gdi

mitsu

onko kellään kokemuksia galant 2.4 gdi.mitä vikoja

8

3443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vikaa

      mitsubiitsissä

      • mitsu

        kerro pois


    • gdiman

      tuossa gdi moottorissa ei suuren suuria vikoja "tavallisiin" ruiskukoneisiin verrattuna ole.
      periaatteessahan moottori on aivan sama kuin "epäsuoraruiskukone". vain polttoaineen ruiskutus järjestelmä on eri (suoraruiskutus,suoraan sylinteriin)

      ainoa tarkistamisen aihe on kaasuläppäkotelo,se saattaa karstoittua ajan myötä ja aiheuttaa käyntihäiriöitä.
      Jos auto on huollettu merkkihuollossa, siellä siihen on tehty FORTE-käsittely kaasuläppäkotelon
      puhdistus, jotka ovat määräaikaishuollossa työkohteita.
      Forte-käsittely putsaa moottoria karstoista ja parantaa käyntiä, se on käsittääkseni jokaisen suoraruiskutteisen moottorin huolto-ohjelmassa.

      Kaasuläppäkotelo maksaa alkuperäisenä varaosana n1000euroa, jos sen joutuu uusimaan. Mutta markkinoille on tullut peruskunnostettuja koteloita joitten hinta on n.300-400e.
      Joten tuo kaasuläppäkotelo-vika ei enää ole kaupan este, maksaahan esim vw passattiin jo pelkät jarrupalat lähes 100euroa :)

      Tarkasta myös onko jakohihna vaihdettu,tai 90tkm/180tkm huolto tehty,koska tulpa tuohon malliin on aika kalliit.
      90tkm välein tehtävät huollot ovat auton kalleimmat huollot.

      Voit myös tarkistaa onko alapalloissa välystä,nykyisin niihin taitaa kyllä jo saada niveliä erikseen,alkuun sai vain pelkkiä tukivarsia,joten nivelten uusiminen tuli melko kalliiksi.

      Eikun kaupolle,auto on pieniruokainen ja moottori varsin toimintavarma.

      • mitsu

        millaisia käynti häiriöitä ne yleensä on.mites ne tulpat kuin usein ne pitää vaihtaa.minkäslainen homma se on.


      • gdiman
        mitsu kirjoitti:

        millaisia käynti häiriöitä ne yleensä on.mites ne tulpat kuin usein ne pitää vaihtaa.minkäslainen homma se on.

        kaasuläppäkotelon käyntihäiriöt:
        -tyhjäkäynti vaeltaa
        -jos teet täyskaasukiihdytyksen auto saattaa ryyyä ja sammua siihen paikkaan. Ohjaa tien sivuun ja starttaa auto hetken päästä uusiksi. (ekalla kerralla saattaa säikähtää,varsinkin jos on "tiukkapaikka",joten varo!)

        tulpat on muistaakseni iridium-kärkiset ja 4kpl setti maksaa n150-200e ,muistaakseni. vaihtoväli 90tkm. (ÄLÄ SÄÄSTÄ) ja ne vaihtaa vaikka itse.
        -jakohihnan vaihtoväli 90tkm (ÄLÄ SÄÄSTÄ)


      • gdiman
        gdiman kirjoitti:

        kaasuläppäkotelon käyntihäiriöt:
        -tyhjäkäynti vaeltaa
        -jos teet täyskaasukiihdytyksen auto saattaa ryyyä ja sammua siihen paikkaan. Ohjaa tien sivuun ja starttaa auto hetken päästä uusiksi. (ekalla kerralla saattaa säikähtää,varsinkin jos on "tiukkapaikka",joten varo!)

        tulpat on muistaakseni iridium-kärkiset ja 4kpl setti maksaa n150-200e ,muistaakseni. vaihtoväli 90tkm. (ÄLÄ SÄÄSTÄ) ja ne vaihtaa vaikka itse.
        -jakohihnan vaihtoväli 90tkm (ÄLÄ SÄÄSTÄ)

        syy miksi kaasuläppäkotelo karstottuu.
        Perinteisessä suihkutuksessa bensiini ohjataan imusarjaa myöten sylinteriin ja siten bensiini ikäänkuin pesee tullessaan näitä paikkoja.
        Karstoitusta ei muodostuisi edes nimeksi jos moottorin kampikammiota ei tuuletettaisi juuri imusarjaan,eikä suoraan ulkoilmaan. (syy:EURO-päästönormit.)
        Nyt suorasuihkutuksessa imusarjan kautta tulee kirjaimellisesti vain ilmaa,koska bensiini suihkutetaan suoraan sylinteriin,joten pesevää polttoainetta ei ole käytettävissä.
        Karsta kertyy vielä ikävästi läpän sisäpuolelle,josta puhdistus on erittäin hankalaa.

        Suorasuihkutteisessa moottorissa myös höttöistä karstaa kertyy imuventtiilien varteen, juuri em. syystä. Tähän on apuna juuri tuo FORTE-käsittely.
        Tämä karsta on kuitenkin koostumukseltaan sellaista että sitä lähtee pois kun välillä vähän
        "koittaa venttiilinnousua" moottoritiellä :)


      • mitsu
        gdiman kirjoitti:

        syy miksi kaasuläppäkotelo karstottuu.
        Perinteisessä suihkutuksessa bensiini ohjataan imusarjaa myöten sylinteriin ja siten bensiini ikäänkuin pesee tullessaan näitä paikkoja.
        Karstoitusta ei muodostuisi edes nimeksi jos moottorin kampikammiota ei tuuletettaisi juuri imusarjaan,eikä suoraan ulkoilmaan. (syy:EURO-päästönormit.)
        Nyt suorasuihkutuksessa imusarjan kautta tulee kirjaimellisesti vain ilmaa,koska bensiini suihkutetaan suoraan sylinteriin,joten pesevää polttoainetta ei ole käytettävissä.
        Karsta kertyy vielä ikävästi läpän sisäpuolelle,josta puhdistus on erittäin hankalaa.

        Suorasuihkutteisessa moottorissa myös höttöistä karstaa kertyy imuventtiilien varteen, juuri em. syystä. Tähän on apuna juuri tuo FORTE-käsittely.
        Tämä karsta on kuitenkin koostumukseltaan sellaista että sitä lähtee pois kun välillä vähän
        "koittaa venttiilinnousua" moottoritiellä :)

        ostin auton 2viikkoo sit rinta joupilta.nyt siinä on niitä tyhjäkäynti ongelmia.täytynee ottaa myyjään yhteyttä.välillä käy 1000 ja välillä 600.


      • mitsumi
        gdiman kirjoitti:

        syy miksi kaasuläppäkotelo karstottuu.
        Perinteisessä suihkutuksessa bensiini ohjataan imusarjaa myöten sylinteriin ja siten bensiini ikäänkuin pesee tullessaan näitä paikkoja.
        Karstoitusta ei muodostuisi edes nimeksi jos moottorin kampikammiota ei tuuletettaisi juuri imusarjaan,eikä suoraan ulkoilmaan. (syy:EURO-päästönormit.)
        Nyt suorasuihkutuksessa imusarjan kautta tulee kirjaimellisesti vain ilmaa,koska bensiini suihkutetaan suoraan sylinteriin,joten pesevää polttoainetta ei ole käytettävissä.
        Karsta kertyy vielä ikävästi läpän sisäpuolelle,josta puhdistus on erittäin hankalaa.

        Suorasuihkutteisessa moottorissa myös höttöistä karstaa kertyy imuventtiilien varteen, juuri em. syystä. Tähän on apuna juuri tuo FORTE-käsittely.
        Tämä karsta on kuitenkin koostumukseltaan sellaista että sitä lähtee pois kun välillä vähän
        "koittaa venttiilinnousua" moottoritiellä :)

        Itse olen tehnyt näin että oon lyöny tukkoon koko egr:n! Ei vaikuttanut katsastuksessakaan hölkäsenpöläystä, eipä karstotu kl-kotelo enään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5093
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3695
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      46
      2709
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1288
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      271
      1231
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1155
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1096
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      203
      1012
    Aihe