Jyry-Sisu vastaan Scania 110

70-luku kuski

Olipahan se vaan niin, että Koirankoppi-Scanian Jyry-Sisua paremmat puolet löytyivät markkinointi ja huoltopuolelta eli raha ratkaisi isännän autovalinnan. Autojen ominaisuudet eivät painaneet juuri mitään. Jyry-Sisulla oli monta valttia nokka-Scaniaan nähden: parempi lämmityslaite, parempi nostoteli ja pienempi kääntösäde. Kaikissa muissa asioissa oltiin tasoissa. Jos ei lukuun oteta Rolls-moottoreiden Leylandia ja Scaniaa heikompaa kestävyyttä. Mutta moottorihan oli ostajan valittavassa. halvemmalla sai tässä tapauksessa paremman. Ei edes Scania 110:n melutaso ollut Jyryä alempi. Ehkä Jyryn ohjaamossa oli enemmän tee-se-itse meininkiä, mutta käyttökelpoisuuden kannalta tällä ei ollut suurta merkitystä.

Rahahan ratkaisee hyötyajoneuvojen valinnat. Scania paljon suurempana tehtaana pystyi järjestämään varaosat, vara-autot ja huollot paremmin. Samoin rahoitusjärjestelmä oli suuremman puolella. Mutta suomalaisella sisulla pystyimme sen aikaisissa oloissa luomaan kuorma-auton, joka oli ominaisuuksiltaan ja laadultaan maailman huippuluokkaa.

12

9256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jekkamies

      Kontioita, Jyryjä, Vanaja, Fargo... sellaisia oli tallissa jo 60-luvulla. Vanajan teliratkaisu on tehnyt Sisusta aina voittajan, ja kai siinä muutakin on. Traktori mikä traktori, mutta ainakin pöllin ajossa sellainen onkin paikallaan.

      • Kuorma-autoilija vuodesta -78

        Missä ne vanhat Sisut on Jyryt sun muut ? Rompparilla.
        Meilläpäin vielä paljon 111 Scaniaa jokapäiväisessä työssä, mutta ei Jyry Sisuja, niistä on tehty jo traktorin peräkärryjä.
        Kuljetusliike U.Teräskin on ajanut samoilla Scanioilla jo neljättä vuosikymmentä, mutta kuorma-auton viimeinen väri onkin teräksen sininen.


      • Jekkamies
        Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:

        Missä ne vanhat Sisut on Jyryt sun muut ? Rompparilla.
        Meilläpäin vielä paljon 111 Scaniaa jokapäiväisessä työssä, mutta ei Jyry Sisuja, niistä on tehty jo traktorin peräkärryjä.
        Kuljetusliike U.Teräskin on ajanut samoilla Scanioilla jo neljättä vuosikymmentä, mutta kuorma-auton viimeinen väri onkin teräksen sininen.

        Siinä on sellainen asia, ettei tuo 112 kania ole mikään vanha. Ei siitä ole ole saranatappiakaan jäljellä kun puhutaan samasta ikäluokasta mistä kyse oli.


      • Kuorma-autoilija vuodesta -78
        Jekkamies kirjoitti:

        Siinä on sellainen asia, ettei tuo 112 kania ole mikään vanha. Ei siitä ole ole saranatappiakaan jäljellä kun puhutaan samasta ikäluokasta mistä kyse oli.

        Torpedo Scania 112 alkaa sekin olla jo 25 vuotta vanha. Kirjoitinkin Metsäliiton mallista 111, eikä meilläpäin 110 Scaniakaan niin harvinainen ole.
        Jyry Sisuja ei kyllä enää näe, on Leylandit loppu.
        Scania on sentään maailmanmerkki, Sisuja tehdään miltei yksinkappalein, niin kauan kuin tehdään ?
        Totta on kyllä, että autossa pitäisi olla: Scanian moottori mielummin V 8, Mannin runko ja jousitus, sekä Sisun teli.


      • sitten
        Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:

        Torpedo Scania 112 alkaa sekin olla jo 25 vuotta vanha. Kirjoitinkin Metsäliiton mallista 111, eikä meilläpäin 110 Scaniakaan niin harvinainen ole.
        Jyry Sisuja ei kyllä enää näe, on Leylandit loppu.
        Scania on sentään maailmanmerkki, Sisuja tehdään miltei yksinkappalein, niin kauan kuin tehdään ?
        Totta on kyllä, että autossa pitäisi olla: Scanian moottori mielummin V 8, Mannin runko ja jousitus, sekä Sisun teli.

        Volvosta hytti.


      • Jekkamies
        Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:

        Torpedo Scania 112 alkaa sekin olla jo 25 vuotta vanha. Kirjoitinkin Metsäliiton mallista 111, eikä meilläpäin 110 Scaniakaan niin harvinainen ole.
        Jyry Sisuja ei kyllä enää näe, on Leylandit loppu.
        Scania on sentään maailmanmerkki, Sisuja tehdään miltei yksinkappalein, niin kauan kuin tehdään ?
        Totta on kyllä, että autossa pitäisi olla: Scanian moottori mielummin V 8, Mannin runko ja jousitus, sekä Sisun teli.

        Kyllä täällä jyryillä ja kontioilla tiet höylätään aina kun tarvis on. Fargoja ei enää ole, kun bensakoneella se olisi liian kallista.

        Minä puhuin suurinpiirtein 50 vuotta vanhoista autoista, en uutuuttaan kiiltävistä. Sinä taas 70-luvun uusista koneista.

        Renun hytti, Sisun teli, Mersun runko, ja Scanian kone kävisi mulle.


      • Kuorma-autoilija vuodesta -78
        Jekkamies kirjoitti:

        Kyllä täällä jyryillä ja kontioilla tiet höylätään aina kun tarvis on. Fargoja ei enää ole, kun bensakoneella se olisi liian kallista.

        Minä puhuin suurinpiirtein 50 vuotta vanhoista autoista, en uutuuttaan kiiltävistä. Sinä taas 70-luvun uusista koneista.

        Renun hytti, Sisun teli, Mersun runko, ja Scanian kone kävisi mulle.

        Ai että 50 luvun vehkeistä, silloin oli monia merkkejä ja autot pienempiä, mutta Scania oli silloinkin jo kova ja haluttu peli.
        Meinaan oli 75 Scaniassa jo potkua kuin pienessä kylässä, verrattuna Sisuun. Vaihteet toimi tosi liukkaasti kahdella kepillä ja turbo vinkui kuin syystuuli. Puuhyttisenäkin oli tosi miesten peli.
        Bedfordit ja Fargot olivat sitten niitä Englannin ihmeitä. Commer oli bensakoneitten aatelia.
        Mersut ja Mannit oli dieseleitä ja usein nelivetoisiakin.
        Nyt näitä näkee enää maatalousnäyttelyissä, kylläkin hienosti entisöitynä.
        Aloitin muuten Scania 76:lla ja ohittelin Paraisten pitkässä mäessä, noita laahustavia Tammion kallen Sisuja lentämällä. Ei ollut Sisun pannussa tehoa ja Fulleri korisi osaamattomien käsissä. Toki siinä samassa tuli ohitettua Kummalan käryttävät nokkamalli volvotkin.
        Sitten siirryin pallopää mersuihin, polttoainekulut laskivat ja etenivät esimerkillisesti pehmeissä paikoissa.
        Mersut olivat hyviä autoja, kuten sen ajan Scaniatkin.
        Nykyisin alla on Man TGA herrasmiesten peli.


      • Jekkamies
        Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:

        Ai että 50 luvun vehkeistä, silloin oli monia merkkejä ja autot pienempiä, mutta Scania oli silloinkin jo kova ja haluttu peli.
        Meinaan oli 75 Scaniassa jo potkua kuin pienessä kylässä, verrattuna Sisuun. Vaihteet toimi tosi liukkaasti kahdella kepillä ja turbo vinkui kuin syystuuli. Puuhyttisenäkin oli tosi miesten peli.
        Bedfordit ja Fargot olivat sitten niitä Englannin ihmeitä. Commer oli bensakoneitten aatelia.
        Mersut ja Mannit oli dieseleitä ja usein nelivetoisiakin.
        Nyt näitä näkee enää maatalousnäyttelyissä, kylläkin hienosti entisöitynä.
        Aloitin muuten Scania 76:lla ja ohittelin Paraisten pitkässä mäessä, noita laahustavia Tammion kallen Sisuja lentämällä. Ei ollut Sisun pannussa tehoa ja Fulleri korisi osaamattomien käsissä. Toki siinä samassa tuli ohitettua Kummalan käryttävät nokkamalli volvotkin.
        Sitten siirryin pallopää mersuihin, polttoainekulut laskivat ja etenivät esimerkillisesti pehmeissä paikoissa.
        Mersut olivat hyviä autoja, kuten sen ajan Scaniatkin.
        Nykyisin alla on Man TGA herrasmiesten peli.

        Ei näkynyt scanioita eikä muitakaan Sisun mukana pysyvän... 60-luvulla meinaan. Joten paskanpuhetta tuo voima. Tukkeja vedettiin ja omilla, joten kokemusta kyllä on. Merkkejä kokeiltiin, mutta Sisuun päädyttiin. Kaipolaan tai Mänttään pääs jostain kumman syystä äkimmin Sisulla hämeestä. Ja mettässä ajamisesta nyt ei tarvii edes keskustella, Scanialla kun ei päässyt sinne.

        Osaamattomien käsissä korisee kaikki, mutta silloin on vika kuskissa, ei autossa. Fuller on vasta myöhempien aikojen juttuja Sisuissa...


      • jk
        Jekkamies kirjoitti:

        Ei näkynyt scanioita eikä muitakaan Sisun mukana pysyvän... 60-luvulla meinaan. Joten paskanpuhetta tuo voima. Tukkeja vedettiin ja omilla, joten kokemusta kyllä on. Merkkejä kokeiltiin, mutta Sisuun päädyttiin. Kaipolaan tai Mänttään pääs jostain kumman syystä äkimmin Sisulla hämeestä. Ja mettässä ajamisesta nyt ei tarvii edes keskustella, Scanialla kun ei päässyt sinne.

        Osaamattomien käsissä korisee kaikki, mutta silloin on vika kuskissa, ei autossa. Fuller on vasta myöhempien aikojen juttuja Sisuissa...

        vanhassa jyrkässä oli muuten eatonin laatikko ja perä, koneena väkivahva 165 hp Leyland,
        se minkä koneen tehossa hävisi, se vaihteilla korjattiin, mäet se haisto jo kaukaa


      • zf
        jk kirjoitti:

        vanhassa jyrkässä oli muuten eatonin laatikko ja perä, koneena väkivahva 165 hp Leyland,
        se minkä koneen tehossa hävisi, se vaihteilla korjattiin, mäet se haisto jo kaukaa

        Tuskimpa oli eatonin laatikkoa ja perää. Pikemminkin ZF:n laatikko ja kotimainen perä.


      • Sisuntekijä
        zf kirjoitti:

        Tuskimpa oli eatonin laatikkoa ja perää. Pikemminkin ZF:n laatikko ja kotimainen perä.

        Kyllä se vaan niin on että Fulleria on saanut kautta aikojen sisuun. Perä on kylläkin aina ollut sisun. Se kun on sitä kestävintä tekoa niin miksi muualta sitä ostaa.


      • ZF
        Sisuntekijä kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on että Fulleria on saanut kautta aikojen sisuun. Perä on kylläkin aina ollut sisun. Se kun on sitä kestävintä tekoa niin miksi muualta sitä ostaa.

        Totta, kyllä Fulleria on ollut Sisuissa kautta aikojen mutta tota kombinaatiota O.680 (165hv) kone ja Fuller aski tuskin on ikinä Jyry-Sisuissa nähty ? Jos joku kertoo todistettavasti näin olleen niin sittenhän tämä olisi uusi tieto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      46
      3199
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      38
      2694
    3. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2624
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      115
      2440
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      51
      2193
    6. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      351
      1961
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      151
      1594
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1475
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1298
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      32
      1235
    Aihe