Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Voiko siteille olla allerginen?

Mimi

eli voiko kuukautissiteille olla allerginen? Aina kuukautisten aikana alapää tulee kamalan kipeäksi, kirvelee pelkkä vesikin... tuntuu kuin se olisi täynnä pieniä haavoja tai vastaavaa... Jos allergia ei mahdollista, osaako joku sanoa mistä johtuu?

14

6528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep

      Kyllä voi olla allerginen. Ite oon jo vuosia hämmästelly, miks siteet ja p-housunsuojat pitää olla VALKAISTUJA!?!? Turhaa touhua. Valkaisuaineet aiheuttaa joillekkin allergioita ja ainakin meikä, joka joutuu käyttään p-housunsuojia melki 365pv vuodes välivuotojen takia, saa koko ajan hiivan ja muutenki ne aiheuttaa kutinaa ja hautumista. Jos joku firma vaan valmistais valkasemattomia suojia, olisin varmasti yks ostaja. (Tietääks kukaan valmistaaks joku taho näitä???)Sen oon kans huomannu, et mitä "kalliimpi ja hienompi ja trendikkäämpi" side, sitä vähemmän iho pystyy hengittään. Halppis-suojat on parempia.

      • Daisa

        saman homman! Vuokkoset on aika sopiva. tosiaan kaikki allwaysit yms. kalliimmat siteet aiheuttaa itselleni kutinaa, kirvelyä yms.
        Kannattaa kokeilla erimerkkejä ja tamponit on parempia.


      • Dragon
        Daisa kirjoitti:

        saman homman! Vuokkoset on aika sopiva. tosiaan kaikki allwaysit yms. kalliimmat siteet aiheuttaa itselleni kutinaa, kirvelyä yms.
        Kannattaa kokeilla erimerkkejä ja tamponit on parempia.

        Itselläni allwayssit ärsyttää reisien sisäpinnan ihoa parin käyttöpäivän jälkeen, ja niitä sitten raavin ihan hulluna, mutta oon todennut että allwayssit on silti parhaita siteitä (muotoutuvat hyvin ja pysyvät paikoillaan) joten päättänyt olen kärsiä muutaman päivän siitä hyvästä, että voin olla "varma ja vapaa"! :)


    • Kaiza

      Sama vika, eli saman olen huomannut, alapää tulee kipeäksi, kirvelee yms.. Kuukautiseni alkoivat kun olin 13-v ja nyt yli kymmenen vuoden siteiden käytön jälkeen olen todennut tämän kiusallisen asian! Olen ajatellut, kysymättä keltään asiantuntijalta, että mitä uudistuneempi ja kehittyneempi side on sitä hygieenittömämpi kai käytössä. Käytän Always sidettä koska se on niin varma! Tampoonin käyttö minulta kiellettiin jo alku vaiheessa, lääkäri totesi minulla olevan suurentunut riski saada tamppooni kuume. Sen jälkeen en ole uskaltanut edes kokeilla siirymisä tampoonin käyttöön vaikkakin se olisi hygieenisempi. Mutta nykyisten kokemuksien jälkeen on taas pakko uskaltaa ja kokeilla.
      Ja ihmettelen suuresti että tämä epämiellyttävä tunne siteistä on tullut vasta hiljattain!! Eli onko materiaalimuutokset sen syynä??

    • Niinpä

      Sama vika, varsinkin Libresset pahimpia. Vuokkoset ja Pirkka-yms. parhaita, ilmeisesti niiden valmistuksessa ei ole käytetty niin paljoa kemikaaleja. Enkä ole muutenkaan huomannut, että ne olisivat sen huonompia kuin kalliimmatkaan siteet.

      • tietämätöno:O:O:O:O:

        Mä käytän pelkästään Libressen siteitä, enkä ole saanu mitään allergisia reaktioita ym. Aiheutuuko niistä sitten lopulta jotain sellaista ärsytystä? :O


    • One with same proplem

      Jos hikoilee paljon, iho ei pääse hengittämään ja hautuu kuukautissuojan alla rikki, varsinkin nivuset. Kannattaa aina vaihtaa side usein ja kuivata nivuset ja persvako. Myös ne valkaisu aineet ovat yks saakeli. Pirkat hyviä pikkuhousunsuojia mutta Pirkan kuukautissuojat vois olla ohuempia... Jotkin suojat murenee ja sitten saa ronkkia joka raosta niitä silppuja pumpulia. Kokeilemalla useita merkkejä löytää sen parhaimman itselleen

      • Aller Gikko

        Jeep. kyllä voi! Kärsin vuosia allergiasta, ennen kuin tajusin sen olevan sitä. Nyt käytän Pirkkaa ja Vuokkosia, jotka muuten ovat aivan samoja siteitä eri paketissa, (niin kuin Sparitkin). Myös Daily -merkkisiä siedän. Libresset on pahimpia, Allwaysit toiseks. Tamponeja kyllä pystyn käyttämään ja yleensä käytän sekä sidettä, että tamponia, koska nuo halpikset ei pysy niin hyvin paikallaan. Jotkut suosittelee kestositeitä, mutta mulla ei kyllä riittäis mielenkiinto pestä mitään verisiä kangasiteitä. Tai etenkään säilyttää niitä ennen kuin saa koneellisen täyteen pyykkiä. Yök!

        Tuntuu olevan kovin yleistä tuo allergia. Kumma ettei ne valmistajat voi alkaa miettiä vaihtoehtoja.


    • Jospas tämä toimisi

      Itselläni sama ongelma, sidemerkistä riippumatta... Nyt on kokeilussa kuukuppi, jos se auttaisi hautomiseen!

      • silkkiäsilkkiä

        mulla on myös tullut ihottumaa ja kutinaa melkein kaikista siteistä, joskus tuntuu että meinaa tulla hiivasienitulehduskin ja kokoajan just sellanen ihnhottava hautunut tunne.. keksin että käyttäisin tamppooneja mutta siitä tuli kans samanlaisia vaivoja ja luinkin sitten jostain että juuri tamppooni voi aiheuttaa hiivaa.. nyt olen käyttänyt alwaysin silk siteitä ja libressen pikkusiteitä ja niistä on tullut vähiten vaivoja.. ja seki auttaa jos huuhtelee aina alapään ennen uuden siteen vaihtoa.. ja jos menkat ei ole aivan hirveän runsaat niin öisin kannattaa käyttää semmosta bambu/ hamppu kangasta siteen siasta se hengittää hyvin (ja se on ihanan pehmeää) eikä tulis sitten niin paljon hautumista ja ärsytystä.. itse olen ostanu kangasta eurokakaasta eikä se ole kovin kallistakaan keitin sen muistaakseni kiehuvassa vedessä ja pesin koneessa ettei vaan tule pöpöjä.. ja jos ei halua pestä verisiä rättejä niin voihan ne heittää poiskin kun kangas ei ole niin kallista kyllähän sitä varmasti käyttäis semmosiin siteisiinkin rahaa mitkä ei hauduta :) niin ja varmaan seki auttais vähän jos käyttää löysempiä alushousuja, ja yleensä käytän menkkojen aikana vauvojen vaippaihottuma voidetta tai kookosöljyä :)


    • allergiakutina

      Itse kärsin myös siteiden aiheuttamasta kutinasta ja ihon hautumisesta, en tosin jatkuvasti.Tekisi mieli tehdä tästä jonkinlainen valitus jollekin viranomaiselle, joka voisi ja osaisi tutkia asiaa ja jolla olisi aiheesta enemmän tietoa. Tuntuu, että vaiva on aika yleinen. Enkä ehkä usko, että yksittäisen kuluttajan valitus valmistajalle paljon auttaa ja ei jaksaisi kaikille valmistajille laittaa viestiä. En tiedä puhutaanko tässä sitten terveydelle haitallisista tuotteista vai kemikaaleista vai mistä. Osaako joku sanoa, minne voi valittaa? Valviraan? Näytti kyllä tosi sekavalta ja hankalalta...

    • heli0000

      Oletteko huomannut eroa ihon herkkyydessä, jos on sheivannut alaosastoa juuri ennen menkkoja. Itse ajelen aina menkkojen jälkeen, mun mielestä karvoitus auttaa iho-ongelmiin menkkojen aikana.

      • Anonyymi

        Mä olen huomannut mut en ole osannut ajatella mistä johtuu.kiitos vinkistä heli0000 !!


    • Anonyymi

      Minua aina kutittaa ja hieroo siteet. Ihan sama mitä käytän aina ne kutittaa. On myöskin ongelmana että en saata voida käyttää edes tamppoonia. Tänä aamuna nimittäin minulla oli todella kuuma ja pyörrytti tamppoonin takia. Eli en voi oikein käyttää minkäänlaista suojaa. Kuukuppi ei tunnu oikealta minulle. Mitä teen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2358
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      80
      1764
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1567
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1495
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1459
    8. 54
      1325
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      83
      1284
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe