Kannen tiiviste asiaa!???

neuvoja kaipaava

OPEL CORSA 1,4 vm.91 kannentiivisteen vaihto menossa! mihinkähän kireyteen kansi pultit pitäisi kiristää!??? muistakin neuvoista kiitollinen!!! KIITOS!!!

6

5383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • obel

      25NM 3x60astetta Huom!Kannenpultit vaihdettava uusiin koska kysessä on venyvät pultit.
      45NM nokka-akselin pultti

      • knsipultit

        mitä jos laittaa vanhat pultit? onko suurikin moka? näyttävät ainakin hyviltä!?


      • Vain muutama viikko sitten tein vastaavan homman 1.2/8v Opel- moottoriin. 1.4- moottorissa on samat kannenpultit.
        Sain paikalliselta Opel- merkkikorjaamolta seur. kiristysarvot: 25 Nm 3 x 60 ast. 30 ast. Kiristys poikkeaa esim. Alfamer- korj. käsikirjan ohjeista mutta luotan enemmän merkkikorjaamon ohjeisiin.
        Kannenpultit Opel- ohjeen mukaan tosiaan täytyy vaihtaa uusiin. Tämä lienee jonkinlaista varmuuden maksimointia ettei tapahtuisi pultin katkeamista mm. väsymisen takia. Esim. VW:n 8v- moottoreihin pultteja ei tarvitse vaihtaa! Joudut sitten hankkimaan Torx- hylsyn uusien pulttien kiristykseen.
        Kansi kannattaa sitten oikaisuttaa kun on noinkin vanhasta moottorista kysymys. Myös termostaatin vaihto on viisasta tehdä samanaikaisesti.
        Tulikohan ohjeita liian myöhään?


      • täytyy vaihtaa
        Faari45 kirjoitti:

        Vain muutama viikko sitten tein vastaavan homman 1.2/8v Opel- moottoriin. 1.4- moottorissa on samat kannenpultit.
        Sain paikalliselta Opel- merkkikorjaamolta seur. kiristysarvot: 25 Nm 3 x 60 ast. 30 ast. Kiristys poikkeaa esim. Alfamer- korj. käsikirjan ohjeista mutta luotan enemmän merkkikorjaamon ohjeisiin.
        Kannenpultit Opel- ohjeen mukaan tosiaan täytyy vaihtaa uusiin. Tämä lienee jonkinlaista varmuuden maksimointia ettei tapahtuisi pultin katkeamista mm. väsymisen takia. Esim. VW:n 8v- moottoreihin pultteja ei tarvitse vaihtaa! Joudut sitten hankkimaan Torx- hylsyn uusien pulttien kiristykseen.
        Kansi kannattaa sitten oikaisuttaa kun on noinkin vanhasta moottorista kysymys. Myös termostaatin vaihto on viisasta tehdä samanaikaisesti.
        Tulikohan ohjeita liian myöhään?

        uusiin, koska kyseessä on venyvät pultit, niin kuin suurimmassa osassa tämän päivän moottoreita on. Kun pultti on kerran venytetty kiristyksen yhteydessä se ei veny uudelleen vaan pulttiin tulee väärä kireys. Tämä menetelmä takaa sen, että kansi pysyy oikeilla kireydellä niin kylmänä kuin kuumanakin.


      • täytyy vaihtaa kirjoitti:

        uusiin, koska kyseessä on venyvät pultit, niin kuin suurimmassa osassa tämän päivän moottoreita on. Kun pultti on kerran venytetty kiristyksen yhteydessä se ei veny uudelleen vaan pulttiin tulee väärä kireys. Tämä menetelmä takaa sen, että kansi pysyy oikeilla kireydellä niin kylmänä kuin kuumanakin.

        "venyvistä" pulteista. Kaikki pulttiliitokset perustuvat (ja ovat aina perustuneet) pultin venymiseen jolla tarvittava kiinnitysvoima saadaan aikaan myötörajaa ylittämättä. Autojen kannenpultit eivät ole tästä poikkeus millään lailla.

        Kun pulttiliitos avataan pultti palautuu alkup. pituuteensa ja on uudelleen kiristettävissä. Uusimisvaatimus on, kuten tuolla aikaisemmin kerroin, ainoastaan "varmuuden maksimointia".

        Olen itse kerran törmännyt uusiin "tarvikepultteihin" joissa myöraja ylittyi ohjeen mukaisilla kiristysarvoilla jolloin kansi jäi liian "löysälle". Tuo myötäminen tuntui toki jo "kyynärvarsimomentissa" pultteja kiristettäessä. Kys. oli VW 1.6/8v- moottori. Laitoin sitten vanhat pultit jotka ovat nyt kestäneet 100 tkm. lisää.
        Opeleihin olen kyllä uusinut pultit!


      • ja sen vierestä
        Faari45 kirjoitti:

        "venyvistä" pulteista. Kaikki pulttiliitokset perustuvat (ja ovat aina perustuneet) pultin venymiseen jolla tarvittava kiinnitysvoima saadaan aikaan myötörajaa ylittämättä. Autojen kannenpultit eivät ole tästä poikkeus millään lailla.

        Kun pulttiliitos avataan pultti palautuu alkup. pituuteensa ja on uudelleen kiristettävissä. Uusimisvaatimus on, kuten tuolla aikaisemmin kerroin, ainoastaan "varmuuden maksimointia".

        Olen itse kerran törmännyt uusiin "tarvikepultteihin" joissa myöraja ylittyi ohjeen mukaisilla kiristysarvoilla jolloin kansi jäi liian "löysälle". Tuo myötäminen tuntui toki jo "kyynärvarsimomentissa" pultteja kiristettäessä. Kys. oli VW 1.6/8v- moottori. Laitoin sitten vanhat pultit jotka ovat nyt kestäneet 100 tkm. lisää.
        Opeleihin olen kyllä uusinut pultit!

        Venyvä pultti on usein kavennettu keskiosastaan, ei kierteiden kohdalta, varsinkin isoissa moottoreissa ja diesel vehkeissä joiden kannen pultit joutuvat koville. Nämä pultit venytetään momentilla ja pultti venyy vain kevennetystä kohdastaan, eikä palaudu kun ne on kerran venytetty. Toki pultit voi käyttää uudelleenkin, mutta momentin kanssa on niin ja näin, kun pultit eivät veny samassa mitassaan kuin aikaisemmin ja niiden kinnoisuus on eri ym. Itse en säästä pulteissa, työ on se mikä remontiessa maksaa eniten ja jonkun pultin hinta ei siinä paljon näy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      121
      2642
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      69
      1094
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      210
      1054
    4. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      931
    6. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. 36
      876
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      853
    9. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      4
      829
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    Aihe