anafylaktinen reaktio

allergikko

Atopiani on pahentunut ja nyt olen saanut reaktioita, joita luulisin anafylaktisiksi. Yhtäkkiä tuntuu, että taju lähtee, iho kimelmöi, sydän lyö, voin pahoin... muuta ei voi kuin maata sängyssä. Allergialääke auttaa, mutta pelko jää, milloin tulee seuraava reaktio. Lääkärille olen menossa ja toivon todella, että kohtausten aiheuttaja selvii.

Kertokaa kokemuksia vakavista allergisista reaktioista.

8

3665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anafylaksiaan

Vakava allerginen reaktio voi sinulla olla, muttei anafylaktinen shokki. Sehän on hengenvaarallinen tila jossa veranpaine laskee, tajunta menee, hengitystiet turpoavat. Ennakoivia oireita on turvotus, pahonvointi yms. reaktio tulee nopeasti yleensä minuutin sisälla altistuksesta. Lääkitykseen tarvitaan adrenaliinia ja kortisonia nopeasti. Muutoin ei tämä hengenvaarallinen tila laukea vaan johtaa kuolemaan. Käy vaikka astma ja allergia sivustolla katsomassa tarkemmat oirekuvaukset.
      Käy ihmeessä lääkärillä ja keskustele hänen kanssaan, että saat asianmukaisen lääkityksen. ei ole mukava elää pelon kanssa

• AINA JA KAIKKIALLE

EPPIE-pen, adr.kynä, olen saanut kerran niin pahan anafyl.shokin että kirjoitettiin sitten heti respa tuolle lääkkeelle.
        En ole tarvinnut (onneksi!) sitä, mutta aina ja kaikkialla se kulkee mukanani, tai itse asiassa minulla on niitä useampikin kappale, jotta varmasti on sitten jokin niistä aina mukana.
        Minulla oli todellakin hengenlähtö lähellä, onnekseni lääk.ambulanssi tuli nopeasti.

• 2 päivää teholla
        AINA JA KAIKKIALLE kirjoitti:

EPPIE-pen, adr.kynä, olen saanut kerran niin pahan anafyl.shokin että kirjoitettiin sitten heti respa tuolle lääkkeelle.
        En ole tarvinnut (onneksi!) sitä, mutta aina ja kaikkialla se kulkee mukanani, tai itse asiassa minulla on niitä useampikin kappale, jotta varmasti on sitten jokin niistä aina mukana.
        Minulla oli todellakin hengenlähtö lähellä, onnekseni lääk.ambulanssi tuli nopeasti.

mulla oli minuuteista kiinni onneksi ehdin ajoissa ensiapuun teholla sen jälkeen kaksi päivää muuten viikko sairaalassa jonka jälkeen adrenaalikynä aina mukana hanki tollanen kynäpiikki ajoissa

• ollut

Noilla oireilla se alkaa. Itselläni ollut kaksi kertaa: toinen infulenssarokotteesta ja toinen siedätyshoidon jälkeen. Oireet tulivat tosi nopeasti, alle 5 minuutissa. Lisäksi hirvittävä väsymys. Ääni hävisi, ei pystynyt edes puhumaan. Epätodellinen olo. Hanki äkkiä piikki, äläkä pelkää sen käyttöä. Se auttaa tosi nopeasti.

• kurkun kurituss

Onko adrenaliinikynän (epipen) neula miten paksu? Sattuuko enemmän kuin verikoe?

• saanut
        kurkun kurituss kirjoitti:

Onko adrenaliinikynän (epipen) neula miten paksu? Sattuuko enemmän kuin verikoe?

Omaa piikkiä en ole käyttänyt, vaan sain lääkettä sairaanhoitajalta käsivarteen. Lääkemäärä oli kaksinkertainen verrattuna siihen mitä on omassa kynässä. Lisäksi sain suuren määrän kortisonia käsivarteen. Kortisonin anto sattui voimakkaasti ranteeseen saakka ehkä n. puoli tuntia. Olen tyhjentänyt vanhentuneen epi-pen piikin kotona ja huomannut että piikki osa on n. 2 cm pitkä ja aika paksu. Sehän menee läpi vaikka farkkukankaasta, ei sentään sauman kohdalta. Mutta ei sitä silti kannaa pelätä, eikä shokin tullen tuollaisella kivulla ole juuri merkitystä, hyvä kun selviää hengissä. Adrenaliini aiheuttaa lihaskramppeja ja keho menee ihan kylmäksi. Hampaat vain lyövät loukkua. Lisäksi on hyvin voipunut olo ja heikottaa useita tuntejata. Hirmuinen jano oli myös, ihan kuin olisi ollut kova krapula ja nukuin koko päivän. Kasvojakin kuumotti melko lailla. Seuraavana päivänä hoipuin töihin, muttei kovin hyvä olo ollut vieläkään. Silti oli hyvillään kun vielä selvisi hengissä.

• AnHu
        kurkun kurituss kirjoitti:

Epi-Pen pistos tulee reisilihakseen, neula on paksu jotta mahdollista olisi pistää myös vaatteiden läpi. Pistos on kuitenkin nopea, ainakin itselaukaisevassa penissä. Kokemuksella voin sanoa että enemmän se kohtaus koskee kuin yksi pistos. Ja mielestäni verikoe sattuu enemmän, siinäkin neula paksumpi.

• Randomhandom

Niinkuin aiemmin tuolla sanottiin niin ei sulla kyllä mitään anafylaktista reaktiota oo ollu kosk siin menee taju ja saa shokin, josta voi johtaa kooma, joka voi johtaa kuolemaan. Itselläni on Epipen kynä, mutta sitä ei oo koskaan käytetty ainakaa tähän mennessä. Siis mul on vakavia allergioita mut tää kyseinen on kerran meinannu aiheuttaa shokin. Mutta tiiän et neula on paksu ja pistos kohta voi olla kipeä jonkun aikaa reaktion jälkeen, mutta ajattele se näin päin: kumman valitset: piikin ja elämän vai kuoleman
      Siis kannattaa hankkia itselläni pidän sitä mukana kaikkialla jos olen menossa vaikka kaupungille en lähde ennen kuin mulla on kaikki mun astma-ja allergialääkkeet . Mulla on myös antihistamiinia joka estää liian histamiinin erityksen (nimihän sen jo kertoo), kortisoni on välttämätöntä ja otan 1 antihistamiinin ja 2 1/2 kortisonia. Muista jos hankit piikin niin muista tarkistaa tietyin väliajoin onko se vielä voimassa jos ei vie se apteekin lääke jätteeseen ja osta uusi. Mulla se menee ainakin noin vuoden välein vanhaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3445
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1868
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1178
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe