Keskenmenot ja PCO?

.....

Onko jollain keskenmenojen syyksi todettu polykystiset munasarjat? Mulla kun on näiden vajaan neljän "yritysvuoden" aikana ollut keskenmenoja noin kymmenen alkuraskaudessa ja jo alkuvaiheessa ultrassa todettiin PCO. Lääkärit vaan ei ole missään vaiheessa epäilleet sitä syyksi keskenmenoihin...itselle vain tuli mieleen kun jostain siitä luin. He vain puhuvat siitä että lähinnä sen pitäisi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Kaikki tutkimukset on keskenmenoihin liittyen tehty, kaikki ok. Eri lääkityksiä (clomifen, lugesteron, mini-aspirin) on kokeiltu myös, mutta tuloksena aina keskenmeno :( Jos PCO olisi syynä, tietääkö joku miten sitä voitaisiin hoitaa...?

10

3953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zappa-kissa

      Minulla on myös pco ja olen keskenmeno-kandidaatti myös, en tosin ole vielä kokenut niitä niin paljon kuin sinä. Miten olet jaksanut?
      Nyt minulla on uusi lääke kokeilussa Hgin felicitas klinikalta. Kyseessä on metformin diabetes lääke, joka joiltakin on vienyt kokonaan pco;on oireet pois ja sitä käytetään ekoilla raskaus viikoillakin.Olen syönyt nyt lääkettä 3 vk ja odottelen tuloksia miten hommat alkaa rullaan. Olen myöskin saanut pari raskautta clomifemeilla. Oletko kokeillut muita konsteja raskaaksi tuloon lääkäreiden avustuksella? Mistä luit pco;on vaikutuksesta keskenmenoihin? Olisi mielenkiintoista lukea se juttu.

      • emmiina00

        Minulla saldona kolme keskenmenoa ja sairastan myös pcota. Minulle ainakin lääkäri sanoi että pcolaisilla ei alkio kiinnity kunnolla ja siksi paljon alkuraskauden keskenmenoja.. Tiedä sitten.. sanoi myös että clomit heikentää entisestään limakalvoja, joten tällä hetkellä syön vain teroja.


      • alkup.

        Laitoin googleen hakusanaksi "polykystiset munasarjat keskenmeno" sieltä tulee metku -osoitteesta perhesuunnittelusivut, joissa tekstin alaosassa puhutaan pcosta ja keskenmenoista.
        Keskenmenoja on mulla tosiaan ollut jo monta ja välillä on ollut voimat täysin lopussa. Kesällä tuli ensimmäisen kerran täysin seinä vastaan ja kieltäydyin kaikesta yrittämisestä, lääkärikäynneistä ja kaikesta raskaaksi tuloon liittyvästä, en vain jaksanut enää loputonta pettymistä aina uudelleen ja uudelleen (loppukeväällä näin jo ultrassa sikiön sydämen sykkeen ja toivo heräsi, valitettavasti pelonsekaista onnea kesti vain pari viikkoa ja se oli ns. viiminen pisara. Nyt puolen vuoden hiljaiselon jälkeen oon jotenkin kasannut itseni ja ajattelimme lähteä uudelleen yritykseen :) toivottavasti se tuo myös tulosta tällä kertaa. (Ikää vielä alle 25-v. onneksi.)
        Muita hoitoja ei olla vielä kokeiltu, IVF:n kokeilemista on kyllä harkittu pitkään. Raskaaksi kuitenkin tulen melko helposti..
        Oisin kyl kiinnostunut tosta lääkkeestä...ja etenkin siitä et onko siitä sulle apua. Ootko huomannut voinnissa muuten mitään muutosta kun sen lääkkeen alotit? Pitääki kysyä lääkäriltä josko sitä vois kokeilla seuraavana :) Eipä kai siinä mitään menetäkään.


      • zappa-kissa
        alkup. kirjoitti:

        Laitoin googleen hakusanaksi "polykystiset munasarjat keskenmeno" sieltä tulee metku -osoitteesta perhesuunnittelusivut, joissa tekstin alaosassa puhutaan pcosta ja keskenmenoista.
        Keskenmenoja on mulla tosiaan ollut jo monta ja välillä on ollut voimat täysin lopussa. Kesällä tuli ensimmäisen kerran täysin seinä vastaan ja kieltäydyin kaikesta yrittämisestä, lääkärikäynneistä ja kaikesta raskaaksi tuloon liittyvästä, en vain jaksanut enää loputonta pettymistä aina uudelleen ja uudelleen (loppukeväällä näin jo ultrassa sikiön sydämen sykkeen ja toivo heräsi, valitettavasti pelonsekaista onnea kesti vain pari viikkoa ja se oli ns. viiminen pisara. Nyt puolen vuoden hiljaiselon jälkeen oon jotenkin kasannut itseni ja ajattelimme lähteä uudelleen yritykseen :) toivottavasti se tuo myös tulosta tällä kertaa. (Ikää vielä alle 25-v. onneksi.)
        Muita hoitoja ei olla vielä kokeiltu, IVF:n kokeilemista on kyllä harkittu pitkään. Raskaaksi kuitenkin tulen melko helposti..
        Oisin kyl kiinnostunut tosta lääkkeestä...ja etenkin siitä et onko siitä sulle apua. Ootko huomannut voinnissa muuten mitään muutosta kun sen lääkkeen alotit? Pitääki kysyä lääkäriltä josko sitä vois kokeilla seuraavana :) Eipä kai siinä mitään menetäkään.

        Niin en tiedä kuinka monet klinikat Suomessa lääkettä käyttää. Maailmalla sitä käytetään yleisesti.Felicitas-klinikka on alkanut määrätä sitä kaikille pco-potilaille.
        En ole huomannut mitään erikoista vielä voinnissa. Ehkä ultra kuvista vois jotain näkyä, en tiedä.
        Kiitos tiedosta! Oletko muuten kokeillut inseminaatiota? Se on halvempi kuin ivf


      • Alkup.
        zappa-kissa kirjoitti:

        Niin en tiedä kuinka monet klinikat Suomessa lääkettä käyttää. Maailmalla sitä käytetään yleisesti.Felicitas-klinikka on alkanut määrätä sitä kaikille pco-potilaille.
        En ole huomannut mitään erikoista vielä voinnissa. Ehkä ultra kuvista vois jotain näkyä, en tiedä.
        Kiitos tiedosta! Oletko muuten kokeillut inseminaatiota? Se on halvempi kuin ivf

        Voisiko inseminaatiosta olla hyötyä keskenmenojen kannalta? Kuitenkin olen tullut raskaaksi suht helposti. Tiedän vain että joillakin IVF on ollut avuksi.
        Kerrothan jatkossa miten lääke on vaikuttanut... Kokeiltiinko sulle aiemmin muita lääkkeitä ennen tuota Metforminia?


      • zappa-kissa
        Alkup. kirjoitti:

        Voisiko inseminaatiosta olla hyötyä keskenmenojen kannalta? Kuitenkin olen tullut raskaaksi suht helposti. Tiedän vain että joillakin IVF on ollut avuksi.
        Kerrothan jatkossa miten lääke on vaikuttanut... Kokeiltiinko sulle aiemmin muita lääkkeitä ennen tuota Metforminia?

        Olen tullut raskaaksi kaikenlaisilla menetelmillä; clomifem lääkkeellä, inseminaatiolla, ivf:llä. Tuloksena keskenmenoja. Nuorena mulla oli onnistunut luomu raskaus, olin silloin langanlaiha)Inseminaatio on siitä hyvä että siittiöt laitetaan kohtuun juuri oikeana aikana, eikä tarvi arvuutella niin paljo oikeaa hetkeä, kuin luomu menetelmässä. Ja jos munasolu ei irtoa niin se laitetaan irtoamaan vaikka lääkkeellä.( Mulla ei munasolut aina irtoa)
        Metformin lääkettä felicitas-klinikka määrää kaikille joilla on vähäkään pco oireita, painosta riippumatta


    • onnekas..

      Moi!

      Ite oon onnistunnu clomien avulla raskautumaan ilman että keskenmenoa olisi tullut. Mutta niinkuin tossa aiemmin jo todettiin niin clomit ohentaa kohdun limakalvoja entisestään mikä sitten sitä kiinnittymistä vaikeuttaa...
      Mä join greippimehua lähes kolme kuukautta 1dl-2dl päivässä, minkä pitäs auttaa limakalvojen paksuuntumiseen.. Ja uskon kyllä et mulla ainakin se autto kun eka ovulaatio tuli niin lääkäri kehu kovasti limakalvon paksuutta vaik ite munarakkula oli vähän liian pieni kiertopäiviin nähden..
      Mehut on aika kirpeitä mut Rybb`n Dekker (miten nyt sitten kirjotetaankaan...)on hyvää! :)
      Kannattaa kokeilla, ei se ainakaan haittaa tee...

      • onnekas..

        Mulle myös yksityinen lääkäri määräs metformiinia kesällä mut en ehtinny syödä sitä ees kuukautta kun raskauduin ja lääkäri sano ettei välttämättä viel ehtinny vaikuttaa raskautumiskiertoon..
        Lääkäri sano et metformiinia on ennen käytetty ainoastaan ylipainoisilla PCO-potilailla mut nykyään sitä suositellaan kaikille PCO:laisille (itse oon norm painonen).
        Sivuvaikutuksista viel sen verran et mulla se aiheutti kovaa pahoinvointia vaikken nyt oksentanutkaan ja lääke alotettiin pienellä määrällä mitä oli sit tarkotus pikku hiljaa lisätä maksimiin mut en ehtinny sinne asti.. Ite ootin et olo olis kyllä varmaan tasaantunnu kun kroppa olis ehtinny tottua lääkkeeseen.. Toisilla ei kuulemma oikee mitää oireita ja toisilla sit aika rajujakin... Mut on se sen arvosta!

        Onnea kaikille plussaus-yritykseen!!!!!


      • Alkup.
        onnekas.. kirjoitti:

        Mulle myös yksityinen lääkäri määräs metformiinia kesällä mut en ehtinny syödä sitä ees kuukautta kun raskauduin ja lääkäri sano ettei välttämättä viel ehtinny vaikuttaa raskautumiskiertoon..
        Lääkäri sano et metformiinia on ennen käytetty ainoastaan ylipainoisilla PCO-potilailla mut nykyään sitä suositellaan kaikille PCO:laisille (itse oon norm painonen).
        Sivuvaikutuksista viel sen verran et mulla se aiheutti kovaa pahoinvointia vaikken nyt oksentanutkaan ja lääke alotettiin pienellä määrällä mitä oli sit tarkotus pikku hiljaa lisätä maksimiin mut en ehtinny sinne asti.. Ite ootin et olo olis kyllä varmaan tasaantunnu kun kroppa olis ehtinny tottua lääkkeeseen.. Toisilla ei kuulemma oikee mitää oireita ja toisilla sit aika rajujakin... Mut on se sen arvosta!

        Onnea kaikille plussaus-yritykseen!!!!!

        Taidanpa lähteä heti kauppaan ja kokeilen tuota greippimehua...josko siitä olis edes jotain hyötyä.
        Mieteinkin tossa just että määrätäänkö Metformiinia ihan normaalipainoisille tai pitääkö olla kohonneita verensokeriarvoja? Mut ilmeisesti nykyään määrätään vaikkei olisikaan ylipainoa tai verensokeri koholla. Ajattelin vaan sitä ettei verensokerit laske sitten liian alas...
        Mut onnea kuitenkin sulle plussauksestasi :) Toivottavasti perässä tullaan itse kukin...


    • pcos

      Mulla todettu pcos 2,5 vuotta sitten, kun aloitettiin yritys. Nyt 2,5 vuotta diagnoosista ja hoidoista (letrozol metforem foolihappo) sain ekaa kertaa elämässäni tehdä sen positiivisen raskaustestin! kunnes tämä pitkään odotettu onni riistettiin pois rv 5 2 kovat oli kivut muutaman tunnin verran ja vuoto samanlaista kuin menkkojen aikana, ei mitenkään runsasta ja kestikin vain 5pv. Nyt uusi kierto, mutta ilman mitään hoitoja, kun polilta sanoivat että vasta syyskuulla aletaan miettimään toista inssi hoitoa. ( meillä siis yksi epäonnistunut inssikin takana, ennen tätä plussa kiertoa.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe