Jakeluajon taloudellinen kannattavuus

Kyselijä

Onko jakeluajo taloudellisesti kannattavaa?

Kustannusrakenne ainakin erilainen kuin pitkillä linjoilla yhdistelmän kanssa. Auto voi seisoa paikallaan suurimman osan työpäivästä ja polttoaineen kulutus on pienempi. Verot ja muut maksut käsittääkseni myös huomattavasti alhaisemmat. Pienet kilometrimäärät aiheuttavat myös sen, että auton käyttöikä voi monessa tapauksessa olla pidempi. Toisaalta haittana se, että auton käyttöaste jää helposti pieneksi. Ja monesti tarvitaan kallis kylmäkori, jos käyttöastetta halutaan nostaa.

Onko jakelu kannattavaa kun luulisi olevan hankalampi saada porukkaa töihin kuin pitkiä linjoja ajamaan? Ainakin hiki tulee välillä ja joissakin hommissa usein ;)

Vai onko homma tuossakin kilpailtu aivan mitättömyyksiin ja siksi osa ajaa vanhoilla romuilla?

Kertokaa tietäjät!

3

2202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2007

      Olet selvästi renki.Jos luulet että kuormauto jakelussa ei kulu. Mieti ite jos ajat 500km suoraan vai 500km ja 200 jakelupaikkoja.Kilpailu on kovaa suorastaan naurettavan kova. Tuli sen jälkeen kun liikenneluvat vapautui ja monta kuskia otti luvat ja rupesi tinkimään hinnoissa jotta sais ajoa.Onhan alalla jotain kummallista kun esim Speedin autoja kattelee niin löytyy 15-20v vetureita.Jakelupuolella sentään on vähän uudempaa kalustoa, jollakin jopa uudet autot.Mitä tulee autonhintaan niin totuus on että FRC jakeluauto maksaa paljon enemmän kun rekkaveturi.Samoin palkka jakoautossa on reilusti isompi siis kuskille.Jakoautot ovat ylensä sopimusajossa ja minuutti aikataulu ja se jo kertoo että ihan paskalla ei voi esim.FRC kuljetusta tehdä. Rekkaveturi voi olla korjaamolla ylensä päivän mutt jakoauto ei.

      • tottahan toki

        Ensinnäkin kerron, että autot jakelussa kuluvat aivan saa..nasti, älytön määrä startteja päivässä, hirveästä kiireestä johtuvaa jatkuvaa "kaahausta" ja harvoin kukaan ehtii/jaksaa huoltaa. Siihen vielä lisäksi kuljettajapulasta johtuva epäpätevien kuljettajien ajotyyli (kytkimen luistatus, kytkimen on/off-käyttö rasittaa vetolaitteistoa, väärät vaihteet, kuormakorin "reitys" jne.). Jakoautossa on myös muutakin kuluvaa, erityisesti liftit ja kuormakorin ovensaranat joutuvat koetukselle kun niitä käytetään miltei koko ajan.

        Toiseksikin kerron, että suurin osa niistä, jotka ajaa uudella kalustolla, ajavat leasing-autoilla. Helppoa ja vaivatonta. Omalla kalustolla tekee tietysti paremman tilin, mutta kukapa sitä ketä tahansa haluaisi päästää oman auton rattiin? Kuskeja on silloin vaikeampi löytää.

        Jakoautossa tienaa yleensä paremmin sekä kuski että isäntä, mutta yleensä se johtuu mahdollisimman tiukaksi vedetystä aikataulusta.


    • asiakkaita että on hyvinkin

      Itse olen sillä kannalla että enemmin kaupunkijakelua kuitenkin kuin tylsää suoraa tietä jatkuvasti. Onhan fyysisemmässä hommassa just se hyvä puoli että on pakko liikkua ja pomppia pitkin poikin, pysyy edes jonkunlainen kunto yllä.

      Moni jakeluauto vaan on tosi paska kuljettajan kannalta kuten penkki ja siis ajoergonomia. Hyviäkin on ja aivan loistavia kuten rellun midlum automaatilla.

      Kyllä aika monet jakeluajoa harjoittavat ajaa melko hyvällä kalustolla. Syy varmaan se että kilometrit tulee täyteen melko nopeesti ja ajo on ajoneuvoa rasittavaa ja siksi se kannattaa uusi ajoissa ennen kuin alkaa vikoja olla liikaa. Toki ne jotkut yksityiset ajaa vaikka minkälaisilla ikälopuilla, uusi on todella kallis hankinta. Mutta niin on huollotkin kalliita.

      Mutta en ole mikään asiantuntija ollenkaan että kumpi on kannattavempaa, molemmissa kai jotakuinkin sama palkka paitsi yhdistelmään tarvii lisää kirjaimia ja varmaan siten palkkain parempi.

      Jakeluajossa se hyvä puoli että paljon se on vain virka-akoina että työaika on hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6079
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2140
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1972
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1153
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      69
      1145
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      922
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe