Aknen vuoksi terveyskeskukseen lääkäriin?

inho_akne

Moi vaan kaikille!

Olen nyt kuusi vuotta kärsinyt aknesta ja nyt olen niin uupunut tähän ettei enää jaksa. Iho on muuten puhdas ja hyvässä kunnossa, mutta naama on niin kamalassa kunnossa ettei pysty itseään peilistä katsomaan. Ihonpuhdistuksissa olen käynyt, mutta eivät auta kun pariksi päiväksi kunnes naama puhkeaa taas entistä ehommin kukkimaan. Ulkoisia ihonpuhdistusaineita ja -rasvoja olen käyttänyt, mutta niistä ei ole ollut pidemmän päälle kuin haittaa. Iho ärtyy ja kuivuu, näppyjä alkaa ilmestymään tuplasti enemmän. Ainoa millä ihoani voin ilman sen pahempia seuraamuksia puhdistaa on vesi. Myös kosteuvoiteen käyttö ei pahenna ihoani muttei siitä apuakaan ole. Olisinkin vain käyttänyt muutamia tuotteita ihoni puhdistukseen, mutta on käyty niin apteekin, kosmetologin kuin marketinkin valikoima useaan otteeseen läpi positiivisia tuloksia saamatta.

Viime keväänä muutin ruokavalioni hiilihydraattomaan ja sitä kesti aina kesän loppuun saakka, kunnes en enää jaksanut jäädä odottelemaan tuloksia, koska tuskin sellaisia tulisikaan. Eipä iho huonontunutkaan vaikka ruokavalion ennalleen muutin. Yhtä kamala se oli kuin aikaisemminkin. Syksyn mittaan alkoi puhjeta naamaan paljon isoja syviä paiseita. Niitä on sitten säännöllisesti ilmestynyt syksystä tähän päivään saakka pienien vierivieressä olevien näppyjen lisäksi. Ostin kosmetologilta uusia ihonhoito tuotteita ennen joulua ja niitä pystyin viikon käyttämään kunnes oli pakko lopettaa. Iho ei kestänyt ja näppyjä alkoi ilmestymään enemmän.

Vaihdoin taas ruokavalioni vaikka tiedän ettei siitä ole apua. Mutten enää jaksa edes yrittää. Mikään ulkoinen hoitomuotokaan ei yksinkertaisesti auta. Olen niin uupunut tähän finnikierteeseen ja siihen että se on alkanut rajoittamaan sosiaalistaminääni vielä enemmän. En edes muista koska olen viimeksi pystynyt katsomaan ihmisiä silmiin. Ja jos joku sattuu katsomaan minua niin ei ikinä katse kohdistu silmiini vaan finneihini.

Päätin nyt että on pakko aloittaa joku pilleri-kuuri, mutta ihotautilääkärille en pääse matkan vuoksi ja mihinkään erityiseen roa-kuuriin ei ole varaa (vaikka tiedän kyllä että kela korvaisi osan) vaikka iholääkärille pääsisinkin. Jotain olisi kuitenkin pakko tehdä joten päätin että ensiviikolla voisin käydä terveyskeskuksessa näyttämässä lääkärille akneani. Mutta onko siitä mitään apua? Voiko normaali lääkäri määrätä mitään sisäistä kuuria eikä vain mitään ulkoisia aineita? Vai sanotaanko siellä vaan että mene ihotautilääkärille? Onko toisin sanoen aivan turha edes käydä siellä lääkärissä?

Antibiooteista koin apua myös akneen nyt syksyllä kun jouduin syömään muutaman päivän kuurin silmätulehdukseen. Voidaanko akneen määrätä antibiootteja ja pystyykö tämä terveyskeskuksen lääkäri niitä akneen määräämään? Kuinka pitkiä antibioottikuurit ovat olleet? En odota ihmeparantumista mutta toivon että iho rauhoittuisi edes hetkeksi vaikka sitten kuurin ajaksi. Minkälaisia kokemuksia antibiooteista aknen hoidossa?

Kiitos paljon ja anteeksi kun taisi hieman pitkäksi viesti venyä! :)

17

5207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

A-vitamiiniinhän nuo lääkärit uskoo.Ite olen alkanut levittää a-vitamiini voidetta ongelma kohtiin ja porkkanoita olen alkanut jyrsiin.Saas nähdä että auttaako.Seleeniä otan 40 mg päivässä ja kalaöljyä.

• pystyy

määräämään acneen antibioottia. Yleensä kuurin kesto on 3-5 kuukautta. Kannattaa sitten itse huomioida sellainen asia, että acnea kun aletaan hoitaa esim. Oricyclinillä, niin ensimmäisen viikon annos tulee olla korkeampi kuin terapeuttinen annos, eli alussa 7-10 vrk:n ajan 2x500mg aamuin JA illoin.

Tämä asia usein tk-lääkäreiltä jää retuperälle, tämä aloitusasia (asian voi tarkistaa itse vaikkapa Pharmaca Fennicasta, apteekissa voi pyytää saada vilkaista sitä, kirjastoista se löytyy ainakin, uusin käsikirjastosta, vanhempia voi lainata).
      Määrätään vain se terapeuttinen annos ja se ei ole ihan ok.
      Kannattaa muistaa sitten aloittaa saman aikaisesti maitohappobakteerikuuri ja syödä sitä läpi sen antib.kuurin.
      Lisäksi voi pyytää jotain paikallista hoitoa lääkäriltä, esim.Skinoren-emulsiota tai Dalacin-linimenttiä tms.
      Lisätietoa ed.mainituista löytyy vaikkapa Yliopiston Apteekin nettisivuilta, sieltä löytyvät myöskin hinnat ja laskuri jolla voi laskea omavastuuosuuden.
      Valitettava mutta tosiasia on se, että yleensä iho pysyy ok-kunnossa kuurin ajan.....lehahtaen sitten taas takaisin, harva on pysyvää apua antibiooteista acneensa saanut.

• neiti*

tuli paha mieli kun luin sun viestin? Missä päin asut että et pääse ihotautilääkäriin? Kyllä kannattaa mennä sinne terveyskeskuslääkäriin, se voi määrätä antibioottikuurin ja varmasti saat semmosen, kun ongelmasi kuulostaa aika pahalta! Myös voiteita tavallinen lääkäri voi määrätä! Iho varmasti edes hiukan paranee, mut kannata varautua että akne voi palata kuurin jälkeen takaisin, näin kävi mulle ja näköjään monelle muullekin! Mut silti kannattaa kokeilla, ehkä sulla auttaisikin! Ja antibiootit ei maksa niin paljon kuin Roaccutan! Ja jos ei auta lopullisesti niin on se helpottavaa jos edes vähäksi aikaa saa ihon parempaan kuntoon! Jos olet naispuolinen, voit kokeilla myös e-pillereitä (Diane Nova) niitäkin saa tavalliselta yleislääkäriltä, mutta niidenkin kanssa sama ongelma, että akne palaa monelle lopettamisen jälkeen, niin kävin mullekin :/ Ruokavaliota kuulemma kannattaa kokeille pidempään, muutama kk ainakin, että näkee tuloksia. Jaksamista sulle!

• jos vain on rahaa

Jos sulla vaan on varaa, niin lämpimästi suosittelen sulle yksityiselle ihotautilääkärille menoa. Terveyskeskuslääkärit eivät tunne aknea, kuten erikoistuneet lääkärit ja olen kuullut että tk-lääkärit ovat reseptoineet ihan käsittämättömän outoja supervahvoja kahden viikon antibioottikuureja joillekin, vaikka ei akne kahdessa viikossa mene pois ikinä. Toki hyvällä onnella saat asian osaava tk-lääkärin, mutta ihotautilääkäri on oikeasti asiaan perehtynyt.

• (huomasin asian jo silloin!!)

ne muutamat viesti väärin, sinä nimimerkki "jos vain on rahaa"!
        Ei kellekään mitään kahden viikon supervahvoja kuureja akneen ole kirjoitettu, vaan ALOITUS on tapahtunut oikeaoppisesti, eli alussa annoksen kuuluu olla mainitsemasi supervahva!
        Kommentoit tätä samaa asiaa täällä aiemminkin eräässä toisessa ketjussa, jossa aivan selvästi aloittaja kertoi, että aloitus tapahtui ns. superannoksella, YLLÄPITOANNOS olikin sitten ei-supervahva.
        Oikeaoppisesti kun antibiootteja aknen hoitoon määrätään, niin se aloitus kuuluukin aloittaa korkealla annoksella, ja käyttää sitä 7-14 vrk.

Toki asia on niin, kuten kaikissa asioissa, että erikoislääkärillä on oman alansa asioista tietenkin enemmän tietotaitoa kuin tk:n yleislääkärillä, sehän on ihan selvä asia.

Lukaiseppas sieltä Pharmaca Fennicasta (EI mistään potilaalle tark.,vaan lääk.!), sieltä löytyy tämä ylläesittämäni annostusohje, eli aivan oikein on toimittu kun on aloitettu korkealla annoksella, niin se pitää tehdäkin.
        Ja ihan työni puolestakin tiedän asian olevan noin..

• oletko ihan lääkäri?
        (huomasin asian jo silloin!!) kirjoitti:

ne muutamat viesti väärin, sinä nimimerkki "jos vain on rahaa"!
        Ei kellekään mitään kahden viikon supervahvoja kuureja akneen ole kirjoitettu, vaan ALOITUS on tapahtunut oikeaoppisesti, eli alussa annoksen kuuluu olla mainitsemasi supervahva!
        Kommentoit tätä samaa asiaa täällä aiemminkin eräässä toisessa ketjussa, jossa aivan selvästi aloittaja kertoi, että aloitus tapahtui ns. superannoksella, YLLÄPITOANNOS olikin sitten ei-supervahva.
        Oikeaoppisesti kun antibiootteja aknen hoitoon määrätään, niin se aloitus kuuluukin aloittaa korkealla annoksella, ja käyttää sitä 7-14 vrk.

Toki asia on niin, kuten kaikissa asioissa, että erikoislääkärillä on oman alansa asioista tietenkin enemmän tietotaitoa kuin tk:n yleislääkärillä, sehän on ihan selvä asia.

Lukaiseppas sieltä Pharmaca Fennicasta (EI mistään potilaalle tark.,vaan lääk.!), sieltä löytyy tämä ylläesittämäni annostusohje, eli aivan oikein on toimittu kun on aloitettu korkealla annoksella, niin se pitää tehdäkin.
        Ja ihan työni puolestakin tiedän asian olevan noin..

Jaa, vai työn puolesta...oletko ihotautilääkäri?

• nolo nassu

minulla on ollut akne noi 14v asti.
      akne ei ole ollut kovin paha.
      näppylöitä on naamassa, selässä ja rinnassa.
      olen kokeillut kauneushoitolan täydellistä kasvohoitopakettia ja ostin sieltä mary cohrnin
      voiteen rasvaiselle iholle.
      mut hylkäsin sen varsin pias sillä se aiheutti jotain yliherkyyttä.
      vaihdoin apteekin perusvoiteeseen aguaan.
      se ei ainakaan pahentanut aknetta.

nykyään akne on muuttanut luonnetta.
      se on alkanut kutiamaan ja punoittamaan.
      selästä ja rinnasta näpyt on lähestulkoon kokonaan poissa sen sijaan kasvoissa lisääntyneet ja tulleet myös kaulaan käsivarsiin ja jalkoihin.
      kaikki eivät ole edes finnejä.
      kutian ajoittain kovasti, epäilinkin alergiaa.
      olen aina nolostellut kertoa asiasta lääkärille,koska mielestäni se ei ole tarpeeksi vakava asia.
      viimein sain tarpeeksi ja menin lääkärin juttusille kerroin oireet ja lääkäri totesin sen olevan ruusufinni, onneksi vielä lievä sellainen.
      sain rosazol voiteen. sitä laitetaan yöksi oireileville ihoalueille.
      onneksi menin ajoissa?! sillä ruusufinni ajan kanssa aiheuttaa pysyvää punoitusta ja arpeutumia kasvoissa, verronkin nenässä.
      ota vaan rohkeasti aika sinäkin lääkärille, äläkä anna lääkärin syyttää mitään esim.kosmeettista ainetta. minä en kertonut lääkärille mitään meikin käytöstä koska joku ymmärtämätön lääkäri voisi vain kehoittaa jättämään kosmeettiset aineet pois tai muuttamaan ruokavaliota...tai ainakin luulin niin.
      ai niih, jos tuo voide ei auta, saan sitten lääkekuurin ruusufinniin.

toivompa että pääsisit hyvän lääkärin juttusille.
      tsemppiä =]

• nolonassu

kerrotko sit miten meni lääkärissä.
      millaista apua sait jne.
      itse ei tiedä vielä auttaako tuo voide vai täytyykö ottaa se kuuri.
      vai onko mukana vielä joku allergia.

• inho_akne

Kerron kyllä miten siellä sitten kävi. Ongelma tässä vain on juuri eräänlainen häpeä. Ehkä se johtuu siitä että on aina vältellyt että ketään huomaisi akneani ja nyt se pitäisi mennä jollekkin näyttämään ja siitä kertomaan? Itseasiasiassa se varsinainen lääkärireissu ei tunnu niin pahalta, mutta se ajanvaraus tuottaa ongelmia. Kuitenkin pitää asiasta hieman kertoa miksi lääkäriin täytyisi päästä ja muutenkin. Tuntuu jotenkin nololta edes mennä tälläisen "mitättömän" vaivan (joka se ei todellakaan itselleni ole) takia lääkäriin. Toivottavasti olisi ymmärtäväinen lääkäri jolle tämä ei näytä "vain muutamalle näpylle naamassa".

Pakko se olisi ottaa itseään niskasta kiinni. Maanantaina tasan kello kahdeksan soitan sinne ja toivon että saisin ajan samalle päivälle enkä joutuisi seuraavana päivänä soittamaan. Toivottavasti tunnetila on maanantai-aamuna sellainen että _aknelle on tehtävä jotain_ ja soitan sinne. Tämä asia kun on sellainen mitä voi aina siirtää ja lykätä niin jotenkin sitä on tullut tavaksi ajatella, että ehkä sitten huomenna tai kuukauden päästä.

Maanantaita odotellen. :)

• nolonassu
        inho_akne kirjoitti:

Kerron kyllä miten siellä sitten kävi. Ongelma tässä vain on juuri eräänlainen häpeä. Ehkä se johtuu siitä että on aina vältellyt että ketään huomaisi akneani ja nyt se pitäisi mennä jollekkin näyttämään ja siitä kertomaan? Itseasiasiassa se varsinainen lääkärireissu ei tunnu niin pahalta, mutta se ajanvaraus tuottaa ongelmia. Kuitenkin pitää asiasta hieman kertoa miksi lääkäriin täytyisi päästä ja muutenkin. Tuntuu jotenkin nololta edes mennä tälläisen "mitättömän" vaivan (joka se ei todellakaan itselleni ole) takia lääkäriin. Toivottavasti olisi ymmärtäväinen lääkäri jolle tämä ei näytä "vain muutamalle näpylle naamassa".

Pakko se olisi ottaa itseään niskasta kiinni. Maanantaina tasan kello kahdeksan soitan sinne ja toivon että saisin ajan samalle päivälle enkä joutuisi seuraavana päivänä soittamaan. Toivottavasti tunnetila on maanantai-aamuna sellainen että _aknelle on tehtävä jotain_ ja soitan sinne. Tämä asia kun on sellainen mitä voi aina siirtää ja lykätä niin jotenkin sitä on tullut tavaksi ajatella, että ehkä sitten huomenna tai kuukauden päästä.

Maanantaita odotellen. :)

no et varmaankaan samana päivänä pääse, ku eihän se päivystys asia ole.
        mut on aikaa ainakin asennoitua siihen.
        voi pikkusen miettiä mitä kertoo sit lääkärille.
        minä ainakin änkytin aluks että ei tämä mun juttu ole vakava mut kiusallinen että jos sais siihen apua pientäkin.vähän niikun anteeksi että olen olemassa.heh
        sitten lehahdin punaiseksi ku se alkoi tarkastella kasvojani.
        värivoidetta ei sitte kannata laittaa et lääkäri näkee sen näppyläisyyden kunnolla.
        niin, ajanvarauksessa ei ainakaan mun tarttenut kertoa mihin tarvitsen ajan kun ottaa normaalin ajanvarauksen. päivystykseen taas pitää kertoa, mut eihän ne sinne otakkaan ku hätätapauksia.
        ota vaan maanantaina se aika jos mahdollista vaikka saisitkin sen vasta viikkojen päähän.
        sen jälkeen sulla on varmaan helpottunut olo ja itsetuntokin nousee.jep=)

• minä itse

Diane Nova-e-pillerit tuovat sinulle avun n. 6 kk:den syömisen jälkeen, ja niitähän voit syödä niin kauan kuin on tarvis, jollei sivuvaikutuksia, häiritseviä sellaisia tule.

Tetralysal on monen suosikkiantibiootti, sitä syödään 3-6kk, ja se vie pahemmat paiseet ja tulehdukset pois parin kuukauden jälkeen.

Ihonhoitotuotteista, suosi kosmetologisia sarjoja, Biodrogaa tai Biothermiä esim., unohda markettituotteet äläkä missään nimessä käytä alkoholipitoisia, tms. kuivattavia tuotteita. Ne vain pahentavat ihon tilannetta.
      Mahdollisimman hellävaraiset ja kosteuttavat tuotteet ovat A ja O.

E-Epaa voisit kokeilla, runsasta vedenjuontia päivittäin, ja paljon kasviksia.
      Itselläni on vielä monivitamiini-hivenaine-maitohappobakteeritabletit käytössä.

• inho_akne

Soitin aamulla sinne lääkäriin ja sain ajan viikon päästä, vaikka tämän puhelinvastaajan äänensävystä kyllä huomasi että turhaan tämän oireen kanssa lääkäriin kannattaa mennä. Täytyi oikein tarkoin kuvailla minkä vuoksi lääkäriin pitäisi päästä. Noh, mutta sain ajan sehän on pääpointti! :)

Nyt voi olla levollisemmin mielin, kun tietää että asian hyväksi on tehnyt jo jotain. Saa nähdä mitä tästä viikonpäästä lääkäri sanoo. Toivottavasti on hyvä lääkäri ja antaa lääkkeet että hetkeksi edes akne rauhottuisi.

• acnex

Ei kyllä kannata odottaa mitään ihmeitä.Mulle lääkärit aina määräsi kaikenmaailman rasvoja millä ei ollut mitään vaikutusta.

Tsemppiä kuitenkin ja toivottavasti saat jotain apua.

• inho_akne
        acnex kirjoitti:

Ei kyllä kannata odottaa mitään ihmeitä.Mulle lääkärit aina määräsi kaikenmaailman rasvoja millä ei ollut mitään vaikutusta.

Tsemppiä kuitenkin ja toivottavasti saat jotain apua.

Pelkäänkin sitä että lääkäri määrää vain jotain rasvoja kun tiedän ettei niistä ole apua. Mikä voisi muka olla sellaista ihmeainetta että akneni veisi pois ja jota en olisi vielä kokeillut?

Tekisi mieli saada jonkunlainen antibioottikuuri, sillä huomasin sillä muutaman päivän kuurilla jonka söin syksyllä silmätulehdukseen, olevan vaikutusta jo ihoonkin. Uskoisin että antibiooteilla akneni ainakin rauhoittuisi hetkeksi. Varma en tietänkään voi olla, mutta kokeilla tekisi mieli. Voiko lääkärille kertoa että voisin kokeilla antibiiootteja?

Kyllä tämä ihoni niin ääritapaus on että luulisi lääkärinkin huomaavan että voiteet ja rasvat ovat turhia. 6 vuotta kärsitty ja mistään hoitomuodosta ei tähän mennessä ole ollut apua, joten jo olisi aika sisäisiälääkkeitä kokeilla. Vaikka tietysti jos joku muukin vaihtoehto olisi niin en alkaisia nappia vetämään, mutta tuskin taitaa olla. :/

• minä itse
        inho_akne kirjoitti:

Pelkäänkin sitä että lääkäri määrää vain jotain rasvoja kun tiedän ettei niistä ole apua. Mikä voisi muka olla sellaista ihmeainetta että akneni veisi pois ja jota en olisi vielä kokeillut?

Tekisi mieli saada jonkunlainen antibioottikuuri, sillä huomasin sillä muutaman päivän kuurilla jonka söin syksyllä silmätulehdukseen, olevan vaikutusta jo ihoonkin. Uskoisin että antibiooteilla akneni ainakin rauhoittuisi hetkeksi. Varma en tietänkään voi olla, mutta kokeilla tekisi mieli. Voiko lääkärille kertoa että voisin kokeilla antibiiootteja?

Kyllä tämä ihoni niin ääritapaus on että luulisi lääkärinkin huomaavan että voiteet ja rasvat ovat turhia. 6 vuotta kärsitty ja mistään hoitomuodosta ei tähän mennessä ole ollut apua, joten jo olisi aika sisäisiälääkkeitä kokeilla. Vaikka tietysti jos joku muukin vaihtoehto olisi niin en alkaisia nappia vetämään, mutta tuskin taitaa olla. :/

Sano kaikki tuo sille lääkärillesi.
        En nyt muista, kerroitko syöneesi diane nova-e-pillereitä, mutta itse syön niitä ja ihoni suht normaali. Luultavasti ja todennäköisesti ihon karmeus palaa e-pillerit lopetettuani, mutta niin kauan kuin nämä minulle sopivat, niin mieluummin syön ja saan hyvän ihon.

• nolonassau
        inho_akne kirjoitti:

että päässit vastaanotolle.
        olet ehkä käynnytkin siellä, toivottavasti sait apua.

• nolonassu
        inho_akne kirjoitti:

mitä apua lääkäri tarjosi.
        voidetta ?? lääkkeitä?? kerrotko
        no kiva jos sait apua :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5616
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4257
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      170
      2227
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1774
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1164
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe