Matala MEF50 arvo?

köhköh

Puolen vuoden infektiokierteen ja yskän jälkeen sain
lähetteen keuhkolääkärille jossa epäiltiin astmaa. Olen nyt kaksi kuukautta ottanut seretideä ja vaikea arvioida että onko se auttanut.

Kävin uudestaan omatoimisesti spirometriasa (lääkityksen aikana) ja tuli seuraavat viitearvot

fev1 64%
pef 73%
mef50 38%

Menossa jo uudelleen keuhkolääkärille jos saisi jotain apua. Työpaikalla menen päivässä tukkoon joten tilapäisesti olen etätöissä.

Onko ehdotuksia mitä pitäisi pyytää tutkimaan? Edellinen käynti oli kyllä todellinen pikakäynti, lääkäri ei edes lukenut vanhoja sairaskertomuksia ja puhallutti pari kertaa ja antoi astmalääkkeet.

4

824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertailuarvoa

sellaista arvoa, joka on otettu ilman lääkitystä. koeta saada sellainen, astmalääkkeet nostavat MEF-arvojakin.

• köhköh

Spirometria otettiin ennen lääkitystä mutta mulla ei ole arvoja kotona. Muistinvaraisesti ainakin fev1 ja pef tulokset olivat sama luokkaa kun nyt, tarkistan lääkärissä vielä mef50. Avaavat lääkkeet eivät saaneet isoa parannusta aikaiseksi lukuunottamatta yhtä puhallusta joka taisi olla mittavirhe.

Olen nyt nelikymppinen mies, elämä mennyt ihan normaalisti kunnes kesällä tuli influenssa, ja sitten korvatulehdus, keuhkoputken tulehdus kunnon rahinoilla ja flunssat1,2,3 ja nyt menossa nro4.

Kotona ja aamulla on ihan ok olo, ulkona pärjää jotenkuten mutta töissä toimistossa menee päivän aikana huonoon kuntoon. Koska yöt menee hyvin ja päivät huonosti alkoi tuo astma diagnoosi epäilyttämään.

• epäilläkin, jos
        köhköh kirjoitti:

Spirometria otettiin ennen lääkitystä mutta mulla ei ole arvoja kotona. Muistinvaraisesti ainakin fev1 ja pef tulokset olivat sama luokkaa kun nyt, tarkistan lääkärissä vielä mef50. Avaavat lääkkeet eivät saaneet isoa parannusta aikaiseksi lukuunottamatta yhtä puhallusta joka taisi olla mittavirhe.

Olen nyt nelikymppinen mies, elämä mennyt ihan normaalisti kunnes kesällä tuli influenssa, ja sitten korvatulehdus, keuhkoputken tulehdus kunnon rahinoilla ja flunssat1,2,3 ja nyt menossa nro4.

Kotona ja aamulla on ihan ok olo, ulkona pärjää jotenkuten mutta töissä toimistossa menee päivän aikana huonoon kuntoon. Koska yöt menee hyvin ja päivät huonosti alkoi tuo astma diagnoosi epäilyttämään.

ei tunnu oikealle. nykyään astmakortisonilääkkeitä annetaan kuuriluontoisesti jopa tavalliseen keuhkoputkentulehdukseen. miten sinulta on diagnosoitu astma? minulla ei ollut avaavalla vaikutusta noihin isoihin rööreihin. vasta nyt tajusin itse katsoa pari vuotta sitten tehdystä spirosta, että MEF-arvot ovat olleet ennen kortisonin imemistä yli 20% alemmat kuin kortisonin oton jälkeen. astmaa ne minullekin silti tyrkyttävät.

• homealtistuksesta

epäillä jotakin perinnöllistä keuhkosairautta. Kertoa vaikka, että perheessä on ollut muitakin vastaavasti sairastuneita, mutta et tiedä mitä he sairastavat.

Jos hiiskut homeista, taitaa jäädä tutkimukset juuri tuolle puuuh puuuh tasolle. Valitettavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6464
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3250
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1764
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1013
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe