Ihastuminen opettajaan

oppilas_

Voi luoja!! En ymmärrä miten tää on mahdollista. Tän täytyy olla joku sairas vitsi, mutta tajusin, että taidan olla ihastunut naispuoliseen opettajaani.

Luin täältä yhden samantapaisen ongelman, ja keskustelussa opettaja listasi tuntomerkkejä, mistä tietää oppilaan olevan ihastunut. No eikös vaan, minä käyttäydyn juuri samalla tavalla. Hidastelen pakatessa kamojani ja jään usein viimeiseksi luokkaan. Jään tunnin päätteeksi selittämään tai kysymään häneltä jotain. En tosin henkilökohtaisuuksia kysele, mutta jotain vaik tuntiin liittyvää. Ja kun tuo ope tulee lähelleni vaikka neuvomaan jotain, niin voi kamala, kun alkaa sydän hakkaamaan. Ite olen noin parikymppinen ja opettaja varmaan jotain n.40 tai vähän vajaa.

Tää on aika tuskallinen tilanne!! En tiedä mitä teen? Mua pelottaa, et tuo opekin on huomannut käytökseni. Kerran se iski mulle silmää. Miten mä enää koskaan kehtaan katsoa siihen päinkään?

Pliis, neuvokaa mua!

22

6379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • easy girl...

Kannattaa ottaa ihan iisisti. Vaikka sun ope oliskin huomannut ihastuneisuutesi niin tuskin hän nostaa sitä mitenkään julkisesti esiin. Hän tekee työtään ja joutuu ajattelemaan opettaessaan niin montaa asiaa yhtaikaa, että sun erityishuomioiminen jää varmasti väkisinkin vähiin.
      Mutta eri asia tietty on se, mitä sä tunnet sisälläsi. Muista, se ei välttämättä näy ulospäin, vaikka sä olisitkin ihan liekeissä siellä luokassa.

Ei ehkä kannata elätellä toivoa, että tuosta jotain suurempaa kehittyisi, vaan pikemminkin sun kantsii käyttää sitä tunnetta positiivisena voimavarana. Nyt susta on ainakin ihana mennä tunnille, tehdä läksyjä, lukea kokeisiin, viitata jne. Sehän kun ei ole arkipäivää yleensä...Nyt olet supermotivoitunut ja voit yltää uskomattomiin kurssisuorituksiin, eikö ;-)

• Matleena1206

On yleistä, että oppilas ihastuu opettajaan. Varsinkin tytöt kouluissa, opistoissa ja yliopistoissa miesopettajaan. Mutta käyhän se tietysti toisinpäinkin. Kannattaa kuitenkin olla varovainen ja seurata tilannetta kaikessa rauhassa, sillä naisopettaja ei oikein voi vastata tyttöoppilaan tunteisiin, siitä seuraa potkut Suomessa.

• ainakaan potkuja
        Matleena1206 kirjoitti:

On yleistä, että oppilas ihastuu opettajaan. Varsinkin tytöt kouluissa, opistoissa ja yliopistoissa miesopettajaan. Mutta käyhän se tietysti toisinpäinkin. Kannattaa kuitenkin olla varovainen ja seurata tilannetta kaikessa rauhassa, sillä naisopettaja ei oikein voi vastata tyttöoppilaan tunteisiin, siitä seuraa potkut Suomessa.

tullut. Tosin meidän jutusta ei kyllä kovin moni tiennyt.
        Se oli lukion viimeisellä, olin tosi ihastunut meidän äikän maikkaan, se oli jo n. 45v tosi upean näköinen hiljattain eronnut nainen. Ja minä 19v abityttö.
        Minä olin ihastunut siihen jo tokaluokalla, mutta kolmannen syksyllä yhen tunnin jälkeen jäin kans kyselemään ainekirjoituksesta, ja lopulta päädyttiin ensin halaamaan ja sitten suudeltiin. Loppusyksy olikin sitten melko kiihkeää aikaa. No, kiihkein vaihe loppui sit kohta kirjoitusten jälkeen, mutta kyllä edelleen ollaan oltu silloin tällöin yhteydessä. Meidän ikäero taisi loppujen lopuksi olla liian suuri.
        Tällä halusin vain toivottaa tsemppiä aloittajalle, että näinkin voi käydä!

• 2+2=5
        Matleena1206 kirjoitti:

saako siitä tosiaan potkut????

• ne potkutko
        2+2=5 kirjoitti:

saako siitä tosiaan potkut????

tulee vain jos naisopettaja vastaa TYTÖN tunteisiin? tollasta lakia en oo tiennykään.. suomessa opettajan ja oppilaan välinen suhde on täysin laillinen siinä missä muidenkin ihmisten väliset, kunhan kyse ei ole alaikäiseen sekaantumisesta. jos molemmat ovat täysi-ikäisiä, niin ei sitä mikään kiellä. ainut mikä voi olla esteenä, on opettajan ammattietiikka, mutta se ei mikään laki ole.

• tarkoituksessa
        ne potkutko kirjoitti:

tulee vain jos naisopettaja vastaa TYTÖN tunteisiin? tollasta lakia en oo tiennykään.. suomessa opettajan ja oppilaan välinen suhde on täysin laillinen siinä missä muidenkin ihmisten väliset, kunhan kyse ei ole alaikäiseen sekaantumisesta. jos molemmat ovat täysi-ikäisiä, niin ei sitä mikään kiellä. ainut mikä voi olla esteenä, on opettajan ammattietiikka, mutta se ei mikään laki ole.

Auktoriteettiuskoisuudessa on hyvä käyttää omaa järkeä... Eiköhän jokainen täysivaltainen ihminen pysty itse määrittelemään, mikä on sallittua po. tapauksessa ja mikä ei. Jos kerran hätä, niin eiköhän silloin rakkauskin - ja hyvä tahto - keinot keksi ;)

• <3 <3 <3 < 3
        ainakaan potkuja kirjoitti:

Se oli lukion viimeisellä, olin tosi ihastunut meidän äikän maikkaan, se oli jo n. 45v tosi upean näköinen hiljattain eronnut nainen. Ja minä 19v abityttö.
        Minä olin ihastunut siihen jo tokaluokalla, mutta kolmannen syksyllä yhen tunnin jälkeen jäin kans kyselemään ainekirjoituksesta, ja lopulta päädyttiin ensin halaamaan ja sitten suudeltiin. Loppusyksy olikin sitten melko kiihkeää aikaa. No, kiihkein vaihe loppui sit kohta kirjoitusten jälkeen, mutta kyllä edelleen ollaan oltu silloin tällöin yhteydessä. Meidän ikäero taisi loppujen lopuksi olla liian suuri.

Tsemppitoivotukset tavoittivat minut, vaikken olekaan ap. kirjoittaja ;) Tarinasi on hurmaava ja toivoa-antava...

• saattaa olla

Uskoiskohan ihan tota...:/

• Matleena1206

Moiks!

Olen itse opettajana lukiossa ja olen nähnyt, kun jollekin opettajalle, joka on vastannut oppilaansa tunteisiin, on annettu potkut. Ei kuitenkaan nainen-nainen- eikä mies-mies-suhteessa vaan ns. normaalissa suhteessa.

Mitä mahtaisi tapahtua nainen-nainen- tai mies-mies-suhteessa. Oppilaitten vanhemmat vaatisivat varmaan jo ”hirttotuomiota”. Loppututkinto olisi turha menettää

• 2+2=5
        Matleena1206 kirjoitti:

Moiks!

Olen itse opettajana lukiossa ja olen nähnyt, kun jollekin opettajalle, joka on vastannut oppilaansa tunteisiin, on annettu potkut. Ei kuitenkaan nainen-nainen- eikä mies-mies-suhteessa vaan ns. normaalissa suhteessa.

Mitä mahtaisi tapahtua nainen-nainen- tai mies-mies-suhteessa. Oppilaitten vanhemmat vaatisivat varmaan jo ”hirttotuomiota”. Loppututkinto olisi turha menettää

siis varmaan siinä tapauksessa jos kyseessä alle 18 vee opiskelija

• LaikaQ
        Matleena1206 kirjoitti:

Moiks!

Siis olen itsekin ymmärtänyt, että linja on tiukempi silloin, kun opettajan ja oppilaan välinen ikäero on suuri. Tällöin varmaankin ajatellaan sitä, että opettaja on sekä asemansa että ikänsä takia selvässä auktoriteettiasemassa nuorempaan nähden ja siksi voi tulla epäilyjä tämän tilanteen hyväksikäyttämisestä. Mitä joskus on varmasti tapahtunutkin. Nuorethan eivät tätä usko eivätkä tunnistakaan aina mutta reilusti vanhemmalla on kyllä etumatka puolellaan manipulointiasioissa silloin, kun kyse on todellakin nuoresta ihmisestä, esimerkiksi lukioikäisestä.

Mutta kun olen itsekin ollut opiskelu- ja koulutustilanteissa, joissa oppilaat ja opettajat ovat samanikäisiä, joskus opiskelijat jopa vanhempia kuin opettajat, niin ihan suoran viivan vetäminen näissä jutuissa tuntuu aika hassulta silloin.

• ja järjestys
        Matleena1206 kirjoitti:

Moiks!

Siis vielä kerran: lain kannalta ei ole TIPPAAKAAN väliä mikä on open ja oppilaan ikäero, ratkaisevaa vain on se, onko opiskelija ALAIKÄINEN. Ei tän asian pitäis olla nyt niin vaikeasti tajuttavissa! Mikään laki ei estä täysi-ikäisen opiskelijan ja open suhdetta, vaikka kyse olisikin vinoviettisestä parista.

Jos joku tuttusi on kyseisessä tilanteessa saanut potkut, niin joko opiskelija on ollut alaikäinen tai opettaja on muuten tehnyt jonkin virkavirheen (mitä kyllä suuresti epäilen).

• Anonyymi

Voiko? Vaikea uskoa, kun ei käy edes myöhemmällä iällä yliopistossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voiko? Vaikea uskoa, kun ei käy edes myöhemmällä iällä yliopistossa.

Ehkä hän palaa tuolta vuodesta 2007 vielä toteamaan, että voi!

• Chx

vain kysyisin, kun itsekin olen joskus vähän vastaavia kokenut, et oletko miettinyt syitä miksi juuri tuo tyyppi kolahti? Ehkä se on sitä, kun opettajiin joutuu kiinnittämään enemmän huomiota kuin muihin ihmisiin siinä ympärillä? Vai onko tuossa opettajassa jotain erityistä?

Anyways, ei sun varmaan liikoja tuskailla tarvitse... jos hän sinulle silmää iski tms. niin kovin rennolta tyypiltä hän vaikuttaa, joten ihan hyvin sulla pyyhkii. Opintojen suorittaminen varmasti on tärkeämpää kuin maikkojen kanssa flirttailu, mutta onhan myös tapauksia, joissa oppilas-opettaja suhde on muuttunut yhteiseloksi... ;)

• oppilas_

En oikein tiedä. Ainakin se on tosi kaunis ja hehkeä nainen. Tyylikkäät vaatteet jne. Vaikka luonteeltaan se on kyl vähän, noh, vaikuttaa jotenkin tiukalta välillä. Ei oikeestaan semmosta mun perinteistä tyyppiä ollenkaan. Siks vähän kummastuttaa koko homma.

Nojoo, ehkä se on sitä myös, kun todellakin on paljon sen tunteja nyt. Joutuu kiinnittää siihen enemmän huomioo, ja sen kans on tullu jotenki enemmän jotain juteltuai ku muiden opettajien.

• Åde
        oppilas_ kirjoitti:

En oikein tiedä. Ainakin se on tosi kaunis ja hehkeä nainen. Tyylikkäät vaatteet jne. Vaikka luonteeltaan se on kyl vähän, noh, vaikuttaa jotenkin tiukalta välillä. Ei oikeestaan semmosta mun perinteistä tyyppiä ollenkaan. Siks vähän kummastuttaa koko homma.

Nojoo, ehkä se on sitä myös, kun todellakin on paljon sen tunteja nyt. Joutuu kiinnittää siihen enemmän huomioo, ja sen kans on tullu jotenki enemmän jotain juteltuai ku muiden opettajien.

on aika tavallista. Itse olin mielettömän ihastunut ensin peruskoulun matikanopettajaan (nainen) ja sitten vielä raivokkaammin lukion äidinkielen opettajaan, ikäeroa oli varmaan 25 vuotta, mutta juttu ei onneksi johtanut mihinkään konkreettiseen koska opettaja, vaikka sanoikin pitävänsä minusta, osasi hillitä itsensä. Yliopistossa (alle 20 v.) ihastuin ainakin kahteen eri naisopettajaan kunnes vihdoin löysin itseni ikäisen tyttöystävän.

Laissa on kohtia jotka voidaan tulkita siten, että auktoriteettiasemassa oleva henkilö ei saa käyttää asemaansa väärin. Tietenkin jos myös oppilas on täysi-ikäinen, niin mikäs siinä. Itse en pidä asetelmaa suotavana sen enempää kuin tilannetta jossa asianajaja harjoittaa seksiä päämiehensä kanssa, esim. rikollisen, jonka juttua hän ajaa (tämä on sitäpaitsi kriminalisoitua toimintaa) tai psykiatri potilaansa kanssa. Ko. toiminta on valta-aseman väärinkäyttöä ja siinä tulee helposti iso poru hetken huumasta.

Pikemminkin oppilaan kannalta tilanteen pitäisi johtaa kasvavaan itseymärrykseen ja kypsymiseen, jonka seurauksena oppilas kykenisi suhteeseen vertaisensa (ikäisensä) samaa tai eri sukupuolta olevan henkilön kanssa. Samaa sukupuolta olevaan opettajaan ihastuminen ovat ainakin omien tuttujeni kertomusten perusteella aika tyypillinen homoseksuaalisen itseymmärryksen virstanpylväs. Kysymys on jonkinlaisesta ikonisoinnista, nuori tarvitsee esikuvia johon samastua ja jolta hakea hyväksyvää vastakaikua. Kesti tosi helkkarin kauan ennen kuin itse ymmärsin asian.

Kannattaisi mieluummin miettiä, mitä ko. opettaja sinulle edustaa? Edustaako hän ideaalikäsitystäsi naisesta tai sellaista naista, jonkalaiseksi itsekin haluaisit tulla?

Ei ihastumisessa sinänsä tietenkään mitään pahaa ole, mutta yhtä jännittävä kokemus voisi olla seurusteluun johtava ihastuminen suurinpiirtein samanikäiseen tyttöön ja kasvaminen yhdessä aikuiseksi tämän kanssa.

• mites
        Åde kirjoitti:

on aika tavallista. Itse olin mielettömän ihastunut ensin peruskoulun matikanopettajaan (nainen) ja sitten vielä raivokkaammin lukion äidinkielen opettajaan, ikäeroa oli varmaan 25 vuotta, mutta juttu ei onneksi johtanut mihinkään konkreettiseen koska opettaja, vaikka sanoikin pitävänsä minusta, osasi hillitä itsensä. Yliopistossa (alle 20 v.) ihastuin ainakin kahteen eri naisopettajaan kunnes vihdoin löysin itseni ikäisen tyttöystävän.

Laissa on kohtia jotka voidaan tulkita siten, että auktoriteettiasemassa oleva henkilö ei saa käyttää asemaansa väärin. Tietenkin jos myös oppilas on täysi-ikäinen, niin mikäs siinä. Itse en pidä asetelmaa suotavana sen enempää kuin tilannetta jossa asianajaja harjoittaa seksiä päämiehensä kanssa, esim. rikollisen, jonka juttua hän ajaa (tämä on sitäpaitsi kriminalisoitua toimintaa) tai psykiatri potilaansa kanssa. Ko. toiminta on valta-aseman väärinkäyttöä ja siinä tulee helposti iso poru hetken huumasta.

Pikemminkin oppilaan kannalta tilanteen pitäisi johtaa kasvavaan itseymärrykseen ja kypsymiseen, jonka seurauksena oppilas kykenisi suhteeseen vertaisensa (ikäisensä) samaa tai eri sukupuolta olevan henkilön kanssa. Samaa sukupuolta olevaan opettajaan ihastuminen ovat ainakin omien tuttujeni kertomusten perusteella aika tyypillinen homoseksuaalisen itseymmärryksen virstanpylväs. Kysymys on jonkinlaisesta ikonisoinnista, nuori tarvitsee esikuvia johon samastua ja jolta hakea hyväksyvää vastakaikua. Kesti tosi helkkarin kauan ennen kuin itse ymmärsin asian.

Kannattaisi mieluummin miettiä, mitä ko. opettaja sinulle edustaa? Edustaako hän ideaalikäsitystäsi naisesta tai sellaista naista, jonkalaiseksi itsekin haluaisit tulla?

Ei ihastumisessa sinänsä tietenkään mitään pahaa ole, mutta yhtä jännittävä kokemus voisi olla seurusteluun johtava ihastuminen suurinpiirtein samanikäiseen tyttöön ja kasvaminen yhdessä aikuiseksi tämän kanssa.

sitten analysoisit ne opettajat, jotka pitävät työpaikkaetunaan opiskelijoiden ihastelemista? Siis eivät niinkään ihastu keneenkään tiettyyn, mutta yrittävät flirttailla aina tilaisuuden tullen...?

Turha kai erikseen mainitakaan, että lähinnä heteroista on kyse. Tyttöjä siis silmäilevät miesopet. Rasittaa.

• Åde
        mites kirjoitti:

sitten analysoisit ne opettajat, jotka pitävät työpaikkaetunaan opiskelijoiden ihastelemista? Siis eivät niinkään ihastu keneenkään tiettyyn, mutta yrittävät flirttailla aina tilaisuuden tullen...?

Turha kai erikseen mainitakaan, että lähinnä heteroista on kyse. Tyttöjä siis silmäilevät miesopet. Rasittaa.

maikkoja voisi kehottaa kasvamaan aikuiseksi.Mun mielestä on p**stä, että miesopettajat flirttailevat tyttöoppilaiden kanssa. Ne opet on pelkkiä keskenkasvuisia kukonpoikia, jotka eivät osaa vetää rajaa asiallisen ja asiattoman käytöksen välille. Naisopettajat kai harvemmin flirttailevat sen enempää poika- kuin tyttöoppilaidensa kanssa.

Vähintään yhtä ällöttävää on, jos esim. oman faijan kaverit vihjailevat rintojen ja karvojen kasvusta, likistelevät ja taputtelevat pyllylle, enoista, sedistä ja iskästä itsestään nyt puhumattakaan

Korostan vielä, että rajatapauksiakin on. Joissakin harvoissa tapauksissa opettajan ja oppilaan välille voi syntyä oikeakin rakkaussuhde, joskin tämä varmaan on harvinaista.

Yksi hyvä ystäväni on opettaja (nainen) joka rakastui abivuotena tyttöoppilaaseensa. Suhde ei koskaan konkretisoitunut, mutta nämä kaksi ystävystyivät syvästi ja kävivät läpi asiaa useamman vuoden. Se oli välillä (sivusta seuranneiden tuttujenkin mielestä) ahdistavaa ja raastaavaa kummallekin, he sentään tapailivat tosi usein ja olivat yötä toistensa luona. Juttu sitten muuttui kummankin taholta pelkäksi ystävyydeksi ja päättyi onnellisesti.

Jokainen tapaus on tietysti yksilöllinen, mutta pääsääntönä voisi pitää rajojen säilyttämistä, koska auktoriteettiasemassa olevalla on yleensä suurempi valta aiheuttaa tuskaa ja kärsimystä oppilaalleen, potilaalleen tai muulle henkilölle joka on alemmassa asemassa ikänsä, asemansa ja elämänkokemuksensa takia.

• oppilas_
        Åde kirjoitti:

Mun on aika vaikea vastata tuohon, että mitä opettaja mulle edustaa. Kai kyse on myös mun jonkinlaisesta "jääräpäisyydestä". Siis että kun opettaja on kuitenkin ammattimaisesti vähän tiukka, sanoo suoraan asiat, osoittaa virheet jne, niin jotenkin tulee sit hirmu hyvä olo, jos pystyy häntä miellyttämään, ja tehtävät tekemään mahdollisimman oikein.

Kieltämättä ihailen monissa ihmisissä tiettyä luonteenlujuutta, asennetta, itsetietoisuutta jne, jota tästä opettajasta löytyy. Ja niin kuin sanoin, se on myös aika kaunis ja näyttävä nainen.
        Ei mikään kulahtanut, verkkareihin pukeutuva muumio.

Nojoo, jokatapauksessa en edes toivo tästä jutusta yhtään mitään. Tää on vain mun tän hetkinen ihastus, mutta en edes toivo sen johtavan mihinkään. Sitten vasta vaikeuksissa oltaisiin.

• Åde
        oppilas_ kirjoitti:

Mun on aika vaikea vastata tuohon, että mitä opettaja mulle edustaa. Kai kyse on myös mun jonkinlaisesta "jääräpäisyydestä". Siis että kun opettaja on kuitenkin ammattimaisesti vähän tiukka, sanoo suoraan asiat, osoittaa virheet jne, niin jotenkin tulee sit hirmu hyvä olo, jos pystyy häntä miellyttämään, ja tehtävät tekemään mahdollisimman oikein.

Kieltämättä ihailen monissa ihmisissä tiettyä luonteenlujuutta, asennetta, itsetietoisuutta jne, jota tästä opettajasta löytyy. Ja niin kuin sanoin, se on myös aika kaunis ja näyttävä nainen.
        Ei mikään kulahtanut, verkkareihin pukeutuva muumio.

Nojoo, jokatapauksessa en edes toivo tästä jutusta yhtään mitään. Tää on vain mun tän hetkinen ihastus, mutta en edes toivo sen johtavan mihinkään. Sitten vasta vaikeuksissa oltaisiin.

mutta ei sun silti tunteitasi pidä väkisin ruveta tukahduttamaankaan, kylä asiat siitä selkenee ja ope vaikuttaa sellaiselta naiselta, jota on hyvä ihaillakin. Siis tiukka, lujaluontoinen, kaunis. Noi kokemukset on mulle niin tuttuja että kipeää tekee.

Toivottavasti sä saat ainakin henkistä pääomaa itsellesi tosta "suhteesta".

• rakastunut opettajaan...

voi näin kävi mullekin.....
      mut siinä olikin jo jotain...silmäpeliä yms. ihanaa aikaa. mitään ei kuitenkaan ikinä tapahtunut..viestiä laitoin ja kerroin tunteistani..
      oi että oli mukavaa mennä aina kouluun...voi että mulla on ikävä tätä entistä opettajaa....ei, en oo vieläkään unohtanut..noo me nähtiin aika vasta viimeks...mut äeh....
      mä en ikinä varmana koe samaa tunnetta ketään toista kohtaan....siis ihan tietoisesti korvia myöten rakastunut, ihastumista tää ei voi olla. mut on tää kyllä vähän hölmöäkin ;D ihana sinä...oo siellä jossain mun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      197
      6841
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2026
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1678
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1380
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1055
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      977
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      919
    Aihe