niin sillon kun noin 1,5 vuotta sitten sain phaleonopsikseni, niin kuulin / luin jostain että vartta pitäisi leikata väliajoin,jostain tiettyä kohtaa.
onko totta??
jos on,niin mistä kohtaa ja milloin :o
kiitos vastanneille.
orkidean leikkaaminen......?!?!
6
6462
Vastaukset
- kertoo
Hei!
Älä missään nimessä leikkaa,ennen kuin kukkavarsi on kuivunut kokonaan olkimaiseksi.Se saattaa tehdä vielä monta kukintoa samaan kukkavarteen.Itse en ole leikannut,ennen kuin e ovat kokonaan kuivuneet olkimasiksi.Nyt muutama oma phalaenopsikseni on nupuillaa.- ...
hienoa. :) varsi onkin kuiva jo kärjestä,ootan että siis kuivuu kokonaan.
- phalaenopsis
... kirjoitti:
hienoa. :) varsi onkin kuiva jo kärjestä,ootan että siis kuivuu kokonaan.
juu se saattaa kuivua kokonaan,tai sitten lakkaa kuivumasta ja tekee kukkavarren ylimmästä silmusta uudet nuput.Itselläni kävi niin.mutta ei kannata leikata,ennenkuin se on kokonaan kuivunut.
- Perhosork.d.
phalaenopsis kirjoitti:
juu se saattaa kuivua kokonaan,tai sitten lakkaa kuivumasta ja tekee kukkavarren ylimmästä silmusta uudet nuput.Itselläni kävi niin.mutta ei kannata leikata,ennenkuin se on kokonaan kuivunut.
Minullepa ei tehnytkään uutta kukkaa, vaan uuden kasvin kokonaan! Odotan, että kasvattaisi ilmajuuria. Sitten sen ehkä voisin istuttaa omaan purkkiin.
Toinen orkideani oli komeissa nupuissa, kun sen ostin. Kaikki nuput kuivuivat pois yksi kerrallaan, lopulta koko varsi, ja uusi lehti kuoli.
Taisivat myydä minulle tuoreen vainajan! - sirkka
Perhosork.d. kirjoitti:
Minullepa ei tehnytkään uutta kukkaa, vaan uuden kasvin kokonaan! Odotan, että kasvattaisi ilmajuuria. Sitten sen ehkä voisin istuttaa omaan purkkiin.
Toinen orkideani oli komeissa nupuissa, kun sen ostin. Kaikki nuput kuivuivat pois yksi kerrallaan, lopulta koko varsi, ja uusi lehti kuoli.
Taisivat myydä minulle tuoreen vainajan!"vauvan" eli keikin. Odota rauhassa kunnes ilmajuuret ovat n. 2cm pituiset. Silloin voit irrottaa sen varovasti varresta ja istuttaa omaan ruukkuunsa. Alustan tulee olla karkearakeista orkidean kasvualustaa, jonka voit itse valmistaa sekoittamalla kaarnanpaloja ja rahkasammalta. Jos näitä ei ole saatavissa, kaupassa myytävä orkideamulta käy myös. Orkideasi teki sopivaan aikaan keikin, sillä kevät on tulossa ja uusi kasvi saa tarpeeksi valoa jaksaakseen aloittaa kasvun omassa ruukussaan. Parasta siis antaa sen olla emokasvin varressa kiinni kevätpäiviin asti.
Nuppunsa pudottanut orkideasi on varmaankin kärsinyt valon puutetta näinä pimeinä aikoina. Myös ilmankosteus on monesti niin paljon alempi kotioloissa kuin puutarhoissa, että sekin lisää kasvin huonoa vointia kotiin tuotaessa. Älä kuitenkaan heitä orkideaasi vielä pois, vaan tarkista onko sillä juuret tallella. Jos on, niin hoida sitä edelleen kastelemalla upottaen 1-2 kertaa kahdessa viikossa. Sumuttele myös varovasti lehtiä. Ehkä se elpyy kasvuun ja tekee aikanaan uuden kukkavarren nuppuineen :) - hana
Mistä kohtaa silloin leikkaat sen? Vain kuivuneen osan pois vai koko kukkavarren juuresta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897229- 353831
- 453430
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402562- 2082386
- 412352
- 1232246
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292149Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241878- 401819