anafylaktinen reaktio

allergikko

Atopiani on pahentunut ja nyt olen saanut reaktioita, joita luulisin anafylaktisiksi. Yhtäkkiä tuntuu, että taju lähtee, iho kimelmöi, sydän lyö, voin pahoin... muuta ei voi kuin maata sängyssä. Allergialääke auttaa, mutta pelko jää, milloin tulee seuraava reaktio. Lääkärille olen menossa ja toivon todella, että kohtausten aiheuttaja selvii.

Kertokaa kokemuksia vakavista allergisista reaktioista.

8

3611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anafylaksiaan

      Vakava allerginen reaktio voi sinulla olla, muttei anafylaktinen shokki. Sehän on hengenvaarallinen tila jossa veranpaine laskee, tajunta menee, hengitystiet turpoavat. Ennakoivia oireita on turvotus, pahonvointi yms. reaktio tulee nopeasti yleensä minuutin sisälla altistuksesta. Lääkitykseen tarvitaan adrenaliinia ja kortisonia nopeasti. Muutoin ei tämä hengenvaarallinen tila laukea vaan johtaa kuolemaan. Käy vaikka astma ja allergia sivustolla katsomassa tarkemmat oirekuvaukset.
      Käy ihmeessä lääkärillä ja keskustele hänen kanssaan, että saat asianmukaisen lääkityksen. ei ole mukava elää pelon kanssa

      • AINA JA KAIKKIALLE

        EPPIE-pen, adr.kynä, olen saanut kerran niin pahan anafyl.shokin että kirjoitettiin sitten heti respa tuolle lääkkeelle.
        En ole tarvinnut (onneksi!) sitä, mutta aina ja kaikkialla se kulkee mukanani, tai itse asiassa minulla on niitä useampikin kappale, jotta varmasti on sitten jokin niistä aina mukana.
        Minulla oli todellakin hengenlähtö lähellä, onnekseni lääk.ambulanssi tuli nopeasti.


      • 2 päivää teholla
        AINA JA KAIKKIALLE kirjoitti:

        EPPIE-pen, adr.kynä, olen saanut kerran niin pahan anafyl.shokin että kirjoitettiin sitten heti respa tuolle lääkkeelle.
        En ole tarvinnut (onneksi!) sitä, mutta aina ja kaikkialla se kulkee mukanani, tai itse asiassa minulla on niitä useampikin kappale, jotta varmasti on sitten jokin niistä aina mukana.
        Minulla oli todellakin hengenlähtö lähellä, onnekseni lääk.ambulanssi tuli nopeasti.

        mulla oli minuuteista kiinni onneksi ehdin ajoissa ensiapuun teholla sen jälkeen kaksi päivää muuten viikko sairaalassa jonka jälkeen adrenaalikynä aina mukana hanki tollanen kynäpiikki ajoissa


    • ollut

      Noilla oireilla se alkaa. Itselläni ollut kaksi kertaa: toinen infulenssarokotteesta ja toinen siedätyshoidon jälkeen. Oireet tulivat tosi nopeasti, alle 5 minuutissa. Lisäksi hirvittävä väsymys. Ääni hävisi, ei pystynyt edes puhumaan. Epätodellinen olo. Hanki äkkiä piikki, äläkä pelkää sen käyttöä. Se auttaa tosi nopeasti.

      • kurkun kurituss

        Onko adrenaliinikynän (epipen) neula miten paksu? Sattuuko enemmän kuin verikoe?


      • saanut
        kurkun kurituss kirjoitti:

        Onko adrenaliinikynän (epipen) neula miten paksu? Sattuuko enemmän kuin verikoe?

        Omaa piikkiä en ole käyttänyt, vaan sain lääkettä sairaanhoitajalta käsivarteen. Lääkemäärä oli kaksinkertainen verrattuna siihen mitä on omassa kynässä. Lisäksi sain suuren määrän kortisonia käsivarteen. Kortisonin anto sattui voimakkaasti ranteeseen saakka ehkä n. puoli tuntia. Olen tyhjentänyt vanhentuneen epi-pen piikin kotona ja huomannut että piikki osa on n. 2 cm pitkä ja aika paksu. Sehän menee läpi vaikka farkkukankaasta, ei sentään sauman kohdalta. Mutta ei sitä silti kannaa pelätä, eikä shokin tullen tuollaisella kivulla ole juuri merkitystä, hyvä kun selviää hengissä. Adrenaliini aiheuttaa lihaskramppeja ja keho menee ihan kylmäksi. Hampaat vain lyövät loukkua. Lisäksi on hyvin voipunut olo ja heikottaa useita tuntejata. Hirmuinen jano oli myös, ihan kuin olisi ollut kova krapula ja nukuin koko päivän. Kasvojakin kuumotti melko lailla. Seuraavana päivänä hoipuin töihin, muttei kovin hyvä olo ollut vieläkään. Silti oli hyvillään kun vielä selvisi hengissä.


      • AnHu
        kurkun kurituss kirjoitti:

        Onko adrenaliinikynän (epipen) neula miten paksu? Sattuuko enemmän kuin verikoe?

        Epi-Pen pistos tulee reisilihakseen, neula on paksu jotta mahdollista olisi pistää myös vaatteiden läpi. Pistos on kuitenkin nopea, ainakin itselaukaisevassa penissä. Kokemuksella voin sanoa että enemmän se kohtaus koskee kuin yksi pistos. Ja mielestäni verikoe sattuu enemmän, siinäkin neula paksumpi.


    • Randomhandom

      Niinkuin aiemmin tuolla sanottiin niin ei sulla kyllä mitään anafylaktista reaktiota oo ollu kosk siin menee taju ja saa shokin, josta voi johtaa kooma, joka voi johtaa kuolemaan. Itselläni on Epipen kynä, mutta sitä ei oo koskaan käytetty ainakaa tähän mennessä. Siis mul on vakavia allergioita mut tää kyseinen on kerran meinannu aiheuttaa shokin. Mutta tiiän et neula on paksu ja pistos kohta voi olla kipeä jonkun aikaa reaktion jälkeen, mutta ajattele se näin päin: kumman valitset: piikin ja elämän vai kuoleman
      Siis kannattaa hankkia itselläni pidän sitä mukana kaikkialla jos olen menossa vaikka kaupungille en lähde ennen kuin mulla on kaikki mun astma-ja allergialääkkeet . Mulla on myös antihistamiinia joka estää liian histamiinin erityksen (nimihän sen jo kertoo), kortisoni on välttämätöntä ja otan 1 antihistamiinin ja 2 1/2 kortisonia. Muista jos hankit piikin niin muista tarkistaa tietyin väliajoin onko se vielä voimassa jos ei vie se apteekin lääke jätteeseen ja osta uusi. Mulla se menee ainakin noin vuoden välein vanhaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe