Tupakoiva hoitaja antaa epäammatillisen vaikutelman

työntekijäinen

Terveyden edistämisen näkökulmasta tupakoiva hoitaja antaa epäammatillisen vaikutelman. Millaisen kuvan saa potilas, joka joutuu jatkuvasti haistelemaan hoitajaa, joka on juuri tullut tupakilta? Ei hyvää.

Kuunnellessani kahvihuonekeskusteluja eilen, tuli mieleeni, että useimmat pitävät tupakointia jonkinlaisena oikeutena tai hyveenä, joka on jotenkin positiivista. Siinä ei ole mitään positiivista. Luulisi, että terveydenhuollon ammattilaisella olisi sen verran järkeä päässään, että unohtaisi tällaisen lapsellisen narinan tupakointikiellon oikeutuksesta.

Jos työpaikka kannustaa työntekijöitään lopettamaan tupakoinnin kieltämällä sen, niin luulisi jokaisen ymmärtävän, että se on hänen itsensä etu. Tupakointi ei ole mikään välttämätön tarve. Jos itse tupakoisin, olisin onnellinen, jos saisin sen loppumaan enkä pohtisi, miten voin toteuttaa tuota tarvettani salassa.

46

2990

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpö höpö

eiköhän se ole jokaisen oma asia tupakoiko, et voi tietää kun et itse tupakoi. tupakonti parantaa elämänlaatua huomattavasti ja jaksaa työssä paremmin.

• Miten?

Sekös sitä sitten parantaa kun tietää, että itse voi jossain vaiheessa maata sängynpohjalla letkuissa kun ei kykene hengittämään itse. Tai että saa tupakloinnin ansiosta keuhkosyövän.

Ei, tupakointi EI ole VAIN tupakoitsijan oma asia, sillä tupakoinnista kärsivät MYÖS passiiviset tupaskoitsijat. Mutta sitähän eivät tupakoitsijat ymmärrä kun se "oman elämänlaadun parantaminen" on tärkeintä!

Tajuatko kuinka pahalle tupakka haisee ei tupakoitsijalle? Sekös se on sitten kivaa kun työkavereita/ potilaita etoo tupakanhaju?

• ............................
        Miten? kirjoitti:

Sekös sitä sitten parantaa kun tietää, että itse voi jossain vaiheessa maata sängynpohjalla letkuissa kun ei kykene hengittämään itse. Tai että saa tupakloinnin ansiosta keuhkosyövän.

Ei, tupakointi EI ole VAIN tupakoitsijan oma asia, sillä tupakoinnista kärsivät MYÖS passiiviset tupaskoitsijat. Mutta sitähän eivät tupakoitsijat ymmärrä kun se "oman elämänlaadun parantaminen" on tärkeintä!

Tajuatko kuinka pahalle tupakka haisee ei tupakoitsijalle? Sekös se on sitten kivaa kun työkavereita/ potilaita etoo tupakanhaju?

taas niin turhaa ininää asiasta josta on turha inistä. Joko poltat tai et se, ei kuulu kenellekkää muulle, ihan oma asia mitä terveydellään tekee!!!!! ei kuulu työnantjalalle eikä kellekkään muullekaan, vituttaa tollaset turhanpäiväset inisijät, jotka luulee parantavansa maailmaa.

• justiinsa

Tupakointi on niinkauan tupakoitsijan OMA ASIA kunnes hän tarvitsee tupakasta aiheutuneen sairauden mm.syövän hoitoon yhteiskunnan rahoittamaa hoitoa.Eikö tupakoinnin(tupakointi on jokaisen oma valinta)aiheuttaman sairaudenkin kuuluisi olla tupakoijan OMA ASIA?

• .....................
        ............................ kirjoitti:

taas niin turhaa ininää asiasta josta on turha inistä. Joko poltat tai et se, ei kuulu kenellekkää muulle, ihan oma asia mitä terveydellään tekee!!!!! ei kuulu työnantjalalle eikä kellekkään muullekaan, vituttaa tollaset turhanpäiväset inisijät, jotka luulee parantavansa maailmaa.

Kuuluu vain itse tupakoitsijalle? Mistä näitä sikiää, jotka eivät tiedä että tupakoitsijat aiheuttavat haittoja itsensä lisäksi myös niille, jotka eivät itse polta. Passiivinenkin polttaminen vaikuttaa terveyteen. Ja on se ilkeää työskennellä työkaverin kanssa joka haisee tupakalle. Saatikka sitten potilaan kannalta aateltuna.

Sellainen joka itse polttaa ei tajuakaan kuinka pahalle tupakka haisee niiden mielestä jotka eivät itse polta!

Joten menehän ittees ennenkuin ininästä valitat! Itsekästä!

• ...................
        ..................... kirjoitti:

Kuuluu vain itse tupakoitsijalle? Mistä näitä sikiää, jotka eivät tiedä että tupakoitsijat aiheuttavat haittoja itsensä lisäksi myös niille, jotka eivät itse polta. Passiivinenkin polttaminen vaikuttaa terveyteen. Ja on se ilkeää työskennellä työkaverin kanssa joka haisee tupakalle. Saatikka sitten potilaan kannalta aateltuna.

Sellainen joka itse polttaa ei tajuakaan kuinka pahalle tupakka haisee niiden mielestä jotka eivät itse polta!

Joten menehän ittees ennenkuin ininästä valitat! Itsekästä!

jos käyn tupakalla työpaikan pihalla multa näkymättömissä niin kuka se passiivinen tupakoija on? ja kyllä mä tiedän miltä se rööki haisee olin itse raskausajan polttamatta ja mies poltti.. silti olen sitä mieltä ettei se kulu muille poltanko vai en. Ja seuraavaksi meuhkaat kuitenkin siitä että annan lapselleni huonoa esimerkkiä mikä ei myöskään pidä paikkaansa koska en ole niitä äitejä jotka polttaa vaunujen vieressä tai lapsen vieressä. Ja noin yleensä omissa töissä olen monesti tupakalla myös asiakkaiden kanssa, siinä röökin ohessa on ihan luonteva jutella asiakkaiten kanssa ja he kokevat tilanteen rennoksi.

• vai parantaa ..

kolmenkymmenenvuoden tupakoitsija-urani
        päättyi siihen kun ei enään hengitys
        toiminut kunnolla.

Miten tupakointi parantaa elämänlaatua??

• 96 huone-
        vai parantaa .. kirjoitti:

kolmenkymmenenvuoden tupakoitsija-urani
        päättyi siihen kun ei enään hengitys
        toiminut kunnolla.

Miten tupakointi parantaa elämänlaatua??

ilmalla. Muutaman kerran mittailin ihan huvikseni siinä kun potilailtakin. Potilailla sentään oli joku "vika", itselläni ei muuta kuin 30vuotinen ura tupakoitsijana.
        Alkoi vähitellen raksuttamaan, hitaasti mutta varmasti. Entä jos sairastan vaikka ihan tavallisen kehkokuumeen.. tällä normaalisaturaatioll toipumisen mahdollisuudet heikentyneet heti kättelyssä oleellisesti.
        Niinkään ei saanut lopettamaan keuhkosyövän pelko, lähinnä COBDn kourissa rohisevat ukot alkoivat nostattaa karvat pystyyn. Viimeinen niitti sisätautiosastolla, aivohalvauspotilaat. Ei huvita enää. Tumppasin jo viimeisin tupakkani.

• Ylipaino vaarallisem
        Miten? kirjoitti:

Ylipaino eli lihavuus aiheuttaa ihmisille vielä enemmän sairauksia kuin tupakointi.

Ylipaino aiheuttaa diabetesta, aivohalvauksia ja ateroskleroosia huomattavasti enemmän kuin tupakointi. Ihmisten lihavuusepidemia aiheuttaa suuret kustannukset yhteiskunnalle tulevaisuudessa.

Olin kerran paikalla, kun sairaalloisen lihava lääkäri käski potilaan laihduttaa ja antoi tiukkoja ruokavalio-ohjeita potilaalle. Huvittavinta oli, että potilas oli huomattavasti hoikempi kuin lääkäri. Toki potilaskin oli ylipainoinen. Olin luonnollisesti ihan hiljaa vaikka tilanne minua naurattikin. Siitä olisi saanut hyvän sketsin televisioon.

Ylipainoinen hoitaja antaa erittäin huonon vaikutelman potilaalle. Jos ihminen ei osaa pitää huolta omasta terveydestään, kuinka hän voi hoitaa muitten ihmisten terveyttä???

Terveydenhuoltoalalta pitäisi antaa potkut kaikille työntekijöille, joiden painoindeksi on yli 25. Tai sitten heidän palkastaan voitaisiin pidättää esim. 25% terveysveroa. Näin he maksaisivat itse etukäteen epäterveellisten elintapojensa aiheuttamat kustannukset. Tupakoivilta henkilöiltä peritään samaan tapaan tupakkaveroa. Tupakoitsijat maksavat etukäteen tulevaisuudessa saamastaan hoidosta.

• Pettymys

Olin työharjoittelussa tyks:ssä. Kaksi ohjaajaani aina katosivat ulos tupakalle. Teho osasto tuoksui tupakalle, samoin reissuvihkomme. Veronmaksajat maksavat ohjaamisemme ja eu direktiivit vaativat asiallista koulutusta, mitä emme saaneet. Ei muuten makseta tupakkaverolla, sairauden hoidosta aiheutuneita kuluja, koska kulut ovat yhteiskunnalla tai työnantajalla, jopa eu-rahoilla maksettuja, lisäksi päihderiippuvuus on ohjaajalta asiatonta.

• jjjjjj

Kieltäminen ei ole kannustamista vaan pakottamista. Huolehtisit omista asioistasi. Työntekijää tulee arvioida vain sillä perusteella miten hän hoitaa työnsä. Jos tupakoinnin seurauksena ilmenee hajuhaittoja niin niihin tulee tarvittaessa puuttua samalla tavalla kuin hiellehaisevien ihmisten kohdalla pitää. Siisti tupakoinnin jälkeen purkaa syövä työntekijä tuskin aiheuttaa aivan kohtuutonta häiriötä potilaille. Antaako läski lääkäri epäammattimaisen vaikutelman? Kahvitunnit ovat omaa aikaa, joten ei pitäsi olla ongelma käydä silloin röökillä. Terveyden nimissähän voisi kieltää vaikka mitä. Kehottaisin keskittymään olennaiseen. En muuten tupakoi, mut tietyt työpaikkojen niuhottajat ärsyttävät.

• ........................

ei se tupakanhaju pelkällä purkalla katoa! tupakoitsijalla haisee (riippuen missä polttaa) myös vaatteet/ sormet. Ja haluaisitko itse, että sinua hoitaa ihminen jonka sormenpäät ovat keltaiset? Itse en päästä sellaista hoitajaa lähelleni!

• ...

"Terveyden edistämisen näkökulmasta tupakoiva hoitaja antaa epäammatillisen vaikutelman."

Samahan se on lihavan hoitajan kanssa. :D Pääsykokeisiin painoraja! :D

• -----------------------------

Lihavuuteen vaikuttavat useat tekijät. Toistaiseksi ei ole kuitenkaan vielä löydetty geeniä, joka aiheuttaa halun polttaa tupakkaa.

• kaikkia löytyy
        ----------------------------- kirjoitti:

Lihavuuteen vaikuttavat useat tekijät. Toistaiseksi ei ole kuitenkaan vielä löydetty geeniä, joka aiheuttaa halun polttaa tupakkaa.

Minulle epäammatillisen vaikutelman antaa ihminen, joka ei välitä työstänsä, hoitoalalla potilaasta vaan kyttäilee toisten työntekijöiden tekemisiä.

• kyse juoruilusta
        kaikkia löytyy kirjoitti:

Minulle epäammatillisen vaikutelman antaa ihminen, joka ei välitä työstänsä, hoitoalalla potilaasta vaan kyttäilee toisten työntekijöiden tekemisiä.

VAAN tupakanpoltosta! Jos noita epäammatillisia vaikutelmia haetaan, niin niitähän löytyy vaikka ja mistä!

Tosi typetää vastata aloittajan tekstiin tapaan; "niinhän se ja sekin on epäammatillista käytöstä"

• Kotonaan

Minusta vapaa-aikanaan alkoholia käyttävä terveyden ammattilainen näyttää huonoa esimerkkiä potilailleen, joista monet ovat alkoholin ongelmakäyttäjiä, vaikkakin terveyden pettäessä ovatkin joutuneet tavalliselle vuodeosastolle potemaan alkoholin rampauttamaa terveyttään.

Se nyt vielä puuttuisi, että pienessä kännissä töitä tehtäisiin. Mutta kyllä tarkempi potilas krapulapierunkin haistaa.

Mielestäni, jos lähdetään siitä, että päihteet pitää kieltää, niin lähdetään sitten sieltä vahvemmasta päästä liikkeelle ja kielletään ensin kaikki viinaan liittyvä, sitten viinit ja tämän jälkeen keskiolut ja lopuksi pilsneri, jonka jälkeen tai samassa yhteydessä voidaan puuttua tupakointiinkin kieltämällä sekin kokonaan.

• Doriz

Onko oikein että tupakoitsijoita syyllistetään kun nämä syyllistäjät itse vetävät alkoholia joka pippaloissaan. Enemmän suomalaisia kuolee tulevaisuudessa alkoholin aiheuttamiin sairauksiin kuin tupakkaan. Toki on hyvä että terveydenhuoltoalan ammattilaiset eivät tupakoitsisi työaikanaan.

• ----------------------

Yleensä jos polttaa, niin silloin myös juo. Kaikki ottavat tämän jonkinlaisena vapauden rajoittamisena. Eikö tuntuisi mukavalta, jos olisi yksi maneeri vähemmän? Ja kyllä, yksilön kohtalaisella alkoholinkäytöllä ei ole lainkaan niin negatiiviset terveysvaikutukset kuin vuosia jatkuneella ketjupolttamisella. Viina on viisasten juoma. Ikävä, että sitä ei osata käyttää kohtuudella.

• .......................
        Doriz kirjoitti:

Onko oikein että tupakoitsijoita syyllistetään kun nämä syyllistäjät itse vetävät alkoholia joka pippaloissaan. Enemmän suomalaisia kuolee tulevaisuudessa alkoholin aiheuttamiin sairauksiin kuin tupakkaan. Toki on hyvä että terveydenhuoltoalan ammattilaiset eivät tupakoitsisi työaikanaan.

itse en polta enkä juo! Jos juo, niin se vaikuttaa vain omaan terveyteen ja harva tulee humalassa töihin.

Tupakointi ei vaikuta pelkästään tupakoitsijaan, vaan myös niihin, jotka eivät itse polta! Ja se on tupakoitsijoiden mukaan oikeutettua.. siis tuhota myös toisten elämänlaatua!

• .................
        ....................... kirjoitti:

itse en polta enkä juo! Jos juo, niin se vaikuttaa vain omaan terveyteen ja harva tulee humalassa töihin.

Tupakointi ei vaikuta pelkästään tupakoitsijaan, vaan myös niihin, jotka eivät itse polta! Ja se on tupakoitsijoiden mukaan oikeutettua.. siis tuhota myös toisten elämänlaatua!

alkoholistin naapuri ei saa maksakirroosia alkkarin juonnin vuoksi vaikka kuinka vieressä seisoisi, mutta tupakoitsijan vieressä seisoja kärsii!

• EXtupakoija
        ---------------------- kirjoitti:

Yleensä jos polttaa, niin silloin myös juo. Kaikki ottavat tämän jonkinlaisena vapauden rajoittamisena. Eikö tuntuisi mukavalta, jos olisi yksi maneeri vähemmän? Ja kyllä, yksilön kohtalaisella alkoholinkäytöllä ei ole lainkaan niin negatiiviset terveysvaikutukset kuin vuosia jatkuneella ketjupolttamisella. Viina on viisasten juoma. Ikävä, että sitä ei osata käyttää kohtuudella.

Mutta käytän kohtuudella alkoholia,on todella törkeää ruveta vaatimaan joltain ettei vapaa-ajallaan saisi käyttää mitä haluaa.Itseäni ei tupakoijat haittaa vaikka en itse polta,vaikkakin heidän saamat tauot välillä sapettaakin.Silti on kyse yksilönvapaudesta. Sama kuin läskeiltä kiellettäisi karkki diapetes vaaran takia..miettikää nyt hyvät ihmiset. Tää keskustelu haiskahtaa muutenkin ihan samalle ku tää : http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000023&posting=22000000022586805

• juupa juu . . . .
        EXtupakoija kirjoitti:

Mutta käytän kohtuudella alkoholia,on todella törkeää ruveta vaatimaan joltain ettei vapaa-ajallaan saisi käyttää mitä haluaa.Itseäni ei tupakoijat haittaa vaikka en itse polta,vaikkakin heidän saamat tauot välillä sapettaakin.Silti on kyse yksilönvapaudesta. Sama kuin läskeiltä kiellettäisi karkki diapetes vaaran takia..miettikää nyt hyvät ihmiset. Tää keskustelu haiskahtaa muutenkin ihan samalle ku tää : http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000023&posting=22000000022586805

Mitä tupakoivasta hoitsusta, mutta miltä tuntuu kun mahottoman ylipainoinen hoitsu sanoo totisella naamalla että kyllä sun nyt tarvitsee laihduttaa hieman tuon verenpaineesikin takia. Oli hilkulla etten revennyt nauruun : ) Sorry : )

• Hoitaja
        juupa juu . . . . kirjoitti:

Mitä tupakoivasta hoitsusta, mutta miltä tuntuu kun mahottoman ylipainoinen hoitsu sanoo totisella naamalla että kyllä sun nyt tarvitsee laihduttaa hieman tuon verenpaineesikin takia. Oli hilkulla etten revennyt nauruun : ) Sorry : )

Kieltämättä repeisin itekki..kaippa toi sit olis sama jos röökiltä ja viinalta haiseva hoitsu käskis sua raitistuu ja lopettaa röökin polttamisten?

• bettyböö
        juupa juu . . . . kirjoitti:

mullakin kerran ollu vastaava tilanne.. Ja todellakin ei millään pahalla mut kyllä siinä olin pokan pitelemistä... ;)

• Anonyymi
        ................. kirjoitti:

alkoholistin naapuri ei saa maksakirroosia alkkarin juonnin vuoksi vaikka kuinka vieressä seisoisi, mutta tupakoitsijan vieressä seisoja kärsii!

Yleensä raittiusintoilija sairastuu maksa kirroosioon ja juoppo ei mihinkään

Polttamaton sairastuu keuhkosyövän, ja ketju polttaja eii mihinkää

Eu uskovainen sairastuu maailmanlopun odotteluun ja tavallinen ihminen ei mihinkään.

Näin ne todet konkretisoituu!!

• "Nicorette"

Erittäin epäammattimaisen kuvan!! Ja tupakoivat saavat pitää enemmän taukoja kuin ei tupakoitsijat, sekin on väärin, tunnin välein ravataan tupakalla! Eikä se tauko jää pelkkään tupakointiin, yleensä jäävät vielä juoruamaan sen tupakanpolton jälkeen! Tämä ylimääräisten taukojen pitäminen on vaivana muuallakin kuin hoitoalalla.

Ei tupakoitsijoille pitäisi maksaa joku lisä palkkaan! He eivät haise, pysyvät terveempinä ja pitävät vähemmän taukoja työssään, eli tekevät enemmän töitä!

• jjjjjj

Pitäisi arvioida haittojen mukaan. Jos henkilö haisee niin että häiritsee potilaita tai käyttää työaikaa tupakointiin niin sitten siihen tulee puuttua. Se että vetää tupakan kahvitunnilla on mielestäni jokaisen oma asia eikä välttämättä aiheuta edes häiriötä. Jos sellaista häiriötä hajun tai ajankäytön vuoksi aiheutuu että siihen tulee puuttua, niin sitten on puututtava. Samat kriteerit myös ei tupakoitsijoiden kohdalla.

• hoitaja...

Itse poltan kyllä, mutta olen tehnyt sen itselleni selväksi, etten työaikana tupakalla käy. Ensinnäkin olen samaa mieltä, ettei tupakointi kuulu hoitoyhteisöön ja toisekseen, en mitenkään ole ylpeä paheestani, joten ei tulisi mieleenikään käydä työpäivän aikana röökillä. Kyllä sen kahdeksan tuntia kestää polttamattakin! Ostakaa vaikka nikotiinipurkkaa työpäivän aikaisia nikkiksiä hoitamaan. Lisäksi se on ehkä minulla helpompikin jättää se tupakka työpaikan ulkopuolelle, kun kukaan muukaan työporukasta ei polta, ainakaan siis työpaikalla. Työkaverinikaan ei tiedä edes että poltan..

• ex-tupakoija

Tuskin kukaan noista yksilönvapauden puolesta liputtavista edes voisi missään olosuhteissa harkita vähentämistä saati sitten lopettamista. Itsellä lopettaminen oli helppoa, kun töissä ei tuolloin kovinkaan moni tupakoinut.

Onhan se palkkakin huomattavasti pienempi, jos pitää koko palkka käyttää syöpäkääryleisiin, kun silläkin rahalla voisi tehdä vaikka kaalikääryleitä.

• nikittä

Olen vasta hoito-alan opiskelua aloittamassa mutta samoin olen ajatellut. Pystyn olemaan työ/koulupäivinä polttamatta ja pössöttää vasta vapaa-ajalla. Tai siis tähänkin asti olen ollut savuitta työssä vaikka ala olikin eri.

Mutta ollaan sitten tästä asiasta mitä mieltä hyvänsä se tupakointi ei ihmisarvoa alenna eikä ammatillista osaamista vähennä. Siis hyvät kokonaan tupakoimattomat ja tupakoivat kanssa eläjät, kaikki kunnioitus teille, mutta loppupeleissä ollaan kaikki edelleenkin ihmisarvoltamme samalla viivalla!

Tähän liittyen, se työpaikoilla juoruaminen ja muiden työntekijöiden toimien kyttääminen on toisinaan aivan järjetöntä. Jos on sanottavaa sanokaa suoraan päin naamaa. Ja LUULO ei ole tiedon väärtti. Jos et todella tiedä jotain, älä ainakaan ala luulemaan. Ettei tarvitse jälkikäteen sanoa että "minä luulin että.."

kiitos ja anteeks. Oikein hyvää alkanutta vuotta kaikille.

• mieltä

olen kanssasi. Edellisessä työpaikassani TYÖNANTAJA KIELSI TUPAKOINNIN TYÖAIKANA. Johan nousi työtahti! Mielestäni on hajuhaittojen lisäksi epätasa-arvoista, että tupakoitsijat ravaavat monta kertaa päivässä tupakkatauoilla, kun ei tupakoivat tekevät töitä. Mitä siitä tulisi, jos ei tupakoivat kävisivät monta kertaa päivässä vain istumassa ylimääräisillä tauoilla. Ainakin sanomista.

Nykyisessä työpaikassani saa tupakoida ja kyllä sitä tupakalla ravataankin! Samalla valitetaan sitä, kun ei ehdi tehdä töitä! Jopa kesken aamukierron on mentävä tupakkatauolle! Tupakoivat voivat jättää valitukset kiireestä sikseen niin kauan kuin käyttävät oman käden oikeutta ylimääräisiin taukoihin. Usein tupakkatauot vielä pidetään kahvi- ja ruokailutaukojen päälle. Muut siis palaavat näiden jälkeen töihin, tupakoisijat menevät toiselle tauolle.

• tässä keskustelussa

sairaanhoitajia? Häpeän ammattikuntani puolesta. Jokainen ammattitaitoinen (tietoinen) sairaanhoitaja tietää, että tupakka on maailman pahin riippuvuutta aiheuttava huume. Tappaa kaikista huumeista eniten ihmisiä maailmassa. Fiksuina ihmisinä ja sairaanhoitajina me tiedämme, että tupakka on eitoivottu artikkeli elämässämme. Sitä ei voi järjellä edes selittää, jos joku puolustelee jotenkin tupakanpolttoa. Ei voi edes verrata lihavuutta, alkoholia yms. tupakoimiseen. Eli myönnetään jokainen, että haluamme olla tupakoimattomia, kai sen nyt pystyy myöntämään edes nimettömänä. Ei meissä ammatti-ihmisissä voi olla sellaista, joka ihan oikeasti puolustelee tupakanpolttoa. Tupakoimattomuuteen pääsee helposti lukemalla Allen Carrin kirjan "Vihdoinkin vapaa tupakasta". Auttaa todella.

• hävettää,
        tässä keskustelussa kirjoitti:

sairaanhoitajia? Häpeän ammattikuntani puolesta. Jokainen ammattitaitoinen (tietoinen) sairaanhoitaja tietää, että tupakka on maailman pahin riippuvuutta aiheuttava huume. Tappaa kaikista huumeista eniten ihmisiä maailmassa. Fiksuina ihmisinä ja sairaanhoitajina me tiedämme, että tupakka on eitoivottu artikkeli elämässämme. Sitä ei voi järjellä edes selittää, jos joku puolustelee jotenkin tupakanpolttoa. Ei voi edes verrata lihavuutta, alkoholia yms. tupakoimiseen. Eli myönnetään jokainen, että haluamme olla tupakoimattomia, kai sen nyt pystyy myöntämään edes nimettömänä. Ei meissä ammatti-ihmisissä voi olla sellaista, joka ihan oikeasti puolustelee tupakanpolttoa. Tupakoimattomuuteen pääsee helposti lukemalla Allen Carrin kirjan "Vihdoinkin vapaa tupakasta". Auttaa todella.

ei uskoisi, että ollaan korkeasti koulutettuja ammattilaisia. Toivottavasti näitä ei lue muiden alojen ihmiset, miten he uskaltavat turvautua ongelmissaan meihin, kun tasomme on TÄMÄ!!!! Oltais edes hiljaa, jos ei pystytä olemaan fiksuja.

• ..................
        tässä keskustelussa kirjoitti:

Tupakka ei ole huume!
        2 §
        Määritelmät
        Huumausaineena pidetään vuoden 1961 huumausaineyleissopimuksessa (SopS 43/65) tarkoitettuja aineita ja valmisteita sekä psykotrooppisia aineita koskevassa yleissopimuksessa (SopS 60/76) tarkoitettuja aineita ja valmisteita siten kuin sosiaali- ja terveysministeriön päätöksellä tarkemmin määrätään. Asetuksella voidaan lisäksi säätää, että huumausaineiksi luetaan siinä mainitut kasvit, jotka sisältävät jotakin edellä mainituissa kansainvälisissä sopimuksissa tarkoitettua ainetta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931289

• vaan sellainen
        .................. kirjoitti:

Tupakka ei ole huume!
        2 §
        Määritelmät
        Huumausaineena pidetään vuoden 1961 huumausaineyleissopimuksessa (SopS 43/65) tarkoitettuja aineita ja valmisteita sekä psykotrooppisia aineita koskevassa yleissopimuksessa (SopS 60/76) tarkoitettuja aineita ja valmisteita siten kuin sosiaali- ja terveysministeriön päätöksellä tarkemmin määrätään. Asetuksella voidaan lisäksi säätää, että huumausaineiksi luetaan siinä mainitut kasvit, jotka sisältävät jotakin edellä mainituissa kansainvälisissä sopimuksissa tarkoitettua ainetta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931289

aine se nikotiini, että se riippuvuutta aiheuttaa ja vaikkei valtiovalta sitä huumeeksi luokittelekaan virallisesti, mutta kyllä me riippuvaiset itse tiedämme, onko se huumetta vai ei. Irti siitä ei meinaa päästä, vaikein riippuvuutta aiheuttava aine! Valtio ei sitä voi huumeeksi luokitella, koska se on laillinen, paljon rahaa tuottava tuote. Kohta myös kannabis luokitellaan lailliseksi, vaikka huume onkin. Että tälleen näistä aineista.

• hrrrr
        vaan sellainen kirjoitti:

aine se nikotiini, että se riippuvuutta aiheuttaa ja vaikkei valtiovalta sitä huumeeksi luokittelekaan virallisesti, mutta kyllä me riippuvaiset itse tiedämme, onko se huumetta vai ei. Irti siitä ei meinaa päästä, vaikein riippuvuutta aiheuttava aine! Valtio ei sitä voi huumeeksi luokitella, koska se on laillinen, paljon rahaa tuottava tuote. Kohta myös kannabis luokitellaan lailliseksi, vaikka huume onkin. Että tälleen näistä aineista.

kannabis ei aiheuta fyysistä riippuvuutta kuten nikotiini.Lukee lääkehoidon kirjassakin näin ja täytyy sanoa,että olen parikertaa itsekkin pössytellyt. Kahvi ja tupakka aiheuttavat riippuvuutta,fyysistä sellaista

• hight

Miksi tupakoitsijoita otetaan edes?Lääkäriksi jotain rajaa.

• dstina

Mite nii? Sehän se vasta ammatillisuutta osoittaakin, kun voi ohjata toisia terveelliseen elämään, vaikka itse polttaisikin.
        Tää on ihan samaa shittiä, kun tatuoinnista pölöttäminen, että antaa muka epäammatillisen kuvan.. paetkaa vuorille!

• Näin on

Naurettavaa ja lapsellista puolustella iljettävää röökiheikkouttaan yhtään millään mitä joku muu ehkä tekee tai on.
      "Niinmutku toi on läski, toi on holisti, toi on sitä ja tätä ja tota.. lässynlää"

Mitä sitten, vaikka oliskin? Paljonko se vähentää sinun röökaamistasi ja pajonko puhdistuu juuri sinun keuhkosi tervasta ja muusta moskasta?

Uskokaa jo, sillä (millään muulla) ei ole merkitystä juuri TUPAKOINNISTA puhuttaessa.

Ammattimaista on näyttää esimerkkiä. Ei ole pätevää eikä osaavaa ohjata muita asioihin, joihin ei itsekkään pysty. Ei voi ammattimaisesti hoitaa muita, jollei edes itsestään pysty kunnolla huolehtimaan. =(

• dstina

Moni työpaikka on savuton ja siksipä juuri vaatiikin ammatilisuutta, kun on polttamatta työaikana (ei silloin haista tupakalle) ja tarvittaessa ohjaa muita savuttomuuteen.
        Kuinkas moni valistaa alkoholin haittatekijöistä ja kuitenkin kupittelee itse?! Onko eroa?! Kukaan tuskin mainitsee: "en minäkään juo / polta" älä sinäkään tee niin!

Sama koskee niitä, jotka ovat itse ylipainoisia ja sanovat muille, että sinun pitää laihduttaa! Esim.lääkäri saattaa olla valtavan ylipainoinen ja alkaa potilaalle pitämään palopuhetta ylipainon vaaroista... Onko se epäammattimaista? Tuskimpa...ehkäpä herättää potilaassa kysymyksen: "mikä tuo on minulle saarnaamaan lihavuudesta"

Ammattimaista on TODELLAKIN TIETÄÄ JA OSATA OPASTAA, OHJATA SEKÄ AUTTAA!

Niin kauan kun työnsä pystyy hoitamaan, ei vapaa-ajan tekemisillä ole mitään väliä!

• Haisee pahalle

Ajatelkaa hoitajaa, joka antaa terveysvalistusta ja itse haisee tupakalle.

Myös sairaaloiden tupakkapaikat tulee lopettaa. Miten henkilöstöllä on aikaa käydä tupakalla kun henkilöstöä on muutenkin vähän ja tupakkapaikat sijaitsevat kaukana työyksiköistä.

Usean poliklinikan hoitajat, sihteerit ja laitosapulaiset polttavat siinä mistä asiakkaat tulevat sisään tai ambulanssit. Miten tämä on mahdollista?

Jos ei 8-tuntia kestä ilman tupakkaa. Käytetään sekin aika potilaiden hyvinvointiin ja läsnäoloon. Muutenkin hoitajat liian kaukana potilaasta kansliassa nettien äärellä.

Tehköön kukin mitä lystää vapaa-ajalla, mutta työ on työtä eikä sosiaalista jargoniaa ja savua.

• dstina

Ihmetelkääs niitä hoitajia jotka plärää puhelintaan vähän väliä työpäivän aikana, pitää käydä facessa päivittämässä sitä ja tätä,sekä lapset / mies / kaverit soittelee alati yhtenään.. jopa hoitotoimien aikana puhelin kilkattaa taskussa! Se jos joku häiritsee työtä!
        Paljonko niillä hoitajilla menee työpäivästä aikaa puhelimessa? Melkoisesti...

• Ja pöpöt kulkee

dstina etc....

Suurin osahan hoitajista kulkee oma kännykkä korvalla suuren osan työajastaan ja omlla puhelimilla. Nuoret hoitajat ei osaa erottaa työtä ja omaa ikaa sekä kännykkä on oltava joka tilanteessa mukana.

Vastataan kesken potilashoidon, paskaisilla käsillä, istutaan neteissä ja tehdään omia tilauksia milloin mistäkin.

Viedään kotiin jos minkälaista pöpöä ja usein siellä pieniä lapsia. Osa hoitajistahan pesee työvaatteensa kotona. Kuljettaa niitä ja kuljettaa jos millaista pöpöä mukanaan puolin ja toisin.

Samaa tekee lääkärit suurimmalla osalla omat vaatteet työssä ja he vasta ovatkin erilaisten pöpöjen kuljettajia paikasta toiseen.

Ei ihme jos sairaalapöpöt leviää ja tulee kalliiksi veronmaksajille kun ei uskota, että työvaatteet on erikseen ja ne kuuluu työnantajan huoltaa.

• Mutku Muut

Röökaavat ne on ne, jotka myös puhelintaan räpläävät, juoruilevat jne..
      Kyllä se on röökihemmo, jolla paskaisimmat (kelmeän keltaiset nikotiini)kätöset on.

Kärvistelevät ja tärisevät vieroitusoireissaan ja täten pilaavat muidenkin työpäivät sekä saastuttavat yleisen ilmapiirin, vaikka sitten onnistuisivatkin just ja just sen työajan olemaan ilman rakkaimpiaan (=syöpäkääryleitä). Tuskin kovinkaan usein ovat kuitenkaan todellisuudessa ilman röökiä. Heikkoja reppanoita kun ovat. =(

Jokatapauksessa tupakoimistaan EI VOI IKINÄ selittää lapsellisella "mutku toiki räplää puhe-elintään ja tekee ja on vaiks mitä muutaki moralitonta lässyn lää" -ruikutuksella, vastuunpakoilulla ja muiden mollaamisella.
      MIKÄÄN (paitsi sinä itse!) ei sitä tupakointiasi vähennä, arvoisa tervakeuhko, ymmärtänet kaiketi tämän..?

• Anonyymi

Ei tupakointi ole terveysriski
      Sale kärheää päivittäin vaikka on 75 v ja oks vijoo näkyny Kinnunen niinikään vaikka on 77 v

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3837
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1895
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1761
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1412
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      127
      1301
    6. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      37
      1279
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      97
      1260
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1156
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      103
      999
    Aihe