Kannen tiiviste asiaa!???

neuvoja kaipaava

OPEL CORSA 1,4 vm.91 kannentiivisteen vaihto menossa! mihinkähän kireyteen kansi pultit pitäisi kiristää!??? muistakin neuvoista kiitollinen!!! KIITOS!!!

6

5316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • obel

      25NM 3x60astetta Huom!Kannenpultit vaihdettava uusiin koska kysessä on venyvät pultit.
      45NM nokka-akselin pultti

      • knsipultit

        mitä jos laittaa vanhat pultit? onko suurikin moka? näyttävät ainakin hyviltä!?


      • Vain muutama viikko sitten tein vastaavan homman 1.2/8v Opel- moottoriin. 1.4- moottorissa on samat kannenpultit.
        Sain paikalliselta Opel- merkkikorjaamolta seur. kiristysarvot: 25 Nm 3 x 60 ast. 30 ast. Kiristys poikkeaa esim. Alfamer- korj. käsikirjan ohjeista mutta luotan enemmän merkkikorjaamon ohjeisiin.
        Kannenpultit Opel- ohjeen mukaan tosiaan täytyy vaihtaa uusiin. Tämä lienee jonkinlaista varmuuden maksimointia ettei tapahtuisi pultin katkeamista mm. väsymisen takia. Esim. VW:n 8v- moottoreihin pultteja ei tarvitse vaihtaa! Joudut sitten hankkimaan Torx- hylsyn uusien pulttien kiristykseen.
        Kansi kannattaa sitten oikaisuttaa kun on noinkin vanhasta moottorista kysymys. Myös termostaatin vaihto on viisasta tehdä samanaikaisesti.
        Tulikohan ohjeita liian myöhään?


      • täytyy vaihtaa
        Faari45 kirjoitti:

        Vain muutama viikko sitten tein vastaavan homman 1.2/8v Opel- moottoriin. 1.4- moottorissa on samat kannenpultit.
        Sain paikalliselta Opel- merkkikorjaamolta seur. kiristysarvot: 25 Nm 3 x 60 ast. 30 ast. Kiristys poikkeaa esim. Alfamer- korj. käsikirjan ohjeista mutta luotan enemmän merkkikorjaamon ohjeisiin.
        Kannenpultit Opel- ohjeen mukaan tosiaan täytyy vaihtaa uusiin. Tämä lienee jonkinlaista varmuuden maksimointia ettei tapahtuisi pultin katkeamista mm. väsymisen takia. Esim. VW:n 8v- moottoreihin pultteja ei tarvitse vaihtaa! Joudut sitten hankkimaan Torx- hylsyn uusien pulttien kiristykseen.
        Kansi kannattaa sitten oikaisuttaa kun on noinkin vanhasta moottorista kysymys. Myös termostaatin vaihto on viisasta tehdä samanaikaisesti.
        Tulikohan ohjeita liian myöhään?

        uusiin, koska kyseessä on venyvät pultit, niin kuin suurimmassa osassa tämän päivän moottoreita on. Kun pultti on kerran venytetty kiristyksen yhteydessä se ei veny uudelleen vaan pulttiin tulee väärä kireys. Tämä menetelmä takaa sen, että kansi pysyy oikeilla kireydellä niin kylmänä kuin kuumanakin.


      • täytyy vaihtaa kirjoitti:

        uusiin, koska kyseessä on venyvät pultit, niin kuin suurimmassa osassa tämän päivän moottoreita on. Kun pultti on kerran venytetty kiristyksen yhteydessä se ei veny uudelleen vaan pulttiin tulee väärä kireys. Tämä menetelmä takaa sen, että kansi pysyy oikeilla kireydellä niin kylmänä kuin kuumanakin.

        "venyvistä" pulteista. Kaikki pulttiliitokset perustuvat (ja ovat aina perustuneet) pultin venymiseen jolla tarvittava kiinnitysvoima saadaan aikaan myötörajaa ylittämättä. Autojen kannenpultit eivät ole tästä poikkeus millään lailla.

        Kun pulttiliitos avataan pultti palautuu alkup. pituuteensa ja on uudelleen kiristettävissä. Uusimisvaatimus on, kuten tuolla aikaisemmin kerroin, ainoastaan "varmuuden maksimointia".

        Olen itse kerran törmännyt uusiin "tarvikepultteihin" joissa myöraja ylittyi ohjeen mukaisilla kiristysarvoilla jolloin kansi jäi liian "löysälle". Tuo myötäminen tuntui toki jo "kyynärvarsimomentissa" pultteja kiristettäessä. Kys. oli VW 1.6/8v- moottori. Laitoin sitten vanhat pultit jotka ovat nyt kestäneet 100 tkm. lisää.
        Opeleihin olen kyllä uusinut pultit!


      • ja sen vierestä
        Faari45 kirjoitti:

        "venyvistä" pulteista. Kaikki pulttiliitokset perustuvat (ja ovat aina perustuneet) pultin venymiseen jolla tarvittava kiinnitysvoima saadaan aikaan myötörajaa ylittämättä. Autojen kannenpultit eivät ole tästä poikkeus millään lailla.

        Kun pulttiliitos avataan pultti palautuu alkup. pituuteensa ja on uudelleen kiristettävissä. Uusimisvaatimus on, kuten tuolla aikaisemmin kerroin, ainoastaan "varmuuden maksimointia".

        Olen itse kerran törmännyt uusiin "tarvikepultteihin" joissa myöraja ylittyi ohjeen mukaisilla kiristysarvoilla jolloin kansi jäi liian "löysälle". Tuo myötäminen tuntui toki jo "kyynärvarsimomentissa" pultteja kiristettäessä. Kys. oli VW 1.6/8v- moottori. Laitoin sitten vanhat pultit jotka ovat nyt kestäneet 100 tkm. lisää.
        Opeleihin olen kyllä uusinut pultit!

        Venyvä pultti on usein kavennettu keskiosastaan, ei kierteiden kohdalta, varsinkin isoissa moottoreissa ja diesel vehkeissä joiden kannen pultit joutuvat koville. Nämä pultit venytetään momentilla ja pultti venyy vain kevennetystä kohdastaan, eikä palaudu kun ne on kerran venytetty. Toki pultit voi käyttää uudelleenkin, mutta momentin kanssa on niin ja näin, kun pultit eivät veny samassa mitassaan kuin aikaisemmin ja niiden kinnoisuus on eri ym. Itse en säästä pulteissa, työ on se mikä remontiessa maksaa eniten ja jonkun pultin hinta ei siinä paljon näy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Järkyttävä tieto Purrasta

      Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      232
      5059
    2. Näin asia on

      Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      23
      3660
    3. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

      Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      18
      2114
    4. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

      Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      278
      2107
    5. Aavistan tai oikeastaan

      tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      41
      1309
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

      Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1239
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

      https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      126
      1099
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

      todella hyvä muoto...
      Ikävä
      33
      868
    9. Örebro kuolleet lisääntyy.

      Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.
      Maailman menoa
      109
      859
    10. Uskotko että halaatko

      Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      61
      777
    Aihe