"HAAPAMÖKKI"

onko mahdollinen

Olisi metsässä järeitä haaparunkoja,sekä eläkepäivät edessä. Nytpä tiedustelen, olisiko haapa sopivaa raaka-ainetta vapaa-ajan asunnon seinään?. Olen ajatellut että kaataisin muutaman rungon kerrallaan ja tekisin niistä "pelkkoja",joista tuoreeltaan tekisin kierroksen seinää. Näin menetellen vuoden aikana olisi kehikko valmis. Siis onko raaka-aine väärä ja tuoreesta tekeminen väärin.
Nimimerkillä "haaveita olisi".

15

8430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi P.

      Haavasta on tehty paljonkin hirsirakennuksia, tosin etupäässä ns. toisarvoisia rakennuksia (latoja, saunoja jms.)
      Haavan hyviä puolia ovat helppo veistettävyys (tosin jotkut sanovat sen tylsyttävän terät) ja sään kesto.
      Huonoja puolia ovat esim. puutavaran ydinlaho ja maalin huono pysyminen.
      Ainoa oikea tapa veistää hirttä on nimenomaan tuoreena.

      Ja haaveissa oleva mökkihän on melkein valmis, ainoastaan toteuttamista vaille :)

    • VeikkoLavi

      Oli pari vuotta sitten telkkarissa mies joka oli veistänyt haavasta erikoisen ja mielenkiintoisen talon. En nyt muista oikeaa termiä, mutta hirret olivat ns. tuppeensahattuja eikä nurkkia salvostettu. Hirret vaan ladottiin päällekäin kierros kerrallaa joka toinen kierros eri suuntaan. Oli tämä kyseinen mies tavannut kyseisen hirsitalotyypin jossain amerikoissa. Etuna oli ainakin että tuppeen sahttu hirsi halkeili vaan keskeltä seinän sisältä. Ja toinen juttu oli että haapapuun haju karkoittaa itikoita. Liekö tuossa perää???? Mutta jos joku muistaa oikeat termit niin kerro, ja jos olis linkkejä niin minuakin kiinnostaisi,

      • jospa sittenkin

        Tuo edellinen viittaus Amerikan malliin oli mielenkiintoinen. Jäin miettimään, miten nurkat on tehty, samoin väliseinien liitokset. Muutoin ajatus on upea. Jos pelkat on sahattu tarkkaan mitoitukseen, niin eihän saumasta pitäisi tuuli ulvaista,vaikka ilman tiivistettä tekisi. Ulospäin hirsi ei näyttäisi kovin järeältä.
        Olisi "paapan" helppo nostella vain pinoon järkäleitä. Mutta ne "nurkat"???.


      • VeikkoLavi
        jospa sittenkin kirjoitti:

        Tuo edellinen viittaus Amerikan malliin oli mielenkiintoinen. Jäin miettimään, miten nurkat on tehty, samoin väliseinien liitokset. Muutoin ajatus on upea. Jos pelkat on sahattu tarkkaan mitoitukseen, niin eihän saumasta pitäisi tuuli ulvaista,vaikka ilman tiivistettä tekisi. Ulospäin hirsi ei näyttäisi kovin järeältä.
        Olisi "paapan" helppo nostella vain pinoon järkäleitä. Mutta ne "nurkat"???.

        Eli jokainen kierros ladotaan eri suuntaan ja seinäsivu aloitetaan sovittamalla hirren pää edellisen hirren kylkeen. Jotenkin näin. En ole asiantuntija. Suomessa puhutaan lapehirrestä. Laitoin goolen kuvahakuun log corner ja sieltä laitoin linkin. Tuossa se periaate näkyy.
        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.rusticretreatsloghomes.com/img/half_corner1.gif&imgrefurl=http://www.rusticretreatsloghomes.com/half/product/corners.html&h=204&w=200&sz=16&hl=fi&start=6&tbnid=ipHpI4SLdySTHM:&tbnh=105&tbnw=103&prev=/images?q=log corners&svnum=10&hl=fi&lr=


      • myös,
        jospa sittenkin kirjoitti:

        Tuo edellinen viittaus Amerikan malliin oli mielenkiintoinen. Jäin miettimään, miten nurkat on tehty, samoin väliseinien liitokset. Muutoin ajatus on upea. Jos pelkat on sahattu tarkkaan mitoitukseen, niin eihän saumasta pitäisi tuuli ulvaista,vaikka ilman tiivistettä tekisi. Ulospäin hirsi ei näyttäisi kovin järeältä.
        Olisi "paapan" helppo nostella vain pinoon järkäleitä. Mutta ne "nurkat"???.

        sielläkin tehtiin parakkeja tuolla parreista pinoamalla ja naulaamalla


      • sanotaan,

        jos nyt oikein muistan. eli sellaista venäläistenkin käyttämää heinäladon salvainta jossa päistään ristiin meneviä hirsiä ei varata toisiinsa vaan niiden väliin laitetaan tilkepölkky eli "silakka", joka kyllä varataan. Saahan siitä lämmintäkin seinää ja äkkiä saakin ja pystyy käyttämään hyväksi koko rungon. Olen semmoista itsekin tehnyt aittaan ja vieläpä haapahirrestä.


    • hirsiharrastelija

      Kyllä haapa käy hyvin materiaaliksi mutta sen kanssa on omat kommervenkkinsä. Muistelen, että haavat pitäisi kaataa rasiin kesällä, ja vasta seuraavana talvena alkaa työstää puita. Ne nähtävästi halkeilevat tai vääntyilevät tms pahasti muuten. Kysyppäs tarkempia neuvoja vaikka täältä: http://www.hirsitaito.fi.

      • sk43

        Olen kuullut samanlaisia neuvoja haavan rasiin kuivattamisesta. Syy miksi kyselen haavasta rakennuspuuna, johtuu siitä kun tarjosin leimikkoa, jossa on isoja haaparunkoja. Yhtiö tarjosi 10 eur,kiinnolta, siis pahanen polttopuun hinta. Kun olen kokematon "nurkan" veistäjä ja muunkin veistäjä, aloin kiinnostua tuosta Lavin antamasta amerikan linkistä. Siellähän ladottiin pelkat lappeelleen ja nurkat hiukan hutiloiden. Onko pakko aina tehdä kaikki työläinmällä mahdollisella tavalla. Tuosta amerikan mallista voisi kehitellä nopean ja helpon tavan latoa hiesiseinä pystyyn. Ei yhtä komea kuin ennen, mutta tukeva ja lämmin, sekä ennenkaikkea "halavalla".


      • salvain
        sk43 kirjoitti:

        Olen kuullut samanlaisia neuvoja haavan rasiin kuivattamisesta. Syy miksi kyselen haavasta rakennuspuuna, johtuu siitä kun tarjosin leimikkoa, jossa on isoja haaparunkoja. Yhtiö tarjosi 10 eur,kiinnolta, siis pahanen polttopuun hinta. Kun olen kokematon "nurkan" veistäjä ja muunkin veistäjä, aloin kiinnostua tuosta Lavin antamasta amerikan linkistä. Siellähän ladottiin pelkat lappeelleen ja nurkat hiukan hutiloiden. Onko pakko aina tehdä kaikki työläinmällä mahdollisella tavalla. Tuosta amerikan mallista voisi kehitellä nopean ja helpon tavan latoa hiesiseinä pystyyn. Ei yhtä komea kuin ennen, mutta tukeva ja lämmin, sekä ennenkaikkea "halavalla".

        parempi tulee. Tuoreeseen pystyy vielä työkalut, kuivaan haapaan ei pysty kuin tuli. Tee ensin kehikko tötien päälle kuivumaan, siirrä sitten aikoinaan nurkkakivilleen ja lyö reilusti sammalta väliin eli jotain muuta tilkettä. Tuoreena älä tilkitse ettei homehdu. Jos et ole oikein varma miten talo/mökki veistetään, tee ensin vaikka aitta tai leikkimökki, niin saat jonkun käsityksen asiasta tai kutsu ammattimies mukaan tekemään.


      • Galleriassa on
        salvain kirjoitti:

        parempi tulee. Tuoreeseen pystyy vielä työkalut, kuivaan haapaan ei pysty kuin tuli. Tee ensin kehikko tötien päälle kuivumaan, siirrä sitten aikoinaan nurkkakivilleen ja lyö reilusti sammalta väliin eli jotain muuta tilkettä. Tuoreena älä tilkitse ettei homehdu. Jos et ole oikein varma miten talo/mökki veistetään, tee ensin vaikka aitta tai leikkimökki, niin saat jonkun käsityksen asiasta tai kutsu ammattimies mukaan tekemään.

        aitan runko,joka on timprattu aika järeästä haapapelkasta.Kuvassa ei näy juurikaan halkeamia,joten hirret näkyy olevan tuoreita.
        Haavasta voidaan näemmä hyvällä ammattitaidolla timprata upeita rakennuksia,kunhan vaan suoria ja terveitä haapoja löytyy.


      • lapehirrestä tänä talvena
        Galleriassa on kirjoitti:

        aitan runko,joka on timprattu aika järeästä haapapelkasta.Kuvassa ei näy juurikaan halkeamia,joten hirret näkyy olevan tuoreita.
        Haavasta voidaan näemmä hyvällä ammattitaidolla timprata upeita rakennuksia,kunhan vaan suoria ja terveitä haapoja löytyy.

        kirjastosta löytyy hirsitöistä kertova kirja, nimeä en nyt just muista, jossa lapehirsinurkasta pikkunen juttu. salvoksen nimi on kanadalainen/pohj. amerikalainen salvos. nurkkaan on muutama niksi, kuva ainakin tuossa kirjassa.
        ite alottelen kokoamaan lapehirsitaloa tuossa kohtapuolin, hirret kuusta. voin vastailla asiallisiin kysymyksiin lapehirrestä. käytössä tällä hetkellä lapehirsinen sauna ja aitta.


      • lapehirrestä tänä talvena kirjoitti:

        kirjastosta löytyy hirsitöistä kertova kirja, nimeä en nyt just muista, jossa lapehirsinurkasta pikkunen juttu. salvoksen nimi on kanadalainen/pohj. amerikalainen salvos. nurkkaan on muutama niksi, kuva ainakin tuossa kirjassa.
        ite alottelen kokoamaan lapehirsitaloa tuossa kohtapuolin, hirret kuusta. voin vastailla asiallisiin kysymyksiin lapehirrestä. käytössä tällä hetkellä lapehirsinen sauna ja aitta.

        Lapehirsi rakentaminen kiinnostaa. Itse olen tehnyt saunan 75x150 parrusta. Viistin vain parrujen kulmat ja salvoin nurkat. Väliin laitoin pellavariveen. Hyvä ja tiivis tuli. Nyt suunnittelen talvi käyttöön sopivaa mökkiä 200x200 parrusta. Latoisin vain parrut päällekkäin ja pellavarive väliin. Ainoastaan nurkat salvoisin. Ei vain tahdo löytyä oikeaa tietoa tämän tyylin rakentamisesta. Uskaltaisikohan tähän tyyliin suunnitella taloa?


      • Anonyymi
        P88 kirjoitti:

        Lapehirsi rakentaminen kiinnostaa. Itse olen tehnyt saunan 75x150 parrusta. Viistin vain parrujen kulmat ja salvoin nurkat. Väliin laitoin pellavariveen. Hyvä ja tiivis tuli. Nyt suunnittelen talvi käyttöön sopivaa mökkiä 200x200 parrusta. Latoisin vain parrut päällekkäin ja pellavarive väliin. Ainoastaan nurkat salvoisin. Ei vain tahdo löytyä oikeaa tietoa tämän tyylin rakentamisesta. Uskaltaisikohan tähän tyyliin suunnitella taloa?

        Ei.


      • Anonyymi
        P88 kirjoitti:

        Lapehirsi rakentaminen kiinnostaa. Itse olen tehnyt saunan 75x150 parrusta. Viistin vain parrujen kulmat ja salvoin nurkat. Väliin laitoin pellavariveen. Hyvä ja tiivis tuli. Nyt suunnittelen talvi käyttöön sopivaa mökkiä 200x200 parrusta. Latoisin vain parrut päällekkäin ja pellavarive väliin. Ainoastaan nurkat salvoisin. Ei vain tahdo löytyä oikeaa tietoa tämän tyylin rakentamisesta. Uskaltaisikohan tähän tyyliin suunnitella taloa?

        Kyllä jonkinmonen pontti pitää parrujen saumakohdassa olla. 200mm parrusta tulee kuivumisesta johtuvia johtuvia muodonmuutoksia, puhumattakaan vääntymisistä. Pelkkä eristenauha liitoksissa ei pidä tuulta poissa. Ei kuulosta kovinkaan hyvältä ajatukselta.


    • Anonyymi

      Jenkeissä näyttää olevan montaa tyyliä. Joku youtube jantteri rakensi suomalaista hirsilatoa vastaavaa mökkiä. Hirsien väliin jäi 2-3 cm rakoa, joka tilkittiin jollain mutavellillä. Kuulemma paikallinen tapa eikä muunlaisia tehty siellä päin. Puut näyttivät olevan riukuja jossain etelässä.

      Butt&Pass, Corner post? Pitääpäs tutkia miten moiset irvitykset sidotaan kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe