Kannen tiiviste asiaa!???

neuvoja kaipaava

OPEL CORSA 1,4 vm.91 kannentiivisteen vaihto menossa! mihinkähän kireyteen kansi pultit pitäisi kiristää!??? muistakin neuvoista kiitollinen!!! KIITOS!!!

6

5497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • obel

      25NM 3x60astetta Huom!Kannenpultit vaihdettava uusiin koska kysessä on venyvät pultit.
      45NM nokka-akselin pultti

      • knsipultit

        mitä jos laittaa vanhat pultit? onko suurikin moka? näyttävät ainakin hyviltä!?


      • Vain muutama viikko sitten tein vastaavan homman 1.2/8v Opel- moottoriin. 1.4- moottorissa on samat kannenpultit.
        Sain paikalliselta Opel- merkkikorjaamolta seur. kiristysarvot: 25 Nm 3 x 60 ast. 30 ast. Kiristys poikkeaa esim. Alfamer- korj. käsikirjan ohjeista mutta luotan enemmän merkkikorjaamon ohjeisiin.
        Kannenpultit Opel- ohjeen mukaan tosiaan täytyy vaihtaa uusiin. Tämä lienee jonkinlaista varmuuden maksimointia ettei tapahtuisi pultin katkeamista mm. väsymisen takia. Esim. VW:n 8v- moottoreihin pultteja ei tarvitse vaihtaa! Joudut sitten hankkimaan Torx- hylsyn uusien pulttien kiristykseen.
        Kansi kannattaa sitten oikaisuttaa kun on noinkin vanhasta moottorista kysymys. Myös termostaatin vaihto on viisasta tehdä samanaikaisesti.
        Tulikohan ohjeita liian myöhään?


      • täytyy vaihtaa
        Faari45 kirjoitti:

        Vain muutama viikko sitten tein vastaavan homman 1.2/8v Opel- moottoriin. 1.4- moottorissa on samat kannenpultit.
        Sain paikalliselta Opel- merkkikorjaamolta seur. kiristysarvot: 25 Nm 3 x 60 ast. 30 ast. Kiristys poikkeaa esim. Alfamer- korj. käsikirjan ohjeista mutta luotan enemmän merkkikorjaamon ohjeisiin.
        Kannenpultit Opel- ohjeen mukaan tosiaan täytyy vaihtaa uusiin. Tämä lienee jonkinlaista varmuuden maksimointia ettei tapahtuisi pultin katkeamista mm. väsymisen takia. Esim. VW:n 8v- moottoreihin pultteja ei tarvitse vaihtaa! Joudut sitten hankkimaan Torx- hylsyn uusien pulttien kiristykseen.
        Kansi kannattaa sitten oikaisuttaa kun on noinkin vanhasta moottorista kysymys. Myös termostaatin vaihto on viisasta tehdä samanaikaisesti.
        Tulikohan ohjeita liian myöhään?

        uusiin, koska kyseessä on venyvät pultit, niin kuin suurimmassa osassa tämän päivän moottoreita on. Kun pultti on kerran venytetty kiristyksen yhteydessä se ei veny uudelleen vaan pulttiin tulee väärä kireys. Tämä menetelmä takaa sen, että kansi pysyy oikeilla kireydellä niin kylmänä kuin kuumanakin.


      • täytyy vaihtaa kirjoitti:

        uusiin, koska kyseessä on venyvät pultit, niin kuin suurimmassa osassa tämän päivän moottoreita on. Kun pultti on kerran venytetty kiristyksen yhteydessä se ei veny uudelleen vaan pulttiin tulee väärä kireys. Tämä menetelmä takaa sen, että kansi pysyy oikeilla kireydellä niin kylmänä kuin kuumanakin.

        "venyvistä" pulteista. Kaikki pulttiliitokset perustuvat (ja ovat aina perustuneet) pultin venymiseen jolla tarvittava kiinnitysvoima saadaan aikaan myötörajaa ylittämättä. Autojen kannenpultit eivät ole tästä poikkeus millään lailla.

        Kun pulttiliitos avataan pultti palautuu alkup. pituuteensa ja on uudelleen kiristettävissä. Uusimisvaatimus on, kuten tuolla aikaisemmin kerroin, ainoastaan "varmuuden maksimointia".

        Olen itse kerran törmännyt uusiin "tarvikepultteihin" joissa myöraja ylittyi ohjeen mukaisilla kiristysarvoilla jolloin kansi jäi liian "löysälle". Tuo myötäminen tuntui toki jo "kyynärvarsimomentissa" pultteja kiristettäessä. Kys. oli VW 1.6/8v- moottori. Laitoin sitten vanhat pultit jotka ovat nyt kestäneet 100 tkm. lisää.
        Opeleihin olen kyllä uusinut pultit!


      • ja sen vierestä
        Faari45 kirjoitti:

        "venyvistä" pulteista. Kaikki pulttiliitokset perustuvat (ja ovat aina perustuneet) pultin venymiseen jolla tarvittava kiinnitysvoima saadaan aikaan myötörajaa ylittämättä. Autojen kannenpultit eivät ole tästä poikkeus millään lailla.

        Kun pulttiliitos avataan pultti palautuu alkup. pituuteensa ja on uudelleen kiristettävissä. Uusimisvaatimus on, kuten tuolla aikaisemmin kerroin, ainoastaan "varmuuden maksimointia".

        Olen itse kerran törmännyt uusiin "tarvikepultteihin" joissa myöraja ylittyi ohjeen mukaisilla kiristysarvoilla jolloin kansi jäi liian "löysälle". Tuo myötäminen tuntui toki jo "kyynärvarsimomentissa" pultteja kiristettäessä. Kys. oli VW 1.6/8v- moottori. Laitoin sitten vanhat pultit jotka ovat nyt kestäneet 100 tkm. lisää.
        Opeleihin olen kyllä uusinut pultit!

        Venyvä pultti on usein kavennettu keskiosastaan, ei kierteiden kohdalta, varsinkin isoissa moottoreissa ja diesel vehkeissä joiden kannen pultit joutuvat koville. Nämä pultit venytetään momentilla ja pultti venyy vain kevennetystä kohdastaan, eikä palaudu kun ne on kerran venytetty. Toki pultit voi käyttää uudelleenkin, mutta momentin kanssa on niin ja näin, kun pultit eivät veny samassa mitassaan kuin aikaisemmin ja niiden kinnoisuus on eri ym. Itse en säästä pulteissa, työ on se mikä remontiessa maksaa eniten ja jonkun pultin hinta ei siinä paljon näy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      357
      7817
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      107
      5539
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      111
      4633
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      27
      4440
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      153
      4336
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3957
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      157
      3829
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3727
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      37
      3647
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3471
    Aihe