Veriryhmän vaikutus

kyselijä

Tietääköhän kukaan näistä veriryhmien vaikutuksista odotuksessa ja synnytyksessä? Olen yrittänyt etsiä tietoja mutta tuloksetta. Muistaakseni olen kuullut joskus että ja - merkkiset veriryhmät aiheuttavat jotain komplikaatioita synnytyksessä. Minä olen o- ja miheni 0 En odota vielä mutta tulevaisuutta varten olisi hyvä tietää asioista:)

10

1622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henna

Muistaakseni veriryhmällä oli merkitystä, jos kyseessä oli joku a-ryhmä. En osaa tarkempaan sanoa, mutta en usko, että o- ja o aiheuttaa mitään komplikaatioita.

Mutta kannattaa tosin tarkistaa vaikka neuvolasta. Voit aivan hyvin soittaa ja kysyä sieltä tarkempaa tietoa.

• Rh-

Moi

Se mitä veriryhmää miehesi on, ei vaikuta sinun raskauteesi vaan nimeomaan kyseessä on sinun ja tulevan vauvan veriryhmät.

Koska olet rh negatiivinen, raskauden aikana sinusta otetaan useammin verikokeita ja seurataan ettei vereen ole päässyt syntymään rh-vasta-aineita.

Itse olen rh negatiivinen ja lapseni oli rh positiivinen. Synnytyksen yhteydessä sain vain pistoksen rh immunisaation ehkäisemiseksi.

Eli tärkeää on, ettei veret pääse sekoittumaan keskenään ja tämän päivänä se ei taida onneksi olla mikään iso juttu ehkäistä (???).

Olen toki kuullut, että toisessa synnytyksessä tilanne voi olla vakavampi (mutten tiedä miksi) ja koska itselläni on vain yksi lapsi, en tiedä mitä se käytännössä sitten tarkoittaa.

• kyselijä

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta :) ja hyvää kesänodotusta.

• Vera

Ei toisessa synnytyksessä vaan toisessa RASKAUDESSA tilanne voi olla vakavampi. Silloin on suurempi riski, että ongelmia ilmenee, jos äidin veriryhmä on negatiivinen ja vauvan positiivinen. Mutta kyllä sitä varmasti asiaa tutkitaan ja sekä äidistä, että vauvasta huolta pidetään, kun tämä asia on tiedossa.

• Rh-
        Vera kirjoitti:

Ei toisessa synnytyksessä vaan toisessa RASKAUDESSA tilanne voi olla vakavampi. Silloin on suurempi riski, että ongelmia ilmenee, jos äidin veriryhmä on negatiivinen ja vauvan positiivinen. Mutta kyllä sitä varmasti asiaa tutkitaan ja sekä äidistä, että vauvasta huolta pidetään, kun tämä asia on tiedossa.

Oikeessa olit. Synnytys oli väärä sana. Raskaudestahan on kyse. Raskaushan ei välttämättä etene synnytykseen asti ja riski on olemassa keskenmenonkin yhteydessä.

• tarkennusta

Kyllä se miehenkin veriryhmä vaikuttaa asiaan. Jos mies on Rh positiivinen, vauva on jompaa kumpaa. Jos vauva on perinyt isänsä plussan, ongelmia saattaa tulle ja silloin ne ennaltaehkäistään/hoidetaan. Mutta jos mieskin on Rh negatiivinen, vauva on myös negatiivinen, eikä silloin tule vasta-ainemuodostusta.

• Mamma

ja kaksi Rh positiivista lasta. Ei mitään ongelmia, vain tarkemmat seurannat raskauden aikana ja vasta-ainerokotukset synnytyksen jälkeen.

• onnellinen äiti
        Mamma kirjoitti:

ja kaksi Rh positiivista lasta. Ei mitään ongelmia, vain tarkemmat seurannat raskauden aikana ja vasta-ainerokotukset synnytyksen jälkeen.

Ystäväpariskuntani on epätoivoisesti yrittänyt lasta jo monia vuosia eikä vain tunnu onnistuvan. Keskenmenoja sekä kohdun ulkopuolisia raskauksia on kyllä ollut. Muistan kuulleeni jostain, että A- ja O-veriryhmät eivät sovi yhteen, olisko sitten niin, että toinen miinusta ja toinen plussaa?? Ystävälläni on A-veriryhmä ja hänen miehellään O. Miinusta ja plussaa he eivät tiedä. Kertokaa, jos joku muistaa tai tietää asiasta jotain tarkempaa! Lisäksi miehelle on vauvana vaihdettu veri; voisiko sekin vaikuttaa jotenkin??

• Antigeeni
        onnellinen äiti kirjoitti:

Ystäväpariskuntani on epätoivoisesti yrittänyt lasta jo monia vuosia eikä vain tunnu onnistuvan. Keskenmenoja sekä kohdun ulkopuolisia raskauksia on kyllä ollut. Muistan kuulleeni jostain, että A- ja O-veriryhmät eivät sovi yhteen, olisko sitten niin, että toinen miinusta ja toinen plussaa?? Ystävälläni on A-veriryhmä ja hänen miehellään O. Miinusta ja plussaa he eivät tiedä. Kertokaa, jos joku muistaa tai tietää asiasta jotain tarkempaa! Lisäksi miehelle on vauvana vaihdettu veri; voisiko sekin vaikuttaa jotenkin??

Minun veriryhmäni on A rh ja mieheni on O rh ja meillä on liuta lapsia. Mutta on kyllä olemassa muitakin veriryhmävasta-aineita kuin anti-D (rh-), jotka voivat aiheuttaa lapsen hemolyyttisen taudin. Meillä on yhdelle lapselle jouduttu vaihtamaan veret. Kyllä kai ystäväpariskuntasi tietää tarkemmin veriryhmänsä, jos kohdun ulkopuolisiakin raskauksia on ollut. Sitä paitsi sairaalassa varmaan olisi kerrottu, jos vasta-aineimmunisaatio olisi ollut keskenmenojen syynä.

• murmeli

Itse olen Rh- (=D-). Lapseni ovat kumpainenkin Rh positiivisia.

Ensimmäiseen raskauteen ei liity komplikaatioita jos et ole aikaisemmin saannut Rh -verensiirtoa. Nykyisin verensiirrotkin ovat kehittyneitä ettei tämänkaltaisia siirtoja tapahdu ja todennäköisesti tämä asia olisi tiedoissasi.

Synnytyksen jälkeen sinulle annetaan tuhti annos anti-D immunoglobuliinia ruiskeena, jolla ehkäistään vasta-aineiden (IgG) tuotanto.

Istukka estää suht'koht tehokkaasti äidin verisolujen pääsyn sikiöön ja päinvastoin.
      Sama juttu toisen raskauden kanssa.

Jos sinulla olisi joko verensiiron tai raskauden takia vasta-aineita Rh tekijää vastaan (anti-D vasta-aineet) aiheuttaisi se pahan anemia lapselle, kun immunisoituneet punasolut tuhottaisiin makrofagien voimalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      121
      1688
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1372
    3. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      972
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      75
      798
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      760
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      731
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      60
      653
    Aihe