Jyry-Sisu vastaan Scania 110

70-luku kuski

Olipahan se vaan niin, että Koirankoppi-Scanian Jyry-Sisua paremmat puolet löytyivät markkinointi ja huoltopuolelta eli raha ratkaisi isännän autovalinnan. Autojen ominaisuudet eivät painaneet juuri mitään. Jyry-Sisulla oli monta valttia nokka-Scaniaan nähden: parempi lämmityslaite, parempi nostoteli ja pienempi kääntösäde. Kaikissa muissa asioissa oltiin tasoissa. Jos ei lukuun oteta Rolls-moottoreiden Leylandia ja Scaniaa heikompaa kestävyyttä. Mutta moottorihan oli ostajan valittavassa. halvemmalla sai tässä tapauksessa paremman. Ei edes Scania 110:n melutaso ollut Jyryä alempi. Ehkä Jyryn ohjaamossa oli enemmän tee-se-itse meininkiä, mutta käyttökelpoisuuden kannalta tällä ei ollut suurta merkitystä.

Rahahan ratkaisee hyötyajoneuvojen valinnat. Scania paljon suurempana tehtaana pystyi järjestämään varaosat, vara-autot ja huollot paremmin. Samoin rahoitusjärjestelmä oli suuremman puolella. Mutta suomalaisella sisulla pystyimme sen aikaisissa oloissa luomaan kuorma-auton, joka oli ominaisuuksiltaan ja laadultaan maailman huippuluokkaa.

12

9118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jekkamies

      Kontioita, Jyryjä, Vanaja, Fargo... sellaisia oli tallissa jo 60-luvulla. Vanajan teliratkaisu on tehnyt Sisusta aina voittajan, ja kai siinä muutakin on. Traktori mikä traktori, mutta ainakin pöllin ajossa sellainen onkin paikallaan.

      • Kuorma-autoilija vuodesta -78

        Missä ne vanhat Sisut on Jyryt sun muut ? Rompparilla.
        Meilläpäin vielä paljon 111 Scaniaa jokapäiväisessä työssä, mutta ei Jyry Sisuja, niistä on tehty jo traktorin peräkärryjä.
        Kuljetusliike U.Teräskin on ajanut samoilla Scanioilla jo neljättä vuosikymmentä, mutta kuorma-auton viimeinen väri onkin teräksen sininen.


      • Jekkamies
        Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:

        Missä ne vanhat Sisut on Jyryt sun muut ? Rompparilla.
        Meilläpäin vielä paljon 111 Scaniaa jokapäiväisessä työssä, mutta ei Jyry Sisuja, niistä on tehty jo traktorin peräkärryjä.
        Kuljetusliike U.Teräskin on ajanut samoilla Scanioilla jo neljättä vuosikymmentä, mutta kuorma-auton viimeinen väri onkin teräksen sininen.

        Siinä on sellainen asia, ettei tuo 112 kania ole mikään vanha. Ei siitä ole ole saranatappiakaan jäljellä kun puhutaan samasta ikäluokasta mistä kyse oli.


      • Kuorma-autoilija vuodesta -78
        Jekkamies kirjoitti:

        Siinä on sellainen asia, ettei tuo 112 kania ole mikään vanha. Ei siitä ole ole saranatappiakaan jäljellä kun puhutaan samasta ikäluokasta mistä kyse oli.

        Torpedo Scania 112 alkaa sekin olla jo 25 vuotta vanha. Kirjoitinkin Metsäliiton mallista 111, eikä meilläpäin 110 Scaniakaan niin harvinainen ole.
        Jyry Sisuja ei kyllä enää näe, on Leylandit loppu.
        Scania on sentään maailmanmerkki, Sisuja tehdään miltei yksinkappalein, niin kauan kuin tehdään ?
        Totta on kyllä, että autossa pitäisi olla: Scanian moottori mielummin V 8, Mannin runko ja jousitus, sekä Sisun teli.


      • sitten
        Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:

        Torpedo Scania 112 alkaa sekin olla jo 25 vuotta vanha. Kirjoitinkin Metsäliiton mallista 111, eikä meilläpäin 110 Scaniakaan niin harvinainen ole.
        Jyry Sisuja ei kyllä enää näe, on Leylandit loppu.
        Scania on sentään maailmanmerkki, Sisuja tehdään miltei yksinkappalein, niin kauan kuin tehdään ?
        Totta on kyllä, että autossa pitäisi olla: Scanian moottori mielummin V 8, Mannin runko ja jousitus, sekä Sisun teli.

        Volvosta hytti.


      • Jekkamies
        Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:

        Torpedo Scania 112 alkaa sekin olla jo 25 vuotta vanha. Kirjoitinkin Metsäliiton mallista 111, eikä meilläpäin 110 Scaniakaan niin harvinainen ole.
        Jyry Sisuja ei kyllä enää näe, on Leylandit loppu.
        Scania on sentään maailmanmerkki, Sisuja tehdään miltei yksinkappalein, niin kauan kuin tehdään ?
        Totta on kyllä, että autossa pitäisi olla: Scanian moottori mielummin V 8, Mannin runko ja jousitus, sekä Sisun teli.

        Kyllä täällä jyryillä ja kontioilla tiet höylätään aina kun tarvis on. Fargoja ei enää ole, kun bensakoneella se olisi liian kallista.

        Minä puhuin suurinpiirtein 50 vuotta vanhoista autoista, en uutuuttaan kiiltävistä. Sinä taas 70-luvun uusista koneista.

        Renun hytti, Sisun teli, Mersun runko, ja Scanian kone kävisi mulle.


      • Kuorma-autoilija vuodesta -78
        Jekkamies kirjoitti:

        Kyllä täällä jyryillä ja kontioilla tiet höylätään aina kun tarvis on. Fargoja ei enää ole, kun bensakoneella se olisi liian kallista.

        Minä puhuin suurinpiirtein 50 vuotta vanhoista autoista, en uutuuttaan kiiltävistä. Sinä taas 70-luvun uusista koneista.

        Renun hytti, Sisun teli, Mersun runko, ja Scanian kone kävisi mulle.

        Ai että 50 luvun vehkeistä, silloin oli monia merkkejä ja autot pienempiä, mutta Scania oli silloinkin jo kova ja haluttu peli.
        Meinaan oli 75 Scaniassa jo potkua kuin pienessä kylässä, verrattuna Sisuun. Vaihteet toimi tosi liukkaasti kahdella kepillä ja turbo vinkui kuin syystuuli. Puuhyttisenäkin oli tosi miesten peli.
        Bedfordit ja Fargot olivat sitten niitä Englannin ihmeitä. Commer oli bensakoneitten aatelia.
        Mersut ja Mannit oli dieseleitä ja usein nelivetoisiakin.
        Nyt näitä näkee enää maatalousnäyttelyissä, kylläkin hienosti entisöitynä.
        Aloitin muuten Scania 76:lla ja ohittelin Paraisten pitkässä mäessä, noita laahustavia Tammion kallen Sisuja lentämällä. Ei ollut Sisun pannussa tehoa ja Fulleri korisi osaamattomien käsissä. Toki siinä samassa tuli ohitettua Kummalan käryttävät nokkamalli volvotkin.
        Sitten siirryin pallopää mersuihin, polttoainekulut laskivat ja etenivät esimerkillisesti pehmeissä paikoissa.
        Mersut olivat hyviä autoja, kuten sen ajan Scaniatkin.
        Nykyisin alla on Man TGA herrasmiesten peli.


      • Jekkamies
        Kuorma-autoilija vuodesta -78 kirjoitti:

        Ai että 50 luvun vehkeistä, silloin oli monia merkkejä ja autot pienempiä, mutta Scania oli silloinkin jo kova ja haluttu peli.
        Meinaan oli 75 Scaniassa jo potkua kuin pienessä kylässä, verrattuna Sisuun. Vaihteet toimi tosi liukkaasti kahdella kepillä ja turbo vinkui kuin syystuuli. Puuhyttisenäkin oli tosi miesten peli.
        Bedfordit ja Fargot olivat sitten niitä Englannin ihmeitä. Commer oli bensakoneitten aatelia.
        Mersut ja Mannit oli dieseleitä ja usein nelivetoisiakin.
        Nyt näitä näkee enää maatalousnäyttelyissä, kylläkin hienosti entisöitynä.
        Aloitin muuten Scania 76:lla ja ohittelin Paraisten pitkässä mäessä, noita laahustavia Tammion kallen Sisuja lentämällä. Ei ollut Sisun pannussa tehoa ja Fulleri korisi osaamattomien käsissä. Toki siinä samassa tuli ohitettua Kummalan käryttävät nokkamalli volvotkin.
        Sitten siirryin pallopää mersuihin, polttoainekulut laskivat ja etenivät esimerkillisesti pehmeissä paikoissa.
        Mersut olivat hyviä autoja, kuten sen ajan Scaniatkin.
        Nykyisin alla on Man TGA herrasmiesten peli.

        Ei näkynyt scanioita eikä muitakaan Sisun mukana pysyvän... 60-luvulla meinaan. Joten paskanpuhetta tuo voima. Tukkeja vedettiin ja omilla, joten kokemusta kyllä on. Merkkejä kokeiltiin, mutta Sisuun päädyttiin. Kaipolaan tai Mänttään pääs jostain kumman syystä äkimmin Sisulla hämeestä. Ja mettässä ajamisesta nyt ei tarvii edes keskustella, Scanialla kun ei päässyt sinne.

        Osaamattomien käsissä korisee kaikki, mutta silloin on vika kuskissa, ei autossa. Fuller on vasta myöhempien aikojen juttuja Sisuissa...


      • jk
        Jekkamies kirjoitti:

        Ei näkynyt scanioita eikä muitakaan Sisun mukana pysyvän... 60-luvulla meinaan. Joten paskanpuhetta tuo voima. Tukkeja vedettiin ja omilla, joten kokemusta kyllä on. Merkkejä kokeiltiin, mutta Sisuun päädyttiin. Kaipolaan tai Mänttään pääs jostain kumman syystä äkimmin Sisulla hämeestä. Ja mettässä ajamisesta nyt ei tarvii edes keskustella, Scanialla kun ei päässyt sinne.

        Osaamattomien käsissä korisee kaikki, mutta silloin on vika kuskissa, ei autossa. Fuller on vasta myöhempien aikojen juttuja Sisuissa...

        vanhassa jyrkässä oli muuten eatonin laatikko ja perä, koneena väkivahva 165 hp Leyland,
        se minkä koneen tehossa hävisi, se vaihteilla korjattiin, mäet se haisto jo kaukaa


      • zf
        jk kirjoitti:

        vanhassa jyrkässä oli muuten eatonin laatikko ja perä, koneena väkivahva 165 hp Leyland,
        se minkä koneen tehossa hävisi, se vaihteilla korjattiin, mäet se haisto jo kaukaa

        Tuskimpa oli eatonin laatikkoa ja perää. Pikemminkin ZF:n laatikko ja kotimainen perä.


      • Sisuntekijä
        zf kirjoitti:

        Tuskimpa oli eatonin laatikkoa ja perää. Pikemminkin ZF:n laatikko ja kotimainen perä.

        Kyllä se vaan niin on että Fulleria on saanut kautta aikojen sisuun. Perä on kylläkin aina ollut sisun. Se kun on sitä kestävintä tekoa niin miksi muualta sitä ostaa.


      • ZF
        Sisuntekijä kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on että Fulleria on saanut kautta aikojen sisuun. Perä on kylläkin aina ollut sisun. Se kun on sitä kestävintä tekoa niin miksi muualta sitä ostaa.

        Totta, kyllä Fulleria on ollut Sisuissa kautta aikojen mutta tota kombinaatiota O.680 (165hv) kone ja Fuller aski tuskin on ikinä Jyry-Sisuissa nähty ? Jos joku kertoo todistettavasti näin olleen niin sittenhän tämä olisi uusi tieto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1353
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      909
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      47
      795
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      769
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe