Perinteinen vai luistelu?

Sannukka

Haluaisin aloittaa hiihtoharrastuksen, mutta kun en tiedä että kumpaa haluaisin hiihtää perinteistä vai luistelua. Joten kysyisin teiltä viisaammilta että voiko perinteisensuksilla luistella tai toisin päin? Mitä eroa siis suksilla on? Kun varusteet kuitenkin on melko kalliit ettei kehtaa kumpaankin tyyliin hommata omia välineitä...
Kiitos jo etukäteen vastauksista!

7

3155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jts

kumpi tuntuu mukavammalta..vaikka lainavehkeillä jos sattus joku kuka on samankokoinen ja painoinen kuin sinä!
      kyllä lähin hiihtoseurakin auttaa..uskosin näin!
      siitä se sitten lähtee eteenpäin..
      minä oon henk.koht.sitä mieltä että vehkeet pitää olla omat kyseisiin "lajeihin"!!
      tietysti pertsan suksilla VOI luistella..mutta en kyllä suosittele missään tapauksessa!
      ja toisinpäin se ei sitte onnistu ollenkaan!
      ja jos joutuu ostamaan kummatkin sukset..seurojen kamapörssissä on suht.koht.edullista tavaraa!tai sieltä saa tietoa oisko joku myymässä!monot kyllä menee kumpaankin tyyliin samat..niitä ei välttämättä tarvii kaksia!

• nainen...

Riippuen siitä missä aiot hiihtää. Perinteisen suksilla voi hiihtää ladulla kuin ladulla mutta luistelusukset vaatii leveän tampatun alustan. Itse aikoinani tein niin että voitelin perinteisen sukseni pitovoiteella huonosti että olisi niillä helpompi luistella tasasilla maastoilla.
        Sitten monen miettimisen jälkeen ostin kunnon luistelusukset, mutta niinkuin äsken sanoin, luisteluun täytyy olla sitä varten tehty baana.
        Nyttemmin on täytynyt hankkia myös uudet pertsat.

Minun mielestäni olisi hyvä olla molemmat sukset, mutta ekaksi kannattaisi hankkia pertsat. Tai sitten niinkuin ed. mielestä kokeile jonkun kaverin tai hiihtok. vuokrasuksia.

• opin kantapään kautta

Perinteisen sukset ovat pidemmät ja kärjeltään "kippurat". Luistelusukset ovat lyhyemmät ja kärki on loiva. Myös käytettävien sauvojen pituus on eri. Perinteisen sauvoilla on vähän hankala luistella, ovat lyhyet ja luistelutyylin pituisilla sauvoilla on hankala hiihtää perinteistä vuorohiihdolla, tasatyöntö kyllä onnistuu.

Minä yritin joskus sinnikkäästi hiihtää kombisuksilla eli ne oli tarkoitettu molemmille tyyleille. Hiihtäminen niillä oli aika kauheaa, mutta väkisillä väänsin kuitenkin. Sitten ostin aktiivitason luistelusukset ja monot ja sopivat sauvat. Enpä olisi uskonut, kuinka ihanaa hiihtäminen voi olla! Pari vuotta luistelin pelkästään, sitten ostin perinteisen sukset, monot ja sauvat. Nykyään hiihdän lähinnä perinteisellä tyylillä, luisteluakin vaihteen vuoksi.

Omien kokemusten perusteella en ostaisi välineitä siltä kantilta, että niillä voi riipasta tarvittaessa molemmilla tyyleillä. Kun on omat välineet molemmille tyyleille, hiihtäminenkin on mukavampaa. Eihän sitä ajeta autollakaan kolmella renkaalla sen takia, ettei raskita ostaa neljättä...

Luistelusuksien voitelu on helpompaa. Pelkkää luistoa vaan. Perinteisen suksissa pitää miettiä pitovoiteluakin, tosin pitoteippihän on hyvä vaihtoehto.

• --Taija

Mutta kuten jo aiemmat vastasivat, välineissä on niin iso ero, että molemmat vaativat omat varusteensa, jotta hiihdosta nauttii.

Itse olen keskikuntoinen naishiihtäjä ja tykkään kovasti luistelusta tasamaastoissa, keväthangilla, jäällä, loivapiirteisessä metsässä. Kaupunkioloissa usein keväällä luisteluväylät on paremmassa kunnossa kuin perinteisen ladut. Jäisellä latupohjalla lipsuttelu perinteisellä on minusta turhauttavaa, kun luistellen pääsee kevyesti tuplavauhtia ohi. Mutta käyn myös pari reissua pohjoisessa per kausi, eikä tulisi mieleenkään lähteä nousemaan luistellen Kaunispäälle tai Äkäskerolle. Niihin maisemiin ja keliolosuhteisiin perinteinen on ihan ehdoton valinta.

Jos perushiihtotaito on jo hallussa, niin kannattaa opetella luistelu. Jos perinteistäkään ei ole tullut hiihdettyä, niin sitten suosittelen hankkimaan välineet siihen. Jos valitsee vähän lyhyehköt sukset ja kombityyppiset monot ja hankkii mahdollisesti toiset pidemmät sauvat, niin niillä voi jo sitä luistelutekniikkaakin alkaa hakemaan.

• Helmeri46

Hiihdän vapaantyylin eli luitelusuksillä perinteistä aivan hyvin ja päinvastoinkin. Kakki riippuu hiihtäjän taidoista. En kiellä, etteikö kyseisiin lajeihin ole hyvä olla oikeat sukset

• Eikunnonliukua

Sinulla on silloin liian löysät luistelusukset, jotka todennäköisesti eivät pidä luisteluhiihdossa sivusuunnassa ja siksi joudut liuttamaan niitä kantti lumeen päin

• Ainakinennenolinäin

Jos kesälaji on juoksu PERINTEINEN

jos pyöräily LUISTELU

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50