saman. Silloin molemmat tietää mistä puhutaan ja missä mennään.
        Nyt siis 7. vuosi selvänä enkä ajattele viinaa päivittäin. En väitä, että olisi ollut helppoa, mutta tällä hetkellä elämä on sellaisessa mallissa kuin sen pitääkin. Nyt vain jälkiviisaanana tulee usein mieleen, miksi yleensä aloitin viinan kanssa ja kuinka monta vuotta meni hukkaan...
        Kaikilla on syynsä hakea viinasta apua milloin mihinkin ja jos sitä osaa ottaa asia on ok. Mutta jos ei osaa olla ottamatta, kannattaa miettiä syitä siihen.
        Syy löytyy aina omien korvien välistä!

        Hienoa! Onnittelut sinulle 7:stä raittiista vuodesta. Älä turhaan harmittele menneitä viinavuosia: myös ne ovat vaikuttaneet siihen, mitä olet tänään. Onneksi pääsit irti. Kaikki eivät pääse irti juotuaan pitkään. Voisinpa sanoa sellaisen asian, että edes yksi ihminen saisi apua, mutta totuus on, että jokaisen on itse löydettävä se oma "juttunsa". Terapiassakaan lääkäri ei tule sanelemaan, että teet nyt näin ja näin; jutun on toimittava silloinkin, kun kukaan ei ole valvomassa. Lääkäri voi ainoastaan auttaa avuntarvitsijaa avaamaan silmänsä, heräämään näkemään vastuu itsestään ja muista. Tie raittiuteen on kivinen, JOS pullosta ei halua päästää irti. Kun päätös on kypsynyt, raittiuteen ei halua edes nähdä muita vaihtoehtoja, ja selvänä olo tuntuu hyvältä. Yllättäen rahaakin on kertynyt säästöön jo merkittävä summa. Ihminen luopuu uhrimentaliteetistaan, pullosta ja alkaa näkemään pitkän pessimistikaudensa jälkeen optimismin valonpilkahduksen – omasta kokemuksestani tiedän, että se jos mikä tuntuu hyvältä.

        Toivotan mitä parhainta onnea kaikille viinan pirun kanssa taisteleville!


    • hiIpeä_sontio

      Viina tekee erittäin viisaaksi. En ole koskaan nähnyt mitään älykkäämpää, kuin housuihinsa sontinut kanarialinnunkeltainen puistokemisti.

      • Onko tämä ennätys vanhojen ketjujen ylösnousemuksessa? 2003 -> 2017 ?


      • paperiarkkipiispa kirjoitti:

        Onko tämä ennätys vanhojen ketjujen ylösnousemuksessa? 2003 -> 2017 ?

        Pakko olla, koska näyttäisi olevan palstan kaikkien aikojen ensimmäinen viesti.


    • Viina on viisaiden juoma mutta menee se tyhmäänkin päähän

      • hauka.ukkuun

        Ja löylykauha tanakasti percesiImässä.


      • hauka.ukkuun kirjoitti:

        Ja löylykauha tanakasti percesiImässä.

        En usko että se vaikuttaa asiaan. Toki saattaa ihminen viinaa juotuaan keksiä vaikka ja mitä hullua niin kait se saattaa sujauttaa kauhan persuksiin myös


    • jjttr

      Koska viina on viisasten juoma, se pitäisikin juopoilta kieltää kokonaan.

      • ewretre

        Taas raitisteleva hinuri on eksynyt väärälle palstalle!


      • jjttr
        ewretre kirjoitti:

        Taas raitisteleva hinuri on eksynyt väärälle palstalle!

        Älä typerä pentu kitise.
        Juon viinaa silloin kun haluan vailla mitään vahinkoa tai haittaa, koska olen viisas.


    • RAL-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      568
      3769
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3268
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2761
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2679
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2064
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2021
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1837
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1785
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1710
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      46
      1692
    Aihe