Haluaisin tiedustella ystävällisesti joltakin vanhoillislestadiolaislta, miksi minun uskoni Jeesukseen on mielestänne vääränlaista ja vie minut kadotukseen. Sain kuulla eräältä vl ihmiselta että en voi tälläisella uskollani pelastua. Vastausta en saanut miksi näin. (tämä oli tietysti vain yksittäisen ihmisen näkemys uskostani).
Jos uskon sydämestäni että Jeesus on Jumalan poika ja sovittanut minunkin kurjan ja syntisen synnit (vaikka en sitä mitenkään olisi ansainnutkaan). Mitä minun vielä tulee tehdä että kelpaisin Jumalalle? Huono ihminen olen, enkä syntiä voi välttää mitenkään vaikka haluaisin. Kuitenkin minulla on usko ja luottamus siihen, että Jeesus on minutkin vapahtanut.
Haluaisin ihan asiallisia ja perusteltuja vastauksia tästä aiheesta. Tämä kysymys on tehty ihan vilpittömällä ja ystävällisella mielellä, minulla ei ole mitään vl:iä vastaan, päinvastoin.
Haluaisin vain vastauksen tähän mieltä askarruttavaan kysymykseen, mikä uskossani on mielestänne väärää enkä voi pelastua?
Miksi uskoni on vääränlaista?
25
1055
Vastaukset
- Helppoa
jos uskot vl-herätysliikkeen oppeihin.
- isä........
Raamattu opettaa että on vain yksi lammashuone
ja yksi paimen. Miten tärkeää on rukoilla jumalalta
että se johdattaa kyseliän sinne missä saarnataan
elävää evankeljumia. Kerra kun jeesus oli maanpäällä
antoi tehtävän omille opetus lapsille menkää ja saarnatkaa evankeljumi kaikkeen maailmaan.
On vai yksi elävä seurakunta jossa herra jeesus asuu.Kun kysyit miksi muualla ei tulla autuaaksi,
ajattele voiko olla kuin yksi tie kun ei toista tietä raamattu tunne.
Jos kyseliä on vilpitön ja avoimella sydämellä kyllä jumala johdattaa asiat jumalan kunniaksi.- sissi
Vanhoillislestadiolaiset ovat sellainen lahko, jolta aivan viimeiseksi kysyisin moista asiaa. Heiltä on turha odottaa raamatun mukaista vastausta sellaisiin kysymyksiin.
- tissi
sissi kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaiset ovat sellainen lahko, jolta aivan viimeiseksi kysyisin moista asiaa. Heiltä on turha odottaa raamatun mukaista vastausta sellaisiin kysymyksiin.
niin!
Kaikkein viimeiseksi lähtisin kyselemään hengellisiä asioita vl-saarnaajalta. Siellä on tarjolla vain sylillinen pirun koukkuja. - te omitte
ainoan tien? kukin tulee uskollaan autuaaksi!
- Yksi tie
Eli Jeesus on se tie. Ei ole toista tietä. Hän on se hyvä paimen. Hän on seurakuntansa pää. Ei ole kuin yksi seurakunta eli Kristuksen ruumis maan päällä. Hän ei tunne VL-srk:taa ,ei baptisteja, ei helluntailaisia, ei luterilaisia, ei ortodokseja. On yksi Herra, yksi usko eli Jeesuksen usko, joka pelastaa. Kaikki, jotka uskovat, että Jeesus on sovittanut heidän syntinsä, ovat tämän yhden seurakunnan jäseniä. Kaikki, jotka tunnustavat, että Jeesus on Herra pelastuvat, ilmoittaa evankeliumi, ilosanoma, jota saan tässä julistaa täysin valtuuksin kaikille, jotka lukevat tekstini. Hän on ovi lammashuoneeseen, Jeesuksen kautta vain päästään sisälle. Hän tuntee omansa ja Hänen omansa tuntevat Hänet ja kuulevat Hänen äänensä.
Koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta..jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta.
Jotkut (varkaat) haluaisivat omia taivasten valtakunnan avaimet itselleen "kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa; hänellä ei ole Jumalaa, joka siinä opissa pysyy hänellä on sekä Isa että Poika. Ja se oikea oppi Raamatun mukaan on: "meidän tulee rakastaa toinen toistamme ja varsinkin niitä, jotka ovat Hänestä syntyneet (eli jokaista joka uskoo, että Jeesus on Kristus)
Eli hyvä ystävä ole turvallisella mielellä. Siunausta! - Täsmennystä sinulle
Ja se tie on Jeesus Kristus. Ei Raamattu eikä Jumala tarkoita, että ihmiset muodostaisivat "tien". Jeesus sanoi: "Minä olen tie..."
- Anonyymi
sissi kirjoitti:
Entä jos sinulla ei ole kuuluvia korvia, olet vain sanan unohtavainen kuulija.
Eihän Opetuslapset seuranneet Jumalaa, vaan Jeesusta.
Joh. 10:9 Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.
Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
Joten kannattaa ensin etsiä Jeesus, kun alkaa kurkoittelemaan Jumalaa.
Jumala johdattaa vain omaa kansaansa, pakanoille on vain yksi tie, Messias Jeesus.te omitte kirjoitti:
ainoan tien? kukin tulee uskollaan autuaaksi!
Tuleeko? Tultiinko omalla uskolla Kommunismissä autuaaksi, jos haluaa pelastua, ainkin Jeesusken nimeä pitää pystyä ääneen sanomaan.
- kalle
uskon että kysyt vilpittömällä mielellä etkä siis ole provo.
Joka ikinä uskoo, kuten Raamattu ja tunnustuskirjat opettavat, että Jeesus on ristinkuolemallaan ansainnut pelastuksen kaikille ihmisille yksin armosta, ilman tekoja, hän pelastuu.
Jos uskot omat syntisi anteeksi tämän ja vain tämän opinkohdan perusteella, asiasi ovat kunnossa.
jos taas et usko tähän keskeiseen asiaan, et pelastu vaikka sydämestäsi uskoisit muuten kuinka kovasti ja paljon tahansa.
Jos uskot, Jumala osoittaa Sinulle, hyvä ystävä, myös tien Jumalan valtakuntaan, yksinäistä uskovaa ei ole, näin tunnustuskirjat opettavat.
Jumalan valtakunnan raja kulkee sydämestä sydämeen, se ei ole näkyvä (ts. sitä ei maan päällä voi silmin havaita), mutta Pyhä Henki kyllä kertoo Sinulle milloin sielusi saa levon ja rauhan valtakunnassaan. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva.
Ihminen, et Sinä enkä minä, voi tehdä mitään kelvatakseen Jumalalle, ei yhtään mitään. vain usko voi tehdä, usko voi uskoa. Jos olet saanut uskon lahjan Jumalalta, ei kukaan ihminen voi sitä Sinulta riistää, ei omine eikä muitten mielipiteineen, usko ei ole mielipidekysymys.
Syntiä ja sen tekemistä ei voi välttää kukaan ihminen. Kyllä myös Sinut ja minut Jeesus on vapahtanut ja kyllä, myös Sinä voit pelastua, kun uskot.- Yksin, kaksin, kolmin
"Jos uskot, Jumala osoittaa Sinulle, hyvä ystävä, myös tien Jumalan valtakuntaan, yksinäistä uskovaa ei ole"
kohta, joka sanoo, että ihminen voi uskoa Jumalaan vain seurakunnan kautta. Seurakunta on tärkeä jokaiselle uskovaiselle, koska siellä voi saada sanan opetusta, kokea uskovien yhteyttä ja vahvistua yhteisestä uskosta.
Sinä kuitenkin väität, että ihminen voi uskoa vain seurakunnan kautta. Missä kohdassa Raamattua sanotaan niin vai puhutko omiasi? - Ev.lut.-kirkon jäsen
Yksin, kaksin, kolmin kirjoitti:
"Jos uskot, Jumala osoittaa Sinulle, hyvä ystävä, myös tien Jumalan valtakuntaan, yksinäistä uskovaa ei ole"
kohta, joka sanoo, että ihminen voi uskoa Jumalaan vain seurakunnan kautta. Seurakunta on tärkeä jokaiselle uskovaiselle, koska siellä voi saada sanan opetusta, kokea uskovien yhteyttä ja vahvistua yhteisestä uskosta.
Sinä kuitenkin väität, että ihminen voi uskoa vain seurakunnan kautta. Missä kohdassa Raamattua sanotaan niin vai puhutko omiasi?"Seurakunta" ovat kaikki uskovaiset koko maailmassa. Kuatta historian, ja tulevaisuuden.
Seurakunta ei ole pelkästään pieni paikallinen rauhanyhdistys, joka toki on osa tätä kaikkien uskovaisten seurakuntaa. Älä vaivu tylsyyteen, omilla teolla löydetään Jeesus ja otetaan Häneen Upotuskaste, jolloin tie pelastukseen käy sen kautta; 1. Piet. 3:21Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
Jos vertaa tuohon pakanalliseen ripotteluun, miten voimme nähdä, että jo kolmikuinen vauva on elänyt saastaista elämää, joten koko ripottelu on vain Lut Kirkon veromerkki.
Ei muuta.Ev.lut.-kirkon jäsen kirjoitti:
"Seurakunta" ovat kaikki uskovaiset koko maailmassa. Kuatta historian, ja tulevaisuuden.
Seurakunta ei ole pelkästään pieni paikallinen rauhanyhdistys, joka toki on osa tätä kaikkien uskovaisten seurakuntaa.Juuri toisnpäin, Kristityt muodostavat Pyhän seurakunnan, RY on pelkkä Lahko ominen sääntöineen.
- isä........
Tuhlaajapojan tarinassa kerrotaan miten hän palasi isän kotiin maailmalta. Isä otti poikansa vastaan iloisena. ( Kuvataan taivaan isää.) Ja palvelijat puettivat hänelle uudet vaatteet. Tuhlaaja pojalle palvelijat saarnasivat evankeliumin. ( ihmiset jotka ovat maanpäällä.)Ja sormus laitettin vasta sen jälkeen sormeen liiton merkiksi. Raamattu ei missään vaiheessa opeta että ihminen tulisi autuaaksi pelkästään omilla voimillansa, eikä omien käsityksiensä kautta. Vaan siihen tarvitaan pyhä henki. Toinen uskovainen ihminen niin kuin palvelijat tuhlaajapojan kohdalla.
Lestadiolaisuus on vain maailman käyttämä nimi meistä uskovaisista. Lestadius oli myös aikanaan epäuskoinen.- Yksin, kaksi, kolmin
- Raamatun lukenut
Yksin, kaksi, kolmin kirjoitti:
Täsmälleen. Ei ole mitään kristinopin kohtaa jolla voidaan perustella vain yhden herätysliikkeen "vain me"-oppia. Tämä yksityiskohta vl-opetuksessanne on epäraamatullista, ja se on oikeastaan ihmisestä itsestään lähtevää järkioppia. - Kavennatte noin Jumalan semmoiseksi ihmisen kaltaiseksi, pieneksi...
Kristus on suurin välimies! Raamatun lukenut kirjoitti:
Täsmälleen. Ei ole mitään kristinopin kohtaa jolla voidaan perustella vain yhden herätysliikkeen "vain me"-oppia. Tämä yksityiskohta vl-opetuksessanne on epäraamatullista, ja se on oikeastaan ihmisestä itsestään lähtevää järkioppia. - Kavennatte noin Jumalan semmoiseksi ihmisen kaltaiseksi, pieneksi...
Kristus on suurin välimies!Paremminkin, "Ainut välimies".
- VBL
on sellainen että se sopii juuri sinulle. Tämä on myös syy siihen että on paljon erilaisia hengellisiä ryhmiä, oppeja jne.
Ominaista sinun uskolle on se että siitä puuttuu pelastusvarmuus ja sellainen ajatus on lähellä että kukin pelastuu uskollaan jne.
Usko inhimmillisenä ilmiönä ei suinkaan ole se usko josta Raamattu puhuu pelastavana, vaan Raamattu opettaa että Jumala synnyttää/lahjoittaa ihmiselle pelastavan uskon evankeliumin sanan kautta. Kukaan ei voi uskoa Jeesukseen ellei Jumala vedä ihmistä Poikansa tykö. Miksi pitää päästä Jeesuksen tykö ? - Koska Kristuksen evankeliumi ei koskaan ole ollut muualla kuin Jeesuksen suussa.
Tiedän että monet ihmiset kauhistelevat että miten rohkenen tuntematta ihmistä lainkaan tuomita uskon vääräksi: On ihan samantekevää millainen ihminen on (kaikki olemme kuitenkin pois poikenneet, kelvottomia ja ihan yhtä syntisiä). Ainoa oleellinen seikka on nimittäin se että onko Jumala johdattanut meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan vai ei.
Asia on ihan selvä: et voi uskoa Jeesukseen koska ulkona Jumalan valtakunnan ei ole yhtään Kristusta eikä autuutta. Sanalla sanottuna: Siellä ei tiedetä Kristuksesta, synnistä tai armosta yhtään mitään.
Katuva syntinen ei löydä armollista Jumalaa ja sielulleen rauhaa ulkopuolelta Jumalan valtakunnan. Sellaiselle kelpaakin hyvin Jumalan valtakunnan evankeliumi. Sit on paljon ihmisiä jotka eivät kadu syntejään (sitä ihminen ei voikaan ellei Jumala osoita ihmiselle tämän todellista tilaa) vaan uskovat siksi että saisivat armahduksen viimeisellä tuomiolla. Sellainen usko ei tunne Kristuksen oppia ja ei kestä totuutta.
Kun Jeesus parantaa ihmisen ja lahjoittaa taivaan tavaran sydämeen niin sen myötä Jumalan lapsi saa myös Kristuksen opin.
16. Vastasi Jesus ja sanoi heille: ei minun oppini ole minun, mutta sen, joka minun lähetti.
17. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, niin hänen pitää tietämän tästä opista, josko se on Jumalasta, eli jos minä itsestäni puhun.
Onko sinulla lukija varmuus siitä että juuri sinun oppisi on Jumalalta ja ei ihmisten ajatuksia ?
Itse olen oppini saanut VL liikkeessä ja uskon että siellä on Hyvä Paimen läsnä hengen kautta. Ei muualla.- höpö...
ei uskomiseen tarvita oppeja.kyllä ihan raamattua lukemalla jokaiselle avautuu jumalan sana.ei tarvitse olla vl-lahkossa ollakseen uskovainen.(onneksi:))
- pelasta
Usko Kristukseen pelastaa, ei oppi. Varsinkin VL:ssä, kukaan ei osaa oikein kertoa mikä heidän oppinsa on. He sisällyttävät siihen niin paljon ihmistekoja ja sääntöjä, että ollaan juutalaisuudessa. Vasta sitten voit pelastua, kun hyväksyt ja ymmärrät koko Raamatun ilmoituksen niinkuin he ilmoittavat ymmärtävänsä. Sitten heidän keskinäiset käsityksensä poikkeavat toisistaan niin, että tuon tuosta joku porukka joko erotetaan tai lähtee omaksi ryhmäkseen. Tätä on toistunut vähintään 20 kertaa isommassa määrin ja jatkuvasti pienemmässä määrin. Sitten he röyhkeästi ilmoittavat, että vain heillä on taivasten valtakunnan avaimet, mutta eivät pysty kertomaan avainten "perimysjärjestystä" edes Lestadiuksen ajoilta, puhumattakaan apostoliselta ajalta. Onkohan niin, että avaimet ovatkin menneet jonkun erotetun ryhmän mukana ? He opettavat, että nainen vaietkoon seurakunnassa ja älköön opettako. Mitenkähän oli itse LL lestadiuksen kanssa, kun hänelle päästön ja opetuksen sanat lausui lappalaistyttö Maria. Saikohan Lestadius päästöavaimet itseltään Marialta ?
Pelastukseen nähden Jumalan tie on hyvin suora:
"Jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut" Room 10:9. Ihmiset hakemalla hakevat tähän suoraan tiehen mutkia, mukaanlukien VL-ihmiset. Piru vastustaa tätä suoraa Jumalan tietä myös, jotta voisi saada mahdollisimman paljon väkeä mukanaan helvettiin. Tämä ei ole ihmisen mielen mukainen tie..kaikki uskonnot tahtovat sisällyttää ihmiselle raskaita taakkoja ja tekoja. Kristinusko on toisenlainen: Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi (= otolliseksi Jumalalle) jokaiselle, joka uskoo. Tässä ei ole erotusta juutalaisen ja kreikkaisen ei luterilaisen jne...välillä. Kun Kristus tulee sydämeen, Hän tuo oman uuden elämänsä mukanaan ja vanha elämä sääntöineen raskaine kuormineen saa väistyä. Otako jotain "mittareita" Raamatusta, kuten Hengellä täyttymiset, profetoimiset, kielillä puhumiset, missä ne näkyy Lestadiolaisuudessa?
Ne olivat jokapäiväistä, vielä -50 luvulla, mutta pakanallisuus vei ne mennessään, ja Hoks. Ilman Pyhää Henkeä.
- Anonyymi
Tässä on taas 'mukava' esimerkki siitä, kuinka alhaisaella älyllisellä tasolla moni uskova liikkuu.
Harva heistä on edes hitusen kiinnostunut siitä, miten eri tekstit ovat valikoituneet Raamattuun.
Useimmille heistä raamatuntutkimuksen esille tuomat tiedot Raamatun ilmiselvästä ihmisperäisyydestä ei kiinnosta mitenkään. Luetaan vaan Raamattua 'suoraan', tajuamatta historiallista kontekstia.
Ja sitten ihmetellään kuin heitä pidetään 'pönttöinä'... - Anonyymi
Kaikki uskonnot on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek236890Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.284368- 343206
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1813082- 102038
- 821754
- 1531662
- 1471632
- 121588
- 231552