Miten käräyttää sosiaalitukien väärinkäyttäjä?

Kypsynyt

Ilmoitanko suoraan kelaan?Tarvitseeko "näyttää todisteita"?Voi varmasti tehdä nimettömänä?Vai onko joku erityinen henkilö tai paikka joka hoitaa näitä?
Kiitos paljon jos joku vaivautuisi vastaamaan!!

32

4245

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs

Oletko aivan varma että käyttää tukia väärin,,,, Voipi olla että se on ilmottanu asiansa oikein... jos teet ilmiannon joka osoittautuu perättömäksi, ja siitä aiheutuu kohteelle vahinkoa(esim.tuki myöhästyy), voit joutua korvaamaan vahingot kärsineelle ja vielä saat syytteen perättömästä ilmiannosta... tästä luulottelusta on monta esimerkkiä ja moni on maksanut kovat korvaukset oikeudenkäyntikuluineen,,, kyllä väärinkäyttäjät jää systeemin ansiosta kiinni ja joutuvat vastuuseen.... itse en uskaltaisi ottaa perättömän ilmiannon riskiä

• Kalle

Olen tossa jo muutaman vuoden seurannut kun naapuri käyttää häikäilemättä hyväkseen systeemiä. Kaikki mahdollinen tuki nostetaan kun on "yksinhuoltaja" vaikka asuu lapsen isän kanssa saman katon alla. Ja isä käy vielä vakituisessa työssä mutta tämäkin on mahdollista kun isän kirjat on laitettu muualle joten hän ei asu virallisesti lasten äidin kanssa. Ja tämähän ei selviä viranomaisille koska he ei tietenkään myönnä mitään ja virkailijat ei käy asunnossa katsomassa mikä tilanne on. Jos ne vaivautuisi paikalle he palaisivat saman tien tukien väärin käytöstä. Kyllähän se välillä kyrpii kun itse käy työssä ja maksaa tolkuttomat verot että nämä loiset saavat elää hyvin. Sillä vaikka olen hyvä palkkaisessa työssä niin ei mulla ole varaa yhtä usein vaihtaa autoa, sisustaa asuntoani samallalailla eikä tehdä ulkomaan matkoja. Mut Suomessa ei kannata töitä tehdäkkään kun työttömyyskorvauksilla tulee niin hyvin toimeen kuin naapurini.

• KS

jos syyllistyisitkin tietämättäsi väärään ilmiantoon ?

• nimettömänä

Kelaan. Jos siis olet kohtuullisen varma asiasta.

Tällaisten takia oiva eduskuntamme joutuu koko ajan 'pohtimaan' ja 'miettimään' uusia ja uusia säännöksiä ja lakeja. Nythän jo meni läpi tilitietojen tarkistusoikeus. Muutakin ihmisten yksityisyyteen puuttumisvaltaa on, ja yhä lisää pukkaa. Sitäkö todella toivomme?

En minä mutta ne muut-ajattelu on ymmärrettävää kansanedustajan palkkatasolta ja ylipäänsä virkamiehen suojatusta asemasta käsin. Mutta miksi kansa suostuu aina ylhäältäpäin tulevaan valvontaan?!

Tehdään itsekin jotain! Tyypillistä suomalaisjuntille on odotella, että joku vallanpitäjä hoitaisi asiat kuntoon.

Siis ilmoita, jos olet melko varma. Viranomaiset kyllä hälyttää aina pienemmällä kynnyksellä kuin tavalliset ihmiset. Pane sinä paremmaksi kerrankin. Milloin ihmiset tajuaa, että ne voi itsekin tehdä jotain?!

• Paula

Ja mitä?

Ainakin minun asiani syynättiin tosi tarkoin niin kelassa kuin sosiaalivirastossa ja väärinkäytölle ei jää mitään mahdollisuutta.
      Pitää kuljettaa kuitteja ja papereita selkä vääränä ja kuitenkaan tukea ei edes tullut kuin pari sataa markkaa.
      Eikä edes joka kuukausi sitäkään.

Mutta jos tiedät siis varmasti tiedät että väärinkäyttöä on niin silloin tee ilmoitus.
      Mutta elä tee jos yhtään on mahdollista että hän onkin oikealla asialla.
      Katsos jos ihminen elää kelan ja sosiaaliviraston tukien varassa.. hänen elämänsä vaikeutuu liikaa perättömän ilmiannon vuoksi.

• innanen

aika tietämätön jos luulet että tukia ei käytetä väärin!Jos ihminen ei ole työssä ja on auto jolla ajetaan joka päivä,hienot huonekalut uudet kodinkoneet jne.Silloin on varmasti ylimääräistä tuloa!

• Huh huh
        innanen kirjoitti:

aika tietämätön jos luulet että tukia ei käytetä väärin!Jos ihminen ei ole työssä ja on auto jolla ajetaan joka päivä,hienot huonekalut uudet kodinkoneet jne.Silloin on varmasti ylimääräistä tuloa!

Tyypillistä suomalaista kateutta!!
        Heti on sosiaalitukien väärinkäyttäjä, jos ei ole töissä ja pyyhkii hyvin... niinkö??
        Nuoko on ne kriteerit millä määritellään väärinkäyttö?

Entäs, jos joku on saanut, vaikka perinnön tai voittanut totossa tms.
        Voi silloinkin olla ylimääräistä rahaa, vaikka ei olisikaan ylimääräistä säännöllistätuloa.
        Ja mitä se naapureille kuuluu mistä se raha tulee...

• innanen
        Huh huh kirjoitti:

Tyypillistä suomalaista kateutta!!
        Heti on sosiaalitukien väärinkäyttäjä, jos ei ole töissä ja pyyhkii hyvin... niinkö??
        Nuoko on ne kriteerit millä määritellään väärinkäyttö?

Entäs, jos joku on saanut, vaikka perinnön tai voittanut totossa tms.
        Voi silloinkin olla ylimääräistä rahaa, vaikka ei olisikaan ylimääräistä säännöllistätuloa.
        Ja mitä se naapureille kuuluu mistä se raha tulee...

Jos tulee perintö se pitää ilmoittaa kelaan ja sossuun.Tunnen koulukavereitani;osa tekee bisnestä ja nostaa kaikki tuet,heillä meneee kohtalaisen hyvin on jopa kaksi autoa,osa joka nostaa vain tuet ja avustukset:heillä ei ole autoa ei uudehkoja vaatteita ja rahat loppu melkein heti kun korvaukset on saatu.Nämä asiat käsittää kaikki ketkä on tukia hakeneet että kuinka pieniä ne on.Yleensä se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa!

• Huh huh
        innanen kirjoitti:

Jos tulee perintö se pitää ilmoittaa kelaan ja sossuun.Tunnen koulukavereitani;osa tekee bisnestä ja nostaa kaikki tuet,heillä meneee kohtalaisen hyvin on jopa kaksi autoa,osa joka nostaa vain tuet ja avustukset:heillä ei ole autoa ei uudehkoja vaatteita ja rahat loppu melkein heti kun korvaukset on saatu.Nämä asiat käsittää kaikki ketkä on tukia hakeneet että kuinka pieniä ne on.Yleensä se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa!

Olisi mielenkiintoista tavata sellainen henkilö, joka esim. kohtalaisen veikkaus voiton takia menee siitä ilmoittamaan sossuun tai kelaan.
        Perintöhän on hiukan eri asia ja vaikka olisivatkin saaneet perinnön, niin autojen lukumäärästäkö päättelet nostavatko he tukia.

Taidat olla joka pojan ja tytön ihanne naapuri, kun on kaikki uudet huonekalutkin jo käyty syynäämässä.
        Siinä olet osittain oikeassa, että kalikka kalahti, mutta vain siltä osin, että minua henkilökohtaisesti vituttaa kaltaisiesi ihmisten kateus.
        Minua ei tarvi kenenkään kadehtia.

• innanen
        Huh huh kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tavata sellainen henkilö, joka esim. kohtalaisen veikkaus voiton takia menee siitä ilmoittamaan sossuun tai kelaan.
        Perintöhän on hiukan eri asia ja vaikka olisivatkin saaneet perinnön, niin autojen lukumäärästäkö päättelet nostavatko he tukia.

Taidat olla joka pojan ja tytön ihanne naapuri, kun on kaikki uudet huonekalutkin jo käyty syynäämässä.
        Siinä olet osittain oikeassa, että kalikka kalahti, mutta vain siltä osin, että minua henkilökohtaisesti vituttaa kaltaisiesi ihmisten kateus.
        Minua ei tarvi kenenkään kadehtia.

Vastasin alun perin Paulalle ,ymmärsin hänen kirjoituksestaan että hänen mielestä tukia ei voi käyttää väärin!Olin itse työttömänä 90 luvulla muutaman vuoden 2-3,tiedän siltä ajalta että kun nostin tukia enkä tehnyt paljoakaan oimeää keikkaa,ei ollut varaa autoon,huonekaluihin eikä ulkomaanmatkaan.En ole kateellinen enkä käräytä ketään EI KIINNOSTA.mutta halusin tuoda tosiasioita esiin!

• Kypsynyt

Olemme pari vuotta seuranneet tämän ns."perheen" elämää välillä erittäin läheltäkin.
      Olemme kyllä kauan miettinyt ilmiantoa joten mistään hetken mielijohteesta ei ole kysymys.
      Tämä ns.yksinhuoltaja äiti saa kaikki mahdolliset tuet plus vielä miehen pimeän palkan.
      Onko tämä oikein?
      En tulisi olemaan yksin ilmiannon takana vaan kymmenkynta muuta myös.

• ?

palkka? Miten on mahdollista, että sellainen on tiedossa?

• Kypsynyt
        ? kirjoitti:

palkka? Miten on mahdollista, että sellainen on tiedossa?

Kuten sanoin olen välillä joutunut seuraamaan perhettä erittäin läheltä.
        Ihmetyttää nämä vastaukset täällä kysymykseeni esim.sonera juttu miten se liittyy tähän?
        Eikö se olisi kaikkien parhaaksi että tälläiset loiset saadaan pois?Kysymys kuuluu Miten?

• rr

Pimeän työn toteennäyttäminen voi olla hankalaa, se on sitä verottajallekin, joka vetää usein vesiperän melko selvissäkin tapauksissa. Pelkkä väite sinänsä ei johda mihinkään, se pitää myös näyttää toteen.

Jos palkka maksetaan suoraan käteen, pimeän työn tekijä kieltää tapahtuneen eikä mahdollinen työnantajakaan myönnä mitään ollaan usein pattitilanteessa.

Se mitä käräytetty sitten tekee asian johdosta on toinen tarina, jos todisteita ei löytynyt, voi viedä asian jopa käräjille asti.

Täytyy muistaa, että moni on varautunut kyselyihin ja järjestänyt asiat niin, ettei "jälkiä" jää, rahat eivät edes käy pankkitilillä, eikä mitään paperia mistään luonnollisesti ole.

• ?
        Kypsynyt kirjoitti:

Kuten sanoin olen välillä joutunut seuraamaan perhettä erittäin läheltä.
        Ihmetyttää nämä vastaukset täällä kysymykseeni esim.sonera juttu miten se liittyy tähän?
        Eikö se olisi kaikkien parhaaksi että tälläiset loiset saadaan pois?Kysymys kuuluu Miten?

liittyminen hommaan laajentaa sitä siten että jossain yritys, joka toimii laittomasti ja jonka palveluksessa saattaa olla muitakin pimeitä työntekijöitä. Tällaisiin yrityksiin iskevät yhdessä työkkäri verottaja ja poliisi. Oikea paikka siltä osin ilmiantaa on verottaja.
        Käsittääkseni sekä KELA että verottaja lukevat myös nimettöminä postitetut kirjeet.

• kks

Olen kaikkein pahimpana työttömyyden kasvun aikana 1990-luvulla työtehtävissäni setvinyt näitä "hyvää tarkoittavia" ilmiantoja.

Varsinaisia väärinkäytöksiä on tapahtunut minimaalisen vähän, verrattuna kokonaismäärään.

Olen ylenmäärin hämmästynyt siitä, miten mm. Sonera-ryöstäjät ovat saaneet kansan parissa suoranaiset sankarien sädekehät.

Onko tiedossa miten monen vakuusrahaston varallisuus on pelattu osaaviin taskuihin; nämä kansakunnan köyhimmätkö niihin rahavirtoihin ovat ohjauksensa suunnanneet?

• Lakinainen

ko. henkilöä itse ilmoittamaan Kelaan/fattaan, jos olette kerran läheisissäkin väleissä?
      Jos otat asian puheeksi suoraan ao. henkilön kanssa, sinulle selviää samalla myös se, onko asiassa yleensä perustetta minkäänlaisiin ilmiantoihin.
      Ellet siis ole puhtaasti ilkeydestä liikkeellä, tarkista asian todenperäisyys ja kehota tätä ihmistä itse ilmoittamaan viranomaisille oikeat tiedot.
      Ainakin Helsingissä sossun ja Kelan väki tuntee niin hyvin kaikki kommervenkit, millä tukia on yritetty perusteettomasti saada, että täytyy olla paitsi erittäin viitseliäs, myös varsinainen velho, jos heitä pystyy oikeasti fuulaamaan.
      Itse ajattelisin myös tilanteessa olevia lapsia.

• totuus

Voi,kuinka paljon on perheitä joissa mies on kirjoilla muualla esim. omien vanhempiensa luona juuri tämän takia jotta saadaan esim.asumistuki,yksinhuoltajakorotukset,toimeentulotuki,maksusitoumukset apteekkiin niin ja siihenhan tulee vielä miehen palkka.Nykyisin kun ei tarvitse ilmoittaa itseään edes talonkirjoille.Niin paljon kun ihmiset tätä tekee miksi kukaan ilmiantaisi itsensä?
        Toiset saavat juuri näin säästettyä omakotitalorahat.
        Ja niin vähän kuin siitä jää kiinni.Houkuttelevaa.
        Saahan lapsen isä käydä lapsia katsomassa ja on aika kyylä naapuri jos menee mokaamaan.

• Entinen loinen

Voi kuule kuinka paljon on perheitä joissa mies on kirjoilla esim.vanhempiensa luona jotta saadaan asumistuet,yksinhuoltajakorotukset,toimeentulotuki,maksusitoumus apteekkiin,ei tarhamaksuja ym..ym..
        niin ja päälle tulee miehen palkka.Miksi kukaan menisi itse itseään ilmiantamaan?
        Nykyisin kun ei ole pakko ilmoittaa itseään talonkirjoille.Toiset ovat juuri näin säästäneet omakotitalorahat.Miksi ei, kun kiinnijäämis prosentti on niiin pieni.Houkuttelevaa.
        Ja saahan lapsien isä käydä lapsiaan tapaamassa,mitä useammin sitä parempi muka viikonloppuisä.
        Jos sossun ja kelan väki tuntee kaikki kommervenkit niin kuin ilmaisit,miksiköhän tätä on niin helppo tehdä??

• Eräs

Kannattaa olla asian kanssa erittäin varovainen, sillä jos ilmiantosi paljastuu kohdehenkilöille, niin saattaa tulla jonkinlaista vastinetta ja varsinkin, jos ilmianto on aiheeton.
      Ja jos ilmianto on aiheeton, niin käsittääkseni henkilötietojen täytyy tulla esiin, koska muuten ei voi nostaa syytettä laittomasta ilmiannosta.

Itse olisin valmis laittamaan aiheettoman ilmiannon seurauksena oravanpyörän pyörimään ja saattaisi joku päivä ilmiantajan ovella kolkutella viranomainen, joka tulisi kyselemään tilanteesta riippuen esim. insestistä tai muita tilanteeseen sopivia arkoja asioita.

Mieti tarkkaan ennenkuin teet ilmoituksen, niin minä ainakin tekisin.

• Vuorineuvos

Olkaa vaan kateellisia toisillenne:

20.2.2003 klo. 22:35 TV2 Silminnäkijä:

Vuorineuvosten sossu

Miksi Nokian liiketoimintaa tuetaan verorahoilla? Paljastusraportti yhteiskunnan tukiluukuista, joita yritykset hyödyntävät operaatioissaan.
      Suomalainen yritysmaailma ottaa vuosittain veronmaksajien pussista yli 4 miljardin euron potin. Esimerkiksi Teknologian kehittämiskeskus Tekes on kieltäytynyt liikesalaisuuksiin vedoten kertomasta, ketkä saavat 200 miljoonan euron suoran yritystukipotin vuodessa.
      Toimittaja Ari Korvola valitti asiasta Korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja vasta KHO:n päätös avasi Tekesin salat. Tekes-luukulla menestyvät parhaiten Nokian, Orionin ja Fortumin kaltaiset suuryritykset. Ja mitkä ovat talouselämän napamiesten henkilösuhteiden vaikutukset verorahaa jaettaessa?
      Toimittaja Ari Korvola. Teksti-tv s. 334.

• kks

.. on valtio sijoittanut veromarkkoja pankkitukiaisiin. Siis korvannut ns. roskaluottoja - ties mitä - pankeille. Silti Suomessa "velkarysään" on jäänyt yli 340 000 kansalaista.

Valtio on myynyt 1.4.2000 76 000 velkakirjaa yhteissummlataan 12 miljardia markkaa, 600 miljoonalla markalla, eli 5%:lla koko arvosta, ulkomaalaiselle perintätoimistolle.

UMTS-sokkopelissä hävisi 24 miljardia markkaa..

Vuorineuvosten sosiaaliturvan piikki on kaiken aikaa auki.

Sosiaaliturvan roposet ovat kansalaisten hampaissa.. Tasavallassa kaikki hyvin.

• Kate

Uskoisin, että Kela ei ryhdy toimenpiteisiin nimettömän vihjeen takia. Täytyy lyödä faktaa tiskille, että alkavat penkomaan.

• innanen

pidä paikkaansa!Nimetön soitto ja maksuliikenne loppuu!

• hanna
        innanen kirjoitti:

pidä paikkaansa!Nimetön soitto ja maksuliikenne loppuu!

Ei muuten pidä paikkaansa. Muutoinhan jokainen ilkeämielinen naapuri tai tuttava voisi tehdä lopun kenen tahansa sosiaalietuuksista pelkkää piruuttaan. Kyllä Kela tutkii asiat ensin.

• innanen
        hanna kirjoitti:

Ei muuten pidä paikkaansa. Muutoinhan jokainen ilkeämielinen naapuri tai tuttava voisi tehdä lopun kenen tahansa sosiaalietuuksista pelkkää piruuttaan. Kyllä Kela tutkii asiat ensin.

on henk.koht.kokemusta 90 luvulta.Ilmiantaja ei voinut tietää tuloistani mutta kela lopetti maksut,ja pyysi lisä selvityksiä!

• Tiia

kummallista seurata ja huomata että kukaan ei tee mitään näiden asioiden eteen jotta tämä peli saataisiin loppumaan.Taidan alkaa ehdokkaaksi ja alkaa ajaa sossun väärinkäyttäjiä pois.Äänestäisiköhan kukaan?

• hanna

Mihin vaaleihin aiot asettua ehdokkaaksi? Jos yhtään seuraat ajankohtaisia asioita, tietänet, että eduskuntavaalien ehdokasasettelu on tehty jo aikaa sitten.
        Mihin ajattelit "ajaa" näitä ihmisiä? Joukkohautoihinko?
        Yleisellä tasolla kannattaa olla varovainen tuomitessaan kaikki laillisia sosiaalietuuksia saavat ihmiset pummeiksi. Useimmat ihmiset maksavat elämänsä aikana moninkertaisesti veroja siihen nähden, mitä he esim. sairauspäivärahana tmv. etuutena saavat "takaisin".
        Eikä sitä koskaan voi tietää, milloin on itse avun tarpeessa. Voit vammautua onnettomuudessa niin, että menetät terveytesi, työkykysi ja toimeentulosi. Miltä silloin tuntuu, kun kanssaihmiset haluavatkin toimittaa sinut luuserina ajasta iäisyyteen?

• iso veli valvoo

Pidäppä juoruämmä huoli vaan omista asioistasi äläkä kyylää naapureitasi!

• innanen

Palstoilla esiintyy aika paljon kommareita,aate perustui aikanaan urkintaan,toinen urkki toista,
        ja monen mielestä se on ollut hyvä aate,mutta kun osuu omaan nilkkaan niin urkinta pitää lopettaa....

• Hoh hoijaa

Kai meillä on vielä sananvapaus ja oikeus mielipiteisiin!!

• elwis

Ehkä sut pitäisi käräyttää, vitun hinttari!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7726
    2. 108
      5921
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5157
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4526
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2957
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2918
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2046
    Aihe