onko kellään kokemuksia galant 2.4 gdi.mitä vikoja
gdi
8
3443
Vastaukset
- vikaa
mitsubiitsissä
- mitsu
kerro pois
- gdiman
tuossa gdi moottorissa ei suuren suuria vikoja "tavallisiin" ruiskukoneisiin verrattuna ole.
periaatteessahan moottori on aivan sama kuin "epäsuoraruiskukone". vain polttoaineen ruiskutus järjestelmä on eri (suoraruiskutus,suoraan sylinteriin)
ainoa tarkistamisen aihe on kaasuläppäkotelo,se saattaa karstoittua ajan myötä ja aiheuttaa käyntihäiriöitä.
Jos auto on huollettu merkkihuollossa, siellä siihen on tehty FORTE-käsittely kaasuläppäkotelon
puhdistus, jotka ovat määräaikaishuollossa työkohteita.
Forte-käsittely putsaa moottoria karstoista ja parantaa käyntiä, se on käsittääkseni jokaisen suoraruiskutteisen moottorin huolto-ohjelmassa.
Kaasuläppäkotelo maksaa alkuperäisenä varaosana n1000euroa, jos sen joutuu uusimaan. Mutta markkinoille on tullut peruskunnostettuja koteloita joitten hinta on n.300-400e.
Joten tuo kaasuläppäkotelo-vika ei enää ole kaupan este, maksaahan esim vw passattiin jo pelkät jarrupalat lähes 100euroa :)
Tarkasta myös onko jakohihna vaihdettu,tai 90tkm/180tkm huolto tehty,koska tulpa tuohon malliin on aika kalliit.
90tkm välein tehtävät huollot ovat auton kalleimmat huollot.
Voit myös tarkistaa onko alapalloissa välystä,nykyisin niihin taitaa kyllä jo saada niveliä erikseen,alkuun sai vain pelkkiä tukivarsia,joten nivelten uusiminen tuli melko kalliiksi.
Eikun kaupolle,auto on pieniruokainen ja moottori varsin toimintavarma.- mitsu
millaisia käynti häiriöitä ne yleensä on.mites ne tulpat kuin usein ne pitää vaihtaa.minkäslainen homma se on.
- gdiman
mitsu kirjoitti:
millaisia käynti häiriöitä ne yleensä on.mites ne tulpat kuin usein ne pitää vaihtaa.minkäslainen homma se on.
kaasuläppäkotelon käyntihäiriöt:
-tyhjäkäynti vaeltaa
-jos teet täyskaasukiihdytyksen auto saattaa ryyyä ja sammua siihen paikkaan. Ohjaa tien sivuun ja starttaa auto hetken päästä uusiksi. (ekalla kerralla saattaa säikähtää,varsinkin jos on "tiukkapaikka",joten varo!)
tulpat on muistaakseni iridium-kärkiset ja 4kpl setti maksaa n150-200e ,muistaakseni. vaihtoväli 90tkm. (ÄLÄ SÄÄSTÄ) ja ne vaihtaa vaikka itse.
-jakohihnan vaihtoväli 90tkm (ÄLÄ SÄÄSTÄ) - gdiman
gdiman kirjoitti:
kaasuläppäkotelon käyntihäiriöt:
-tyhjäkäynti vaeltaa
-jos teet täyskaasukiihdytyksen auto saattaa ryyyä ja sammua siihen paikkaan. Ohjaa tien sivuun ja starttaa auto hetken päästä uusiksi. (ekalla kerralla saattaa säikähtää,varsinkin jos on "tiukkapaikka",joten varo!)
tulpat on muistaakseni iridium-kärkiset ja 4kpl setti maksaa n150-200e ,muistaakseni. vaihtoväli 90tkm. (ÄLÄ SÄÄSTÄ) ja ne vaihtaa vaikka itse.
-jakohihnan vaihtoväli 90tkm (ÄLÄ SÄÄSTÄ)syy miksi kaasuläppäkotelo karstottuu.
Perinteisessä suihkutuksessa bensiini ohjataan imusarjaa myöten sylinteriin ja siten bensiini ikäänkuin pesee tullessaan näitä paikkoja.
Karstoitusta ei muodostuisi edes nimeksi jos moottorin kampikammiota ei tuuletettaisi juuri imusarjaan,eikä suoraan ulkoilmaan. (syy:EURO-päästönormit.)
Nyt suorasuihkutuksessa imusarjan kautta tulee kirjaimellisesti vain ilmaa,koska bensiini suihkutetaan suoraan sylinteriin,joten pesevää polttoainetta ei ole käytettävissä.
Karsta kertyy vielä ikävästi läpän sisäpuolelle,josta puhdistus on erittäin hankalaa.
Suorasuihkutteisessa moottorissa myös höttöistä karstaa kertyy imuventtiilien varteen, juuri em. syystä. Tähän on apuna juuri tuo FORTE-käsittely.
Tämä karsta on kuitenkin koostumukseltaan sellaista että sitä lähtee pois kun välillä vähän
"koittaa venttiilinnousua" moottoritiellä :) - mitsu
gdiman kirjoitti:
syy miksi kaasuläppäkotelo karstottuu.
Perinteisessä suihkutuksessa bensiini ohjataan imusarjaa myöten sylinteriin ja siten bensiini ikäänkuin pesee tullessaan näitä paikkoja.
Karstoitusta ei muodostuisi edes nimeksi jos moottorin kampikammiota ei tuuletettaisi juuri imusarjaan,eikä suoraan ulkoilmaan. (syy:EURO-päästönormit.)
Nyt suorasuihkutuksessa imusarjan kautta tulee kirjaimellisesti vain ilmaa,koska bensiini suihkutetaan suoraan sylinteriin,joten pesevää polttoainetta ei ole käytettävissä.
Karsta kertyy vielä ikävästi läpän sisäpuolelle,josta puhdistus on erittäin hankalaa.
Suorasuihkutteisessa moottorissa myös höttöistä karstaa kertyy imuventtiilien varteen, juuri em. syystä. Tähän on apuna juuri tuo FORTE-käsittely.
Tämä karsta on kuitenkin koostumukseltaan sellaista että sitä lähtee pois kun välillä vähän
"koittaa venttiilinnousua" moottoritiellä :)ostin auton 2viikkoo sit rinta joupilta.nyt siinä on niitä tyhjäkäynti ongelmia.täytynee ottaa myyjään yhteyttä.välillä käy 1000 ja välillä 600.
- mitsumi
gdiman kirjoitti:
syy miksi kaasuläppäkotelo karstottuu.
Perinteisessä suihkutuksessa bensiini ohjataan imusarjaa myöten sylinteriin ja siten bensiini ikäänkuin pesee tullessaan näitä paikkoja.
Karstoitusta ei muodostuisi edes nimeksi jos moottorin kampikammiota ei tuuletettaisi juuri imusarjaan,eikä suoraan ulkoilmaan. (syy:EURO-päästönormit.)
Nyt suorasuihkutuksessa imusarjan kautta tulee kirjaimellisesti vain ilmaa,koska bensiini suihkutetaan suoraan sylinteriin,joten pesevää polttoainetta ei ole käytettävissä.
Karsta kertyy vielä ikävästi läpän sisäpuolelle,josta puhdistus on erittäin hankalaa.
Suorasuihkutteisessa moottorissa myös höttöistä karstaa kertyy imuventtiilien varteen, juuri em. syystä. Tähän on apuna juuri tuo FORTE-käsittely.
Tämä karsta on kuitenkin koostumukseltaan sellaista että sitä lähtee pois kun välillä vähän
"koittaa venttiilinnousua" moottoritiellä :)Itse olen tehnyt näin että oon lyöny tukkoon koko egr:n! Ei vaikuttanut katsastuksessakaan hölkäsenpöläystä, eipä karstotu kl-kotelo enään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli265093Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123695Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403177IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462709Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861288Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2711231- 591155
- 791129
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3941096Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2031012