OPEL CORSA 1,4 vm.91 kannentiivisteen vaihto menossa! mihinkähän kireyteen kansi pultit pitäisi kiristää!??? muistakin neuvoista kiitollinen!!! KIITOS!!!
Kannen tiiviste asiaa!???
6
5416
Vastaukset
- obel
25NM 3x60astetta Huom!Kannenpultit vaihdettava uusiin koska kysessä on venyvät pultit.
45NM nokka-akselin pultti- knsipultit
mitä jos laittaa vanhat pultit? onko suurikin moka? näyttävät ainakin hyviltä!?
Vain muutama viikko sitten tein vastaavan homman 1.2/8v Opel- moottoriin. 1.4- moottorissa on samat kannenpultit.
Sain paikalliselta Opel- merkkikorjaamolta seur. kiristysarvot: 25 Nm 3 x 60 ast. 30 ast. Kiristys poikkeaa esim. Alfamer- korj. käsikirjan ohjeista mutta luotan enemmän merkkikorjaamon ohjeisiin.
Kannenpultit Opel- ohjeen mukaan tosiaan täytyy vaihtaa uusiin. Tämä lienee jonkinlaista varmuuden maksimointia ettei tapahtuisi pultin katkeamista mm. väsymisen takia. Esim. VW:n 8v- moottoreihin pultteja ei tarvitse vaihtaa! Joudut sitten hankkimaan Torx- hylsyn uusien pulttien kiristykseen.
Kansi kannattaa sitten oikaisuttaa kun on noinkin vanhasta moottorista kysymys. Myös termostaatin vaihto on viisasta tehdä samanaikaisesti.
Tulikohan ohjeita liian myöhään?- täytyy vaihtaa
Faari45 kirjoitti:
Vain muutama viikko sitten tein vastaavan homman 1.2/8v Opel- moottoriin. 1.4- moottorissa on samat kannenpultit.
Sain paikalliselta Opel- merkkikorjaamolta seur. kiristysarvot: 25 Nm 3 x 60 ast. 30 ast. Kiristys poikkeaa esim. Alfamer- korj. käsikirjan ohjeista mutta luotan enemmän merkkikorjaamon ohjeisiin.
Kannenpultit Opel- ohjeen mukaan tosiaan täytyy vaihtaa uusiin. Tämä lienee jonkinlaista varmuuden maksimointia ettei tapahtuisi pultin katkeamista mm. väsymisen takia. Esim. VW:n 8v- moottoreihin pultteja ei tarvitse vaihtaa! Joudut sitten hankkimaan Torx- hylsyn uusien pulttien kiristykseen.
Kansi kannattaa sitten oikaisuttaa kun on noinkin vanhasta moottorista kysymys. Myös termostaatin vaihto on viisasta tehdä samanaikaisesti.
Tulikohan ohjeita liian myöhään?uusiin, koska kyseessä on venyvät pultit, niin kuin suurimmassa osassa tämän päivän moottoreita on. Kun pultti on kerran venytetty kiristyksen yhteydessä se ei veny uudelleen vaan pulttiin tulee väärä kireys. Tämä menetelmä takaa sen, että kansi pysyy oikeilla kireydellä niin kylmänä kuin kuumanakin.
täytyy vaihtaa kirjoitti:
uusiin, koska kyseessä on venyvät pultit, niin kuin suurimmassa osassa tämän päivän moottoreita on. Kun pultti on kerran venytetty kiristyksen yhteydessä se ei veny uudelleen vaan pulttiin tulee väärä kireys. Tämä menetelmä takaa sen, että kansi pysyy oikeilla kireydellä niin kylmänä kuin kuumanakin.
"venyvistä" pulteista. Kaikki pulttiliitokset perustuvat (ja ovat aina perustuneet) pultin venymiseen jolla tarvittava kiinnitysvoima saadaan aikaan myötörajaa ylittämättä. Autojen kannenpultit eivät ole tästä poikkeus millään lailla.
Kun pulttiliitos avataan pultti palautuu alkup. pituuteensa ja on uudelleen kiristettävissä. Uusimisvaatimus on, kuten tuolla aikaisemmin kerroin, ainoastaan "varmuuden maksimointia".
Olen itse kerran törmännyt uusiin "tarvikepultteihin" joissa myöraja ylittyi ohjeen mukaisilla kiristysarvoilla jolloin kansi jäi liian "löysälle". Tuo myötäminen tuntui toki jo "kyynärvarsimomentissa" pultteja kiristettäessä. Kys. oli VW 1.6/8v- moottori. Laitoin sitten vanhat pultit jotka ovat nyt kestäneet 100 tkm. lisää.
Opeleihin olen kyllä uusinut pultit!- ja sen vierestä
Faari45 kirjoitti:
"venyvistä" pulteista. Kaikki pulttiliitokset perustuvat (ja ovat aina perustuneet) pultin venymiseen jolla tarvittava kiinnitysvoima saadaan aikaan myötörajaa ylittämättä. Autojen kannenpultit eivät ole tästä poikkeus millään lailla.
Kun pulttiliitos avataan pultti palautuu alkup. pituuteensa ja on uudelleen kiristettävissä. Uusimisvaatimus on, kuten tuolla aikaisemmin kerroin, ainoastaan "varmuuden maksimointia".
Olen itse kerran törmännyt uusiin "tarvikepultteihin" joissa myöraja ylittyi ohjeen mukaisilla kiristysarvoilla jolloin kansi jäi liian "löysälle". Tuo myötäminen tuntui toki jo "kyynärvarsimomentissa" pultteja kiristettäessä. Kys. oli VW 1.6/8v- moottori. Laitoin sitten vanhat pultit jotka ovat nyt kestäneet 100 tkm. lisää.
Opeleihin olen kyllä uusinut pultit!Venyvä pultti on usein kavennettu keskiosastaan, ei kierteiden kohdalta, varsinkin isoissa moottoreissa ja diesel vehkeissä joiden kannen pultit joutuvat koville. Nämä pultit venytetään momentilla ja pultti venyy vain kevennetystä kohdastaan, eikä palaudu kun ne on kerran venytetty. Toki pultit voi käyttää uudelleenkin, mutta momentin kanssa on niin ja näin, kun pultit eivät veny samassa mitassaan kuin aikaisemmin ja niiden kinnoisuus on eri ym. Itse en säästä pulteissa, työ on se mikä remontiessa maksaa eniten ja jonkun pultin hinta ei siinä paljon näy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli306282Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144744Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle413304IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm623141Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3601760Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek111578- 721408
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861368Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2411318- 831229