Hei,
Kirjoittelen nyt tänne koska en tiedä mitä muuta tehdä.. Uusi hedelmöityshoitolaki astuu kesällä voimaan ja siinähän kielletään jatkossa sijaissynnytykset / kohdunvuoraus.
Tämä olisi minulle ja miehelleni ainut tapa koskaan saada biologinen lapsi. Minulta puuttuu nimittäin synnynnäisesti kohtu jossa lapsi voisi kasvaa. Ystäväpiiristä, perheestä tai suvusta ei meille löydy sijaisäitiä. Tiedän että asia on erittäin henkilökohtainen, eettisesti vaikea ja kaikin puolin hankala,mutta tiedän myös että meidän joukosta löytyy ihmisiä jotka olisivat halukkaita auttamaan tälläisessä tilanteessa. Jos nyt sellainen nainen sattuu tämän viestin lukemaan niin kirjoittele..
Kiitos ja hyvää uutta vuotta!
Sijaissynnytys
19
2114
Vastaukset
- odotuksen odottaja
Minusta olet pyytämässä hiukan väärällä palstalla.
Lapsettomuuspalstalla on niitä, joilla on itselläkin ongelmia saada lapsia. Eli tällainen "avunantaja" saattaa olla huonoin mahdollinen vaihtoehto. Suosittelisin kirjoittelemaan esim. vauvakuume tai odotus-palstoille. Esim. odotus-palstoilla on naisia, jotka kykenevät tulemaan raskaaksi ja raskaus kestää loppuun asti (usein). Lapsettomuus-palstalla on tyyppejä, joilla alkio ei välttämättä kiinnity tai keskenmenoriski on suurempi. - sinda--
Tottakai haluan synnyttää lapsesi. Ensin voida pahoin 3 kuukautta, oksennella, kärsiä päänsärystä ja hirveästä etovasta olosta.
Sitten ravata ultrissa, kokeissa ja katsoa venyvää vatsanahkaani. Sitten kärsiä ne viimeiset helvetilliset viikot, kun närästää, ei saa nukuttua, katsoa raskausarpia ja isoja rintoja
Ja se synnytys. Sen jos jonkun teen mielelläni sinun puolestasi. Kun kohtu työntää vauvaa synnytyskanavassa, kivut ja tuska repii koko selkää ja alavatsaa, tajunta sumenee, silmissä pimenee, hiki valuu ja veri lentää. Sitten välilihan leikkaus, ompelut, maitoa valuvat rinnat ja viikkojen jälkivuoto ja säryt. Ja avot, sinä saat ihanalta tuoksuvan 36,5 asteisen paketin kotiin.
Ja minulla on edessä sitten kiinteytys siihen tilanteeseen missä nyt ollaan.
Laita puhelinnumerosi, niin sovitaan tämän ihanan odotuksen alkaminen.- _M_
Aika purevaa ivaa sinda--lta. Jos raskauden näkee pelkästään negatiivisesti, tuskinpa kannattaa hankkia lasta edes itselle, saati ryhtyä sijaissynnyttäjäksi.
Onhan se valtavan suuri lahja, jos toiselle synnyttää lapsen. Pelkään, että raskaana olevan naisen on vaikea olla kiintymättä vauvaan, joka kasvaa hänen vatsassaan, vaikka toisen sukusoluista. Itse en ainakaan pystyisi antamaan odottamaani ja synnyttämääni lasta pois. (Lapseton minäkin.)
Mutta kyllä joku voi tästä huolimatta ryhtyä sijaissynnyttäjäksi. Joissain maissa köyhät naiset kai tekevät sitä rahan takia, ikävä kyllä. Kun Suomeen tuo laki tulee, sen jälkeen on mahdollisuus vielä saada lapsi tällä tavalla ulkomailla. - sinda--
_M_ kirjoitti:
Aika purevaa ivaa sinda--lta. Jos raskauden näkee pelkästään negatiivisesti, tuskinpa kannattaa hankkia lasta edes itselle, saati ryhtyä sijaissynnyttäjäksi.
Onhan se valtavan suuri lahja, jos toiselle synnyttää lapsen. Pelkään, että raskaana olevan naisen on vaikea olla kiintymättä vauvaan, joka kasvaa hänen vatsassaan, vaikka toisen sukusoluista. Itse en ainakaan pystyisi antamaan odottamaani ja synnyttämääni lasta pois. (Lapseton minäkin.)
Mutta kyllä joku voi tästä huolimatta ryhtyä sijaissynnyttäjäksi. Joissain maissa köyhät naiset kai tekevät sitä rahan takia, ikävä kyllä. Kun Suomeen tuo laki tulee, sen jälkeen on mahdollisuus vielä saada lapsi tällä tavalla ulkomailla.minä en ole lapseton, vaan odotuksen, synnytyksen ja äitiyden kokenut.Äitiys on ollut parasta tähän asti elämässäni. Odotus sen sijaan pelkoineen, fyysisine särkyineen ja muutoksineen ei. Negatiivinen sävy..hmm? Ei ole, vaan täyttä realismia. Raskausaika on erittäin vaativaa niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Kyllä huomaa että alkuperäisellä ei ole kaikki kotona ja huomaa ettei todella ollut koskaan raskaana, kukaan täysjärkinen ei tuollaista ehdottaisi. Ja kukaan täysjärkinen ei moiseen suostu.
Ja nyt ei kannata kommentoida "et ole kypsä äidiksi"- lässytystä. Olen tälläkin hetkellä raskaana rv 11 (kolmatta lasta odotan) ja en kyllä tätä oloa kärsisi kenenkään muun vuoksi, en edes oman sisareni. Tieto, että odotusaika on rajallinen ja elämänikäinen aarre (toivottavasti, sitähän ei kukaan varmuudella tiedä) odottaa lopussa saa minut ryhtymään tähän.
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, miten, oikeammin millä summalla "anni" on ajatellut korvata tämän pikkuisen palveluksen? Vaikka lapsen saantia ei voi rahassa mitata, niin mielestäni n. 500 000 euroa voisi olla kohtuullinen korvaus, siis vähintään, jos joku löytyy, jolla hyvää tahtoa riittää. - sindalle
sinda-- kirjoitti:
minä en ole lapseton, vaan odotuksen, synnytyksen ja äitiyden kokenut.Äitiys on ollut parasta tähän asti elämässäni. Odotus sen sijaan pelkoineen, fyysisine särkyineen ja muutoksineen ei. Negatiivinen sävy..hmm? Ei ole, vaan täyttä realismia. Raskausaika on erittäin vaativaa niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Kyllä huomaa että alkuperäisellä ei ole kaikki kotona ja huomaa ettei todella ollut koskaan raskaana, kukaan täysjärkinen ei tuollaista ehdottaisi. Ja kukaan täysjärkinen ei moiseen suostu.
Ja nyt ei kannata kommentoida "et ole kypsä äidiksi"- lässytystä. Olen tälläkin hetkellä raskaana rv 11 (kolmatta lasta odotan) ja en kyllä tätä oloa kärsisi kenenkään muun vuoksi, en edes oman sisareni. Tieto, että odotusaika on rajallinen ja elämänikäinen aarre (toivottavasti, sitähän ei kukaan varmuudella tiedä) odottaa lopussa saa minut ryhtymään tähän.
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, miten, oikeammin millä summalla "anni" on ajatellut korvata tämän pikkuisen palveluksen? Vaikka lapsen saantia ei voi rahassa mitata, niin mielestäni n. 500 000 euroa voisi olla kohtuullinen korvaus, siis vähintään, jos joku löytyy, jolla hyvää tahtoa riittää.jos odotat kolmatta mitä helvettiä surffaat lapsettomien palstalla?
- Lapseton myös
sindalle kirjoitti:
jos odotat kolmatta mitä helvettiä surffaat lapsettomien palstalla?
Moi!
Ihmetyttää kun tuodaan omat asenteet kamalan jyrkästi esille! Kyllä varmasti mielipide saa olla kaikilla, mutta tällainen provosointi on jo ihan liikaa kun näinkin vaikean asian kuin lapsettomuuden äärellä, puidaan erilaisia vaihtoehtoja hoitaa se.
Minun mielestäni sijaissynnytys on erittäin oiva hoitokeino lapsettomuuteen ja se on todella harmi, että laki tulee sen kieltämään. Kaikista ei ole siihen eikä tarvitse ollakkaan, mutta sellainen ihminen joka siihen kykenee on kultaakin arvokkaampi. Mehän olemme kaikki yksilöitä ja erilaisia lujan kiitos.
Onnea etsinnälle! - zappa-kissa
sinda-- kirjoitti:
minä en ole lapseton, vaan odotuksen, synnytyksen ja äitiyden kokenut.Äitiys on ollut parasta tähän asti elämässäni. Odotus sen sijaan pelkoineen, fyysisine särkyineen ja muutoksineen ei. Negatiivinen sävy..hmm? Ei ole, vaan täyttä realismia. Raskausaika on erittäin vaativaa niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, miten, oikeammin millä summalla "anni" on ajatellut korvata tämän pikkuisen palveluksen? Vaikka lapsen saantia ei voi rahassa mitata, niin mielestäni n. 500 000 euroa voisi olla kohtuullinen korvaus, siis vähintään, jos joku löytyy, jolla hyvää tahtoa riittää.Minusta on todella julmaa vastata noin ihmiselle jolla ei ole kohtua eikä mitään mahdollisuutta itse synnyttää lasta. Pitäisi ajatella muiden tunteita myös ja ymmärtää elämää vähän laajemmalti. Jos itse joskus sairastut vakavasti niin silloin ehkä ymmärrät kärsimyksen mitä tuo ihminen kokee. Itse en sijaisynnytykseen pystyisi, mutta ne jotka pystyy ovat todella ihailtavia ihmisiä.
- *TT*
zappa-kissa kirjoitti:
Minusta on todella julmaa vastata noin ihmiselle jolla ei ole kohtua eikä mitään mahdollisuutta itse synnyttää lasta. Pitäisi ajatella muiden tunteita myös ja ymmärtää elämää vähän laajemmalti. Jos itse joskus sairastut vakavasti niin silloin ehkä ymmärrät kärsimyksen mitä tuo ihminen kokee. Itse en sijaisynnytykseen pystyisi, mutta ne jotka pystyy ovat todella ihailtavia ihmisiä.
...lähipiirissään yhtään lapsettomuudesta kärsivää. Sindalle vielä tiedoksi: Suomessa on kyllä syntynyt lapsia sijaissynnytyksen kautta, ja ongelmia ei ole ollut. Teeveestä muutaman dokumentin katsoneena olen onneksi huomannut, että useimmilla sijaissynnyttäjillä on ihan kypsä ja empaattinen asenne kun tuohon hommaan ovat lähteneet.
Ja kyllä, olen 100% varma että kumpikin isosiskoistani olisi valmis minulle sijaissynnyttäjäksi, jos minulla olisi sellainen tarve.
p.s. Ja onneksi ei ole, niin ei tarvinnut tälläkään kertaa muiden ilkeydestä liiaksi mieltänsä pahoittaa. - sinda-- vastaa
sindalle kirjoitti:
jos odotat kolmatta mitä helvettiä surffaat lapsettomien palstalla?
oletko ajatellut, että ihminen, joka ei itse kärsi lapsettomuudesta, voi silti elää elämää, jossa lapsettomuuden tuska on läsnä. Siksi surffailen tällä palstalla useinkin.
Jos luit viestini tarkkaan, osasit ehkä tulkita rivien välistä, että sisareni kärsii lapsettomuudesta.
Sydäntä riipii hänen puolestaan, koitan puhaltaa uskoa, tukea ja kannustaa. Mutta että lainaisin hänelle kohtuani?? Ei ikimaailmassa. Tosin hän ei sellaista koskaan pyytäisikään. - sinda--
*TT* kirjoitti:
...lähipiirissään yhtään lapsettomuudesta kärsivää. Sindalle vielä tiedoksi: Suomessa on kyllä syntynyt lapsia sijaissynnytyksen kautta, ja ongelmia ei ole ollut. Teeveestä muutaman dokumentin katsoneena olen onneksi huomannut, että useimmilla sijaissynnyttäjillä on ihan kypsä ja empaattinen asenne kun tuohon hommaan ovat lähteneet.
Ja kyllä, olen 100% varma että kumpikin isosiskoistani olisi valmis minulle sijaissynnyttäjäksi, jos minulla olisi sellainen tarve.
p.s. Ja onneksi ei ole, niin ei tarvinnut tälläkään kertaa muiden ilkeydestä liiaksi mieltänsä pahoittaa.ylhäältä, että todella tunnen lapsettomuudesta kärsivän ihmisen, lähipiiristäni, valitettavasti.
Ja onnea sulle, sullahan on noita sijaissynnyttäjiä kaksin kappalein, joten sinullakaan ei varmaan suurempaa hätää ole lapsettoman tulevaisuuden suhteen. Ellei ole vika sukusoluissa, mutta niitä saat varmaan myös sisariltasi. Ja muuten, ihan tiedoksi vaan, että olen luvannut luovuttaa solujani sisarelleni, mikäli tarvetta on. Sijaissynnytys sen sijaan painii vähän eri sarjassa. - Anni^
sinda-- kirjoitti:
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, miten, oikeammin millä summalla "anni" on ajatellut korvata tämän pikkuisen palveluksen? Vaikka lapsen saantia ei voi rahassa mitata, niin mielestäni n. 500 000 euroa voisi olla kohtuullinen korvaus, siis vähintään, jos joku löytyy, jolla hyvää tahtoa riittää.ymmärrän toki mietteesi sinda, mutta miksi loukkaat ihmistä..sitä en ymmärrä? et voi kenties käsittää, miltä tuntuu tieto siitä,ettei voi koskaan saada lapsia, ei ikinä ei milloinkaan..mielestäni on vain upea ja kaunis asia, jos jo joku valmiiksi äiti toimisi sijaissynnyttäjä.ja kun suomessa vielä toimi se sijaissynnytys laki, siitä ei todellakaan maksettu kyseiselle henkilölle, ihan vain sen takia, että sijaissynnytys ole mitään IHMISKAUPPAA. sijaissynnyttäjinä toimivat usein lapsettoman naisen sisar tai läheinen ystävä. MIELESTÄNI KYSEISESSÄ EI OLE MITÄÄN VÄÄRÄÄ SAATIKA PAHAA. minua enemmän loukkaa se, että sijaissynnytys mentiin taas suomessa kieltämään, tässä asiassa ei ajatella niitä naisia ollenkaan, jotka eivät voi edes hedelmöityshoitojen avulla saada lasta, sillä lapsen kasvualusta puuttuu. en tarkoita loukata tällä viestilläni, pyydän enemminkin ymmärrystä meitä naisia kohtaa, jotka eivät voi lasta koskaan saada.
- Anni^
Uskomatonta...ihailen kaimaani annia, joka uskalsi kirjoittaa tänne erittäin kipeästä ja henkilökohtaisesta asiasta. Hänen vuokseen minäkin uskalsin kirjoittaa omasta lapsettomuudestani. SIKSI IHMETTELEN, MIKSI HELVETISSÄ VOIT IVAILLA TUOLLA TAVALLA IHMISELLE, JOLLA ON TODELLA VAIKEAA??? SINÄ,JOLLA ON JO LAPSIA...IHMETTELEN SUURESTI. OLISIT ONNELLINEN,ETTÄ VOIT SAADA LAPSIA, SEN SIJAAN ETTÄ VITTUILET TÄÄLLÄ VIATTOMILLE. MINÄ AINAKIN KANNUSTAN ANNIA. TEKISIT SINÄKIN SAMOIN.
- Anonyymi
sinda-- kirjoitti:
Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, miten, oikeammin millä summalla "anni" on ajatellut korvata tämän pikkuisen palveluksen? Vaikka lapsen saantia ei voi rahassa mitata, niin mielestäni n. 500 000 euroa voisi olla kohtuullinen korvaus, siis vähintään, jos joku löytyy, jolla hyvää tahtoa riittää.Jaa että oikein kärsii kun on raskaana , meikäläinen ei ole kärsinyt mitenkään raskauksista tai synnytyksistä niin että monet odottavat vetää uhrinutun välittömästi yllensä kun ovat raskaana .
Joten raskaus ei ole mikään sairaus , vaikka moni muka vetää kaikenmaailman ongelmat esiin että häntä pidettäisiin jotenkin erikoisena kun on raskaana .
Kyllä se niin on että miten itse suhtautuu raskautensa määrää miten on vointi sen ajan .
Niitä näkee joita pitäisi koko ajaan paapoa sillä kun raukat ovat raskaana.
Kun ajattelee ennen aikaisia naisia jotka synnyttivät lapsia niin samana päivänä jo heinä töissä koti tilalla , kun suhtautuivat raskautensa yhtenä vaiheena elämässä ,
Treenattu kroppa ei pidä raskautta mitenkään haitallisena. Tosin sekin yksilöllistä - Anonyymi
zappa-kissa kirjoitti:
Minusta on todella julmaa vastata noin ihmiselle jolla ei ole kohtua eikä mitään mahdollisuutta itse synnyttää lasta. Pitäisi ajatella muiden tunteita myös ja ymmärtää elämää vähän laajemmalti. Jos itse joskus sairastut vakavasti niin silloin ehkä ymmärrät kärsimyksen mitä tuo ihminen kokee. Itse en sijaisynnytykseen pystyisi, mutta ne jotka pystyy ovat todella ihailtavia ihmisiä.
Ihan niin, katkerat ihmiset näkevät oikeutenaan ivata ihmistä joka ainoastaan pohti mahdollisuutta saada oman lapsen ,
Ilkeys näyttää olevan ainut asia minkä osaavat , ja sitä sitten julistetaan netissä , että omat ongelmat näkyvät selvästi näissä ilkeyksiswä. Normaali ihminen omaa empatiaa jos näkee että jollakin on huolia , mutta nämä ivaajat eivät ole saaneet empaattista kykyä , eivätkä ymmärrä toisten ihmisten tuskaa.
- Tytskä
Tämä sivusto ei ehkä kaikkein paras sijaissynnyttäjän löytämiseksi. Täällä kun lähinnä surffailee ihmisiä, jotka eivät onnistu saamaan sitä omaakaan lasta. Syystä tai toisesta. Googleta ja okeile muita palstoja!
Oletteko miettineet adoptiota yhtenä mahdollisuutena?
Voimia eteenpäin. - Angelo-kissa
Haluan vain todeta että toi sijaissynnytysten ja kohdunvuokrauksen kieltäminen lailla on aivan käsittämätön asia.
Mitä niiden lain laatijoiden päässä pyöriin kun ovat näin syvältä olevan lain laatineet???!!!!!!!!!
Lapsettomuuslääketieteen asiantuntijoita ei varmasti ole kuunneltu.
Kenen etu on ettei kohtua vailla oleva nainen voi saada biologisesti omaa lasta, voisiko joku vastata???
Jos minulle sijaissynnyttäjänä toimiminen olisi mahdollista(omankin lapsen saanti vaikeaa,ikää on)voisin sen vaikka tehdäkin,laista huolimatta!
Oletteko ottaneet selvää onko esim. Pietarissa tai muualla sijaissynnyttäminen laillista? - Anni^
Hei kaimani.
tiedän tismalleen, miltä sinusta tuntuu..minä itseasiassa olen tähän päivään asti tuntenut olevani yksin tämän asian kanssa. Sain 17vuotiaana tietää, että olen syntynyt ilman kohtua.tuona ajankohtana en osannut vielä surra asiaa..mutta nyt kun olen vanhempi, tämä tieto satuttaa joka päivä enemmän ja enemmän. olen aina tiennyt, että haluan lapsia ja muserruin siitä, ettei se ole koskaan mahdollista...toki on myös adoptio, mutta se olisi pitkä ja raskas prosessi, monta vuotta kestävä kenties..se vaan sattuu kaikista eniten, kun minulla on ihana mies ja näen mielessäni yhteisen lapsemme, jota emme koskaan saa. ja tieto siitä, että hallitus on kieltänyt kohdunvuokrauksen suomessa, muserti vielä lisää. itseasiassa sain vasta hetki sitten tietää, että olisi mahdollista saada biologisesti oma lapsi, sijaissynnyttäjän avulla, sillä minulla on munasarjat täysin normaalit. mutta hallitus oli sitten viime vuoden syyskuussa päättänyt kieltää kohdunvuokrauksen,koska se on kuulemma eettisesti väärin..enimmäkseen asian takana ovat kristillisdemokraatit..koska, kohdunvuokraus ei ole täysin luonnollinen, heidän mielestään se olisi tulevaa lasta kohtaan väärin. Pistää vihaksi ihmisten ajattelemattomuus...mitä me ihmiset voimme tehdä, joilla ei ole edes hedelmöityshoitojen avulla mahdollista saada lasta..sillä kummankin, sinun ja minun on sula mahdottomuus kasvattaa lasta sisällämme...kun sitä tilaa ei ole. jos haluat jakaa mietteitäsi, kirjoittelisin kanssasi mielelläni...olen kaivannut yhteydenpitoa ihmisen kanssa, joka tietää ja ymmärtää tuskan, jota tunnen...koska sinä olet kuten minä. Jaksamusta sinulle ja ota sähköpostitse yhteyttä, jos siltä tuntuu *- elsa-83
Hei Anni! Kirjoituksestasi on jo aikaa kulunut mutta ajattelin vastailla kuitenkin. Olen myös syntynyt ilman kohtua ja tuntenut jo kauan olevani todella yksin asian kanssa. Minulla on ihana mies ja ihania ystäviä jotka tietysti kaikki omalla tavallaan ymmärtävät mutta olisi hienoa jakaa jonkun sellaisen kanssa ajatuksia joka oikeasti tietää miltä tuntuu. Olin n. 15- vuotias kun menin äitini kehotuksesta lääkäriin. Monen mutkan kautta päädyttiin laparoskopiaan ja ilmeni ettei kohtua ollut lainkaan. Silloin en asiaa osannut ottaa kovin raskaasti mutta mitä enemmän ikää on tullut, sitä pahemmalta se tuntuu. Ympärillä ystävät saavat lapsia ja toki iloitsen heidän puolestaan. Samalla kuitenkin itselläni on todella paha olla ja tunnen katkeruutta siitä onnesta jota en koskaan itse voi saada. Elämä jatkuu kaikesta huolimatta ja paljon on elämää lapsettomanakin. Jos haluat jutella lisää niin ota yhteyttä :)
- Anonyymi
Suomalainen pariskunta hyödynsi kyseistä järjestöä. 100 000e meni ja synnytys tapahtui Suomessa. https://www.menhavingbabies.org/get-involved/surveys/parents/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1377689Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4839Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33783