Löysin apua hajusteyliherkkyyteeni!

Meillä on taas KISSA!!!

Olin lähes invalidi muutama vuosi sitten, kunnes eksyin sattumalta akupunktiohoitoon. Se mullisti elämäni, sain oireet kuriin (lähes kokonaan pois, itse en voi hajusteita käyttää, mutta muuten pärjään kyllä) ja elämänlaatuni takaisin.

Halusin kertoa tämän teille kaikille sen vuoksi, että tiedän, mitä helvettiä elämä voi tuon vaivan vuoksi olla ja että mahdollisimman moni löytäisi apua. Rahoja, jotka hoitoihin menivät, en ottaisi takaisin, jos pitäisi ottaa samat vaivat takaisin. Sitä paitsi, samalla apu löytyi moneen muuhunkin vaivaan!

26

3283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytti

      ...mutta kun minulle ei voi antaa akupunktiota niin haluaisin tietää, auttaako akupainanta samalla lailla. Tunteeko kukaan akupainannan hyötyjä ihan kokreettisesti?

      Otatko muuten edelleen akupunktiohoitoa edelleen säännöllisesti vai tehosiko pelkästään yksi hoitokokonaisuusjakso? Oletko nuori, keski-ikäinen vai mitä ikäluokkaa olet?

      • neulakammoinenko ?

        Miksei voi antaa akupunktiota ?


      • hajusteyliherkkä nikkeliall...
        neulakammoinenko ? kirjoitti:

        Miksei voi antaa akupunktiota ?

        Neulakammon lisäksi syynä voi olla myös nikkeliallergia. Näin ainakin minun kohdallani.

        Haluaisin todella kokeilla tuota akupunktiota. Mutta olen ikävä kyllä kuullut, että akupunktio ei sopisi nikkeliallergikoille. Täytyisikin varmaan selvittää jostain, että onko myös allergikoille sopivia akuneuloja olemassa, jotta pääsisi tuota paljon kehuttua akupunktiota kokeilemaan.


      • Tytti
        hajusteyliherkkä nikkeliall... kirjoitti:

        Neulakammon lisäksi syynä voi olla myös nikkeliallergia. Näin ainakin minun kohdallani.

        Haluaisin todella kokeilla tuota akupunktiota. Mutta olen ikävä kyllä kuullut, että akupunktio ei sopisi nikkeliallergikoille. Täytyisikin varmaan selvittää jostain, että onko myös allergikoille sopivia akuneuloja olemassa, jotta pääsisi tuota paljon kehuttua akupunktiota kokeilemaan.

        Olen lukenut, ettei atoopikon kannata ottaa neulahoitoa, koska siihen neulojen piston ympärille saattaa puhjeta/levitä ihottumaa. Käytännössä olen kokenut sen hyttysaikana.

        Samoin atopia voi puhjeta, jos taipumusta, siihen mönninkäisten pistojen ja varsinki tulehduttamalle alueelle. Lapselleni kävi kerran pienenä sillä lailla, että paarman piston ympärille kehittyi ihan älyttömän sitkeä ihottuma (levisi raapimisesta). Sitä paranneltiin kuukausikaupalla ja siihen tuli peräti verenmyrkytys. Sitten atooppiselle ihottumalle tyypilliseen tapaan se yks'kaks parani jälkiä jättämättä.


      • ettei taas pahene

        Alunperin kävin n. viikon välein muutaman kerran, sitten harvennettiin pikku hiljaa. Nykyään käyn 2-4 kertaa vuodessa ja hieron itse tiettyjä pisteitä (olen opetellut hieman vyöhyketarapiaa itseäni varten ja kysellyt akuhoitajalta aktiivisesti, mistä johtuu mikäkin), jotta vaiva ei pahene. Kokonaan se ei tietenkään ole parantunut, eikä varmasti koskaan parannukkaan.
        Akupunktiohoitojen välillä olen juonut Colon Tonic -kuureja (luontaistuotekaupoista) ja saanut siten limaa irtoamaan (valitettavasti lähes joka kerta sairastuen flunssaan)keuhkoistani ja näin paranemista nopeutumaan. Ilmeisesti juuri tuo liman kertyminen keuhkoihini oli yksi syy sairastumiseeni. Tosin tuskin ainoa syy.


        Olen n. 30-vuotias, ihan tavallinen Suomen kansalainen. Ja muuten nikkeliallergikko, mutta en ole edes ajatellut, että neuloista voisi tulla ongelma. Jotenkin vaikea uskoa, että se olisi ongelma. Ei sillä, nikkeliallergiani on tosi lievä, mutta kuitenkin oikein testattu. Soittakaa ja kysykää. Tai kokeilkaa laserakupunktiota. Akupainanta ja shiatsu on myös hyviä, mutta tuskin yhtä tehokkaita menetelmiä. Itse menisin oikein neulahoitoon. (Tiedoksi atoopikoille, mielestäni akupunktion pitäisi helpottaa atopiaa.)

        Jos ja kun soitatte itsellenne ajan, valitkaa sellainen hoitaja, joka on kunnolla perehtynyt nimenomaan kiinalaiseen lääketieteeseen (usean vuoden koulutus). Ei siis mitään viikonloppukurssin käyneitä, niistä ei ole mitään apua.

        Mielestäni kaikista parasta hoidoissa oli, että sain kroppani kokonaisuutena parempaan kuntoon. Samalla on helpottanut moni muukin tosi kiusallinen vaiva. Esim. huuleni oli halki monta vuotta, nyt tiedän, että pernan pistettä hieromalla saan sen kuntoon. Kyseessä on stressivaiva, joka uusiutuu silloin tällöin.


      • Pitää hoitaa
        Tytti kirjoitti:

        Olen lukenut, ettei atoopikon kannata ottaa neulahoitoa, koska siihen neulojen piston ympärille saattaa puhjeta/levitä ihottumaa. Käytännössä olen kokenut sen hyttysaikana.

        Samoin atopia voi puhjeta, jos taipumusta, siihen mönninkäisten pistojen ja varsinki tulehduttamalle alueelle. Lapselleni kävi kerran pienenä sillä lailla, että paarman piston ympärille kehittyi ihan älyttömän sitkeä ihottuma (levisi raapimisesta). Sitä paranneltiin kuukausikaupalla ja siihen tuli peräti verenmyrkytys. Sitten atooppiselle ihottumalle tyypilliseen tapaan se yks'kaks parani jälkiä jättämättä.

        Atopia kylläkin hoituu oikein hyvin rasvahappo-antioiksidanttihoidoilla. Elimistössä eivät kaikki toimi kuten pitäisi, niin elimistö tarvitsee enemmän ravintotekijöitä, että se pystyy toimimaan tasapainosesti.

        Usein voi olla kyse eri ravintoaineiden epätasapainosta. Kehossa jokin häiriötekijä, joka saa aikaan, että ravintoaineet, jotka pitää olla toisiinsa nähden tietyssä suhteessa, ovatkin päälaellaan. Rasvahapoilla on yksi keskeisin tekijä. Mutta tutkimatta ei voi sanoa, mikä rasvahappo kenelläkin on se keskeinen, jota tarvitaan tasapainottamaan tilannetta. Joka tapauksessa ravinnolla saadaan uskomattomia asioita aikaan atoppiassa.

        Aikamme hyppäsimme mekin kaikki ihotautiklinikat, kortisonihoidot, voiteet, pikkulapsen valohoidot, aivan yhtä tuskaa. Vaatteet tarttuivat verivisvaan kiinni. Sama itsellä.

        Kun sitten irtaannuimme virallisen lääketieteen talutusnyöristä, ja tehtiin verianalyysit, nähtiin, miten eri ravintoaineiden epätasapainottomuus vallitsi veressä. Näitä lähdettiin hoitamaan ja rasvahappoja. Minulla eri rasvahapot kuin lapsella, vaikka kummallakin sama diagnoosi. Minua eivät auta samat rasvahapot kuin lasta.

        Nämä ovat auttaneet, ettei ole kortisonirasvoja, eikä sisäisesti tarvittu kortisoneja. Ei valohoitoja, ihottuma poissa, mutta hereästi se puskee päälle, kun vain jättää tasapainottavat anitoksidantit ottamatta, ei tarvitse kauaa odottaa. Pari viikkoa, jo on tianne palannut ennalleen, iho vuotaa verivisvaa, ja kamala tuska päällä.

        Akupunktiotahan on jo n. 25 vuotta saanut ilman neulojakin. On olemassa akupunktiolaitteita, jossa sähkösignaalie korvaa neulan eikä ihoon tule mitään reikiä. Meilläkin on sellainen laite.


      • Tytti
        Pitää hoitaa kirjoitti:

        Atopia kylläkin hoituu oikein hyvin rasvahappo-antioiksidanttihoidoilla. Elimistössä eivät kaikki toimi kuten pitäisi, niin elimistö tarvitsee enemmän ravintotekijöitä, että se pystyy toimimaan tasapainosesti.

        Usein voi olla kyse eri ravintoaineiden epätasapainosta. Kehossa jokin häiriötekijä, joka saa aikaan, että ravintoaineet, jotka pitää olla toisiinsa nähden tietyssä suhteessa, ovatkin päälaellaan. Rasvahapoilla on yksi keskeisin tekijä. Mutta tutkimatta ei voi sanoa, mikä rasvahappo kenelläkin on se keskeinen, jota tarvitaan tasapainottamaan tilannetta. Joka tapauksessa ravinnolla saadaan uskomattomia asioita aikaan atoppiassa.

        Aikamme hyppäsimme mekin kaikki ihotautiklinikat, kortisonihoidot, voiteet, pikkulapsen valohoidot, aivan yhtä tuskaa. Vaatteet tarttuivat verivisvaan kiinni. Sama itsellä.

        Kun sitten irtaannuimme virallisen lääketieteen talutusnyöristä, ja tehtiin verianalyysit, nähtiin, miten eri ravintoaineiden epätasapainottomuus vallitsi veressä. Näitä lähdettiin hoitamaan ja rasvahappoja. Minulla eri rasvahapot kuin lapsella, vaikka kummallakin sama diagnoosi. Minua eivät auta samat rasvahapot kuin lasta.

        Nämä ovat auttaneet, ettei ole kortisonirasvoja, eikä sisäisesti tarvittu kortisoneja. Ei valohoitoja, ihottuma poissa, mutta hereästi se puskee päälle, kun vain jättää tasapainottavat anitoksidantit ottamatta, ei tarvitse kauaa odottaa. Pari viikkoa, jo on tianne palannut ennalleen, iho vuotaa verivisvaa, ja kamala tuska päällä.

        Akupunktiotahan on jo n. 25 vuotta saanut ilman neulojakin. On olemassa akupunktiolaitteita, jossa sähkösignaalie korvaa neulan eikä ihoon tule mitään reikiä. Meilläkin on sellainen laite.

        ...avainsana on antioksidanttihoito. Minulla oli jotkut mm rasva-arvot ihan persuuksillaan. Ja jotenkin tuo kertomasi kuvio menee suunnilleen samalla kaavalla. Ja samalla "konstilla" minäkin sain atooppisen ihottumani paranee ja sen jälkeen sain viskata kaikki rasvapurnukat sisältöön katsomatta tarpeettomina pois.

        Kasvojen puhdistuksen jälkeen aamulla ja illalla sipaisen kevysti juoksevaa ja kevyttä lotionia iholleni ja toisinaan saunassa pesen jalkani perusvoiteella.

        Mutta nyt tuli kokonaan uusi uusi probleema kun herkistyin eräälle kemikaalille ja siitä puhkesi lievä astma. Nyt sitä pitää alkaa tohtoroida tehokkaasti muullakin keinoin kuin antioksidanttihoidolla.

        Sen takia kirjoittelen kun olen jotenkin tuohon akupunktioon suunnannut katseeni. En kuitenkaan uskalla sitä neulahoitoa kokeilla, siksi tuo akupainanta tai sitä vastaava sähköhoito kiinnostaa. Nyt vihjaat, että sinulla on sellainen sähkölaite kotonasi. Tarkoitatko, että itsehoidat sillä itseäsi vai mitä?

        Viitsitkö kertoa nyt noista "akujutuista" vähän tarkemmin?! Mitä teet, miten vaikuttaa jne?


      • ei muuta kuin kokeilemaan!
        Tytti kirjoitti:

        ...avainsana on antioksidanttihoito. Minulla oli jotkut mm rasva-arvot ihan persuuksillaan. Ja jotenkin tuo kertomasi kuvio menee suunnilleen samalla kaavalla. Ja samalla "konstilla" minäkin sain atooppisen ihottumani paranee ja sen jälkeen sain viskata kaikki rasvapurnukat sisältöön katsomatta tarpeettomina pois.

        Kasvojen puhdistuksen jälkeen aamulla ja illalla sipaisen kevysti juoksevaa ja kevyttä lotionia iholleni ja toisinaan saunassa pesen jalkani perusvoiteella.

        Mutta nyt tuli kokonaan uusi uusi probleema kun herkistyin eräälle kemikaalille ja siitä puhkesi lievä astma. Nyt sitä pitää alkaa tohtoroida tehokkaasti muullakin keinoin kuin antioksidanttihoidolla.

        Sen takia kirjoittelen kun olen jotenkin tuohon akupunktioon suunnannut katseeni. En kuitenkaan uskalla sitä neulahoitoa kokeilla, siksi tuo akupainanta tai sitä vastaava sähköhoito kiinnostaa. Nyt vihjaat, että sinulla on sellainen sähkölaite kotonasi. Tarkoitatko, että itsehoidat sillä itseäsi vai mitä?

        Viitsitkö kertoa nyt noista "akujutuista" vähän tarkemmin?! Mitä teet, miten vaikuttaa jne?

        se nipistää ihan hetken vaan, kun neula laitetaan ja sen jälkeen lähinnä kihelmöi tai kuumottaa jossain päin kroppaa. Ei todellakaan satu! Itsekin inhoan verikokeen ottoa, mutta en ole saanut kammoa akuneuloista.


      • neulatyyny3
        ei muuta kuin kokeilemaan! kirjoitti:

        se nipistää ihan hetken vaan, kun neula laitetaan ja sen jälkeen lähinnä kihelmöi tai kuumottaa jossain päin kroppaa. Ei todellakaan satu! Itsekin inhoan verikokeen ottoa, mutta en ole saanut kammoa akuneuloista.

        minulle on kerran laitettu alaselkään selkärangan molemmin puolin. Sattui, kuin rautanaulaa olisi kierretty ihoon, johtui kuulemma kireästä lihaksesta....että tämmöstä


      • tietämään
        ei muuta kuin kokeilemaan! kirjoitti:

        se nipistää ihan hetken vaan, kun neula laitetaan ja sen jälkeen lähinnä kihelmöi tai kuumottaa jossain päin kroppaa. Ei todellakaan satu! Itsekin inhoan verikokeen ottoa, mutta en ole saanut kammoa akuneuloista.

        Mistä pystyt tietämään, miten johonkin toiseen sattuu tai ei satu ? Et tasan tarkkaan tiedä. Siinä on niin valtavan suuria yksilöllisiä eroja.


      • hoitoon!
        tietämään kirjoitti:

        Mistä pystyt tietämään, miten johonkin toiseen sattuu tai ei satu ? Et tasan tarkkaan tiedä. Siinä on niin valtavan suuria yksilöllisiä eroja.

        Käsittääkseni johonkin pisteeseen sattumisen johtuminen nimenomaan johtuu siitä, että kropassa on joku tukos. Eli ei kun hoitoon.

        Ymmärrän kyllä, että ihmiset kokevat kivun eri tavalla, onhan iholla herkempiä kohtiakin kuin muut. Siis muutenkin, esim. jalkapohjaan neulan laitto on yhtä tuskaa. Oma hoitajani ei kyllä laita koskaan sellaisiin paikkoihin neuloja, joihin sattuu ihan kamalasti. Oiskohan ammattitaidossakin eroja?


    • Tanssija

      Hei..
      itse olen poissa työstä hajusteiden takia ja olen tosi herkkä kaikille tuoksuille..
      mutta kun ottaa alkoholia niin jotenkin se vaikuttaa niin, että voin käydä tanssimassa ravintolassa.. Huomaan kyllä, että ääni madaltuu illan myötä. Monet ihmettelevätkin että miten voit käydä ravintolassa, mutta näin se vain on.
      Oletteko muut huomanneet samaa ilmiötä?

      • myös allerginen

        Kyllä alkoholi auttaa ainakin astmaan. Mielestäni alkoholin pitää olla aika vahvaa. Aikoinaan Tallinnan laivalla jouduin pulaan, kun laivaan ryntäsi ainakin sata koiraa koiranäyttelystä. Olisin varmaan kuollut ilman alkoa. Alkoholi auttaa varmaan siksi astmaan, koska se rentouttaa keuhkoputkiakin. En tiedä auttaako se sitten muuhun. Iho-oireita se ilmeisesti pahentaa. Tiedän muitakin astmaatikkoja, jotka ovat hoksanneet saman asian.


      • välttäminen parasta
        myös allerginen kirjoitti:

        Kyllä alkoholi auttaa ainakin astmaan. Mielestäni alkoholin pitää olla aika vahvaa. Aikoinaan Tallinnan laivalla jouduin pulaan, kun laivaan ryntäsi ainakin sata koiraa koiranäyttelystä. Olisin varmaan kuollut ilman alkoa. Alkoholi auttaa varmaan siksi astmaan, koska se rentouttaa keuhkoputkiakin. En tiedä auttaako se sitten muuhun. Iho-oireita se ilmeisesti pahentaa. Tiedän muitakin astmaatikkoja, jotka ovat hoksanneet saman asian.

        Olen itsekin todennut, että lasi viiniä auttaa oireisiin, jos altistunut hajustekemikaaleille.
        Hoidoksi alkoholista ei luonnollisesti ole, välttäminen on toistaiseksi ainut tepsivä hoito.

        Englantia hallitseville luettavaksi mielenkiintoinen tutkimustieto hiirikokeesta.
        Alkoholi esti nivelreumaa.
        Syyksi sanottiin, että alkoholi voi lisätä testosteronin tuotantoa ja lisääntynyt testosteroni voi tämän tutkimuksen mukaan ehkäistä tulehdusta.

        http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6190473.stm

        Alcohol 'may prevent arthritis'

        Drinking a moderate amount of alcohol each day could protect against arthritis, a study of mice has found.
        In the Swedish study, mice whose water contained 10% alcohol had a lower risk of rheumatoid arthritis.
        ***
        The researchers say alcohol may boost production of the male hormone testosterone.
        This then restricts a key part of the mechanism which releases proteins called cytokines which cause inflammation.
        The team also found that acetaldehyde, which is formed when the body processes alcohol, can produce similar protective effects.
        ***
        But he added: "There is evidence to suggest that alcohol can increase testosterone and increased testosterone may protect against development of rheumatoid arthritis.
        "And rheumatoid arthritis is rare in younger males and, at all ages, is more common in females.
        "It is possible therefore that in this mouse model, alcohol may have had some effect in relation to arthritis.
        "However it is doubtful whether this would have much influence in the human situation. "


      • Tytti
        välttäminen parasta kirjoitti:

        Olen itsekin todennut, että lasi viiniä auttaa oireisiin, jos altistunut hajustekemikaaleille.
        Hoidoksi alkoholista ei luonnollisesti ole, välttäminen on toistaiseksi ainut tepsivä hoito.

        Englantia hallitseville luettavaksi mielenkiintoinen tutkimustieto hiirikokeesta.
        Alkoholi esti nivelreumaa.
        Syyksi sanottiin, että alkoholi voi lisätä testosteronin tuotantoa ja lisääntynyt testosteroni voi tämän tutkimuksen mukaan ehkäistä tulehdusta.

        http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6190473.stm

        Alcohol 'may prevent arthritis'

        Drinking a moderate amount of alcohol each day could protect against arthritis, a study of mice has found.
        In the Swedish study, mice whose water contained 10% alcohol had a lower risk of rheumatoid arthritis.
        ***
        The researchers say alcohol may boost production of the male hormone testosterone.
        This then restricts a key part of the mechanism which releases proteins called cytokines which cause inflammation.
        The team also found that acetaldehyde, which is formed when the body processes alcohol, can produce similar protective effects.
        ***
        But he added: "There is evidence to suggest that alcohol can increase testosterone and increased testosterone may protect against development of rheumatoid arthritis.
        "And rheumatoid arthritis is rare in younger males and, at all ages, is more common in females.
        "It is possible therefore that in this mouse model, alcohol may have had some effect in relation to arthritis.
        "However it is doubtful whether this would have much influence in the human situation. "

        Että lasikin jo auttaa? Sitten otan kyllä pullon heti esiin. Päinvastoin olen ajatellut ettei alkoa voi ottaa lainkaan ja siksi olen ollut sairastumisestani lähtien täysin kuivin suin. Olen ajatellut, että viimeistään mahdollisten yöoireiden alkaessa kuolen.

        Mutta täytyy sen verran olla varovainen, ettei parta ala kasvaa...


      • edelliseen
        myös allerginen kirjoitti:

        Kyllä alkoholi auttaa ainakin astmaan. Mielestäni alkoholin pitää olla aika vahvaa. Aikoinaan Tallinnan laivalla jouduin pulaan, kun laivaan ryntäsi ainakin sata koiraa koiranäyttelystä. Olisin varmaan kuollut ilman alkoa. Alkoholi auttaa varmaan siksi astmaan, koska se rentouttaa keuhkoputkiakin. En tiedä auttaako se sitten muuhun. Iho-oireita se ilmeisesti pahentaa. Tiedän muitakin astmaatikkoja, jotka ovat hoksanneet saman asian.

        Astmaan alko auttaa. Mutta aikoinaan kun olin siedätyshoidossa, niin hoidon jälkeen alkoa ei saanut ottaa pisaraakaan, eikä myöskään saunoa eikä urheilla. Syynä on se, että verenkierto vilkastuu ja allergeenit menevät nopeammin kehoon, esim. kun siedätetään tai esim. jos on syönyt ruokaa jolle on allerginen. Esim. selleriä syönyt oli lähtenyt lenkille siitepölyaikaan ja saanut shokin. Kannattaa myös muistaa, että jos on syönyt raskaan aterian ja ottaa antihistamiinia niin lääkkeen imeytyminen voi kesää jopa 2 tuntia! Silloin voi olla tosi pulassa.


      • oireet jatkuvat
        Tytti kirjoitti:

        Että lasikin jo auttaa? Sitten otan kyllä pullon heti esiin. Päinvastoin olen ajatellut ettei alkoa voi ottaa lainkaan ja siksi olen ollut sairastumisestani lähtien täysin kuivin suin. Olen ajatellut, että viimeistään mahdollisten yöoireiden alkaessa kuolen.

        Mutta täytyy sen verran olla varovainen, ettei parta ala kasvaa...

        Ei siinä alko auta. Pahimmassa tapauksessa voit alkoholisoitua, jos sillä itseäsi hoidat.

        Liuottimia käyttäneet (ja käyttävät) maalarithan ovat turvautuneet tähän - eivät tietenkään kaikki, mutta osa. Nämä yhdessä (liuottimet ja liuotin-alkoholi) pahensivat heidän tilaansa.
        Syyksi kylläkin sanottiin alkoholi.
        Työssähän harvoin sairastutaan kemikaaleista (ml liuottimet).

        Saunan löyly auttaa hengitystieoireissa, mutta jos altistus on paha, ei mikään auta - paitsi aika.

        Itse olen ollut hajusteetta ja elänyt hajusteettomasti (kotona) jo n. 16 vuotta. En ole parantunut, mutta hajusteettomassa ympäristössä voin hyvin.
        Olen atoopikko, liikun ulkona, teen itse kaiken ruoan, vältän lisä-, säilöntä- ja väriaineita.
        Lääkärissä kävin viimeksi 10 vuotta sitten.
        Työssä en pysty käymään, koska julkisissa liikennevälineissä ja työpaikoilla joutuu pakkohengittämään hajustekemikaaleja - myös hajustettuja siivousaineita, vessoissa ns. ilmanraikasteita, mitkä eivät raikasta vaan pilaavat ilmaa.

        Päivän altistus aiheuttaa yleensä oireita illalla ja yöllä. Jos tilanteesi noin paha, tarvitset kyllä lääkitystä ensiavuksi. Ehdoton kemikaalien minimointi kotona on ensiarvoisen tärkeää.


      • Tytti
        oireet jatkuvat kirjoitti:

        Ei siinä alko auta. Pahimmassa tapauksessa voit alkoholisoitua, jos sillä itseäsi hoidat.

        Liuottimia käyttäneet (ja käyttävät) maalarithan ovat turvautuneet tähän - eivät tietenkään kaikki, mutta osa. Nämä yhdessä (liuottimet ja liuotin-alkoholi) pahensivat heidän tilaansa.
        Syyksi kylläkin sanottiin alkoholi.
        Työssähän harvoin sairastutaan kemikaaleista (ml liuottimet).

        Saunan löyly auttaa hengitystieoireissa, mutta jos altistus on paha, ei mikään auta - paitsi aika.

        Itse olen ollut hajusteetta ja elänyt hajusteettomasti (kotona) jo n. 16 vuotta. En ole parantunut, mutta hajusteettomassa ympäristössä voin hyvin.
        Olen atoopikko, liikun ulkona, teen itse kaiken ruoan, vältän lisä-, säilöntä- ja väriaineita.
        Lääkärissä kävin viimeksi 10 vuotta sitten.
        Työssä en pysty käymään, koska julkisissa liikennevälineissä ja työpaikoilla joutuu pakkohengittämään hajustekemikaaleja - myös hajustettuja siivousaineita, vessoissa ns. ilmanraikasteita, mitkä eivät raikasta vaan pilaavat ilmaa.

        Päivän altistus aiheuttaa yleensä oireita illalla ja yöllä. Jos tilanteesi noin paha, tarvitset kyllä lääkitystä ensiavuksi. Ehdoton kemikaalien minimointi kotona on ensiarvoisen tärkeää.

        ...koska ei ole tarkoituskaan alkaa läträtä vaan tilapäisapua ensihätään.

        Minulla on altistus vain tiettyyn kemikaliin, en muista ole saanyt ärsytysoireita. Sitä hillitään astmalääkityksellä, muttei se ole vielä purrut.

        Kovat kemikaalit olen aikoja sitten heittänyt kotoa ulos ja siirtynyt ekolinjalle.


      • Kiinnostaisi tietää
        Tytti kirjoitti:

        ...koska ei ole tarkoituskaan alkaa läträtä vaan tilapäisapua ensihätään.

        Minulla on altistus vain tiettyyn kemikaliin, en muista ole saanyt ärsytysoireita. Sitä hillitään astmalääkityksellä, muttei se ole vielä purrut.

        Kovat kemikaalit olen aikoja sitten heittänyt kotoa ulos ja siirtynyt ekolinjalle.

        Altistuitko työssä, kun kemikaali tiedossa?
        Itse altistuin itsejäljentävien lomakkeiden kemikaaleille 8,5 vuoden ajan. Jo 4 kk:n käytön jälkeen aloin oireilla, ensin meni nenä aivan tukkoon, sitten tuli hengitystie- ja silmäoireet.
        Ilmanpuhdistin toi väliaikaisen avun, äänikin kirkastui, mutta altistus jatkui ja sairaus paheni.
        Muiden voimakkaat hajusteet aiheuttivat seuraavaksi oireita, itse en voinut käyttää pahemmin mitään - nenä tukkoon, ihottumaa, yms.
        Pikku hiljaa aloin saamaan oireita myös pienemmistä määristä hajustetta hengitysilmassa.

        EU:n hyväksyttyjen hajusteraaka-aineiden listalla on n. 2750 ainetta, monet ns. teollisuuskemikaaleja.

        Kerropa mikä kemikaali kyseessä, kerro myös CAS-numero, jos sellaisen olet saanut.
        Etsin EU:n listalta, löytyykö.
        Jos haluat etsiä itse, tässä URL ko. tietoon:

        Opinion concerning the 1st update of the inventory of ingredients employed in cosmetic products section II : perfume and aromatic raw materials (adopted by the SCCNFP during the plenary session of 24 October 2000)(934KB)
        http://europa.eu.int/comm/health/ph_risk/committees/sccp/documents/out131_en.pdf


      • Tytti
        Kiinnostaisi tietää kirjoitti:

        Altistuitko työssä, kun kemikaali tiedossa?
        Itse altistuin itsejäljentävien lomakkeiden kemikaaleille 8,5 vuoden ajan. Jo 4 kk:n käytön jälkeen aloin oireilla, ensin meni nenä aivan tukkoon, sitten tuli hengitystie- ja silmäoireet.
        Ilmanpuhdistin toi väliaikaisen avun, äänikin kirkastui, mutta altistus jatkui ja sairaus paheni.
        Muiden voimakkaat hajusteet aiheuttivat seuraavaksi oireita, itse en voinut käyttää pahemmin mitään - nenä tukkoon, ihottumaa, yms.
        Pikku hiljaa aloin saamaan oireita myös pienemmistä määristä hajustetta hengitysilmassa.

        EU:n hyväksyttyjen hajusteraaka-aineiden listalla on n. 2750 ainetta, monet ns. teollisuuskemikaaleja.

        Kerropa mikä kemikaali kyseessä, kerro myös CAS-numero, jos sellaisen olet saanut.
        Etsin EU:n listalta, löytyykö.
        Jos haluat etsiä itse, tässä URL ko. tietoon:

        Opinion concerning the 1st update of the inventory of ingredients employed in cosmetic products section II : perfume and aromatic raw materials (adopted by the SCCNFP during the plenary session of 24 October 2000)(934KB)
        http://europa.eu.int/comm/health/ph_risk/committees/sccp/documents/out131_en.pdf

        ...ainetta vain vahva epäily on, mistä altistus tuli ja sitä vasta selvitellään.

        En työskentele kemikaalien parissa, vapaa-ajalla altistuin remonttityömaalla, kun siellä oli kaikenmaailman maaleja ja liimoja. Silmä- ja hengitystieoireita minäkin sain, altistusaika oli vain pari viikkoa.

        Tuotteen nimen saan varmaan tietää, kun varmistuu se altistus. Mistä saan sen numeron, saako sen tuotteen nimen perusteella jostain?

        Itsejäljentävistä papereista sain toistakymmentä vuotta sitten ihottumaa ranteisiin. Kauheita myrkkypapereita ne olivat, mutta pakko niitä oli toimistossa käsitellä. Sitten huomasin, että vaikka käsineet olivat kädessä, alkoivat pitkän päälle kasvot kutista kun niistä irtosi paperin pölyä. Kiiton Luojaa kun pääsin niistä itsejäljentävistä lomakkeista eroon.

        Kiitos sinulle linkistä.


      • se sama :-)
        Tytti kirjoitti:

        ...ainetta vain vahva epäily on, mistä altistus tuli ja sitä vasta selvitellään.

        En työskentele kemikaalien parissa, vapaa-ajalla altistuin remonttityömaalla, kun siellä oli kaikenmaailman maaleja ja liimoja. Silmä- ja hengitystieoireita minäkin sain, altistusaika oli vain pari viikkoa.

        Tuotteen nimen saan varmaan tietää, kun varmistuu se altistus. Mistä saan sen numeron, saako sen tuotteen nimen perusteella jostain?

        Itsejäljentävistä papereista sain toistakymmentä vuotta sitten ihottumaa ranteisiin. Kauheita myrkkypapereita ne olivat, mutta pakko niitä oli toimistossa käsitellä. Sitten huomasin, että vaikka käsineet olivat kädessä, alkoivat pitkän päälle kasvot kutista kun niistä irtosi paperin pölyä. Kiiton Luojaa kun pääsin niistä itsejäljentävistä lomakkeista eroon.

        Kiitos sinulle linkistä.

        CAS-numero (Chemical Abstract Service) on Yhdysvaltalainen kemikaalien tunnistenumerojärjestelmä, jolla pyritään helpottamaan kemikaalien ja yhdisteiden tunnistamista sekä tietokanta- ja internethakuja ilman monimutkaisia kemiallisia nimiä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/CAS-numero

        Saat sen tietää sieltä, missä altistustasi nyt tutkitaan. Jos kyse jostain tuotteesta (maali, liima, lakka), pitää luonnollisesti tietää, mitä aineita se sisältää, jos halutaan selvittää, mikä yksittäinen aine on sairastuttanut sinut.
        Nuo tiedot pitäisi kyllä saada.

        Eri asia on itsejäljentävien lomakkeiden kanssa, niidenkin kemikaalikoostumus kuuluu kauppasalaisuuden piiriin, samoin kuin hajustekoostumus.
        Olenkin sanonut, että olen kauppasalaisuuden uhri.
        Itsejäljentävissä on 'mustekuplia', mitkä kirjoitettaessa puhkeavat/rikkoutuvat ja laskevat sisällön paperille, jolloin teksti jäljentyy.
        Sisältävät todella myrkyllisiäkin aineita.
        Paperipöly on noissa toisarvoinen asia.
        Olet selvästi herkistynyt jo niille, koska sait ihottumaa.

        Minulle tehtiin epikutaanitesti, missä mm. laitettiin pala itsejäljentävää lomaketta selkään. Otettiin uudesta lomakkeesta, missä mustekupla ehjä! Eihän siitä mitään reaktiota tullut.
        Kertoivat, että moni valittaa niistä, mutta allergiaa ei olla pystytty osoittamaan.
        Tuolla systeemillä ei varmasti pystytä - tämän tajusin vasta myöhemmin, kun aloin ITSE asiaa selvittämään.
        Toisaalta, Suomessa tehtiin itsejäljentävien käyttäjien keskuudessa tutkimus, mikä julkaistiin englanniksi 1999. Siinä todettiin, että reaktio ei ole allerginen vaan johtuu ärsyttävistä ja toksisista (= myrkyllisistä) kemikaaleista.

        Näitä samoja aineita käytetään eri tuotteissa laidasta laitaan, siksi reagoimme niin moneen eri tuotteeseen.

        Oletko tietoinen yhdistyksestä:

        Suomen Hajuste- ja Kemikaaliyliherkät ry
        http://www.hajusteyliherkkyys.com/


      • Tytti
        se sama :-) kirjoitti:

        CAS-numero (Chemical Abstract Service) on Yhdysvaltalainen kemikaalien tunnistenumerojärjestelmä, jolla pyritään helpottamaan kemikaalien ja yhdisteiden tunnistamista sekä tietokanta- ja internethakuja ilman monimutkaisia kemiallisia nimiä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/CAS-numero

        Saat sen tietää sieltä, missä altistustasi nyt tutkitaan. Jos kyse jostain tuotteesta (maali, liima, lakka), pitää luonnollisesti tietää, mitä aineita se sisältää, jos halutaan selvittää, mikä yksittäinen aine on sairastuttanut sinut.
        Nuo tiedot pitäisi kyllä saada.

        Eri asia on itsejäljentävien lomakkeiden kanssa, niidenkin kemikaalikoostumus kuuluu kauppasalaisuuden piiriin, samoin kuin hajustekoostumus.
        Olenkin sanonut, että olen kauppasalaisuuden uhri.
        Itsejäljentävissä on 'mustekuplia', mitkä kirjoitettaessa puhkeavat/rikkoutuvat ja laskevat sisällön paperille, jolloin teksti jäljentyy.
        Sisältävät todella myrkyllisiäkin aineita.
        Paperipöly on noissa toisarvoinen asia.
        Olet selvästi herkistynyt jo niille, koska sait ihottumaa.

        Minulle tehtiin epikutaanitesti, missä mm. laitettiin pala itsejäljentävää lomaketta selkään. Otettiin uudesta lomakkeesta, missä mustekupla ehjä! Eihän siitä mitään reaktiota tullut.
        Kertoivat, että moni valittaa niistä, mutta allergiaa ei olla pystytty osoittamaan.
        Tuolla systeemillä ei varmasti pystytä - tämän tajusin vasta myöhemmin, kun aloin ITSE asiaa selvittämään.
        Toisaalta, Suomessa tehtiin itsejäljentävien käyttäjien keskuudessa tutkimus, mikä julkaistiin englanniksi 1999. Siinä todettiin, että reaktio ei ole allerginen vaan johtuu ärsyttävistä ja toksisista (= myrkyllisistä) kemikaaleista.

        Näitä samoja aineita käytetään eri tuotteissa laidasta laitaan, siksi reagoimme niin moneen eri tuotteeseen.

        Oletko tietoinen yhdistyksestä:

        Suomen Hajuste- ja Kemikaaliyliherkät ry
        http://www.hajusteyliherkkyys.com/

        ...saa siis selville, mistä aineosista jokin tuote koostuu. Taitaapa olla sekä maaleissa että liimoissa melkoinen litania eria aineosia kun esim. jo jonkun päivittäistavarakaupasta ostetun karkkipussin tuoteseloste on uuvuttavan pitkä.

        Alkaa tuntua, että se on kait ihan mahdoton tehtävä selvittää, mille aineosalle on on allergisoitunut, hyvä kun löytää edes sen päätuotteen? Uskon, että omassa tapauksessanikin kyse on ärsyttävistä ja toksisista kemikaaleista.

        Tuo sinun epikutaanitesti on kyllä absurdi. En muistanut enää tuota itsejäljentävän paperin mekaniikkaa, muistan kyllä aikoinani lukeneeni, mihin perustuu.

        Se on niin, että jos et jotain itse tiedä ja selvitä, olet kyllä höplästä vedettävien kastissa. Sen takia nämä kesksutelupalstat ja yleensä internet on rikkonut sen tiedollisen tyhjiön, jossa ennen tätä aikaa tuntee eläneensä. Ennen sain kantaa kilokaupalla tietokirjallisuutta yhden pikkuasian ratkaisemiseksi.

        Yhdistys on nimenä tuttu muttei muuten. Kiitos avustasi, jota olet antanut tässä asiassa. Minä annan kyllä aina vahingon kiertää :-)


    • yliherkkä

      Kertoisitko hieman tarkemmin, jos tiedät, että mitkä olivat ne akupunktiopisteet, joihin sinulla neuloja laitettiin, jotta sait avun?

      Akupunktiossa nimittäin niillä pisteillä on iso merkitys siinä, mihin vaivaan apua kulloinkin saa.

      • moniongelmainen

        Minua on hoidettu niin moneen vaivaan, että en todellakaan muista pisteitä. Ja joka kerralla eri paikkoihin. Käsittääkseni pernan pisteitä kumminkin ainakin. Myös munuaisia on hoidettu, mutta en tiedä, liittyikö se hajusteongelmaan.

        Olen itse lukenut omaksi ilokseni kiinalaista lääketiedettä ja jos oikein olen ymmäränyt, oma yliherkkyyteni johtui mm. siitä, että keuhkoni ja varmaan koko kroppani oli täynnä Limaa. En tiedä sitten, oliko yksi tekijä mahdollisesti silloinen asunto, jossa ehkä oli jotain sisäilmaongelmia. Stressi on myös ollut luultavasti yhtenä tekijänä. Mutta huom: en tiedä, nämä ovat vain arvailuja!

        Käytännössä näin pahoihin ongelmiin saa kunnolla koulutetuilta hoitajilta. Itse saan tietyt vaivat pidettyä jotenkin kurissa painelemalla tiettyjä paikkoja, mutta silti täytyy käydä silloin tällöin (2-3 kertaa vuodessa) hoidattamassa itseään. En sitten tiedä, miksi en pysy terveenä, stressi ainakin pahentaa aina tilannetta.


      • akupunktiohoitajaa
        moniongelmainen kirjoitti:

        Minua on hoidettu niin moneen vaivaan, että en todellakaan muista pisteitä. Ja joka kerralla eri paikkoihin. Käsittääkseni pernan pisteitä kumminkin ainakin. Myös munuaisia on hoidettu, mutta en tiedä, liittyikö se hajusteongelmaan.

        Olen itse lukenut omaksi ilokseni kiinalaista lääketiedettä ja jos oikein olen ymmäränyt, oma yliherkkyyteni johtui mm. siitä, että keuhkoni ja varmaan koko kroppani oli täynnä Limaa. En tiedä sitten, oliko yksi tekijä mahdollisesti silloinen asunto, jossa ehkä oli jotain sisäilmaongelmia. Stressi on myös ollut luultavasti yhtenä tekijänä. Mutta huom: en tiedä, nämä ovat vain arvailuja!

        Käytännössä näin pahoihin ongelmiin saa kunnolla koulutetuilta hoitajilta. Itse saan tietyt vaivat pidettyä jotenkin kurissa painelemalla tiettyjä paikkoja, mutta silti täytyy käydä silloin tällöin (2-3 kertaa vuodessa) hoidattamassa itseään. En sitten tiedä, miksi en pysy terveenä, stressi ainakin pahentaa aina tilannetta.

        Olen homealtistunut ja hajuste-, kemikaali-, ruoka-aine ja etekin homeyliherkkä. Stressi pahentaa oireita. Osaatteko suositella Etelä-Suomessa akupunktiohoitajaa?

        Voin antaa sähköpostiosoitteen jos et halua antaa nimeä keskustelussa.


      • en tiedä Etelä-SUomesta
        akupunktiohoitajaa kirjoitti:

        Olen homealtistunut ja hajuste-, kemikaali-, ruoka-aine ja etekin homeyliherkkä. Stressi pahentaa oireita. Osaatteko suositella Etelä-Suomessa akupunktiohoitajaa?

        Voin antaa sähköpostiosoitteen jos et halua antaa nimeä keskustelussa.

        Asun muualla. Mutta varmasti sieltä löytyy hyviä ja kokeneita. Kannattaa varmasti kysellä akupunktiopalstalla, sieltä voisi löytyä vastaus jo nyt. Muista sitten, että et parane hetkessä, hoitotulokset näkyvät hitaasti. Huomaat todennäköisesti jotain vaikutuksia jo 2-3 kerran jälkeen. Pitäisi löytyä ainakin jonkin verran apua. Toivottavasti löytyy! Onnea kokeiluun!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe