Maahantulotarkastus lentokentällä yhdysvalloissa

minä vain

Eli.. Oon ensimmäistä kertaa menossa yhdysvaltoihin ja mietityttää tuo maahantulojuttu. Miten se tarkalleen ottaen yleensä menee ja mitä ne kysyy siellä? Olis kiva saada tietää vähän etukäteen.. :)

Oma tilanne sellanen että meen kansainväliselle kielikouluun/kielikurssille 3 viikoksi ja asun siellä koulun asuntolassa.. En tarvitse siis viisumia vaan pääsen sillä Visa Waiver ohjelmalla.

Mutta, kysyykö ne siis siellä maahantulotarkastuksessa mitä mä siellä maassa teen ja silleen? Ja minähän oon turisti siellä mutta miten sitte ku asun koulun asuntolassa ja käyn englanninkielen tunneilla siellä niin miten ne sitä kattoo? Tai siis miten se vaikuttaa? Turisti joka tulee oppimaan englantia? Voiko siinä jotenki vastata "väärin"? Jos joku nyt ymmärsi mitä ajattelin..
Kiitos jos joku viittii vastata tähän.. :)

18

11408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ggg

      Kun tulet koneesta ulos niin ensimmäisenä tulet siihen maahantulotarkastukseen (immigration). Yleensä tähän tarkastukseen on pitkät jonot (riippuu lentoasemasta). USAn kansalaisille ja pysyville asukkaille (citizens and permanent residents) on oma(t) jono(t) ja vierailijoille (visitor) omansa. Sinä olet tietenkin vierailija. Kun sinun vuorosi on päästä maahantulovirkailijan luokse niin hän yleensä kysyy sinulta, että business or pleasure. Sinä voit kertoa olevasi lomalla, onhan(?) sinulla paluuliput valmiina (voidaan kysyä) ja pidä huoli siitä, että sinulla on maahantulolomakkeessa asuinpaikan osoite mainittuna (tärkeä). Voithan mainita, että aiot käydä kielikurssilla, mutta vaikea sanoa miten reagoivat. Voithan vain huolettomasti mainita haluavasi oppia kieltä tällä lyhyellä matkallasi ja muuta hauskaa. Sen virkailijan kanssa saa kyllä jutustella vaikka joskus ne ovat hieman yrmeitä :).

      Kun olet selvinnyt tästä tarkastuksesta, niin seuraavaksi menet hakemaan hihnalta laukkusi jonka jälkeen suunnistat tulliin. Annat sen tullilapun virkailijalle ja hän siinä sitten näyttää tien ulos tai laukkujen tarkastukseen. Saattavat kysellä onko sinulla ruokaa. Ei saa olla mitään lihatuotteita eikä esim. tuoreita hedelmiä eikä vihanneksia. Kahvia, suklaata, keksejä jne. saa olla. Sitten kun olet tämän tullin päässyt läpi niin OLET PERILLÄ :)

      • ggg

        Haluan vielä sanoa, että muista täyttää ne lomakkeet huolellisesti ja tarkasti sillä olen nähnyt usein, että kiukkuinen maahantulovirkailija palauttaa tulijan kauas jonon päähän kun lomakkeet ovat puutteellisesti täytetyt.

        Siitä minulla ei ole tietoa miten niihin kansainvälisiin kielikursseihin suhtaudutaan immigrationissa. Olettaisin, että ne ovat ihan OK koska ovat kuitenkin niin lyhytaikaisia. Otitko kurssia varatessasi asiasta selvää?


      • minä vain
        ggg kirjoitti:

        Haluan vielä sanoa, että muista täyttää ne lomakkeet huolellisesti ja tarkasti sillä olen nähnyt usein, että kiukkuinen maahantulovirkailija palauttaa tulijan kauas jonon päähän kun lomakkeet ovat puutteellisesti täytetyt.

        Siitä minulla ei ole tietoa miten niihin kansainvälisiin kielikursseihin suhtaudutaan immigrationissa. Olettaisin, että ne ovat ihan OK koska ovat kuitenkin niin lyhytaikaisia. Otitko kurssia varatessasi asiasta selvää?

        :) Helpotti heti vähäsen ku vähän saa tietää enemmän miten kaikki suurinpirtein menee.. Paluuliput on kyllä.

        Mutta toisaalta sinne kansainväliselle kielikurssille menee kumminki niin paljon porukkaa että silleen luulis ettei pitäis olla mitään ongelmia siinä.. Kumminki ajattelee että mitä jos sanois vahingossa jotain väärää tai jos ne kattoo jotenki sitä että asun koulun asuntolassa.. Noo.. Varmaan just jotenki että oppimassa vähän englantia ja pitämässä hauskaa lomalla.. Murehdin aina liikaa.. :P

        Ja siis joo, sillon kun varasin sen kielikurssin niin sano siellä että se on niin "kevyttä" se opiskelu ettei tarvi viisumia ja vielä ku se on vaan kolme viikkoa.


      • ggg
        minä vain kirjoitti:

        :) Helpotti heti vähäsen ku vähän saa tietää enemmän miten kaikki suurinpirtein menee.. Paluuliput on kyllä.

        Mutta toisaalta sinne kansainväliselle kielikurssille menee kumminki niin paljon porukkaa että silleen luulis ettei pitäis olla mitään ongelmia siinä.. Kumminki ajattelee että mitä jos sanois vahingossa jotain väärää tai jos ne kattoo jotenki sitä että asun koulun asuntolassa.. Noo.. Varmaan just jotenki että oppimassa vähän englantia ja pitämässä hauskaa lomalla.. Murehdin aina liikaa.. :P

        Ja siis joo, sillon kun varasin sen kielikurssin niin sano siellä että se on niin "kevyttä" se opiskelu ettei tarvi viisumia ja vielä ku se on vaan kolme viikkoa.

        Turhaan jännität, hyvin kaikki menee, etkä varmaan sano mitään "väärää". Ihmisiä ne maahantulovirkailijatkin ovat eikä heitä tarvitse pelätä, ole vain oma itsesi ja muista kohteliaisuudet niin hyvin menee.


    • Eka kerta

      Me mennään kans lomalle usaan ja hiukan jännittää tuo haastattelu koska puhun huonoa enkkua.Partnerini taas puhuu sujuvasti mut haastattelu kaik aika yksityinen juttu. No eivät kai takaisin lähetä vaikka kielitaito onkin ontuvaa...

      • koko perhe kerrallaan tarkastusluukulle! 5 henkilöä.
        meni hyvin kun yksi puhu englantia!


    • Catt

      Tervehdys!

      Tuolla aikaisemmin tulikin melkein kaikki tarkeimmat asiat mainittua ja kuten vastauksista nakyi, ei se mikaan kovin vaikea homma ole!

      Ma olen sahannut tuota Eurooppa - pohjois-Amerikka valia aika kauan ja viimeksi olin USAn puolella muutama kuukausi sitten.

      Aika pitkalle kaikki toimii juuri niin kuin ggg tuolla aikaisemmin mainitsikin, mutta jos nyt lisaan pari pikku yksityiskohtaa viela, ettei tule yllatyksena...

      Tullitarkastuksissa yleensa kyselevat, niin kuin mainitsitkin, mita aiot maassa tehda ja kauan aiot olla. Saattavathan nuo joskus muutakin kysella. Erityisesti jos viet tuliaisia tai muita, niin kyselevat minka arvosta tavaraa olet tuomassa. Toinen mita ei aikaisemmin tuolla mainittu on se, etta nykyisin ottavat yleensa sormenjaljet lentokentalla. Olen kuullut, etta jossain ei otettu, mutta todennakoisesti kuitenkin. Ala huoli, ei se ole sellaista kun TV-sarjoissa kuitenkaan. Siina tullivirkailijan poydalla on sellainen pieni aparaatti, jossa on parin tulitikkoaskin kokoinen ruutu, johon sitten virkailijan ohjeiden mukaan painat yhden sormen molemmista kasista vuorollaan.Olikohan se nyt etusormi vai peukalo, en muista, mutta kylla ohjaavat siella sitten.

      Ja on kylla totta, etta nuo virkailijat ovat joskus vahan yrmeita. Ala huoli, ei ne pure kuitenkaan. Toisaalta taas joskus sattuu oikein mielyttava ihminen kohdalle, mutta se on ainakin mun kokemuksen mukaan harvinaisempaa...

      Tosiaan, en voi tarpeeksi muistuttaa, etta tayta ne lomakkeet huolellisesti! Se helpottaa kaikkien osapuolien hommaa! Yleensahan saat jo koneessa tulomatkalla tullikortti-lomakkeen ja lentohenkilokunta auttaa sen tayttamisessa. Ei se ole kovin vaikeaa, perustiedot tikkukirjaimilla ja sitten rasti ruutuun loppuihin kysymyksiin ja nimmari alle.

      Kokemuksesta sanon kuitenkin pikkuvinkin... Pida huolta, etta sulla on kyna vaikka kasilaukussa! Yritapa siina ruuhkassa loytaa kynaa jostain, jos tulee jotain taytettavaa tai korjattavaa... Niin joo, kuulakarkikyna! Kerran jouduin jonon hannille kun mulla ei ollut kuin lyijykynalla taytetyt kaavakkeet... Mutta se nyt oli ihan oma moka.

      Ja sitten viela pikku kommentti toiselle ekan kerran matkalaiselle... Saattavat joskus kieltaa useamman ihmisen tulon tulliasemasta lapi kerrallaan. Riippuu siita kuka on tulossa lapi. Mulla kavi kerran niin, etta kielsivat minua ja poikaystavaa tulemasta yhdessa tarkastuspisteeseen. Me kuitenkin asutaan yhdessa taalla Kanadassa... Samat osoitteet ja muut mutta ei kelvannut. Saattoipa vaan olla huono paiva... Perhe kylla voi menna yhdessa, mutta luulisin etta ei siina mitaan ongelmaa tule, varsinkaan jos et puhu paljoa englantia. Se on varmaan ihan virkailijasta kiinni. Ainakaan taalla kotona Montrealissa ei ollut mitaan ongelmia...

      No, siinahan sita taas tuli... Pitais varmaan opetella pitamaan naa vastaukset vahan lyhyempina.

      Kaikenkaikkiaan helppo homma. karsivallisyytta vaan peliin, joskus saattaa kestaa jonotus jonkin aikaa. Ala hermoile, kylla me muutkin ollaan siita kunnialla selvitty.

      Niin, ja hauskaa reissua!

      • tuya

        Ihan pakko oikaista edellistä kirjoittajaa sen verran että ne ei ole tullivirkailijoita jotka niitä kysymyksiä esittävät vaan maahantuloviranomaiset.
        Viimeksi Washingtonissa minulta kysyttiin mitä kautta olin tulossa (Lontoo), kuinka kauan aion maassa olla ja mitä aion tehdä. Siinä kaikki. Tullivirkailijat kysyivät ainoastaan oliko minulla jotain ruokaa mukana.

        Maahantuloviranomaiset ottavat sinusta sormenjälkien (etusormista) lisäksi myös digitaalikuvan.
        Kun tulet tarkastustiskille, ojenna heille passisi ja molemmat täyttämäsi lomakkeet (vihreä visa waiver ja tullilomake, molemmat saat lentokoneessa). He pitävät osan vihreästä lomakkeesta itsellään ja loppuosan he laittavat passisi väliin. Kyseinen lappunen tulee säilyttää huolellisesti matkan ajan koska lähtiessäsi kotimatkalle se otetaan lähtöselvityksessä pois. Tullilomakkeen he katsovat ja antavat sen sitten sinulle takaisin. Sen lapun annat sitten tullivirkailijalle laukut haettuasi.


      • Catt
        tuya kirjoitti:

        Ihan pakko oikaista edellistä kirjoittajaa sen verran että ne ei ole tullivirkailijoita jotka niitä kysymyksiä esittävät vaan maahantuloviranomaiset.
        Viimeksi Washingtonissa minulta kysyttiin mitä kautta olin tulossa (Lontoo), kuinka kauan aion maassa olla ja mitä aion tehdä. Siinä kaikki. Tullivirkailijat kysyivät ainoastaan oliko minulla jotain ruokaa mukana.

        Maahantuloviranomaiset ottavat sinusta sormenjälkien (etusormista) lisäksi myös digitaalikuvan.
        Kun tulet tarkastustiskille, ojenna heille passisi ja molemmat täyttämäsi lomakkeet (vihreä visa waiver ja tullilomake, molemmat saat lentokoneessa). He pitävät osan vihreästä lomakkeesta itsellään ja loppuosan he laittavat passisi väliin. Kyseinen lappunen tulee säilyttää huolellisesti matkan ajan koska lähtiessäsi kotimatkalle se otetaan lähtöselvityksessä pois. Tullilomakkeen he katsovat ja antavat sen sitten sinulle takaisin. Sen lapun annat sitten tullivirkailijalle laukut haettuasi.

        En sen kummemmin noita termeja ajatellut kun edelliseen vastasin...

        Taidatpa olla oikeassa siina, etta kuka kyselee ja mita. Periaate oli kuitenkin oikea, termit vaan hukassa...

        Anteeksi, jos joku ehti jo menna sekaisin!


      • ggg

        Unohdin ihan tuon, että turistilta otetaan sormenjäljet ja valokuva. Itse olen permanent resident joten sormenjälkiä ja valokuvaa ei oteta.

        Viimeksi kun tulin, niin tuli hyvä fiilis, kun maahantulovirkailija sanoi, että WELCOME HOME!

        Minulle sattui kerran niin, että kielitaidoton suomalainen pyysi auttamaan siinä maahantuloselvityksessä, mutta maahantulovirkailija ei sitä hyväksynyt :). Hyvin se henkilö siitä sitten selvisi ihan itsekseen.

        Yhden kerran kun olin jonossa ja jossain siellä luukulla oli joku kielitaidoton venäläinen, niin se virkailija karjui sille ja huusi, että onko paikalla ketään englanninkielentaitoista venäläistä. Mielestäni he kohtelevat kyllä Suomen kansalaisia aina hyvin.


      • tullilomake

        ole perhekohtainen? Eli vain yksi lomake täytetään jos kyseessä on vaikka aviopari.
        Silloinhan molempien pitää mennä yhtäaikaa tähän maahantulotarkastukseen.


      • snowbird
        tullilomake kirjoitti:

        ole perhekohtainen? Eli vain yksi lomake täytetään jos kyseessä on vaikka aviopari.
        Silloinhan molempien pitää mennä yhtäaikaa tähän maahantulotarkastukseen.

        on se (valkoinen) lappu, jonka annat vasta tulliin, kun kävelet laukkujesi kanssa ulos. Tarkoitat siis varmaan maahantulolomaketta (vihreä I-94), joka on myös matkustajakohtainen. Lomakkeeseen täytetään vain yhden matkustajan tiedot. Jokainen siis täyttää omansa.


      • JFK:lla
        snowbird kirjoitti:

        on se (valkoinen) lappu, jonka annat vasta tulliin, kun kävelet laukkujesi kanssa ulos. Tarkoitat siis varmaan maahantulolomaketta (vihreä I-94), joka on myös matkustajakohtainen. Lomakkeeseen täytetään vain yhden matkustajan tiedot. Jokainen siis täyttää omansa.

        maahantulotarkastuksessa heppu kysyi myös tätä tullilomaketta.
        Kysymys onkin että kun aviopari täyttää vain yhden tullilomakkeen, niin silloinhan heidän täytyy mennä yhdessä tuohon tarkastukseen, koska maahantulotarkastaja saattaa haluta nähdä myös tämän tullilomakkeen.


      • tss
        tullilomake kirjoitti:

        ole perhekohtainen? Eli vain yksi lomake täytetään jos kyseessä on vaikka aviopari.
        Silloinhan molempien pitää mennä yhtäaikaa tähän maahantulotarkastukseen.

        ...mutta perhe saa mennä yhtä aikaa. Avopareja ei katsota perheeksi. Meiltä on erikseen kysytty olemmehan varmasti naimisissa.


    • snowbird

      Itse olen käynyt jenkeissä parikymmentä kertaa ja maahantulotarkastuksessa kysymykset ovat olleet kuta kuinkin aina samat eli

      1. what is the purpose of your trip? (businees/pleasure)
      2. how long are you going to stay and where are you staying at?
      3. is this your first time in usa?
      4. (if yes) when was the last time you were here?
      5. are you traveling alone?

      Joskus on kysytty luottokorttia tai paljon on käteistä rahaa, mutta ei koskaan paluulippuja.

      Virkailijan esittämät kysymykset ovat siis yleensä sellaisia, joihin vastaus löytyisi siitä valmiiksi täytetystä vihreästä lomakkeesta (I-94) tai passista, mutta jos he ylipäätään lukisivat sen lomakkeen, ei mitään kysymyksiä tarvitsisi esittää. He siis vaan katsovat sen nopeasti läpi, että kaikki kohdat on täytetty ja sitten esittävät nämä ulkoa opetellut standardikysymykset, koska jotain pitää kysyä.

      Kokemuksesta neuvoisin, että mitä vähemmän selittelet, sitä parempi, koska sitä vähemmän heillä on syytä esittää lisäkysymyksiä. Parempi siis, ettet kerro mitään ko.kielikurssista. Totea vain, että olet lomalla (vacation) ja osoitteeksi ilmoitat asuntolan (tai missä sitten asutkin) osoitteen - eivät he tule perästäsi sitä tarkastamaan!

      Monet maahantulovirkailijathan ovat itsekin immigrantteja (ainakin miamissa). Eivät he ole siis mitään "einsteineja" ja ajattele esittämiään kysymyksiä sen syvällisemmin. Heillä on vaan velvollisuus kysyä jotain ja nämä kysymykset ovat heille valmiiksi pureskeltuja. Esim. viimeeksi virkailija kysyi minulta, että lennänkö vai ajanko autolla Miamista Lake Worthiin (joka oli määränpääni). En voinut olla kysymättä, että onko Lake Worthissa lentokenttää, johon virkailija vastasi tyhmänä "I don't know". Matkaa on 60 mailia. Duh!

      "Huono" englannin kielen taito ei taas välttämättä ole aina pahasta tuossa tarkastuksessa - vähemmän kyselevät mitään. Itse olen tosin joutunut kerran tulkkaamaan yhden eläkeläisporukan (6 hlöä) sisään, koska kukaan heistä ei osannut englantia. Heidän kohdallaan kysyivät vain matkan tarkoituksen ja keston.

      Hyvänä esimerkkinä huonosta esimerkistä voisin vielä mainita suomal.kaverin, joka oli koko pitkän lentomatkan tenuttanut koneessa ja immigrationiin päästyään oli hänellä jo kaamea kapula ja haisi kuin spurgu. Ulkonäöltäänkin oli ei-tyypillinen-lomalainen (pukeutunut likaisiin farkkuihin, isoilla logoilla varustettuun nahkatakkiin, buutseihin ja ketjuihin). Häneltä ei liioin kysytty mitään vaan vietiin saman tein takahuoneeseen tarkempaan syyniin. Parempi siis olla mielummin vesiselvänä ja ei näyttää siltä, kuin olisi tulossa Bandidoksen kevätkokoukseen:).

      Terveellä suomalaisella maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Älä siis turhaan stressaa ennakkoon, hyvin se menee. Just enjoy your trip!

      • jenkeissä

        Tota turistien kiusaamistahan tehdään terrorismin takia mut ihan ku terroristit olis niin tyhmiä että tulis bandidoksen näkösenä ja kännissä siihen. eli kaikki ihan yhtä tyhjän kanssa ja turhaa ajan haaskausta. mut jenkithän on tyhmii


      • olet vielä
        jenkeissä kirjoitti:

        Tota turistien kiusaamistahan tehdään terrorismin takia mut ihan ku terroristit olis niin tyhmiä että tulis bandidoksen näkösenä ja kännissä siihen. eli kaikki ihan yhtä tyhjän kanssa ja turhaa ajan haaskausta. mut jenkithän on tyhmii

        TYHMEMPI!


      • tuli vielä mieleen

        mitenkäs on sen laita, että mitä koneeseen saa ottaa? onko niin että käsimatkatavaraa ei enää saa ottaa vaan sekin menee matkalaukun kanssa ruumaan? Saa kai koneeseen ottaa normaalin käsilaukun, kalentereineen, kirjoineen ym. kamppeineen? Tuli vain mieleen kun on puhuttu näistä läpinäkyvistä muovipusseista jne.. eli miten homma menikään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      193
      2128
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      287
      1652
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1345
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      82
      1234
    5. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1127
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1126
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1042
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      969
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      874
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      65
      862
    Aihe