Onko jakeluajo taloudellisesti kannattavaa?
Kustannusrakenne ainakin erilainen kuin pitkillä linjoilla yhdistelmän kanssa. Auto voi seisoa paikallaan suurimman osan työpäivästä ja polttoaineen kulutus on pienempi. Verot ja muut maksut käsittääkseni myös huomattavasti alhaisemmat. Pienet kilometrimäärät aiheuttavat myös sen, että auton käyttöikä voi monessa tapauksessa olla pidempi. Toisaalta haittana se, että auton käyttöaste jää helposti pieneksi. Ja monesti tarvitaan kallis kylmäkori, jos käyttöastetta halutaan nostaa.
Onko jakelu kannattavaa kun luulisi olevan hankalampi saada porukkaa töihin kuin pitkiä linjoja ajamaan? Ainakin hiki tulee välillä ja joissakin hommissa usein ;)
Vai onko homma tuossakin kilpailtu aivan mitättömyyksiin ja siksi osa ajaa vanhoilla romuilla?
Kertokaa tietäjät!
Jakeluajon taloudellinen kannattavuus
3
2238
Vastaukset
- 2007
Olet selvästi renki.Jos luulet että kuormauto jakelussa ei kulu. Mieti ite jos ajat 500km suoraan vai 500km ja 200 jakelupaikkoja.Kilpailu on kovaa suorastaan naurettavan kova. Tuli sen jälkeen kun liikenneluvat vapautui ja monta kuskia otti luvat ja rupesi tinkimään hinnoissa jotta sais ajoa.Onhan alalla jotain kummallista kun esim Speedin autoja kattelee niin löytyy 15-20v vetureita.Jakelupuolella sentään on vähän uudempaa kalustoa, jollakin jopa uudet autot.Mitä tulee autonhintaan niin totuus on että FRC jakeluauto maksaa paljon enemmän kun rekkaveturi.Samoin palkka jakoautossa on reilusti isompi siis kuskille.Jakoautot ovat ylensä sopimusajossa ja minuutti aikataulu ja se jo kertoo että ihan paskalla ei voi esim.FRC kuljetusta tehdä. Rekkaveturi voi olla korjaamolla ylensä päivän mutt jakoauto ei.
- tottahan toki
Ensinnäkin kerron, että autot jakelussa kuluvat aivan saa..nasti, älytön määrä startteja päivässä, hirveästä kiireestä johtuvaa jatkuvaa "kaahausta" ja harvoin kukaan ehtii/jaksaa huoltaa. Siihen vielä lisäksi kuljettajapulasta johtuva epäpätevien kuljettajien ajotyyli (kytkimen luistatus, kytkimen on/off-käyttö rasittaa vetolaitteistoa, väärät vaihteet, kuormakorin "reitys" jne.). Jakoautossa on myös muutakin kuluvaa, erityisesti liftit ja kuormakorin ovensaranat joutuvat koetukselle kun niitä käytetään miltei koko ajan.
Toiseksikin kerron, että suurin osa niistä, jotka ajaa uudella kalustolla, ajavat leasing-autoilla. Helppoa ja vaivatonta. Omalla kalustolla tekee tietysti paremman tilin, mutta kukapa sitä ketä tahansa haluaisi päästää oman auton rattiin? Kuskeja on silloin vaikeampi löytää.
Jakoautossa tienaa yleensä paremmin sekä kuski että isäntä, mutta yleensä se johtuu mahdollisimman tiukaksi vedetystä aikataulusta.
- asiakkaita että on hyvinkin
Itse olen sillä kannalla että enemmin kaupunkijakelua kuitenkin kuin tylsää suoraa tietä jatkuvasti. Onhan fyysisemmässä hommassa just se hyvä puoli että on pakko liikkua ja pomppia pitkin poikin, pysyy edes jonkunlainen kunto yllä.
Moni jakeluauto vaan on tosi paska kuljettajan kannalta kuten penkki ja siis ajoergonomia. Hyviäkin on ja aivan loistavia kuten rellun midlum automaatilla.
Kyllä aika monet jakeluajoa harjoittavat ajaa melko hyvällä kalustolla. Syy varmaan se että kilometrit tulee täyteen melko nopeesti ja ajo on ajoneuvoa rasittavaa ja siksi se kannattaa uusi ajoissa ennen kuin alkaa vikoja olla liikaa. Toki ne jotkut yksityiset ajaa vaikka minkälaisilla ikälopuilla, uusi on todella kallis hankinta. Mutta niin on huollotkin kalliita.
Mutta en ole mikään asiantuntija ollenkaan että kumpi on kannattavempaa, molemmissa kai jotakuinkin sama palkka paitsi yhdistelmään tarvii lisää kirjaimia ja varmaan siten palkkain parempi.
Jakeluajossa se hyvä puoli että paljon se on vain virka-akoina että työaika on hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset26717532Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"18712454Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El736202MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny325100Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään755029Orpon hallitus paskoi kaikki hommat
ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.544162Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja513753Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta1003692NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun623286Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1463149