kissa-allergia ja kissanpentu?

molli

Olen kuullut, että kissa-allerginenkin voi ottaa kissan, jos ottaa sen ihan pentuna. Selityksenä se, että kissanpennuilla ei ole allergiaa tuottava proteiini vielä kehittynyt, joten allerginen henkilö siedättyy vähitellen oman kissanpentunsa allergiaa aiheuttavaan proteiiniin.

Mitä mieltä olette, voiko toimia?

5

3539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hille2

      En sinuna ottaisi kokonaan omaa kissaa, koska jos homma ei toimikaan, joudut etsimään kissaraukalle uuden kodin.

      Sen sijaan voisit kokeilla hommaa antamalla sijoituskodin kissanpennulle, joka on eläinsuojeluyhdistyksellä. Sovit heidän kanssaan, että otat pennun niin pitkäksi aikaa, kun allergiset oireet tulee, sitten viet takaisin.

    • astmaatikko

      Silloin kun minulla oli vielä astma ( en tiedä oliko varsinaisesti kissa-allergia), tytär halusi kissanpennun ( tavallinen maatiaiskissa)Kun se tuotiin kotiin, aina kun tulin töistä, alkoi aivastuttaa, sen jälkeen hengenahdistus. Viikon kissanpentu oli meillä, mutta sen jälkeen se oli pakko viedä pois. Sen jälkeen on astmani parantunut( lopetettuani tupakanpolton). Noin kymmenen vuotta myöhemmin tyttö tuli kyläilemään kahden norjalaisen metsäkissansa kanssa. Niistä minulle ei tullut minkäänlaisia oireita, ei mistään muusta myöskään. Sen jälkeen tytär hankki tavallisen maatiaiskissan, josta minulle ei edelleenkään tullut minkäänlaisia allergisia oireita, mutta mieheni valitti, että hänen hengitystään ahdistaa vähän, kun tämä kissa on meillä. Nyt hänellä on n.5 vuotta myöhemmin ilmennyt aika pahoja hengenahdistuksia, jotka tosin eivät voi johtua kissasta enää. Hän kuitenkin tupakoi, mutta kaikenlaiset ärsykkeet voivat laukaista ahdistuskohtauksen. Jos sinä olet kissanpennun kanssa kosketuksissa muutaman kerran, luulisin, että sinulle selviää, aiheuttaako se allergisen reaktion. Siedätyshoito ei ainakaan minulle sopinut, sillä kissa, joka meille silloin tuotiin oli aivan pieni pentu, mutta ei tullut mitään.

    • Tai_ga

      Pentu on nimenomaan se, joka lähes aina allergisoi enemmän. Miksikö? No siksi, että se kasvaa, iho uusiutuu ja hilseilee moninkertaisesti enemmän kuin aikuisella.

      En tiedä yhtään kissarotua, jota voisin suositella allergikolle. Valitettavasti asia on näin. Eri asia, jos haluaa elää allergiaoireiden kanssa.

      • .........

        ennen kuin asiasta olin lukenutkaan, olin huomannut tuon saman asian ihan kokemuksien kautta. kaverien luona, joilla on aikuisia kissoja voin viipyä parikin tuntia astmalääkkeiden avulla aika hyvin. pentukissoihin taas reagoin tosi nopeasti ja käsiinkin alkaa tulla allergiaa.

        hitto, kun on vaikea selittää tuota kavereille, jotka ei ole mitenkään allergisia. joka kerta joutuu selittämään sen, että en mä niille kissankarvoille allerginen oo, vaan hilseelle...


    • Miettimistä

      Kissanpennun alin luovutusikä on 12 viikkoa, eli kolmisen kuukautta. Tässä iässä kisu on jo suhteellisen iso, eli ihan pikkupentua ei saa edes ottaa. Muutenkin tuo allergeenin kehitysteoria kuulostaa suoraan sanottuna hölynpölyltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      329
      3061
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      107
      2261
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      195
      1596
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      68
      1398
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1283
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe