Juorut kuolee(??!)

Siru

Sain viime kesänä herrasväen juorun, ja ostin myös toisen juorun jossa on harmaat lehdet.

Molemmat kasvoivat reippaasti kesällä ja olivat todella komean näköisiä, mutta nyt..molemmat tuntuvat vain tekevän kuolemaa ja olen täysin epätoivoinen!!
Juorujen kuolevat varret ovat ikään kuin muuttuneet "narumaisiksi" sieltä sun täältä, eli jotenkin lyhistyvät, kuihtuvat?

Olen yrittänyt vaihtaa valoisampaan paikkaan, harventaa kastelua, lisätä kastelua, sumutella, jättää rauhaan, unohtaa, mutta..!! Ja juorujen pitäisi olla todella helppoja kasveja! Itelläni on anopinhammasta, kultaköynnöstä, karvamaijaa, vaikka minkä näköistä traakkipuuta, rönsyliljaa ja erilaisia aloeita, mutta nämä juorut..!!

Apua, auttakaa viisaammat!

5

8569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmituuli

Noin mun juoruillekin on usein käynyt, mutta niistä voi ottaa ihan hyvin pistokkaat (hyvät olsat talteen) jo nyt, sillä vedessä ne juurtuu melko nopeasti ja voit istuttaa ne sitten uuteen multaan. Alkavat hyvän kasvun pikkuhiljaa ja kesällä ne ovat jo upeita. Laita muutama alku aina samaan ruukkuun, niin kasvista tulee nopeasti tuuhea.

• Juoruille

Yhtenä vaihtoehtona on laittaa juorut amppeliin roikkumaan katosta ikkun lähelle ja käännellä kasvia aika ajoin, että jokainen puoli saa valoa. Juoru ruskettaa lehtiä, koska ei saa päivänvaloa.
      Itse pidän juoruani ikkunalaudalla ja se rusketta alalehtiä aina talvella. Nypin niitä pois samoin kuin niitä kuivuneita, narumaisia "oksia". Tulee kauheasti roskaa.
      Kääntelen välillä sitä ikkunalaudalla valon saannin takia. Olen myös leikellyt sitä roikkuvista latvoista, niin se pysyy melko tuuheana.
      Keväällä sitten vien koko kasvin lavuaariin ja revin sieltä alta kaikki kuivuneet oksat ja lehdet pois ja lisään vähän multaa tai vaihdan suurempaan ruukkuun. Aluksi se on melko surkean näköinen, mutta kesää kohti tuuheutuu mahtavaksi pehkoksi.
      Talvellä juorut ovat aina rääpäleitä, taitaa kuulua asiaan.
      Minulla on niitä monia eri lajikkeita.

• Siru

Kiitos vastauksista, ja hyvä tietää että tuo "nuukahtaminen" kuuluu asiaan, ja että muillekkin käy samoin, voin vähän lopettaa hermoilua.

Kävin ostamassa merileväuutetta, ehkä se ja kasvin kääntely valon suuntaan auttaa pysymään juoruja hengissä.Yrittänyttä ei laiteta..;)

• kukka7

huomasin sitten sillä Vihannespunkkit =(
      tarkista useita lehteja alta, voi olla päältä myös juoksevat, tai pysähdyssä asennossa ne imevät ravintoa lehdeistä =(
      katso tarkasti ovat aika pieniä, yritin myrkyttää, mut kuiteenkin ne jäivät, en jaksannut enää tapella niiden kanssa ja heitin pois kasvin ja otin mutama pistokas talteen ja pesin ne saipun kanssa ja tarkistin että ei olisi enä niitä, ja myös munat näkyvät lehden alla pienet valkoiset.
      ;) toivotavasti näitä ei ole sun juorussa!

• Siru

Myöhästä, kuolivat juorut jo, vaikka mitä poppakonsteja yritin..
        No, täytyy toivoa josko niissä olis ollut jotain ötököitä, niin voisin toiveikkaana nyt keväämmällä ostaa uudet juorut..:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7820
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4380
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3912
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3218
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2933
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2731
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe