lakan päälle kuultovahaa?

maikki37

Onko hyviä vinkkejä mitä tehdä mäntyisille portaille? Kaiteet ovat valkoiset ja askelmat lakatut mäntyiset.Portaat ovat hyvässä kunnossa, mutta haluaisimme noista askelmista kuultovalkeat. Onko helpompaa tapaa kuin hioa ensin kaikki lakka pois? Voiko mitään puuvahaa tms.laittaa lakatulle pinnalle?

2

9331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masa5

Ei puuvaha valitettavasti toimi vanhan lakatun pinnan päällä ellei lakkaa oteta pois.

Kannattaa myöskin miettiä tarkkaan askelmien "kuultovalkaisemista" jos mäntypinta on jo kellastunut. Kokemuksesta voin sanoa että jälki voi olla kaikkea muuta kun toivottu.

Ehdottaisin että valitset jonkin ruskean muuhun sisustukseen sopivan sävyn ja lakkaat ne porrasaskelmat sillä sävyllä.

• M.D.

Itse toteutimme juuri samanlaisen projektin. Yritin ensin hioa askelmia itse, mutta oli niin paksu venelakka, että normaali nauhahiomakone kärähti pilalle. Vein ammattilaiselle askelmat hiottavaksi (13 melko suurta askelmaa) ja hintaa tuli n. 200 euroa. Sen jälkeen laitoin pintaan Osmo Colorin sävytettyä (pähkinä) öljyä kerroksen ja sen päälle lattiaöljyä pari kerrosta. Kerrosten välillä kevyt hionta Osmo Colorin hiontatyynyllä. Lopputulos on erittäin hyvä. Rappurungot maalattiin samalla valkoisiksi ja kaiteiden tilalle vaihdettiin lasit.

Lakan päälle ei vaha tartu. Ja hionnan kanssa on oltava TODELLA tarkkana että kaikki vanha lakka on varmasti pois ja ettei mitään pieniäkään hiontanaarmuja jää pintaan. Lopputulos on muuten todella ruma kun öljy imeytyy puuhun epätasaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8253
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4313
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3430
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3423
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3338
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3113
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2614
    Aihe