Pannun vaihto välttämön niin kyselisin mikä olisi paras kaksoiskattila mitä markkinoilta löytyy?
Paras kaksoispesäkattila
17
10903
Vastaukset
- ........
En tässä ala aprikoimaan mikä niistä paras olisi, mutta yleisesti ottaen mikään niistä ei lämmitysmielessä paljon pisteitä kerää.Ovat ne puunpolttokattiloita, joisa kuitenkaan ei öljypuolellakaan hyötysuhde yllä varsinaisten öljykattiloiden tasolle.
Ei paljo konkurrsia siirrä, jos pistää kunnon öljykattilan(jos öljysäiliö jo on olemassa) ja unohtaa koko puunpolttamisen.
Jos sinulla sen sijaan on talossasi tilaa, niin kunnon puupannu ja viedeen 1000-1500 litran varaaja. Tuohon varaajaan pistät varajärjestelmäksi sähkövastukset, maksavat 200-300 euroa.Itse lämmittelin Jäspin kaksoiskattilalla 15 vuotta, joten kokemusta on.- Iceman
Eihän se konkurssilta pelasta mutta pitäähän sitä vanhalla äijällä jotain tekemistä olla. Rahallisesti varmasti järkevintä oli siirtyä suoraan pelkkää öljyyn mutta EI! Kattila tulee isäukolle. Ite laittaisin lämmityksen suoraan Olkiluodon perään sähköllä lämpenemään, kun niin pieni talo on.
- ........
Iceman kirjoitti:
Eihän se konkurssilta pelasta mutta pitäähän sitä vanhalla äijällä jotain tekemistä olla. Rahallisesti varmasti järkevintä oli siirtyä suoraan pelkkää öljyyn mutta EI! Kattila tulee isäukolle. Ite laittaisin lämmityksen suoraan Olkiluodon perään sähköllä lämpenemään, kun niin pieni talo on.
Öljypannun hinta lienee noin 1500 egua alhaisempi ja kun se todennäköisesti säästää öljyä 150-200 litraa vuodessa verrattuna kaksoiskattilaan, niin aika monta vuotta menee, jotta yhdistelmäpannu tulee halvemmaksi. Puuta tuo kaksoiskattila syö varmaan 25-30% kuin kunnon puupannu.
- Iceman
........ kirjoitti:
Öljypannun hinta lienee noin 1500 egua alhaisempi ja kun se todennäköisesti säästää öljyä 150-200 litraa vuodessa verrattuna kaksoiskattilaan, niin aika monta vuotta menee, jotta yhdistelmäpannu tulee halvemmaksi. Puuta tuo kaksoiskattila syö varmaan 25-30% kuin kunnon puupannu.
Sanotaanko näin, että öljyä on mennyt 16 vuodenaikana yhteensä varmaan noin 5000 l. Siitäkin suurin osa ensimmäisinä vuosina. Ite en edes muita milloin viimeksi öljyauto kävi pihassa, taitaa jäädä viimevuostuhannen puolelle. Säiliössä kin on vielä 500 l polttoöljyä jäljellä.
Onhan se selvää ettei se rahallisesti kannata mutta kannataako uudenauton osto? Ei, kuitenkin monet niitä ostavat.
Kuitenkin pitäähän vanhalla äijällä tekimistä olla joten kaksoispesäkattilan se aikoo hankkia. Vaihtopolttoainekattilan olisi varmasti ollut parempi puunpolttoon mutta hintalappu on melkein sama kuin kakssoipesäkattilassa. Sama pätee varsinaisiin puukattiloihin mutta siten tulisi lisäksi kalliin varaana hankinta.
Äijä justiin soitti sanoi tilaanneensa Arimax 520, tiiä siten on hyvä? Valinta kriteerit olivat, hyvä puhdistettavuus puhdistusluukun helppo avattavuuden johdosta, savukaasuhornin helppo asennettavuus, isovesitila.
Onks kellään kokemuksia kyseisestä kattilasta? (ARIMAX 520) - ........
Iceman kirjoitti:
Sanotaanko näin, että öljyä on mennyt 16 vuodenaikana yhteensä varmaan noin 5000 l. Siitäkin suurin osa ensimmäisinä vuosina. Ite en edes muita milloin viimeksi öljyauto kävi pihassa, taitaa jäädä viimevuostuhannen puolelle. Säiliössä kin on vielä 500 l polttoöljyä jäljellä.
Onhan se selvää ettei se rahallisesti kannata mutta kannataako uudenauton osto? Ei, kuitenkin monet niitä ostavat.
Kuitenkin pitäähän vanhalla äijällä tekimistä olla joten kaksoispesäkattilan se aikoo hankkia. Vaihtopolttoainekattilan olisi varmasti ollut parempi puunpolttoon mutta hintalappu on melkein sama kuin kakssoipesäkattilassa. Sama pätee varsinaisiin puukattiloihin mutta siten tulisi lisäksi kalliin varaana hankinta.
Äijä justiin soitti sanoi tilaanneensa Arimax 520, tiiä siten on hyvä? Valinta kriteerit olivat, hyvä puhdistettavuus puhdistusluukun helppo avattavuuden johdosta, savukaasuhornin helppo asennettavuus, isovesitila.
Onks kellään kokemuksia kyseisestä kattilasta? (ARIMAX 520)Itsellä öljynpoltto oli samaa luokkaa. Kun jäspin pitin kiinni, oli tankki tyhjä ja ultrautin sen. Sitten otin sen täyteen eli 3000 litraa. Nyt pannunvaihdon jälkeen siirsin loppuöljyn tuonne farmaritankkiin ja sitä oli 2500 litraa, siis 14 vuoden aikana oli mennyt 500 litraa.
Nyt on Vedan käänteispalo ja pesällisellä menee varaaja 35 asteesta 90 asteeseen, palminen on puhdasta ja sauhua tulee vähän. Kattilaan menee päälle 60 senttiset puut, joten ei tarvitse ihan kapuloita polttaa.
Arimax 240 on eräs parhaista yläpalokattiloista, joten lienee tuo 520:n varmaan puunpoltossa myös kaksoispesäkattilaksi eristyksellinen. - PTS_vertti
Iceman kirjoitti:
Onks kellään kokemuksia kyseisestä kattilasta? (ARIMAX 520)Mietipä uudestaan.
Hommaa kunnon puukattila ja lämmitä loput sähköllä. Sillä rahalla mitä kunnon kattila säästää puussa, maksaa jo aika paljon sähköä. Öljun ja sähkön hintaero on olematon. Taloon tulee kuitenkin jo sähköt.
Pelkkä puukattila on halvempikin. - ........
PTS_vertti kirjoitti:
Mietipä uudestaan.
Hommaa kunnon puukattila ja lämmitä loput sähköllä. Sillä rahalla mitä kunnon kattila säästää puussa, maksaa jo aika paljon sähköä. Öljun ja sähkön hintaero on olematon. Taloon tulee kuitenkin jo sähköt.
Pelkkä puukattila on halvempikin.Tätä samaa mielipidettä minäkin olen tässä tyrkyttänyt ja itse toimin juuri noin. Heitin kaksoiskattilan pihalle ja tilalle käänteistpalo puukattila ja siten varaajaan sähkövastus, jota tarvinnen äärimmäisen harvoin. Puumäärä, jolla nyt taloa lämmitän, on varmaan 30% pienempi kuin tuolla kaksoiskattilalla.Kaksoiskattila on sellainen komporomissijuttu, vähän niinkuin jakoavain, kaikkeen käy, mutta mihinkään ei hyvin.
- Iceman
........ kirjoitti:
Tätä samaa mielipidettä minäkin olen tässä tyrkyttänyt ja itse toimin juuri noin. Heitin kaksoiskattilan pihalle ja tilalle käänteistpalo puukattila ja siten varaajaan sähkövastus, jota tarvinnen äärimmäisen harvoin. Puumäärä, jolla nyt taloa lämmitän, on varmaan 30% pienempi kuin tuolla kaksoiskattilalla.Kaksoiskattila on sellainen komporomissijuttu, vähän niinkuin jakoavain, kaikkeen käy, mutta mihinkään ei hyvin.
Nuo varaajat eivät todellakaan ole halpoja. Kaksoispesäkattila on siinä mielessä hyvä, että siinä on valmiin kaikki lämminvesikierukat ja sunttit ja muut värvelit. Pelkissä puukattiloissa ei oikein tahdo löytyä. Kespes ja Alatalkkari kattiloissa löytyy mutta ei ne oikein vakuuttanut niiden toiminnasta. Nökipalot eivät oikein sovi kaupunki ympäristöön. Nykyinen kattila on kuitenkin toiminut hyvin pienien modernisointien jälkeen, joten vanhalla mentäisiin vielä jos vain vesi pysyisi oikealla puolella. Heikkonurkka auki :) Niin kuin isossa maailmassa sanotaan.
Itekin olisin lähtenyt kuitenkin samoille linjoille teidän kanssa. Jos puuta polttaa niin homma kerralla kunnon vehkeet tai siirtyy pelkään öljyyn. Toisaalta puitten saanti halvalla kaupungista tahtoo olla vaikeaa, toistaiseksi on onnistunut vähän liiankin hyvin.
Siis öljypuoli on varmasti parempi kuin monessa tavallisessa öljykattilas, koska savukaasut kiertävät huomattavasti pitempään ja poltin käy kauemmin suuremman vesitilan johdosta. tulipesän rakenne on muuten saman tyylinen, mutkia löytyy. Tosin vaikka palamishyötysuhde olisi sama niin ulkoiset lämpöhäviöt saattavat kesäaikana heikentää vuotista hyötysuhdetta. No Any way, aivan sama. Venäjällä riittää öljyä ja sähköä saadaan Virosta.
- eroja ota
sopiva kätisyyden ja mittojen ja tarpeen mukaan.
Hyötysuhteet on käytöstä ja säädöistä kiinni.
Ja tarvitsetko pelletti- vai puupesää??? - lulli
Meillä on Arimaxin 25 alapalo puunpolttoon ja Jäspi eco 17 öljylle. Jos vaan pannuhuoneessa tilaa riittää niin tällainen olisi yksi hyvä vaihtoehto. Tuo puunpoltto mahdollisuus lisättiin jälkeenpäin kun saadaan itse tehdä puut eli niille ei paljon hintaa tule. Kustannukset oli n. 800 euroa, itse tehden ja käytettyjä komponentteja hyödyntäen.
- .........
Tuo arimax vaatii siis myös varaajan, ei alapaloa oikein muuten voi käyttää. Jos puunpoltto pääasillinen, on tuo vastus varaajaan ehkä edullisempi vaihtoehto. Satunnaisena(kun on vaikkapa matkoilla) tuo sähkö on varsin edullinen varajärjestelmä. Yksi vaihtoehto on tietenkin alapalokattila ilman varaajaa, esimerkkeinä Laka ja Kespes, jälkimmäinen jopa hintakilpailukykyinen.
- lulli
......... kirjoitti:
Tuo arimax vaatii siis myös varaajan, ei alapaloa oikein muuten voi käyttää. Jos puunpoltto pääasillinen, on tuo vastus varaajaan ehkä edullisempi vaihtoehto. Satunnaisena(kun on vaikkapa matkoilla) tuo sähkö on varsin edullinen varajärjestelmä. Yksi vaihtoehto on tietenkin alapalokattila ilman varaajaa, esimerkkeinä Laka ja Kespes, jälkimmäinen jopa hintakilpailukykyinen.
2000 litrainen varaaja on meidän järjestelmässä. Öljyllä ei käytetä sitä vaan pelkällä puulla. Alun perin harkittiin etupesää vaan kun saatiin tuo Arimax 120 eurolla käytettynä niin se sitten asennettiin.
- Virolaista
Kokeile virolaista, A sekä B rappuun (pesään)
- R.A
Lakalta löytyy alapalokattiloissa yr,yht ja yhs malleja joissa kunnon puupuoli ja erillinen öljypesä. yr on varaajakäyttöön ja nämä jälkimmäiset ilman. yht ja yhs:ssä on muistaakseni vakiona haponkestävästä tehty varastopesä, jolloin kattila käy myös esim. hakkeen polttoon.
Kalliitahan nämä on, mutta varmasti myös paljon parempia hyötysuhteessa ja lämmitystyötä huomattavasti vähemmän kun perinteisissä yläpalo kaksoispesissä..
Alatalkkariltakin löytyy vähän vastaava ja halvempi kattila malliltaan veto bk. - kompromissinä asiallinen
Suosittelisin jämä miniter 2000 kaksoiskattilaa,myydään harmaan värisenä ja ihan samaa kattilaa myynnissä myös jäspi tupla 2 nimellä,väriltään vihreä.Jämä osti jäspin liiketoiminnan.Hyvää puhdistuksen "helppous",valmiina sähkövastus ja korkea tulipesä.Asialliset mittarit/lämpötilan säätimet ja savukaasut kulkevat hyvin lämmittäen erityisesti pesän yläosan.
- kaksarimies
Korjataan: Jäspi osti Jämän ei siis toisinpäin. Ja Miniter ei ole sama kuin Jäspi Tupla 2, sen näkee jo kymmenen metrin päästä. Itse en muuten ostaisi uutta Jämää. Firma lopetti oman kattilatuotannon, eivät tainneet mennä kaupauksi. Edullisesti niitä kyllä sai, mutta tarkastelemalla vähän tarkemmin huomasi, että eipä juuri mikään ollut muuttunut 25 vuoden aikana. Varmempi valinta kaksoiskattilaksi on Arimax tai aito Jäspi kuin vanhan varaston Jämä
- mtt
Em kattila kiinnostaa niin vietävästi! On paperilla ainakin ok!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006