Yösähkön signalointi?

230V50Hz

Minulle vaihdettiin kesällä sähkömittari, joka toimii GSM-verkon yli.

Kuulemani mukaan yösähköllä toimivat laitteet kytketään päälle porrastetusti kuormahuippujen välttämiseksi. Yösähkölaskutus alkaa kuulemma kuitenkin aina samaan aikaan.

Systeemin pitää käyttää siten kahta signaalia: toinen kytkee kontaktorit yöasentoon ja toinen vaihtaa mittarin yöasentoon. Miten nämä oli tehty vanhan mittarin aikana, jolloin tieto vaihdosta tuli sähköverkon kautta? Millä taajuuksilla ohjattiin mitäkin toimintoa?

Onko kontaktorisignaali jatkuvaa vai yksi pulssi kytkeytymishetkellä?

Mitä tapahtuu, jos mittarissa oleva GSM-laite ei esim huonon kuuluvuuden takia saa yhteyttä keskukseen, mistä yösähkö ohjataan päälle? Jääkö mittari silloin päiväasentoon käyttäen kalliimpaa sähköä?

4

3376

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etsivä voi löytää

Et sitten kokeillut etsiä esim. googlella... Ohessa yksi linkki: http://www.vantaanenergia.fi/default.cfm?cd=8&dept=2&subdept=8&navi=3&doc=337

Mutta vastauksia:
      1. Lankaa pitkin tulevat signaalit/taajuudet ovat sähköyhtiön salaisuus, koska niillä on muutakin käyttöä, kuin tariffinohjaus (mm. erilaista verkon ym. valvontaa). Kontaktorisignaali on yleensä pulssimuotoinen, mutta toistetaan muutaman kerran mahdollisen "kuulumattomuuden" takia.

2. GSM-laitteella sama toiminne ja voidaan vielä tarvittaessa varmistaa "vanhalla" tavalla, eli yösähkön kytkeytyminen yleensä asiakkaalle taattu.

• sähköverkosta

Toisissa verkoissa ohjataan yö/päiväsähköä verkkokäskylaitteilla eli mahdollistaa sen tehonpudotuksen ja ajan siirtelyn sekä yleensä kiinteällä kellolla tai mittariin yhdistetyllä kellolla ohjatun kiinteä aikaisen yö/päiväohjauksen, oli GSM luettava mittari tai ei.

• EL-MIÄS

Miksi sähköyhtiö olisi vaihtanut sähkökaapelin mukana tulevan ohjaussignaalin GSM käyttöiseksi,sillä niinkuin itse sanoit niin toiminassa on epävarmuustekijöitä liian paljon.Saataapi olla niin että se sinun verkkokäskylaite on toiminnaltaan samalainen kuin entinenkin,sillä erotuksella että uudessa käytetään digitaalista tiedonsiirtoa.Vanha järjestelmä oli analooginen

• Itsekin mittareita asennellut

Mittareita on vaihdeltu GSM-etäluentaa varten, eli kulutustiedot saadaan suoraan mittarilta, jolloin et tarvi kertoa niitä itse, tai mittarinlukijan käydä kirjaamassa sitä. Tuskin on tariffinohjaukseen kajottu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe