Koira lentokoneessa..??

Stressaava omistaja.

Moips!
Onko kokemuksia koiran kanssa matkustamisesta lentokoneessa? Olen lähdössä pariksi kuukaudeksi norjaan ja otan hauvani mukaan. Omistan Jackrusselin terrierin ja se on juuri ja juuri niin iso ettei pysty matkustamaan matkustamossa joten joutuu ruumaan? Onko turvallista? Onko joillekin koirille (tai omistajille...) jäänyt kammoa? Olisin kaikista tiedoista ja vinkeistä tosi kiitollinen...

17

9909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruumassakin :)

      Omamme ovat lentäneet milloin mitenkin. Pienet ja pennut tietenkin ihmisen kanssa matkustamossa, mutta aikuiset ovat joutuneet matkustamaan ruumassa, ilman ongelmia (paitsi omistajathan nyt tietenkin stressaavat, vaikka kuka sanoisi mitä). Kunhan varaat koirallesi riittävän ison, stantardien mukaisen (tarkista kokovaatimukset lentoyhtiöltä tai -kentältä)ja kunnollisen lentokuljetukseen soveltuvan boxin (esim. vari-kennel boxi) ja pehmeän, turvallisen alustan ja ehkä jonkin tutun lelun tai rellun, niin kestää kyllä tuollaisen matkan hänkin. Meidän koirat eivät ole koskaan olleet poissa tolaltaan, oksentaneet, ripuloineet tms. vaikka ruumassa ovatkin joutuneet matkustamaan. Kyllä se siitä!

    • Alissa_79

      Itse olen suunnittelemassa lähtemistä vuodeksi töihin Uuteen Seelantiin, ja Hovawart ja Australianpaimenkoira pitäisi saada matkaan. Onnistuukohan koirien kanssa noin pitkä lentomatka (yhteensä n. 25 tuntia...!), onkohan välilaskun yhteydessä mahdollisuutta ulkoiluttaa koiria lainkaan, vai joutuvatko ne tekemään tarpeensa häkkiin? Onko kenelläkään kokemusta tällaisista pitkistä matkoista koirien kanssa?

      • kuljetusfirmaan

        Pääset huomattavast helpommalla ottamalla yhteyttä eläintenkuljetusfirmaan, joka hoitaa kaikki tarvittavat puolestasi. Olethan tietoinen siitä, että koirat joutuvat määrämaassa karanteeniin? Karanteeniasemat eivät todellakaan ole mitään mukavia paikkoja, harkitse tarkkaan otatko mukaan koirasi vai jätätkö Suomeen. Kustannukset ovat aika isot. Koirat yleensä viedään Lontoon kautta, siellä ulkoilutetaan ja juotetaan. Totuttaminen lentobokseihin kannattaa aloittaa ajoissa. Paperisotaan voi laskea noin puoli vuotta, joten valmistaudu ajoissa.


      • Alissa_79
        kuljetusfirmaan kirjoitti:

        Pääset huomattavast helpommalla ottamalla yhteyttä eläintenkuljetusfirmaan, joka hoitaa kaikki tarvittavat puolestasi. Olethan tietoinen siitä, että koirat joutuvat määrämaassa karanteeniin? Karanteeniasemat eivät todellakaan ole mitään mukavia paikkoja, harkitse tarkkaan otatko mukaan koirasi vai jätätkö Suomeen. Kustannukset ovat aika isot. Koirat yleensä viedään Lontoon kautta, siellä ulkoilutetaan ja juotetaan. Totuttaminen lentobokseihin kannattaa aloittaa ajoissa. Paperisotaan voi laskea noin puoli vuotta, joten valmistaudu ajoissa.

        Juu, olen kyllä tietoinen tuosta karanteeniasiasta, mikä onkin tosi suuri harmi. Kun vaan ei täällä kotimaassa oikein ole paikkaa, minne koirat voisi vuodeksi jättää... Jos olisi, niin pitäisin kyllä itsekin sitä parempana vaihtoehtona, onhan nuo matkat karanteenit ym. koirille varmasti rankkaa. Tämä se on sitä koiranomistajan arkea, helpompi olisi tehdä monta asiaa jos ei olisi lemmikkejä... Mutta kun on kavereita tullut hankittua, eikäpä ilman niitä varmaan osaisi kyllä vuotta elelläkään...
        Kiitos vastauksestasi, lisääkin mielipiteitä ja vinnkejä kuulisin mielelläni!


      • olin
        Alissa_79 kirjoitti:

        Juu, olen kyllä tietoinen tuosta karanteeniasiasta, mikä onkin tosi suuri harmi. Kun vaan ei täällä kotimaassa oikein ole paikkaa, minne koirat voisi vuodeksi jättää... Jos olisi, niin pitäisin kyllä itsekin sitä parempana vaihtoehtona, onhan nuo matkat karanteenit ym. koirille varmasti rankkaa. Tämä se on sitä koiranomistajan arkea, helpompi olisi tehdä monta asiaa jos ei olisi lemmikkejä... Mutta kun on kavereita tullut hankittua, eikäpä ilman niitä varmaan osaisi kyllä vuotta elelläkään...
        Kiitos vastauksestasi, lisääkin mielipiteitä ja vinnkejä kuulisin mielelläni!

        Australiassa koirieni kanssa. Elämä siellä koirien kanssa ei todellakaan ole helppoa, vuokra-asunnoissakin on yleensä koiranpitokielto. Lenkkeilyalueita on todella huonosti, jos nyt innostuu lenkille lähtemään noin 40 asteen helteessä. Tietyillä alueilla on irtokoirat aikamoinen riesa. Myös hyönteiset ja käärmeet ovat aikamoinen vaara koiralle. Punkkisuoja on laitettava vähintään kerran kuukaudessa, sikäläiset punkit saattavat tappaa. Karanteeniasema oli surkea betonikarsina jossa koirat joutuivat viettämään 30 päivää.

        Työpäivät ausseissa ovat pitkiä, 10 - 12 tuntia ja siihen vielä työmatkat.

        Omat koirat lensivät Heathrown kautta, yöpyivät siellä ja jatkoivat aamulla Singaporen kautta Sydneyyn.


    • ninnimii

      Oma koirani sai muutaman lennon olla kuljetuskopassa turvavöissä vieressäni kun koppa ei sopinut penkin alle (sattui harvinaisen mukavia lentoemäntiä)..matkat meni ihan leppoisasti, koira nukkui ja oli ihan tyytyväinen oloonsa. sitten yhden reissun aikana (lyhyt lento onneksi) joutui koneen takaosaan, mistä kuulin koiran sydäntäraastavan pelästyneen kiljumisen koko lennon ajan.. Oli toistaiseksi viimeinen lento mikä ollaan koiran kanssa yhdessä tehty..

    • laur

      Hei!
      Asumme usan lansirannikolla ja meilla on 2 jackrusselia. Matkustamme kahdesti vuodessa (kesalla ja jouluna) suomeen ja koirat mukana. Ovat bokseissaan yhteensa n.20h).

      Koiramme matkustavat omissa flykenneleissaan ruumassa. Ovat aina matkustaneet hyvin. Oma kokemukseni on etta koiran on huomattavasti parempi olla tilavassa kennelissa ruumassa kuin tungettuna edessa istuvan penkin alle!! (hei koiralla on ruumassa paremmat tilat ja olot kuin sinulla jos et matkusta bisneksessa!! kuka meista mahtuu makaamaan kummalla kyljella tahansa tai vaikka koivet taivasta kohti:)). liskais matkustamon jatkuva halina on stressaavampaa kuin rauhallinen oma tila ruumassa.

      Laatikon ei kannata olla liian suuri (koiralla turvallisempi olo pienemmassa) mutta kannattaa noudattaa vahimmaisvaatimuksena kansainvalisen ilmailujarjeton kokovaatimuksia. Me hankimme siita viela kokoa isomman koska matkat ovat pitkia. Ihan lyhyilla automatkoilla koiramme mahtuvat vallan mainiosti samaan boksiin. Ja tutustuta koira hyvin boksiin ennen matkaa, opeta nukkumaan siina oita ja anna ruoka boksissa, nain saat positiivisen mielikuvan boksissaololle.

      Lisaksi koiria ei kannata missaan nimessa laittaa samaan boksiin (vaikka tulevat todella hyvin toimeen keskenaan) koska stressaava matka voi muuttaa ne agressiiviseksi toisiaan kohtaan (kuvittele itseasi vastaavaan tilanteeseen ja kaveri jatkuvasti kyljessa kiinni!!).

      JA TARKEAA!!
      Mitaan rauhottavia EI MISSAAN NIMESSA SAA ANTAA. Koneessa happiosapaine laskee ja se unettaa koiraa, jos viela rauhoitettu voi tukehtua oksennukseen tai omaan kieleensa. Nain on kaynyt!!
      esim. american vet associations kieltaa jyrkasti huumaamisen ja rauhoittamisen.

      Ainakin N.Y olemme aina saaneet koirat itsellemme koneen vaihdon ajaksi (koska N.Y meidan port of entry niin ne taytyy tullata itse) ja olen omavaltaisesti pissittanyt lentokentan ulkopuolella.

      Koiramme ovat olleet aina meidat nahdessaan rauhallisia ja uskon nain olevan myos ruumassa (pimeaa ja tasainen moottorien hurina = unettavaa. ei ole yksin minun mieleipide vaan myos monen muun koiranomistajan). Ainoa stressaava ja pelottava hetki on kun ovat laatikoissaan terminaalissa ja kamala halina ja ihmisia kulkee ohi..

      Kannattaa ottaa huomioon myos lentoyhtiokohtaiset rajoitukset. Esim, AA ei lennatta koiria (lemmikkeja yleensakaan) lainkaa kesakuukausina koska koneen ruumassa ilmastointi on paalla vain koneen liikkuessa ja siella voi tulla aika h****n kuuma lastauksen aikana! Usko pois!

      viela vinkki. elainkaupoissa myydaan kunnollista pehmustetta kenneleiden pohjalle, kannattaa ehdottomasti sijoittaa! ja sen alle sanomalehtea ja jotain imukykyista (vaippaa, froteepyyhe...) ettei pissin tullessa tarvi maata marassa.. kehotan taas ajattelemaan milta itsestasi tuntuisi!

      • jaquline

        Hei!

        Onko kenellakaan kokemusta koiran kanssa matkamisesta Suomesta Lontooseen ja toisin pain. Asun itse Lontoossa mutta mun vanhemmat asuvat Suomessa ja kayn 4-5 kertaa vuodessa Suomessa 3-4 viikon reissuilla. Haluaisin hankkia yorkin joka ei siis tulisi painamaan kuin ehka 2,5 kiloa. Voiko semmoista koiraa vieda matkustamoon ja kuinka paljon se tulisi maksamaan. Yokit ovat hypoallergisia koiria eika aiheuta allergikoille mitaan ongelmia. Tiedan kokemuksesta silla olen itse seka kissoille etta koirille allerginen.
        Osaako kukaan sanoa paljonko elainpassin hankkiminen seka sirun hankkiminen mahtaa maksaa? Ja mita rokotuksia koiralla pitaisi olla jotta se saisi matkustaa minun kanssani.


    • white_coat

      Mäkin täällä pähkäilen lentoa koiran kanssa,
      koiran säkä on vain 70cm, ja painoa 50kg joten mistään ihan pienestä koirasta ei ole kyse.
      Tosi huonosti löytyy netistä tietoa lentoyhtiöistä, että miten tarkkoja ovat koiran ja häkin koosta lennoilla.
      Kun ihmisiä kuuntelee niin esim. minun koiralle riittäisi Air Berlinin sekä Estonian Air yhtiölle Varikennelin XL boksi, (korkeus 77cm, pituus 102cm)
      Nyt oon varannut matkan Pariisiin heinäkuussa ja lähdetään koittamaan ottaako Estonian air meidät koneeseen, koira mahtuu boksiin, ei siis saa päätä suoraksi mutta mahtuu kääntymään ja istumaan..
      Koneeseen ei mahdu isompaa boksia, joten jännitys tiivistyy kun miettii pääsekö koira mukaan vai ei.
      Kuinka tarkasti katsotaan, mun tuurilla ei pääse koneeseen, mutta sitten mennään "lomareissulle" ilman koiraa ja jätetään näyttelyt väliin ;)

      Onko täällä ketään ison koiran kanssa matkannut?
      Miten tarkasti koirat ja boksit on mitattu? Virosta ollaan siis me lähdössä, mutta samantyyliset säännöt sielläkin kun täällä..

      • GHFD

        Mikään koira EI OLE HYPOALLERGINEN!!!!!!!!
        ---------


        KAIKKI IHMISET EIVÄT REAGOI-KOIRAAN VAIKKA OLISIVATKIN ALLERGISIA JA JOTKUT TAAS KYLLÄ!!


    • koiratjakateenjamenoks

      koirat käteen ja vaa menoks.

    • gsgdsg

      Kaikki koirat ruumaan ja mieluummin kilon paloina.

    • Anonyymi

      Olin yksi vuosi sitten Africas siellä oli Osmo joka ampui karhui

    • Anonyymi

      Moip takas!
      Huoletta voi lentokoneella koiran kanssa lentää. Usein päästävät koiran jopa ohjaamoon katsomaan.

      • Anonyymi

        ja lisäisin vielä, että koira puri lentäjää perseeseen, ihqun söps!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja lisäisin vielä, että koira puri lentäjää perseeseen, ihqun söps!

        no jo on jos koira vielä lentäjää perseseen panee. se on koiranelämää ooooohhhh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no jo on jos koira vielä lentäjää perseseen panee. se on koiranelämää ooooohhhh

        Perse oli puremisen jälkeen niin riekaleina ettei Rekku voinut enää panna lentäjää. Rekku oli niin surullinen. Tein lentäjästä valituksen lentoyhtiölle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3270
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2496
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2335
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1793
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1610
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1466
    Aihe