Minulla todettiin keuhkojentähystyksessä jonkinlainen rakennevika keuhkoissa :O Lääkäri sanoi vain ettei se haittaa terveyttä tai ole haitaksi mitenkään (minulla tila kuulemma oli 1/4 ja jos se olisi 4/4 tila olisi kuulemma sairaalloinen), kuitenkin minulla on jatkuvia keuhkoputkentulehduksia ja astmalääkitys käytössä, joka samaisen lääkärin mielestä olisi muka turha! Ilman lääkitystä hyvä jos jaksan kävellä vessaan kun hengenahdistus ja keuhko-oireet alkavat. Ennen tuota tähystystä olin syönyt kyllä noin kuukauden prednisolonia, että olisikohan sillä ollut jotakin vaikutusta tulokseen. Pef lukemat minulla on aina olleet hyviä, yli 500 vaikka ahdistaisikin eikä rahinoita vinkunoita yleensä kuulu vaikka olisi kuinka raju tauti/keuhkokuume/keuhkoputkentulehdus päällänsä ja hengenahdistus. En vaan vieläkään tajua tuota että mikä se rakennevika oikein sitten voi olla... kun kysyin siitä vielä nimenomaan erikseen että onko siitä haittaa niin muka ei! Mutta kyllä vaan näyttää olevan! Onko kellään muulla todettu mitään vastaavaa? Mitään muuta nimitystä ei lääkäri tuolle antanut.
"Rakennevika" keuhkoissa
11
1367
Vastaukset
- Niin minä tein
Siinä luulisi seisovan mustaa valkoisella.
- puhallat 500
!!! minä olen iloinen, jos joskus pääsen yli 400 - lukemat jäävät yleensä likemmäs 350.
Onkohan sinulla kuule flunssaa pahempaa edes menossa?- mulla menee yli 750
ja keuhkolääkäri, erikois dos., todennut J44 ja työperäinen astma.
Että silleen. Normaalit puhallukseni pitäisi olla alle 500. Nyt parhaimmaillaan puhallan siis lähelle 800. Nainen, 160, liki 50 v., huonokuntoinen, ylipainoinen. Puhallukset tehty keuhkolääkärin, astmalääkärin, tt-lääkärin, yms. aikana. Aina kun joutuu selittelemään noita puhalluksia. Nyt ohjeet, että tuplaan lääkityksen kun puhallukset alkaa viitosella. Että silleen.
Astmahoitaja piti puhalluksia outoina, samoin terveyskeskuslääkäri. Työterveyslääkäri kertoi, ettei huonoja hyviä puhalluksia ole olemassa. Keuhkolääkäriltä tuo J44 diagnoosi. Työterveyslaitokselta tuo ammattitautiastma ja lääkkeet astman osalta maksaa vakuutuslaitos.
...
- hkjhkjh
Yksi mahdollisuus on se, etteivät keuhkoputket pysy muodossaan. Tai jotain senkaltaista.
Pef-mittaus näyttää ihan normaalia, jotain 500-600. Spirometriassa näkyy siten että alkupuhallus toimii mutta heikkenee nopeasti. Kannattaa katsoa siitä ruudulta, siinä näkyy normaalin rajat ja kuinka monta prosenttia normaalista on. Eivät tietenkään sitä saisi potilaalle näyttää, mutta voi katsoa itse kun printtaavat tuloksia.
Kortisoni ei juuri toimi, avaavat lääkkeet vähän.
Kokeile singulairia, jos limankehitys on ongelma. Se auttaa noin kolmasosalle ja toinen kolmannes saa jonkinlaista helpotusta.- jhgjhg
Tuossa taudissa voi pienikin alkoholimäärä helpottaa oloa enemmän kuin astmalääkkeet.
Siis lasi punkkua, korkeintaan kaksi.
Ei ole tietenkään hyväksi pitemmän päälle, mutta eiköhän tuossa ehdi kuolla johonkin muuhun ennen kuin alkoholin haitat alkavat näkyä.
- keuhko
-putkien velttoudesta eli taipumuksesta painua lyttyyn?
- asia selvisi
Minulle... (löysin lääkärin selostustakin asiasta vanhasta tutkimustuloksesta) se on siis juuri tuota että keuhkoputket "eivät pysy muodosssaan" Onkohan tuohon jotain täsmä hoitoa/leikkausta? Itellä kun on jaktuvasti keuhkoputkentulehduksia, imeisesti sitten tuon vuoksi... ja astmalääkkeetkin menee säännöllisesti kun tuntuvat auttavan, vaikkei astmaa ole diagnostoitukaan. Mahtaakohan tuo vaiva pahentua iän karttuessa, nyt olen reilu 20 vuotta.
- hgjhgjg
asia selvisi kirjoitti:
Minulle... (löysin lääkärin selostustakin asiasta vanhasta tutkimustuloksesta) se on siis juuri tuota että keuhkoputket "eivät pysy muodosssaan" Onkohan tuohon jotain täsmä hoitoa/leikkausta? Itellä kun on jaktuvasti keuhkoputkentulehduksia, imeisesti sitten tuon vuoksi... ja astmalääkkeetkin menee säännöllisesti kun tuntuvat auttavan, vaikkei astmaa ole diagnostoitukaan. Mahtaakohan tuo vaiva pahentua iän karttuessa, nyt olen reilu 20 vuotta.
Itselläni sama vaiva, pahentunut jatkuvasti ja uskoisin että kuolen siihen noin kymmenessä vuodessa. Tai ainakin että sen jälkeen elämä ei ole elämisen arvoista.
Elä nopeasti ja tee mitä haluat.
Tavallaan helpottaa asioita, ei tarvitse miettiä riskejä tai eläkkeen kertymistä.
Uudet keuhkot tietenkin auttaisivat, en usko alkavani siihen kun hylkimisenestolääkitys on aika kamalaa sekin.
Sinänsä jännä sairaus että parhaiten auttavat sauna ja viina, tervaa en ole kokeillut. :-) - tukileikkauksista
hgjhgjg kirjoitti:
Itselläni sama vaiva, pahentunut jatkuvasti ja uskoisin että kuolen siihen noin kymmenessä vuodessa. Tai ainakin että sen jälkeen elämä ei ole elämisen arvoista.
Tavallaan helpottaa asioita, ei tarvitse miettiä riskejä tai eläkkeen kertymistä.
Uudet keuhkot tietenkin auttaisivat, en usko alkavani siihen kun hylkimisenestolääkitys on aika kamalaa sekin.
Sinänsä jännä sairaus että parhaiten auttavat sauna ja viina, tervaa en ole kokeillut. :-)joilla keuhkoputkiin laitetaan tukiverkko tai nykyisin jotakin muuta parempaa ainetta. Ei tosin tehdä ihan heti ekana toimenpiteenä, mutta tehdään jos muuta ei voida. Auttaa vähän ainakin, mutta ongelmana on ollut että kasvaa jotenkin umpeen tai tulee lisää limaisuutta tms.
Mutta kannattaa kysellä keuhkolääkäriltä tuosta leikkauksesta. - sä mitää
hgjhgjg kirjoitti:
Sinänsä jännä sairaus että parhaiten auttavat sauna ja viina, tervaa en ole kokeillut. :-)tuohon tautiin kuole. Monet omaa tuon keruhkoputkien velttouden tietämättään, löytyy keuhkoputkien tähystyksessä usein sivulöydöksenä.
Hoitomuotoa putkien velttouteen ei tosiaan taida olla, mutta kannattaa yskiä limat vek, ettei ne jää sinne tulehduttamaan keuhkoja.
Litran pulloon vettä noin puolilleen ja sitten ohutta noin pikkurillin vahvuista muoviletkua noin niin kuin pilliksi pulloon veteeen. Sinne kun puhaltelee muutaman kerran päivässä n. 10min jos on limaisuus ongelmaa, se auttaa liman irroittamisessa. TuOta tapaa kutsutaaN vastapainehengitykseksi ja tehoaa myös astmassa ja copd:ssa, siis limaisuutta vähentämään. - marijanna
sä mitää kirjoitti:
tuohon tautiin kuole. Monet omaa tuon keruhkoputkien velttouden tietämättään, löytyy keuhkoputkien tähystyksessä usein sivulöydöksenä.
Hoitomuotoa putkien velttouteen ei tosiaan taida olla, mutta kannattaa yskiä limat vek, ettei ne jää sinne tulehduttamaan keuhkoja.
Litran pulloon vettä noin puolilleen ja sitten ohutta noin pikkurillin vahvuista muoviletkua noin niin kuin pilliksi pulloon veteeen. Sinne kun puhaltelee muutaman kerran päivässä n. 10min jos on limaisuus ongelmaa, se auttaa liman irroittamisessa. TuOta tapaa kutsutaaN vastapainehengitykseksi ja tehoaa myös astmassa ja copd:ssa, siis limaisuutta vähentämään.shaissea jauhaa tuo yksi tyyppi täällä, pelottelee ihmisiä hyvänenaika:D vaaraton ilmiö tuo veikkaisin, sinulla vaan on siinä sitten astma joka aiheuttaa nuo oireet jne. ole huoleti:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723