unettomuus ja kuuhulluus

heisku27v

on täysikuu ja minä en vain saa nukuttua en sitten millään ja oloni on levoton sekä verenpaineeni on hyvin korkealla. mitä siis pitäisi tehdä muuta kuin valvoa aamuun asti. mitään tuon ihmeellisempää en ole täyden kuun aikana huomannut itsestäni muuta kun sen etten vaan saa unta ja olen levoton ei mitään väkivaltaisia tekoja eikä ihmissutta minusta ole tullut. olen vain suursyöppö täysikuun aikaan kun ei tule uni ;)

32

13773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AROSUSI-09

      Ei siinä oikein muukaan auta.Aikaisemmin "parantelin" kuuaikaista unettomuuttani vetämällä mäyriksen ennen maatemenoa,mutta se ei ole pidemmän päälle kovin terveellistä,joten etsin yötyön ja sopeutin elämäni tällaiseen vähän erilaiseen rytmiin:)Blue moon!Auuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!

    • Colu

      Ei vaan uni tule!
      Väsyttää ja haukotuttaa ja painaa päätä tyynyyn ja nukutaan.......mutta ei. Ärsyttävää. Mutta sitten vaan maataan levottomana ja odotetaan sitä hetkeä tietäen, että SE UNI JOSKUS TULEE....

    • Jekkuspokkus

      Levoton täydenkuun aikaan.Eikä uni tahdo tulla...

      • lancelot

        sama vika


    • uneton

      Oletko huomannut, että unettomuus vaihtelee??
      Minulla esim. nyt täydenkuun vaikutus on lähes olematon, viimeksi valvoin kolme yötä....mistäköhän johtuu

    • valvomista aamuun

      minä kärsin samasta, täysikuun aikaan en yleensä nukkunut, ruokahalu oli täysin kadonnut ja verenpaine korkealla. lisäksi kuu näkyi ikkunasta sänkyyni mikä vain pahensi asiaa. muutin sitten pois ja asun nyt joen varrella omakotitalossa. minulla on edelleen suuret ikkunat mutta nyt makuuhuoneeni ikkunat ovat joelle päin, jolloin kuu ei pääse kurkkimaan sisälle. tämä on helpottanut hieman, sillä pystyn nyt nukahtamaan yleensä noin 3-4 aikaan aamuyöstä.

    • kuu-ukkeli

      Itselle täysikuu aiheuttaa levotonta unta ja pientä valvomista, ei sen enempää. Mutta tiedän joitakin kaltaisiasi jotka eivät todellakaan pysty nukkumaan täyden kuun aikaan ollenkaan. Ongelma on yllättävänkin yleinen, muita kuuhulluja oli täälläkin
      http://www.kookas.fi/forum/thread/10909

    • ollumut..

      ..Viime tiistai-keskiviikko välisenä yönä tuli nukuttua 5½ tuntia. Keskiviikko-torstai oli enää vain 4 tuntia ja lopulta torstai perjantai yö oli pahin sillä sain nukuttua vain noin 3½ tuntia :(

      Sillä on myös kauheat vaikutukset seikkaan, että alkaa tulla hullummaksi enemmän mitä enemmän joutuu valvomaan kun ei saa unta.

    • heisku27v

      jo kolmas perättäinen yö kun en saa kuun takia, nukuttua yritin jopa peittää ikkunaani peitoilla ja lakanoilla. mutta eihän ne pysyneet paikoillaan joten jouduin muuttamaan makuuhuoneesta olohuoneeseen jonne ei kuu pääse paistamaan, nyt vain odottelen milloin saan unen päästä kiinni jos saan sittenkään,unta. hermoromahduksen partaalla olen jo muutenkin masennuksesta. tietäisinpä jonkun keinon millä saa unta,tai täytyy vain odottaa kuuttomia öitä.

      • AROSUSI-09

        niin uni kyllä tulee.Älä yritä "väkisinmaata" äläkä ota lisästressiä tuosta valvomisesta.Unirytmi ei ole kaikilla samanlainen ja mullakin voi mennä vuorokausitolkulla ilman nukkumista./Tuolla jossain S24-llä on muuten palsta unettomuudestakin,terveyspuolella.


      • ALOITA AAMU PUUROLLA

        VÄHENNÄ SOKERIA, ILLALLA OTA KALKKI-D JA JUO MAITOKAAKAO ILMAN SOKERIA TAI PELKKÄÄ KUUMAA MAITOA.HARTIASI SAATTAVAT OLLA TIETÄMÄTTÄSI JÄNNITTYNEET ETKÄPYSTY RENTOUTTAMAAN NISKOJASI. KOKEILE HIERONTAA JA SAUNAA. ON SILTI HYVÄ TESTATA MYÖS MUUT SUÝYT. EHKÄ JOKIN PIILEVA STRESSIN AIHEUTTAMA SAIRAUS ESIM. DIABETES.


    • OLOISSA.

      Kokeilin itse vaihteeksi television sammuttamista ja jätin vain radion hiljaiselle. Vaikeata se oli myönnetään, mutta jo jonkin ajan kuluttua tein niitä asoita, ja töitä, jotka olivat tuntuneet tervanjuonnilta. Jatkuva ruudun töllötys on ajanpuutteen syy. Toinen luonnoton asia on sähkövalojen avulla pidennetty ilta. Kokeilkaapa joskus elää ilman sähkövaloja. Vain luonnon valon mukaan. Silmien rasittaminen loppuu silloin oikeaan aikaan ja tuntee olevansa tässä ja nyt. Iltakaan ei veny yöhön.

    • pieni.ehka.viisaskin

      Unilääkkeet auttaa. En tiedä miksi et pysty nukkumaan täydenkuun aikaan. Neuvoni on: Mieti, mikä sinua kiehtoo kuussa? Mitä kaikkia tunteita koet kun katsot kuuta? Haluaisitko joskus päästä kuuhun?

      Nuo kysymykset ovat siksi tärkeitä, että vastauksista voi selvitä täysin luonnollinen selitys. Tuskin sinä kuitenkaan mikään puoli-ihmissusi tai ufomies olet. ;)

      Itse otan unilääkkeitä, koska en muuten juuri koskaan nukahda. Se on kurjaa, lääkkeet saavat olon hieman tokkuraiseksi, mutta ainakin lepään. Ja tietenkin kannattaa kysyä lääkäriltä lupaa ennen kun alat mitään ottamaan. Toivottavasti autoin edes jonkin verran. :)

      • kuuhullu

        Itse kärsin unettomista öistä juuri ennenkuin on täysikuu. Pari-kolme yötä usein menee valvoen. Unenpuute johtaa tietysti auttamattomaan väsymykseen, kiukkuisuuteen ja tekee minusta hyvin herkästi hermostuvan aivan pienistäkin asioista. Työterveyslääkäri kirjoitti minulle kerran reseptin, unilääkettä, mutta -yllätys yllätys, siitä ei ollut apua. Valvoin silti. Ja yhä edelleen kolmekin vuorokautta valvoneena, "tuhannen tokkurassa" jakelen lääkkeitä potilaille töissäni. Olen usein yrittänyt hakea apua tähän ongelmaan, ja jopa pyytänyt esimieheltäni, että voisiko joku muu tehdä näinä päivinä tarkkuutta vaativat tehtävät, sillä olen niin väsynyt, että koen todella olevani vaaraksi esim. potilaille. En siksi että olisin esim. väkivaltainen, vaan siksi, että olen niin väsynyt.


      • FullMooner
        kuuhullu kirjoitti:

        Itse kärsin unettomista öistä juuri ennenkuin on täysikuu. Pari-kolme yötä usein menee valvoen. Unenpuute johtaa tietysti auttamattomaan väsymykseen, kiukkuisuuteen ja tekee minusta hyvin herkästi hermostuvan aivan pienistäkin asioista. Työterveyslääkäri kirjoitti minulle kerran reseptin, unilääkettä, mutta -yllätys yllätys, siitä ei ollut apua. Valvoin silti. Ja yhä edelleen kolmekin vuorokautta valvoneena, "tuhannen tokkurassa" jakelen lääkkeitä potilaille töissäni. Olen usein yrittänyt hakea apua tähän ongelmaan, ja jopa pyytänyt esimieheltäni, että voisiko joku muu tehdä näinä päivinä tarkkuutta vaativat tehtävät, sillä olen niin väsynyt, että koen todella olevani vaaraksi esim. potilaille. En siksi että olisin esim. väkivaltainen, vaan siksi, että olen niin väsynyt.

        Mulla sama. Se unettomuus alkaa n.3 yötä ennen kuin kuu on täysi. Johtuu kai maan magneettikentästä tai jostain. Ongelma ollut ihan lapsesta saakka.


    • nyt pakko

      Itse en kärsi unettomuudesta täyden kuun aikaan, mutta mieheni kärsii ja pahasti. Hän on monta päivää aivan tunnelissa, kun on täysikuu. Ei nuku koko yönä tai nukkuu vain muutaman tunnin tai heräilee monta kertaa yössä.

      Itse sekoan aivan, jos en saa nukkua, ja joskus olen ollut tosi riekaleina, jos olen heräillyt hänen valvomiseensa. Itkettykin on, se on todella kamalaa.

      Tämä on ilmeisesti niitä juttuja, joille ei ole järkevää selitystä, näin vain on. Vai tietääkö joku, onko tästä jotain tutkimuksia olemassa?

      Oletteko muuten jotenkin muutenkin herkkiä ihmisiä ? Mieheni on tosi herkkä. En tiedä, onko näillä mitään yhteyttä, mutta hän näkee toisinaan enneunia, ja on nähnyt joskus jotain semmosia asioita, joita muut ei näe. Yhden jo edesmenneen kaverin esimerkiksi. Ei ole kyllä siitä kertonut kellekään muulle kuin minulle. Onko muilla tällaisia kokemuksia?

      • kun valvoo

        Nythän oli muuten täysi kuu ihan vasta, ja se vaikutti vielä ainakin viime yönä nukkumiseen.


      • paradoxa

        Yhdyn täysin näkemyksiisi, ja vieläpä omasta kokemuksestani.
        Minäkin kärsin selittämättömästi kuuhulluudesta ja olen muutenkin hyvin herkkäluontoinen, sensitiivinen ihminen: näen enneunia ja yöllisiä näkyjä, aistin asioita joista muut eivät näytä olevan lainkaan tietoisia, jne. Eikä tämä merkitse sitä, että olisin vähääkään joku "rajatapaus" tai että jotenkin harrastaisin jotain rajatieteitä. Päinvastoin, olen hyvinkin teräväpäinen ja selväjärkinen, tiede- ja teknologia-alan ammattilainen!


    • Kuuhullu

      Nyt on taas kolme valvottua yötä takana. Kolmantena yönä otin unilääkettä.. turhaan. Yhtäläillä valvotti, mutta olo oli lääkkeen ansiosta entistä tokkuraisempi. Tänä iltana on tarkotus kokeilla paria terävää ennen nukkumaan menoa jos auttais. Ja ehkäpä tuo kuukin on jo pienenemään päin.

    • nuori nainen--

      Viime yönä ei nukuttanut sitten millään. Ikkunat olivat täysin auki ja silti oli inhottavan kuuma ja tunkkainen olo, suonet pullisteli eli verenpainekin nousi.
      Kaikenhuipuksi kun viimein nukahdin unilääkkeen avulla, näin aivan ihmeellistä, omituista unta, sellaista jota en kyllä näe kuin kerran pari vuodessa.
      Alitajunta kävi ylikierroksilla, kuten fyysinen olemuskin.

      Tänään tympii ja masentaa kaikki, herkkä olo.

      Eikä PMS voi olla syynä.

      • Kuuhulluus vaivaa

        Eikä se kuuhulluus ole minkään muunkaan syytä. Olet vain semmoinen ihminen joka elää kuun mukaan! Minkäs sille voit ja miksi pitäisikään voida.

        Olen itse 44-vuotias Lapin mies ja vietin monia vuosia ihmetellen miksi en ole niin kuin muut. Joskus nukuin hyvin ja joskus hyvin huonosti, erityisesti täydenkuun aikaan. En oppinut päiväihmiseksi. Minusta oli mukava elää niin että nukuin päivällä ja valvoin öisin.

        Sitten eräänä täysikuun yönä olin meren rannalla Kotkassa. En nukkunut minuuttiakaan. Silloin tajusin että olen tämmöinen yöihminen ja olkoon niin. Sen jälkeen hommasin yötyön ja olen elänyt sinuina yövalvomisteni kanssa. Ja saan myös katsella joka täysikuu öistä Kotka merenrantaa.........


      • Tahvo Hauis
        Kuuhulluus vaivaa kirjoitti:

        Eikä se kuuhulluus ole minkään muunkaan syytä. Olet vain semmoinen ihminen joka elää kuun mukaan! Minkäs sille voit ja miksi pitäisikään voida.

        Olen itse 44-vuotias Lapin mies ja vietin monia vuosia ihmetellen miksi en ole niin kuin muut. Joskus nukuin hyvin ja joskus hyvin huonosti, erityisesti täydenkuun aikaan. En oppinut päiväihmiseksi. Minusta oli mukava elää niin että nukuin päivällä ja valvoin öisin.

        Sitten eräänä täysikuun yönä olin meren rannalla Kotkassa. En nukkunut minuuttiakaan. Silloin tajusin että olen tämmöinen yöihminen ja olkoon niin. Sen jälkeen hommasin yötyön ja olen elänyt sinuina yövalvomisteni kanssa. Ja saan myös katsella joka täysikuu öistä Kotka merenrantaa.........

        Tämä taitaapi olla jo kulunut aihe, mutta kommentoin silti.

        Itselleni täysikuu aiheutti unenpuutetta kun olin vielä siinä 6-10v, mutta sen jälkeen on kyl oikeastaan nukuttu paremmin ku kuuttomina öinä. Nykyisin jos on täysikuu niin tekee aina mieli ulvoa! Ja kyllähän mie ulvonkin. Naapurin mummelikin se soitteli tässä muille naapureille, että susi päässy naapurin pihaan nii eihän sitä ku naureskelin siinä. Voi se unettomuus kai johtua joillakin siitä ihmissusi uskomuksesta? Ei välttämättä nyt usko niihin, mutta jos on aiemmin nuorempana esim. lukenut kirjoista ja katsonut elokuvia ja uskonut, että täydenkuun aikaan ihmissusi hiippailee huoneeseen ja puraisee.

        Tuosta valvomisesta kanssa. Minä oon valvonna 7 viikkoa putkeen ilman ruokaa ja ei tippaakaan unta. Se tapahtu joskus kun olin 11v. Hengissä oltiin ja järjissään. Sivuvaikutuksena tosin ei ole niin suuri nälkä kuin toisilla. Kyllä sitä edelleen voisi keposesti valvoa tuon saman määrän, mutta kun duuniakin pitäis jaksaa painaa tässä.


    • JK

      VAI NIIN

    • eppu 92

      Ittellä käypi tosi usiasti sillain, että mietin pari yötä, miksei pysty nukkumaan vaikka pää on väsynyt kaikesta aivotyöstä (olen abiturientti.) Sitten kolmantena iltana, kun taaskaan ei nukuta, huomaan -jos sattuu pilvetön yö- täysikuun mollottavan taivaalla. En ole stressaavaa tyyppiä, pikemminkin melko laiska, elämäntavat on reilassa jne, mutta niin se vain kuutamo valvottaa. Ei joka kuukausi yhtä pahasti, onneksi :) Jonkun olen kuullut selittävän kuuhulluutta sillä, että kuun ja maan välinen magneettisuus aiheuttaa fyysisille muutoksille herkille ihmisille unettomuutta ja olen taipuvainen uskomaan siihen. (uskon luontaishoitoihin ja magneettihoidoista on käsittääkseni tehty myös kohtalaisen luotettavia tutkimuksia.) Itselleni ainakin nk. hoitavat magneettikorut aiheuttavat vihlontaa ja särkyä ranteeseen/nilkkaan, miksei siis kuukin vaikuttaisi minuun? Ja vaikuttaahan kuu valtameriinkin, miksei ihmiseen? ;) sitäpaitsi epäilen kuuhulluustaipumuksen olevan periytyvää, siksi että pahimpinä öinä kotikeittiössämme saattaa istua kolme aikuista naista ja pari lasta. Kun ei vain tule uni. Ehkä ne, joille unettomuus on todella ongelma, voisivat koettaa jtn energia/magneettijuttuja? Joku on myös väittänyt vesisuonien ja avaruussäteilyn vaikuttavan unen levollisuuteen, mutta näistä ei itsellenikään ole tullut vastaan minkäänlaista tutkimusta. :)
      Ja ei, ulvomisjutut sun muut johtuvat levottomuudesta jonka kuu saa aikaan tahi mielikuvituksesta, mielenterveyden kanssa en usko niillä olevan mitään tekemistä :)

    • Lucius Lucifer

      Täysikuun aikaan, jopa puolenkuun aikana ei saa unta eikä ollenkaan väsyy


      1)Ei väsytä eikä saa unta-
      2)On paljon ketterämpi ja nopeampi sekä vahvempi.
      3)Kevyempi ja piirteämpi ja paljon!
      4)Ja on taitavampi em. Hypyissä, juoksussa,kiipeämisessä ja lyömisessä.

    • ?

      Täysikuun aikaa ei tuu mullakaa uni tai no nukun semmosii pienii pätkii välil ja heräilen siin välillä

    • kello 4.20

      täysikuu kyllä vaikuttaa ainakin omaan uneeni. ei tuu uni millään vaikkei kuuta näy missään, eli valoisuus ei siihen vaikuta...

    • Kyllästynyt24/7

      No niin katoppas vain, edes kuuta ei näy. Nukutti kymmenen mais aivan sikana ja nyt lähin surffaamaan ja kas kummaa. Täysikuu. Mahtavaa. Ulkona sellanenkin lumipyry ja tosiaan sitävpirulaista ei edes näy. Viime kuussa täysin sama homma.

    • Maaqtsuu

      Viime yönä ei tullu nukuttua ku muutamia pieniä pätkiä. Verenpaine tuntu korkeelta ja uskomattoman levoton olo. Äsken tarkistin niin tänä aamuyöllä ollut täysikuu. Sama toistuu joka kuukausi vaikken kuuta ois nähnytkään. Itse myös olen tosi herkkä ihminen. Harmittaa kun tulee valvotettua myös tyttöystävää.

    • Shaatana

      I agreee vitun kuu nyt su-ke jo nukkun huonosti ku täysikuu

    • mummi

      Mulla valvominen alkaa n.5 päivää ennenkuin kuu pullahtaa täysille....tää on niin uskomatonta ettei viitsi paljon muille kertoilla...

    • Anonyymi

      Minä otin ylös kännykkään öitä, jolloin en jostain syystä saanut unta ja olo oli sellainen ettei tuntunutkaam, että voisi saada unta. Hämmästyin luettuani kuun vaiheista ja selattuani kolmen vuoden ajalta näitä merkintöjä.

      Ne osuivat päivään, jolloin kuu on viimeisellä neljänneksellä eli juuri ennen uutta kuuta. Muutaman päivän heittoa oli kolmessa tapauksessa. Ihan nurin kurin täysikuuhulluiteen siis. Silloin ei pitäisi olla mitään muutakaan selitystä nukkumattomuudelle eli ei stressin lähteitä tai muuta poikkeavaa.

      Muita tällaisia hulluja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe