Evinrude E-Tec

melutaso

Minkälainen on melutaso Evinrude E-tec 50 hv moottorissa, kun sitä vertaa vastaavan kokoluokan nelitahtiseen?

Mitä mieltä käyttäjät ovat olleet? Onko ollut hyvä moottori tämä E-tec? Harkitsen ostoa. Kannattaako ostaa, vai pitäisikö tyytyä nelitahtiseen?

110

16342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastaa

      eli kokeilepa hakua sanalla E-TEC tältä foorumilta.

      Kippari-lehti on käsitellyt E-TECejä varsin perusteellisesti koeajoin viime vuosina, eli kaipaamaasi tietoa löytyy runsaasti esim. kirjastosta vahoista lehdistä.

      BRP:ltä tai Evikan myyjältä voi varmaan kysyä maniostestilehdykkää, johon on kerättty koko E-TEC 50:n Kipparin testihistoria (artikkelit).

      • Ja niinhän

        Sen pitääkin. Onhan se Evinrude.


    • maakrapu

      vaihdoin viime talvena 4t hondan 90 e-tec koneeseen, viime kesä ei mitään onglmia, ei mitään sisäänajoaja, ja mutu tuntumalla hiljaisempi kuin 4 tahti. loistava kone , syksyllä ei mitään huoltotoimenpiteitä, vedin vain vivun ylös ja sillä siisti.

      • maakrapu

        Jäi vielä sanomatta, tuosta koneesta, jotenkin tuntuu että 90 e-tec olisi jotenkin tehokkaampi kone kuin entinen 90 4 tahti Hondani, mutta saattaa olla että olen vääärässä kun samalla vaihdoin myös veneen , entinen oli kylläkin samanlainen xl Buster eli ei kai siinä ole mikään muuttunut , taitaa tämä nykyinen xl olla vain painavampi eli kyllä puoltaisi tuntemusta että olisi tehokkaampi toi E-tec , mutta kumpikin on kyllä ihan o.k kone.
        Ostopäätöstä tehdessäni pelkäsin tuota savuutusta ja öljynkäryä, mutta voin sanoa että eipä tuota viimekesän huomannut että on 2-tahtikone.


    • 56h kokemusta

      E-tec pitää tyhjäkäynnillä enemmän ääntä kuin 4t,mut kierroksia nostettaessa ääni ei mikään arsyttävän kova ole. kaverilla 50hv Honda ja sanoisin E-tecin ääntä liukunopeuksissa miellyttävämmäksi kuin Hondan. E-tecin ääni on matalampaa. Tyhjäkäynnillä ääni on sellainen raksuttavan matala. Jos äänestä on asia kiinni niin 4t on varmasti parempi.
      Verrattanu vanhaan 50hv 2t Yamahaan on E-tec omaa luokkaansa. Woimassa,käynnissä ja polttoaineen kulutuksessa ollaan menty todella iso askel eteenpäin. Yamarin 4730 ja E-tec 50,kulutus koko ajokaudella keskimäärin 7l/h. Yamaha otti liki 13l/h.

      • utelias

        yamarin kulkea uudella evikalla?


      • 56h kokemusta
        utelias kirjoitti:

        yamarin kulkea uudella evikalla?

        30s raja ylitettiin. 31s on virallinen GPS.n mittaama huippunopeus. Yamaha otti 27s. Liukuun lähdössä on suuri ero kans,Evikka ei kyllä kynnä vaan lähtee tosi ripeästi plaaniin. Kuorman sieto kans on tosi hyvää,hyvin vielä lähtee vaikka on 4 aikuista kyydissä.


      • sepi
        56h kokemusta kirjoitti:

        30s raja ylitettiin. 31s on virallinen GPS.n mittaama huippunopeus. Yamaha otti 27s. Liukuun lähdössä on suuri ero kans,Evikka ei kyllä kynnä vaan lähtee tosi ripeästi plaaniin. Kuorman sieto kans on tosi hyvää,hyvin vielä lähtee vaikka on 4 aikuista kyydissä.

        vanhassa yamahassasi jotain pielessä,itselle 50 getol-05 kyseisessä veneessä 33knots gepsillä mitattuna!


      • Roller
        sepi kirjoitti:

        vanhassa yamahassasi jotain pielessä,itselle 50 getol-05 kyseisessä veneessä 33knots gepsillä mitattuna!

        Ei siinä vanhassa jampan 5-kymppisessä tarvitse olla mitään pielessä. GETOL vaan on niin reippaasti ylitehoinen, että kuuluu oikeastaan 60hv sarjaan. Konehan alaspäin viritetty 70hv, jonka 60hv versiokin oli ihan tehokas omassa kokoluokassaan. Koneen kirein versio oli 70 sport joka tarjosi parhaimmillaan lähes 90hv. GETOL on hyvä peli, mutta kyllä sen suorituskyky näkyy myös polttoainelaskuissa.


      • mariner
        Roller kirjoitti:

        Ei siinä vanhassa jampan 5-kymppisessä tarvitse olla mitään pielessä. GETOL vaan on niin reippaasti ylitehoinen, että kuuluu oikeastaan 60hv sarjaan. Konehan alaspäin viritetty 70hv, jonka 60hv versiokin oli ihan tehokas omassa kokoluokassaan. Koneen kirein versio oli 70 sport joka tarjosi parhaimmillaan lähes 90hv. GETOL on hyvä peli, mutta kyllä sen suorituskyky näkyy myös polttoainelaskuissa.

        olisi hauska nähdä 50 getol versus detol vertailu esim. buster L:ssä. getol saattaisi kuljettaa pari solmua nopeammin.


      • 56h kokemusta
        sepi kirjoitti:

        vanhassa yamahassasi jotain pielessä,itselle 50 getol-05 kyseisessä veneessä 33knots gepsillä mitattuna!

        Se Yamahan Getol on 850cm3 kone ja itsellä oli 700cm3 kone,15v vanha.Vikaahan koneessa kans oli,ei se käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä ja korkeilla kierroksilla käynti (aaltoili). 790h oli tuntimittaris tunteja. Varmasti parhaat hevoset oli jo lähtenyt. Mielenkiintoinen kommentti silti et 33s saman kuutiotilavuuden omaaavalta koneelta kuin E-tec ja samanlaisessa veneessä.


      • tossu
        56h kokemusta kirjoitti:

        Se Yamahan Getol on 850cm3 kone ja itsellä oli 700cm3 kone,15v vanha.Vikaahan koneessa kans oli,ei se käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä ja korkeilla kierroksilla käynti (aaltoili). 790h oli tuntimittaris tunteja. Varmasti parhaat hevoset oli jo lähtenyt. Mielenkiintoinen kommentti silti et 33s saman kuutiotilavuuden omaaavalta koneelta kuin E-tec ja samanlaisessa veneessä.

        ja kulkeehan se yamarin 40 heppasella 30.8 knots.lue vene 4/93


      • Enemmän
        56h kokemusta kirjoitti:

        Se Yamahan Getol on 850cm3 kone ja itsellä oli 700cm3 kone,15v vanha.Vikaahan koneessa kans oli,ei se käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä ja korkeilla kierroksilla käynti (aaltoili). 790h oli tuntimittaris tunteja. Varmasti parhaat hevoset oli jo lähtenyt. Mielenkiintoinen kommentti silti et 33s saman kuutiotilavuuden omaaavalta koneelta kuin E-tec ja samanlaisessa veneessä.

        Kuin E_tec.


      • veneilijä85
        Enemmän kirjoitti:

        Kuin E_tec.

        moi,

        luin tässä tähänastista keskustelua ja on pakko kommentoida hieman keskustelua nopeuksista ja kulutuksista. Eli, niin kuin varmasti hyvin tiedätte, on monia muuttujia jotka ratkaisevasti vaikuttavat näinhin seikkoihin. Potkureissa on suuri eroja, niitten nousu sekä valmistusmateriaali, puhumattakaan veneen kunnosta, eli pohja likainen jne.. Sitäpaitsi veden lämpötila vaikuttaa nopeuteen, muutama esimerkki mainitakseni.

        Totta on että 50 GETOL on "sama" kone kun 7-kymppinen, tehoa ja vääntöä siinä koneessa on todella paljon, kiva ajettava kaikin puolin!

        jeps, kommentoikaa mielellään!


    • Pusteri

      Minulla oli GETOL 50 heppanen aikoinaan busterissa, huiput 27 solmua.
      Vaihdoin 50 etekkiin ja huiput nousi 32 solmuun. Paljon tehokkaampi
      ja taloudellisempi kuin vanhaa tekniikkaa omaava Getol.

    • Lande

      Käytännössä vanha Getol on kuristettu 70 heppainen.
      Perustuu täysin 70ces moottoriin joka antaa 90 heppaa potkuriakselitehoa.
      Suuri kuutiotilavuus yhdistettynä Yamahan hienoon elektroniikkaan
      antaa mahtavan tehon moottoriin. Viiskymppisten luokan ehdotonta
      kärkeä. Teho lähempänä 65 heppaa kuin 50.
      Etecci on nuhapumppu näihin verrattuna.

      • Entäs

        SE kulutus. Ajahan pari tuntia kaasu auki, niin alkaa kummasti tehä mieli soutaa kotiin :))


      • Minä aikoinaan

        Hätyyttelin sellaista jamahaa kurkku avatulla 20hv Evarilla, jossa vihelsi 17 tuuman potkuri. Vauhtia oli kyseisen jamahan mittarilla 37 solmua, ja Evarini otti sitä "50" jamahaa kiinni parin km matkalla , jos oli aivan tyyni keli, niin ajoin siitä ohi !


      • Eihän tämä getol silloin ole 50 ! vaan jotain muuta. Sitähän pitää verrata samaan hv määrään mitä se lupaa.


    • Paskakone 50

      Mun milestä se parkuu ,kuin sirkkeli .Aja vain kuulosuojaimet päässä kesäsenä iltana

      • Mikäkone

        Parkuu, kuin sirkkeli >?


    • nelariin pettynyt

      itse oon eysinyt 50Getolia takaisin, vieläkin harmittaa kun tuli vaihdettua samantehoiseen nelariin,,,kaikki muu paitsi uistelu oli jammulla parempaa...matkanopeudella pa.kulutusero mitätön mutta jos uistelee paljon niin sitten nelari on miellyttävämpi.

      • Elä ees haaveile

        KUn jamahat jyrsii laakerinsa, ja syöpyykin kuulemma perspuolestaan aivan ruvelle. Eivät vieläkään oo keksineet parempaa alumiinia, josta Evarit ja Johnssonit on tehty iätkaiket. Ei yhestäkään OMSSISTA oo syöpyny lohkot puhki, niinkuin jamahoista.


      • Kyllä jos vaihdoit 4t yamahaan ne on todella laiskoja ja pensaa syövät kovin kokemusta on.Itekin vaihdoin jammun pois eikä toista tule.


    • nelariin pettynyt

      Eipä ne täällä sisävesillä syövy...en itsekään ostaisi vanhaa merellä ollutta konetta
      ja siksi Getolin metsästys on minulle vaikeaa kun tuppaavat oleen aina "merikoneita".

    • GETOL

      Getol on tosi laiska matalakierroksinen kone joka on tukittu prikalla.
      Kulutus on suuri ja auttamatta kivikautista tekniikkaa.
      Alumiini on hötöä ja merikäytössä nuo on syöpyny jo
      parissa kesässä. Yamahan insinöörit aikoinaan myönsivät
      julkisesti getolin kohdalla että ampuivat itseään jalkaan.
      Eipä tuota montaa vuotta myytykään. Tosi raskas ja laiska
      viiskymppinen. Detol parempi, kierrosherkkä ja voimakas
      kone, tosin sekin auttamatta ikivanhaa ja kovakulutteista
      kaasutintekniikkaa ja samaa huonoa alumiinia joka
      hapettuu ja syöpyy herkästi.

    • Vanha getoli

      Älä ihmeessä osta getolia.
      Yamaha aikoinaan meinasi mennä konkurssiin kun toi markkinalle
      getolin. Laakerivikaisia koneita korjattiin takuuseen ahkerasti ja
      autolubepumppuja uusittiin. Jos kolmesataa tuntia tuommoisella
      romulla on päässyt niin voi kutsua lottopotiksi. Nykyään on hyviä
      dfi koneita, täysin eri maata noihin nuhapumppuihin verrattuna.

    • Jampu 50

      aikoinaan työn puolesta avasin yhden kauden käytössä olleen
      getolin kun oli ylilämmön johdosta kannentiiviste palanut.
      syyksi luettiin välikannen tukkeentuminen, oli kasvanut merirokkoa
      sinne ja tukkiutunut. silloi jo ihmeteltiin kun oli syöpymääkin reilusti sisällä

    • nelariin pettynyt

      Älkää jauhako p---aa. sama lohko kuin 60 ja 70hv koneissa. Eikä ne sisävesikäytössä syövy. Siinä olette oikeassa että vanhat merellä olleet Jammut pitää kiertää kaukaa....Mulla tais ollakin oikein superpotti kun ostaessani oli ajettu paljon (uisteltuveneen ainoa kone) ja itse ajoin monta vuotta ilman minkäänlaista ongelmaa,

    • no on on ketoli

      sama lohko jne.
      Painaa ihan vitusti viiskymppiseks ja ei ota jengaa ja
      on tosi tukkoinen ja laiska luuska.
      Yksi surkeimpia koneita mitä on ikinä valmistettu.

      Miinukset.

      - painaa vitusti
      - kuluttaa vitusti
      - syöpyy tukkoon merikäytössä yhdessä kaudessa
      - laakerit ei kestä
      - laiska viiskymppinen muihin verrattuna
      - merirokko tarraa kiinni hyvin koska huokoista valua
      - trimmipumppu syöpyy puhki tyyppivikana


      Plussat:

      - voidaan käyttää verkonpainona

    • eTec175

      E-tec moottori on ollut käytössä vasta yhden kesän, avovenee perässä. Pistänpäs tähän omia kommentteja moottorista. Tosin se on 175 heppanen, mutta teknologia on sama.
      Plussaa:
      - Nopea reagoimaan kaasuun. Ei mieti pätkääkään.
      - Äänitaso on hiljainen/matalataajuuksinen. Ei varmaankaan ole ihan yhtä hiljainen kuin uusimmat 4-tahti moottorit. Ajonopeuksissa pystyy keskustelemaan ihan normaalilla äänentasolla.
      - helpot talvihuollot. Moottorin voi itse talvihuoltaa. Isot huollot 300 tunnin välein.
      - savuttaa todella vähän ja ainoastaan poikkeusoloissa, eli jos on paljon tyhjäkäyntiä ja sitten kovaa ajamista.
      - Mootori on kevyt suhteessa 4-tahtisiin. 175 heppanen painaa 190 kg, kun 4-tahtiset painavat jossain 250 kg:n tietämillä.
      Miinusta:
      - surkea huoltoverkko Suomessa. Tarkista missä on lähin e-tec huolto, valinnan varaa ei ole kovin paljon.
      - vaatii erikoisöljyn(XD100), jos haluat savuttoman/motteettomasti toimivan koneen. 4 litran ovh siinä 70 €, tosin mottori annostelee sen itse ja aika pienellä prossalla. Meillä menee noin 2 tankillista (400l) yhdellä kannulla öljyä.

      Loppujen lopuksi olen ollut ihan tyytyväinen koneeseen, vaihtoehtona oli jammu. En tosin uistele tai veneile pakkassäässä, jotka saattaisivat olla moottorille haasteellisia (öljyn takia). Nyky 2-tahtiset ovat jo sellaisia elektoniikkavempaimia, suorasuikutuksineen ja elektorisine ennakointineen/sytyksineen, etei niitä pysty itse huoltamaan. Toisaalta niin 2-tahtisestakin on saatu "luontoystävällinen", eli päästövaatimukset alittavat.

      • Testien mukaan

        Ee-tecit saastuttavat huomattavasti vähemmän, kuin 4-tahtiset, vaikka polttaakin öljyä. Ja syö myös uistelunopeuksilla puolta vähemmän, siis aivan bensanhajulla E-tec toimii.

        Se on aika erikoinen juttu, johtuneeko osittain siitä, kun polttaa yhdellä iskulla puolta vähemmän bensiiniä, ja nelitahtinen vaatii kaksinkertaisen polttoaine määrän työtahdillaan, jolloin ilmamäärä on myös kaksitahtisessa isompi, jolloinka happi riittää paremmin.

        Ja yksi juttu, Kippari-lehden pitäisi ehdottomasti ottaa käyttöön joka ikisissä moottoritesteissä myös kuormansieto kyky, silloin tulisi todellinen kulutus ja vääntö esiin !!!

        Veneisiin pitää lapata ukkoja niin paljon, että totuus alkaa näkyä, että mikä moottori vetää pitemmän korren. mielestäni ON aivan turha leikkiä kevyillä veneillä, koska silloin yli kuuttatuhatta kierrosta pyörivät nelitahti koneet saavat aivan jonninjoutavaa etua !


    • yksinkertaisesti par

      Kipparilehdessä 10/2006 mielenkiintoinen 90hv vertailu jossa oli saman merkin 90hv 2t ruisku, 4t ruisku ja perinteinen 2t kaasarikone...

      • Ja JO

        Aiemminkin oli testattuna 90hv moottorit, joissa Johnssonin 90hv pesi kaikki muut,-jopa nelitahtisetkin, kun kuormaa lisättiin !

        Hondakin, ja siinä jo antautui Jamahakin, jotka rupesi syömään enemmän kuin Johnsson kaksitahtinen, eivätkä saanu porukkaa pintaan millään ilveellä. Mutta Johnsson pukkasi veneen pintaan, ja lappoi solmuja entiseen tapaan , eikä nostanu kulutustaan :))


    • hoxhox5

      24HOXHOX 2T ruiskuilla noin 3 %markkinaosuus kokonais myynnistä!!!
      HOXHOX nyt kauppaan ostamaan uusi nelari romun tilalle!
      Onko muka hienoa putsata tulppia kun nelarimies lähtee nauttimaan vesille ilman 2t käryä!
      Kertokaa miksei Evarit sitten käy kaupaksi jos ovat niin hyviä??
      Ymmärän hyvin että ottaa kupoliin kun on huomannut ostaneensa huonon koneen jota ei tahdo saada edes vaihto kamppeeksi.
      Onko se muka laatuaikaa vesillä kun haistelee 2 t käryä??
      HOXHOX!!!
      Onko se laatuaikaa vesillä että odottelee rannassa niitä muutamaa korjausmiestä jotka vielä edustavat tätä romua ja katsella kun nelarimies lähtee vesille luotettavalla
      ja hiljaisella koneella...HOXHOX nyt

      • Miksi sitten

        Nelitahtiset saastuttaa enemmän, kuin E-tec, ja miksi ne nelarit on vietävä muutaman reissun jälkeen huoltoon ??


      • Näintälläkertaa

        Taitaa syy johtua päästörajoituksista eikä suinkaan siitä, että 2t olisi huono. Tuo 3% markkina osuus johtuu vain siitä, koska niitä ei juurikaan valmisteta enää. Maku asia tuo käry, omalla kohdalla huomaan käryn molemmista moottoreista eikä se kummassakaan tapauksessa haittaa. Omalla kohdalla 2t on nimenomaan on se luotettavampi vaihtoehto vaikka ei olisikaan niin sivistynyt. hoxhox5 selkeää provoa ja ainut tieto taitaa olla tullut teboilin kahvilasta.


      • tiedänäitä
        Miksi sitten kirjoitti:

        Nelitahtiset saastuttaa enemmän, kuin E-tec, ja miksi ne nelarit on vietävä muutaman reissun jälkeen huoltoon ??

        Näyttäisitkö meillekin ne tilastot missä näkyy kaikkien moottoreiden päästöarvot ? Mistä muuten olet poiminut tuon muutaman reissun jälkeen jutun ! ainakin omaa moottoria on huollettu ohjenman mukaisesti 100-200h välein nyt sillä on ajettu yli 2000h eikä ole mitään vikaa koskaan ollut, kyse on siis 4t koneesta 50hp.


    • Optari

      e techistä ja nelitahdeista en tiedä mutta minulla oli 2000 luvun alussa
      Yamahan getol. Pari kautta ajelin sillä ja ei ollu muuta kuin ongelmaa.
      Takuuseen seisoi korjaamolla jatkuvasti ja viimeinen niitti oli se kun
      trimmimoottori syöpyi puhki. Silloin läks ja tilalle tuli optimax jolla nyt on
      yli 10v ajeltu ilman ongelmia ja potkuakin on rutkasti enemmän kui
      getolissa. Huiput nousi 2 knot.

      • vaivaiset 2solmua

        Jammu 50hv ja eikös pienin Optimax oo 75hv???


      • pro 50
        vaivaiset 2solmua kirjoitti:

        Jammu 50hv ja eikös pienin Optimax oo 75hv???

        Juuri näin...75hv on pienin Optari, aikaslailla kesyjä ovat hevosvoimat kun vähintään 25 hv lisätehoa ei tuon enempää nostaneet vauhtia. Itse veikkaan että kirjoittaja yrittää mollata getolia saadakseen itse sellaisen halvalla.


    • hoxhox5

      HÄ HÄ HÄÄÄ....Kaveria harmittaa kun on työntäny kätensä hirveeseen romu Optimaksiin...Sun Warres saastuttaa....Mitä välii sil on mikä saastuttaa!!!
      Sillä on väliä että nelari toimii eikä kärytä niin kun EFI 2t koneet!
      HOXHOX nyt ja järkikäteen sekä nelarit tilalle.
      Ymmärrän jos joku köyhä veneilee jollain vanhalla paskalla 2t koneella mutta et joku hommaa niitä vielä uutena!!!Ei s..tana mitä tolloja.

    • hoxhox8

      Kyllä Optimaksi on yksi kauheemmista paskoista.Kauhee käyntiääni ja ruma kun synti.Luotettavuuskin sitä sun tätä.
      On varmaan mukava ajella kuulosuojaimet päässä.Nautiskele siinä sitten veneilystä.
      Kyllä se vaan on niin että nelarit on ja pysyy.
      Ei kai kukaan enää juuri ostele noita 2 t vehkeitä.

      • knaappi

        Puhuu metrin mittanen hox mies joka ajaa itse yli isolla mercuryn rottelolla.... URPO!


    • 2-t

      Olen aikeissa ostaa Evikan 40 hv E-tecin sähkötrimmillä ja pitkärikisenä. Mikäköhän se noista mallimerkinnöistä on? Jos vaikka koneen tilaisi netistä...
      Kävin jo moottoria katsomassa mutta myyjä rupesi heti kauppaamaan Yamahaa ja meni lyhyt juttutuokio siihen. Oli ruuhkaa.

      • Sille myyjälle

        Ovat luvanneet isommat boonukset jamahan myynnistä.


      • Toivottavasti löydät

        Oikean EETECIN myyjän,. joka kertoo sulle Faktat. ja pystyy myös myymään oikeaa öljyä.
        Ja älä koskaan käytä ns. halpaöljyjä, sillä niillä tuhoutuu mikä kone tahansa.

        Evarin EEtegissä on tehoa, eikä se saastuta niin paljon ,kuin nelitahtiset, eikä tartte viedä 500 euron huoltoon parin viikon välein !!!


    • Äänitaso

      On paljon hijaisempi, kuin vanhoilla kakstahtisilla, ja ainoastaan tyhjäkäynnillä nelitahtiset on hiljaisempia, mutta isommalla kaasulla nelitahtiset mölyävät yhtä paljon, ja ENEMMÄNKIN, kuin EETEGIT , ja myös syövät bensaa kaksinkertaisesti enemmän uistellessa !

    • Eteki

      Evikan etekki on paljon puhtaampi ja hiljaisempi kone kuin nelitahdit.
      Kulutus on huomattavasti pienempää verrattuna nelitahtein.
      XD100 öljyä tankkiin ja menoksi. Voimaa ja vääntöä on huomattavasti enemmän verattuna nelitahtiin. Kyllä muuten tukistaa kun kahvan kääntää kaakkoon.
      Optimaks on paska rohiseva kone. Eteki on aito kanadalainen laatukone eikä mikään jenkki optimaks laiska luuska.

      Terveisin 90 heppain eviskan etec omistaja.

    • 2-t

      Evinrude tilattu. Malli on hinnaston eka, siis sininen sähkötrimmillä. Ne halvemmat on käsikahvalla ja niitä Suomeen tuskin tuodaankaan. Lyhytrikisinä noita ei taida ollakkaan. Seuraavaksi pitää ruveta harjoittelemaan asennusta, sen ei vaikeaa pitäisi olla. Johan veneestä tuli vanha moottori irroitettua, tekee kaiken vain toisinpäin :)

    • Evinrude H.O

      Evinrude täälläkin ostettu. Mallia 150 highoutput.
      Vanha kone on poistettu ja viikonloppuna heitän uuden kiinni.
      Kauppaan kuului nmea monitoimimittari, ei tartte kun yhden mittarin laittaa niin kaikki näkyy siitä. Ei tartte kahta reikää tehdä ku ku yamahalla tulee 2 mittaria.
      En oo itsekkään ennen koneita asentanut mutta ei tuossa mitään pitäis olla ku vaijerit kiinni, bensaletku ja töpseli kaukkarilta koneelle. Naapurin traktorilla nostetaan perälautaan kiinni ja illalla vesille. Mitä potkuria suosittelisitte? Veneenä xl buster.

    • 3643643634643

      Pimeen hintasta toi eteckin öljy, sillä hinnalla vaihdan mun nelariin 4kertaa kesässä öljyt ja suodattimet mitä maksaa tuo 4pönikkä tuota erikois paskaa! HUH HUH

      ja kauanko tolle 4l ees ajaa.. 250hp kun imee sen tunnissa????

      • E-tecin käyttäjät

        Kyllä sanovat, että öljyä menee mitättömän vähän. Ja jos on varaa ostaa 250hp moottori ja siihen vene, niin on varmaan varaa ostaa öljyäkin.


    • Evinruden

      öljyä kuluu noin 2dl sataa litraa kohden. On erittäin puhdas öljy.

    • ertwetwtwtw

      79e ja pullossa alle 4l.. Kuinka vitun tyhmiä on etec miehet kun suostuvat tollaseen?? :D:D:D::D:D:D:D:D:D::D:D:D

      • Ei tyhmaa

      • Sinäpä ajatkin vielä

        Sillä 3 heppasella täryyttäjällä, jossa on kahvikupillinen öljyä, ja sekin lisääntyy bensan turskutessa öljyjen joukkoon, että mittatikunreiästä turskuaa :))

        Onko kiva rapsuttaa persettä, kun kutkuttaa niinmaan perusteellisesti se nelitahtinen tura:))


      • Ykä2
        Ei tyhmaa kirjoitti:

        4 litraa etec 2-t öljyä riittää noin 200 litraan . 75 hp evinrude e-tecillä :lla ajelee noin 15 tuntia. ,Ja ,.. esim.. 25 solmun keskinopeudella ajaa n. 700 km. .. Aika halpaa...

        3,79 litraa maksaa 72e..

        http://www.venepori.fi/varaosat-ja-huolto-evinrude-oljy-2tahtioljy-evinrude-xd100-379l-tayssynteettinenetec-konee-p-54238.html

        "Ei tyhmää" esittää etec 75 syövän noin 4l öljyä 200l bensaa. Näin voi ollakin edellyttäen, että koneella ajetaan lähes koko ajan täysillä tai vaihtoehtoisesti koneen öljyn syöttö on säädetty TCW3 luokitetulle öljylle.
        Kipparin testeissä on etecien öljyn kulutus vastannut noin 1% bensan kulutuksesta. Yksi ilmoitettu luku, 0,1% on virheellinen, lasku- tai paino-selainen, mutta virhe joka tapauksessa.
        Ittellä on käytössä etec 30 ja XD100 öljyn kulutus on ollut sekalaisessa ajossa 1,0 - 1,2 % bensan kulutuksesta.
        Uuden koneen öljytankissa on TCW30 luokan öljyä ja tietokoneeseen ohjelmoituna öljylle sisäänajosyöttö joka on luokkaa 2% bensan kulutuksesta keskimääräisessä käytössä. Kun konetta ajetaan muuttuu öljyn syöttö tietokoneeseen kertyneiden tuntien ja käyttökierrosten mukaan pienemmäksi koska oletuksena on XD100 öljyn käyttö.
        Jos aikoo ajaa TCW3 -luokitetulla öljyllä, on öljyn syöttö ohjelmoitava (huolttoon...) erikseen sille. XD100 öljylle säädettynä kone ei siedä halvempien öljyjen käyttöä.
        Kalliin XD100:n käyttö kannattaa koska tulpat kestää paremmin, kone ei juurikaan tuoksu öljylle ja toimii pitkän päälle paremmin.


    • vääntynyt venttiili

      Kuinka tyhmiä on uusien nelareden ostjat kun venttiilit menee sekaisin 100 tunnin ajolla? Ei edes 70-luvun autoissa ollut noin surkeita venttiilikoneistoja.

      Tehdään tahallaan paskaa että huollolle on töitä.

    • Lande B

      Yamahan getol on viiskymppi mallisarjan kilpaversio.
      Täysin identtinen moottori kuin 70CES.
      Koppatarran 50 heppaa on vain hämäystä. Todellinen teho lähes 90 hv.

      • Ja niillä

        Pohjanmaalla sitten kehutaan ajettavan Marino Svingeillä hirmunopeuksia 50hv sarjassa :)


    • ranger3

      Mulla on tommonen getol, nakuttaa niin pahasti ettei uskalla ajaa. Venttiilit taas sekasin.

    • 543543543

      heheh vai venttiilit sekasin. Ei ainakaan meidän 60hp mercusta oo mennyt koskaan, eikä edes koskaan säädetty. 800 tuntia takana ja käy kuin kello! 400 tunnin kohdalla välykset tarkistettiin, ei mitää säädettävää. Keran vuoteen kun vaihtaa moottoriöljyt ja suodattimen niin siinä on huollot. Hintaa tuolle se 20e, mitenhän ois jos ois eetekki.. 300eurolla öljyä kaudessa???? plus kone leipoo alta 500tunnin niin morjensta vaan..

      • Morjestele

        Sinä vaan omia luulojasi ;))


    • Lande B

      Getol 50 on puhtaasti kilpamoottori joka jossain malleissa kantaa merkintää pro50.
      Tehtaan kilpaversio suurella kuutiotilavuudella ja penellä nopealla kilpatorpeedolla.
      Mitattu potkuriakseliteho 92 heppaa, hieman kutiteltuna jotain ihan muuta...;)
      Valmistettu v50 ja swing kilpaluokkaan ja nopeaan kalakäyttöön.Rajoitettu määrä valmistettu ja on erittäin haluttu ja harvinainen moottori.

      • autoturbokuskiurp

        Miksiköhän venemoottoreista otetaan noin vähän tehoja kun autoista ollaan otettu 1500 hv 1.5 litraisesta jo ajalla kivi ja tuli. (Renault Turbo F1 aika-ajomoottori 1982)


      • viher
        autoturbokuskiurp kirjoitti:

        Miksiköhän venemoottoreista otetaan noin vähän tehoja kun autoista ollaan otettu 1500 hv 1.5 litraisesta jo ajalla kivi ja tuli. (Renault Turbo F1 aika-ajomoottori 1982)

        Kulutus on pidettävä aisoissa.


    • kehut varauksin

      Ikävä kyllä tämän palstan kritiikitön ETEC-hehkuttaja on saanut minut lukemaan jokaisen ETEC-kysymyksen ja kehut vähän epäillen: sanotaanko varovaisesti niin että täällä ETECiä kehutaan paljon enemmän kuin venelehtein riippumattomissa testeissä, jos nekään nyt sitten mitään riippumattomia ovat.

      Kyllähän ETEC on ihan ok moottori, mutta täällä sitä suorastaan ylistetään, ainakin muutaman eri nimimerkin voimin. Onpa asiaa perusteltu täällä niinkin että 50-heppainen ETEC on puolet tehokkaampi kuin 50-heppainen nelari, koska nelarista jää niin paljon enemmän tahteja väliin.

    • eetvari

      15 egee litra tuo Etecin erikoisöljy. Prosentin seossuhteella tekee 15 c/litra lisän polttoaineen hintaan.

      Onko jostain löydettävissä Etecin ja Jammun teho- ja vääntökäyrät ? Olis sitten näyttöä jutuille kaksitahtisten kovasta kiihtyvyydestä. Voi hyvinkin olla jutuissa perää, mutta syynä taitaa olla kaksitahtisten pienempi paino.

      • Eipä taida löytyä

        Mutta kato ne youtub filmit, joissa E-tecit vetää Jamahan nelitahtiset pinnan alle.

        Niissä näkyy käytännön voima, ja vääntö. Samoin filmi, jossa on saman veneen perässä jamaha ja e-tec, niin jamaha ei saanu sitä venettä kunnolla ees pintaan, kun vääntöä ei löytyny riittävästi, mutta e-tecin vääntö riitti.


    • Bäö

      Eipä niissä filmeissä potkureita ja trimmikulmia näytetty. Ja useimmissa suorituskykymittauksissakin E-tecit ovat olleet samaa massaa kuin muut merkit. Ei se silti huono kone ole muttei mitenkään ylivertainenkaan.

      • aatteleppa uudelleen

        Miksei jamaha ole tehny protestia kyseisistä filmeistä :))
        Oliskohan syynä se. että ne on täysin päteviä,-eivätkä pysty niitä viemään markkinatuomioistuimeen häviämättä ?

        On ne sen verran röyhkeitä juttuja, ja kun hyvin tiedetään, kuinka USASSA on äärimmäisen rahanhimoisia asianajajia,-jotka taatusti käyttävät tilaisuudet hyväkseen, jos voivat-mutta eipä ole käräjiä käyneet , eikä kyseenalaistaneet niitä vertailu filmejä.

        Näin minä mehtäläisenä oon uatellu, enkä paljo muusta ossoo uatellakkaan, eikä oo tarvettakaan, kun kaikki järjen ulkopuolella on osoittautunu järjettömyydeksi !


      • Mot
        aatteleppa uudelleen kirjoitti:

        Miksei jamaha ole tehny protestia kyseisistä filmeistä :))
        Oliskohan syynä se. että ne on täysin päteviä,-eivätkä pysty niitä viemään markkinatuomioistuimeen häviämättä ?

        On ne sen verran röyhkeitä juttuja, ja kun hyvin tiedetään, kuinka USASSA on äärimmäisen rahanhimoisia asianajajia,-jotka taatusti käyttävät tilaisuudet hyväkseen, jos voivat-mutta eipä ole käräjiä käyneet , eikä kyseenalaistaneet niitä vertailu filmejä.

        Näin minä mehtäläisenä oon uatellu, enkä paljo muusta ossoo uatellakkaan, eikä oo tarvettakaan, kun kaikki järjen ulkopuolella on osoittautunu järjettömyydeksi !

        Olen ajellut veneitä E-teceillä ja monilla muilla moottoreilla varustettuna. Eipä suorituskyvyssä isoja eroja merkkien välillä ole. H.O. ja Pro XS ovat tietenkin asia erikseen. Evinrude on niin pieni lafka Yamahan tuotantoon verrattuna, ettei ison tarvitse pientä haastella. Jopa jenkeistä suurin osa tietää totuuden. Suomessa lähes kaikki.


      • Pieni lafka
        Mot kirjoitti:

        Olen ajellut veneitä E-teceillä ja monilla muilla moottoreilla varustettuna. Eipä suorituskyvyssä isoja eroja merkkien välillä ole. H.O. ja Pro XS ovat tietenkin asia erikseen. Evinrude on niin pieni lafka Yamahan tuotantoon verrattuna, ettei ison tarvitse pientä haastella. Jopa jenkeistä suurin osa tietää totuuden. Suomessa lähes kaikki.

        BRP is a world leader in the design, manufacturing, distribution, and marketing of motorized recreational vehicles and powersports engines.

        Built on a 70-year tradition of excellence and headquartered in the Canadian town of Valcourt, Québec, BRP owns manufacturing facilities in Canada, the United States, Mexico, Finland, and Austria, and has a total workforce of more than 7,100 people.

        BRP products are distributed in over 100 countries by more than 4,200 dealers and distributors


      • Bisiness
        Pieni lafka kirjoitti:

        BRP is a world leader in the design, manufacturing, distribution, and marketing of motorized recreational vehicles and powersports engines.

        Built on a 70-year tradition of excellence and headquartered in the Canadian town of Valcourt, Québec, BRP owns manufacturing facilities in Canada, the United States, Mexico, Finland, and Austria, and has a total workforce of more than 7,100 people.

        BRP products are distributed in over 100 countries by more than 4,200 dealers and distributors

        Yamahalla yli 50 000 työntekijää, joten siihen verrattuna aika pieni.


      • mistänä
        Mot kirjoitti:

        Olen ajellut veneitä E-teceillä ja monilla muilla moottoreilla varustettuna. Eipä suorituskyvyssä isoja eroja merkkien välillä ole. H.O. ja Pro XS ovat tietenkin asia erikseen. Evinrude on niin pieni lafka Yamahan tuotantoon verrattuna, ettei ison tarvitse pientä haastella. Jopa jenkeistä suurin osa tietää totuuden. Suomessa lähes kaikki.

        sinä muka sen tiiät.- luulet tietäväsi, etkä tiiä luulevasi !


    • pientä nappikauppaa

      Ei yamahan tarvitse pientä evinrudea alkaa mihinkään haastamaan.
      Nuo videot ovat yleisesti tunnustettu vitsi ja kaikkihan tietävät yamahan ylivertaisen laadun verrattuna evinruden savuaviin vajaatahtisiin koneisiin.
      Yamahalla on kolminkertainen määrä pelkkiä insinöörejä kun koko brp-lla on henkilökuntaa. Suomessa ylivoimaisesti vähiten myyty kone on evinrude, kyllä ihmiset tietävät että vain yamahan laatuun voi luottaa vielä vuosienkin käytön jälkeen.

      • JOOJOO:))

        Vai ollaan sitä nyt isoja, mutta tiedätkö sitä, että huipulla tuulee :))

        Ja miksi pitäisi olla nelitahti venttiileitten retkutuksia suunnittelemassa semmosta laumaa insinöörejä, kun pikkupajat tekevät ja korjaavat aina ja iankaikkisesti niiden insinöörien tekemiä virheitä :)

        Ja miksihän sinun kehumasi nelitahti jamahoiden pakokaasuPÄÄSTÖT eivät kykene vastaamaan kaksitahtisen E-Tecin pakokaasupäästöihin-kerrohan syy, kun ero on hyvin merkittävä :))


    • Evikka60

      Omistan itse e-tec 60 -06 ajanut sillä n400h. Kertaakaan konetta ei oo huollettu. Paitsi peräöljyt yhdenkerran. Tulpat tarkastin 300h ja laitoin takaisin. Evikan omalla öljyllä(?100) ajanut alusta asti. Huoltamatta sen takia jättänyt kun lähin merkkiliike ei ole evikan tekniikan tasolla. Ei edes myynnissä oikenlaista öljyä :( . Ihmettelinkin kun paikalliset moottorin omistajat on tulppia vaihtamassa jatkuvasta, ajoi jollain paksuilla sinisillä öljyillä, mitä itse vaan käyttäsisin moottorisahaan. Kone lähtee pakkasellakin käyntii samalla tavalla kun kesälämmössä. Mitä ei 4t suzuki ei tehnyt, oliko sit ohjelmoitu niin , sitä en tiedä. Omaan moottoriin olen todella tyytyväinen. Kulutus ollut n11l/h 48km/h 4200rpm öljyä n.0.5-0.8% . Miinuspuoli on ollut että kopantarrat haalistunut/käpristynyt , voi tosin olla voimakkaan liottimen käytöstä ja aurinko polttanut. Mutta kertaakaan ei ole jättänyt lähtemättä tai jättänyt vesille.

      • Yammu-setä

        "Miinuspuoli on ollut että kopantarrat haalistunut/käpristynyt"

        Joo, tuo on paha asia! Joku ei ehkä huomaa että kyseessä on Evinrude ja varastaa sen epähuomiossa luullessaan sitä jonkun muun merkkiseksi. Pitäisiköhän hankkia omaan Yamahaan Evinruden tarrat niin välttyisi varkailta...


      • 4teihyydy

        Itse suskalla viime talvena uistelemassa 8 astetta pakkasta pelasi loistavasti :) 60 e-tec savuutti rannassa jumalattomasti ja sitten hyytyi kokonaan, ei muuta kun vene kärriin ja kotia kohti voin kuvitella että potutti. Liekkö ohjelma vika vai mikä ?


      • 4t-hyytyy
        4teihyydy kirjoitti:

        Itse suskalla viime talvena uistelemassa 8 astetta pakkasta pelasi loistavasti :) 60 e-tec savuutti rannassa jumalattomasti ja sitten hyytyi kokonaan, ei muuta kun vene kärriin ja kotia kohti voin kuvitella että potutti. Liekkö ohjelma vika vai mikä ?

        Näin runoilee 4-t trolli, jonka suzki hyytyi ja ryytyi kesken uistelun.


      • Lähes-100
        4t-hyytyy kirjoitti:

        Näin runoilee 4-t trolli, jonka suzki hyytyi ja ryytyi kesken uistelun.

        Huomaa että et tiedä asioista mitään, uistelu ja muussakin käytöössä 4t on 99.9 % jos ne hyytyisi asia ei olisi nuin ; )
        Koita kestää.


      • 4t-riippuvuus-onsairaus
        Lähes-100 kirjoitti:

        Huomaa että et tiedä asioista mitään, uistelu ja muussakin käytöössä 4t on 99.9 % jos ne hyytyisi asia ei olisi nuin ; )
        Koita kestää.

        Huomaan joo, että 4-t hörhö on riippuvainen neljälle tahdille. Tahtiriippuvuus on vakava sairaus. 4t hörhö kulkee kotonakin nelivedolla. Sääliksi käy ..;-(


      • Neliveto-eri-kuin-4t
        4t-riippuvuus-onsairaus kirjoitti:

        Huomaan joo, että 4-t hörhö on riippuvainen neljälle tahdille. Tahtiriippuvuus on vakava sairaus. 4t hörhö kulkee kotonakin nelivedolla. Sääliksi käy ..;-(

        Ei se mikään säälimisen aihe ole jos minulla on 4t/4 veto auto millä minä kuljetan 4t perämoottoria/ venettä, enempi säälin kun joudut wartburgilla vetämään savuavaa e-teciä .
        2t todella vakava sairaus :D


      • 4t-riippuvuus-onsairaus
        Neliveto-eri-kuin-4t kirjoitti:

        Ei se mikään säälimisen aihe ole jos minulla on 4t/4 veto auto millä minä kuljetan 4t perämoottoria/ venettä, enempi säälin kun joudut wartburgilla vetämään savuavaa e-teciä .
        2t todella vakava sairaus :D

        Etekillä ajelevana en "saarnaa" 2 -tahdista, mutta 4-t hörhöt jauhaa kokoajan vain 4-tahdista.
        Täytyy olla vähän päässä vikaa jos sinne ei mahdu muuta kuin neljä tahtia. Itse ajelen 4-t autolla, ja tällä hetkellä markkinoiden puhtaimmalla perämoottorilla.
        4 -tahtiset saastuttaa monta kertaa enemmän, kuin Etecci.

        http://www.boattest.com/images-gallery/photos/evinrude_etec90pontoonseries_emissionschart_2014.jpg


      • E-tecHörhöLiikkeellä
        4t-riippuvuus-onsairaus kirjoitti:

        Etekillä ajelevana en "saarnaa" 2 -tahdista, mutta 4-t hörhöt jauhaa kokoajan vain 4-tahdista.
        Täytyy olla vähän päässä vikaa jos sinne ei mahdu muuta kuin neljä tahtia. Itse ajelen 4-t autolla, ja tällä hetkellä markkinoiden puhtaimmalla perämoottorilla.
        4 -tahtiset saastuttaa monta kertaa enemmän, kuin Etecci.

        http://www.boattest.com/images-gallery/photos/evinrude_etec90pontoonseries_emissionschart_2014.jpg

        Pidä kiinni uskostasi äläkä anna tosiasioiden häiritä sitä!


      • E-tecHörhöLiikkeellä

        No nyt ymmärrän, uskot sekä E-teciin että taruolentoihin. Eikö jumalasi ole sanonut: Älä pidä muita jumalia minun rinnallani! Nyt kuitenkin palvot E-teciä taruolentosi ohella.


      • 4t-riippuvuus-onsairaus
        E-tecHörhöLiikkeellä kirjoitti:

        No nyt ymmärrän, uskot sekä E-teciin että taruolentoihin. Eikö jumalasi ole sanonut: Älä pidä muita jumalia minun rinnallani! Nyt kuitenkin palvot E-teciä taruolentosi ohella.

        Parempi uskoa e-tekkiin, kuin Suzukkiin, tai Yömahaan. Paholaiset uskoo Mercuryyn ts. elohopeaan. Musta ankkuri saastuttaa elohopealla järvet, meret, ja joet.


      • Rauhanuskonto

        Uskonto ei hyväksy väkivaltaa, olet selvästi e pirun käryävässä otteessa !


      • Psykiatriaa

        Miksi kommentoida mitään tuon 2t talibaani/etec hörhön spämmeihin. . .jätkä on ihan ns lataamo kamaa,pönttö niin sekaisin kun olla voi,ihan omalta planeetaltaan ja ei minkään edes ala arvoisen kommentin arvoinen Satoja avauksia 2t,etecistä 4t haukkumisesta ja tuhansia spämmi viestejä päälle. .ns palsta häirikkö/trolli,ei minkään kommentin eikä väittelyn arvoinen jos et halua aikasi kuluksi kiusata ja härnätä sitä taas raivokohtaukseen ja sit taas kaikkia vedellään köniin jotka vähänkin eri mieltä 2t ihanuudesta,sairas palsta häirikkö ja ei mitään todellisuutta sen sekoiluissa,ihan harhojen vallassa postaa tänne.


      • Olet-Sekaisin
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Miksi kommentoida mitään tuon 2t talibaani/etec hörhön spämmeihin. . .jätkä on ihan ns lataamo kamaa,pönttö niin sekaisin kun olla voi,ihan omalta planeetaltaan ja ei minkään edes ala arvoisen kommentin arvoinen Satoja avauksia 2t,etecistä 4t haukkumisesta ja tuhansia spämmi viestejä päälle. .ns palsta häirikkö/trolli,ei minkään kommentin eikä väittelyn arvoinen jos et halua aikasi kuluksi kiusata ja härnätä sitä taas raivokohtaukseen ja sit taas kaikkia vedellään köniin jotka vähänkin eri mieltä 2t ihanuudesta,sairas palsta häirikkö ja ei mitään todellisuutta sen sekoiluissa,ihan harhojen vallassa postaa tänne.

        Samaa voi sanoa sinusta ja muutamasta muusta 4-t hörhöstä, .teillä saakelin idiooteilla ei ole muuta tekemistä kuin haukkua Etekkiä jatkuvasti. !
        Olette ottaneet sen elämäntyökseen., ja olette täysin sekasi päästään olevia hörhöjä, joilla oikea paikka olisi niuvaniemen sairaala !! Menkää hoitoon !!


      • Hoitoon

        Ei siellä sanota että vedä turpaan jos nyt ei kielletäkään, mutta ylipäätään jos uhotaan väkivallalla niin se kertoo ihmisestä juuri sen että ei kykene normaaliin elämään ja normaaleihin vastoin käymisiin !!!!


      • Olet-Sekaisin

        Opettelisit 4t-sekopää ensin kirjoittamaan, ennenkuin tulet tänne sekoilemaan. Yhteen pötköön kirjoitettua passkaa 10 riviä, ja kirjoitusvirheitä täynnä ?? Tuollasta kuraa ei viitsi edes lukea loppuun. Ei voi olla muuta kuin hullun kirjoitusta !!


      • Painukaa_witttuun
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Miksi kommentoida mitään tuon 2t talibaani/etec hörhön spämmeihin. . .jätkä on ihan ns lataamo kamaa,pönttö niin sekaisin kun olla voi,ihan omalta planeetaltaan ja ei minkään edes ala arvoisen kommentin arvoinen Satoja avauksia 2t,etecistä 4t haukkumisesta ja tuhansia spämmi viestejä päälle. .ns palsta häirikkö/trolli,ei minkään kommentin eikä väittelyn arvoinen jos et halua aikasi kuluksi kiusata ja härnätä sitä taas raivokohtaukseen ja sit taas kaikkia vedellään köniin jotka vähänkin eri mieltä 2t ihanuudesta,sairas palsta häirikkö ja ei mitään todellisuutta sen sekoiluissa,ihan harhojen vallassa postaa tänne.

        Niin, Miksi witussa te 4-t hörhöt kommentoitte Etekki ketjuihin.? Jos ei ole asiallisia vastauksia, älkää jauhako passkaa täällä. Aloitus on täysin asiallinen, eikä minkään hörhön kirjoittama. !! Tehkää perrrkele omia aloituksia nelareistanne.


      • Anonyymi

        Loukkaava sisältö ja valheellinen


    • IHANIHMEELLISTÄ

      Tämä sivusto saa varmaan kohta kansainvälisesti veneilyporukat repeämään naurusta, osa varmaan tippuu veneestään, kun nauravat silmät vettä vuotaen- että oikein " psykiatrikin " päällepäsmärinä :)

      • pälli-sekaisin

        Eihän täällä kukaan muu kuin e horhö huuda.kiroile ja uhkaa !!!!


      • Provot.menkää_muualle
        pälli-sekaisin kirjoitti:

        Eihän täällä kukaan muu kuin e horhö huuda.kiroile ja uhkaa !!!!

        He huutaavat palstan vakio provoille, jotka härnäävät kokoajan e-tek ketjuissa. Pysykää omissa 4-t ketjuissa, jos ei ole asiallista keskusteltavaa 2-t koneista. Ylläpito onneksi huomannut teidät provoilijat ja poistanut turhan p-jauhamisen.
        Kiroilu ei oo kiellettyä, jos se on aiheellista.


    • Mike123

      On hieman vanha keskustelun avaus mutta kommentoidaan nyt näin reilun kymmenen vuoden jälkeen kun olen juuri tuollaisella 50hv e-tecillä nyt muutaman vuoden ajellut. Ikääkin käytetyn veneen mukana tulleella moottorilla on jo yli kymmenen vuotta eli kone on tuolta ketjun alkuajoilta.
      Hieno peli on ja toimii yhä kuin uusi!
      Tyhjäkäynnillä hieman äänekkäämpi kuin uudet lähes äänettömät nelarit, mutta hiljainen ja asiallinen ääni silti, ei sitä kaksitahdiksi tunnista. Liukunopeuksilla ääni on mukavan matalaa murinaa ja itseasiassa varsin miellyttävää kuunneltavaa verrattuna nelarin persoonattomaan ölinään. Kuitenkin uusi nelari on taas täydellä kaasulla hieman hiljaisempi joten siinäpä pohdittavaa äänen suhteen.
      Muita hyviä puolia on valtava alavääntö ja hauska kaasuun reagointi, kevyt rib nousee liukuun ja täyteen laukkaan käytännössä viiveettä koneen kierrosten seuratessa nöyrästi kaasukahvan asentoa ilman mitään odottelua, muutama sekunti ja mennään yli 30mph.
      Talvihuolto tapahtuu nappia painamalla ja kone öljyilee itsensä talvisäilöä varten minuutissa, jonka jälkeen ylös järvestä ja pressu päälle, siinä se. Huolto kolmen vuoden välein, nykyisiin uudempiin viiden. Kerran on huollettu nyt neljään vuoteen, tulpat piti vaihtaa, samalla vaihdettiin siipipyörä - siinäpä ne kuluvat osat. Tämä huoltotarve (tai siis huoltamattomuus) riittää varsinaiseksi syyksi hankkia e-tec!
      Kaksitahtiöljytankin täytän keväällä ja tuolla parilla litralla kone menee koko kesän. Uusi Audini käyttää enemmän öljyä (se on nelitahti ;) ). Öljyn litrahinnalla ei siis ole mitään merkitystä. Parasta käyttää Evinruden omaa niin ei ainakaan haise kaksitahdille.
      Testien mukaan kun myös polttoaineen kulutus on merkittävästi pienempi kuin nelitahtikoneilla.
      Kylmästäkin lähtee käyntiin samalla tavalla kuin lämpimästä. Hauskana yksityiskohtana huomasin juuri talvihuollon ajaessani, joka käynnistetään kylmäkäynnistysvivulla, että en ollut muistanut kyseisen vivun olemassa oloa. On siis lähtenyt myös pikku pakkasesta käyntiin aina kertastartilla ilman kylmäkäynnistysvivun käyttöä. Ehkä sitä sitten tarvitaan kovemmilla pakkasilla ;)

      Huonoa on surkea huoltoketju Suomessa ja e-tec erikoisöljyn saatavuus. Jossain erikoisoloissa, kylmässä kelissä tyhjäkäyntinopeuksilla, saattaa tulla vieno kaksitahti haju.

      Mutta kyllä minä olen tykännyt.

      • Rehellistäpuhetta

        On aina mukava lukea. Kun vain tuo psykiatrian narsistikin sen taidon oppisi.


      • tyytyväinen

        Riippuu ilmeisesti kokoluokasta, tuttavan kanssa vertailtiin suzuki df 115 vs e-tek 115 veneet kutakuinkin saman painoisia, 4000 kierroksilla matka ajossa suzuki 15l/h e-tec 23.5l/h e-tec kulki noilla kierroksilla noin 2km/h kovemmin, vähennettiin e-tecin nopeutta suzukin tasolle kulutus noin 19l/h ja samalla kulutuksella kuin suzka e-tecin nopeus jäi suzukin nopeudesta noin 8km/h sitten ajettiin kahva pohjassa e-tec 40.5l/h suzuki 39l/h edelleen e-tec kuki hivenen kovemmin, joten on varmaan makuasia mitä kukakin arvostaa, kaikilla nopeuksilla "tässä kokoluokassa" suzuki söi vähemmän, tietty testejä voisi tehdä enemmän kuormaa lisäten tämä testi tehtiin 1 hengen kuormalla, itse retkeilen yleensä 2 hengen kuormalla.


    • Anonyymi

      Kohta on taas aika viedä veneeseen -88 mallinen 20/25hv evinrude, moottoriin ei ole ikinä tehty muuta kuin vaihdettu perän öljyt, tulpat, poistettu kuristin ja sytkäboxi.
      Tulpat edellisen kerran 3v sitten, toimii aina kuin kuuluisa junan vessa.

      • Anonyymi

        Et ole oikeasti tainnut moneen vuoteen tehdä sille muuta kuin koekäytön?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole oikeasti tainnut moneen vuoteen tehdä sille muuta kuin koekäytön?

        Itellä on -87 mallin 70hv Evinrude, jonka ostin muistaakseni v. 2010. Ja suurinpiirtein samanlaisella huolloilla ollut kuin tuo ylläolevan kommentoijan Evari.

        Aina se vaan käy ja kukkuu. Ajoa ollu noin 20-40h/kesä ja yhteensä sillä on ajettu karkeasti arvioden noin 1000h. Minua ennen se on ollu jo säännöllisessä käytössä yhteysveneessä keskisuomen järvessä. Eli sanoisin että suhteellisen huolettomia pelejä nuo 2-tahtiset peräprutkut.

        Eihän ne tosin uisteluun sopivia vehkeitä ole (nelarit on sitä varten) mutta sopii satunnaiseen käyttöön.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      252
      2374
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1794
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1505
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1493
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1045
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      907
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      712
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      710
    Aihe