Tunneliperäisin

omisimo

Terve!
Onko kellään tietoa miten, oikein tehty tunneliperäisin tehdään?!
Mahdollisi kuvia voi lähettää [email protected]
KIITOS!!!

15

6407

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan

      työntövoimaa, mutta nopeutta se tiputtaa. Tunneli on kuin lentokoneen siipi käännettynä päät ylös yhteen.
      Potkurin lavat pitäisi olla ikäänkuin katkaistu ja muutaman millin välyksellä tunneliin.

      • asia

        Tuollaisia ratkaisuja näkee hinaajissa. Potkurin ympärillä oleva ”putkenpätkä” on niissä kiinteä, sillä ei ohjailla.

        Itselläni on ollut aikaisemmassa Fodimar-veneessä 52 hv:n moottorin pyörittämän potkurin takana varsinainen tunneliperäsin. Potkurin kärjet normaalit; potkurin ja peräsimen lähimmäksi osuvan osan väliin jäi peräsimen kaikissa asennoissa useampia senttejä.

        Tuo tunneliperäsin antoi (akselivetoiseksi) hyvän ohjailukyvyn eteenpäin ajettaessa; peruutettaessa ohjausvaikutus oli melkeinpä yhtä surkea kuin levyperäsimelläkin.

        Huippunopeutta tuo tunneliperäsin todennäköisesti pienensi jonkin verran levyperäsimeen verrattuna (tai lisäsi kulutusta matkanopeudella ajettaessa). Vaikea sanoa, oliko parantunut manööveriketteryys tuon varjopuolen väärti.

        Teko-ohjeita tai linkkejä sellaisiin en osaa antaa.


      • ja toteutus
        asia kirjoitti:

        Tuollaisia ratkaisuja näkee hinaajissa. Potkurin ympärillä oleva ”putkenpätkä” on niissä kiinteä, sillä ei ohjailla.

        Itselläni on ollut aikaisemmassa Fodimar-veneessä 52 hv:n moottorin pyörittämän potkurin takana varsinainen tunneliperäsin. Potkurin kärjet normaalit; potkurin ja peräsimen lähimmäksi osuvan osan väliin jäi peräsimen kaikissa asennoissa useampia senttejä.

        Tuo tunneliperäsin antoi (akselivetoiseksi) hyvän ohjailukyvyn eteenpäin ajettaessa; peruutettaessa ohjausvaikutus oli melkeinpä yhtä surkea kuin levyperäsimelläkin.

        Huippunopeutta tuo tunneliperäsin todennäköisesti pienensi jonkin verran levyperäsimeen verrattuna (tai lisäsi kulutusta matkanopeudella ajettaessa). Vaikea sanoa, oliko parantunut manööveriketteryys tuon varjopuolen väärti.

        Teko-ohjeita tai linkkejä sellaisiin en osaa antaa.

        Tuon peruutuksella ohjailun takia tunneli pitäisi saada potkurin ympärille, harvoin kuitenkaan onnistuu kunnolla valmiissa veneessä (hankala siirtää ohjausakselia/potkuria ihan kohdakkain). Jos ohjausakseli ei ole kovin kaukana potkurin takana saadaan jonkunlainen ohjailukyvyn parannus peruutuksella kun tunneli ylettyy vähän potkurin ympärille, ongelmana se että tunnelin on mahduttava kääntymään osumatta potkuriin = iso halkaisija jos ohjausakseli on vähänkin kauempana potkurin navan takana. Tosin ongelmaksi voi tulla se että peräsinakselin ollessa potkurin takana potkurivirta painaa tunnelia "lisää sivulle" kun tunneli on käännettynä (kun potkurivirta osuu tunnelin seinämään peräsinakselin etupuolelle) eli peräsinakselin ja potkurin väli ei saa olla liian suuri jos tunneli ylettyy pitkälle peräsinakselin etupuolelle.

        Yhteenvetoona: helppo toteuttaa hyvin toimivana veneen rakennusvaiheessa mutta työläs jälkikäteen toteutettuna jos haluaa hyvin toimivan.


    • ohje.....

      Parhaaseen tulokseen pääset jos saat tunnelin kääntöakselin porkurin kohdalle, eli peräsinakselin siirto edemmäs tai potkuria taaemmas normaalisijoittelusta. Potkurin siirto pelkästään akselia pidentämällä ei ole hyvä vaihtoehto koska akseli tuskin kestää vääntymättä vaan se laakeri pitäisi saada siirrettyä. Kumpikaan tuskin on kovin helppo siirtää valmiissa veneessä tarpeeksi (siis akseli porkurin kohdalle asti) niin että lopputulos olisi hyvä, kannattaa ehkä tyytyä siirtämään vähän lähemmäs toisiaan. Joissain tapauksissa potkurin siirto taaemmas voi aiheuttaa eitoivottuja sivuvaikutuksia (riippuu rungosta, virtaukset saattavat "seota").

      Tunnelin halkaisija "mahdollisimman pieni" eli kokeilemalla niin pieni tunneli kuin sopii ilman että kääntyessä osuu potkuriin, jätä kuitenkin ääriasennossakin pieni pelivara (5mm voisi olla sopiva, riippuu rakenteiden tukevuudesta).

      • putki

        Ei ole hyvä,kuten ensimmäinen vastaaja kertoi.


      • teräsveneilijä

        Tunneliperäsin potkurin ympärille kiinnostaa myös minua.

        Itseäni kiinnostaa etäisyys takatukilaakerista potkuriin. Millaisia mittoja lukijoiden veneistä löytyy?

        omassa veneessäni on 35mm akseli ja pituutta vaihteelta potkuriin on n. 2m.
        Takatukilaakeri on nyt aivan potkurin edessä (välimatkaa n.5cm). Voisiko potkuriakselia pidentää niin että potkuri tulisi peräsinakselin kohdalle ilman että tukilaakerin paikkaa muuttaa? tässä tapauksessa muutoksen jälkeen potkurin ja tulilaakerin etäisyydeksi tulisi n. 30cm.


      • Simo
        teräsveneilijä kirjoitti:

        Tunneliperäsin potkurin ympärille kiinnostaa myös minua.

        Itseäni kiinnostaa etäisyys takatukilaakerista potkuriin. Millaisia mittoja lukijoiden veneistä löytyy?

        omassa veneessäni on 35mm akseli ja pituutta vaihteelta potkuriin on n. 2m.
        Takatukilaakeri on nyt aivan potkurin edessä (välimatkaa n.5cm). Voisiko potkuriakselia pidentää niin että potkuri tulisi peräsinakselin kohdalle ilman että tukilaakerin paikkaa muuttaa? tässä tapauksessa muutoksen jälkeen potkurin ja tulilaakerin etäisyydeksi tulisi n. 30cm.

        Terve!
        Kun siirrät potkuriakselia taakspäin, niin tee tukilaakeri lisää, tuet laakerin kolmella jalalla yksi jalka kölirautaan ja kaksi rautaa pohjaan.
        Äläkä siirrä nykyistä tukilaakeria mihinkään, koska siinnä on myös akselin tiivisteet.


    • Toivo

      Minulla on tunneli peräsin omassa veneessäni.Aikanaan se tehtiin rakennusvaihessa ja on potkurin ympärillä. Tunneli ja potkurin välissä on noin 5mm rako.Putken pituus on ylä- ja alapuolella noin 150mm ja sivuilla noin 300mm Potkurin lavoista olen joutunut sorvaamaan pois muutaman millin.Syy miksi tunneli tehtiin oli se että vene sijaitsee matalissa kivisissä vesissä ja siinä tarkoituksessa se on toiminut hyvin, ainakin neljä potkuria on 30 vuoden aikana säästynyt kivillä käynnin seurauksena. Tunneli on niin järeä että kestää kivien yliajon.Ohjattavuus on sekä eteen että taakse ajettaessa erinomainen. Tunneliperäsintä käytettäessä potkurin nousun laskentakaavat eivät toimi, koska tunnelista tulee potkurin ja jetin välimuoto.(veden virtausnopeus tunnelissa on suurempi kuin tunnelin ulkopuolella)
      Kaverini veneessä oli edellinen omistaja hitsannut putken peräsimen ympärille potkurin taakse ilmeisesti parantaakseen ohjautuvuutta. Kaveri leikkas putken pois,josta seurasi se että huippunopeus kasvoi 2 solmua ja ohjailtavuus parani selvästi.Kuten edellä useampikin on jo kirjotellut niin missän tapauksessa tunnelia ei pidä asentaa potkurin taakse vaan sen ympärille.

    • että Vene- lehdessä oli vuosia sitten arvio ja kuvasarja uppouma veneestä, jossa oli "laatikon mallinen" peräsin , siis poikkileikkaus neliö ja sillä saavutettiin pakittaessa parempaa ohjailtavuutta.

    • Peräsin*
      • Hinaaja mies.

        Keskustelu käy Kort-tunnelista.Saimaalla siirryttiin noin 60 vuotta takaperin käyttämään hinaajien vetokykyä parantamaan Kort-tunnelia. Aluksi oli käytössä kiinteä tunneli,laivan satamassa kääntely muuttui kömpelöksi.Niinpä otettiin käyttöön kääntyvä tunneli.Minulla on sellainen enkä pois vaihda.Nopeutta ei sillä saa mutta suuntavakavuutta ja helpoa satama manoveerausta.Laivalla on erittäin hyvä ajaa myös takaperin,kääntyy kuin autolla ajaisi.Potkuri on tunnelin sisällä ja tunnelin muoto kuin muoviämpärin, leveäpuoli eteenpäin.Lavat pitää kärjistän tasata ja välimatka tunneliin vain 5 mm.Katso COOGLE haulla Kantapuu ja sieltä hakusana hinaaja Tero.


      • Hinaaja mies
        Hinaaja mies. kirjoitti:

        Keskustelu käy Kort-tunnelista.Saimaalla siirryttiin noin 60 vuotta takaperin käyttämään hinaajien vetokykyä parantamaan Kort-tunnelia. Aluksi oli käytössä kiinteä tunneli,laivan satamassa kääntely muuttui kömpelöksi.Niinpä otettiin käyttöön kääntyvä tunneli.Minulla on sellainen enkä pois vaihda.Nopeutta ei sillä saa mutta suuntavakavuutta ja helpoa satama manoveerausta.Laivalla on erittäin hyvä ajaa myös takaperin,kääntyy kuin autolla ajaisi.Potkuri on tunnelin sisällä ja tunnelin muoto kuin muoviämpärin, leveäpuoli eteenpäin.Lavat pitää kärjistän tasata ja välimatka tunneliin vain 5 mm.Katso COOGLE haulla Kantapuu ja sieltä hakusana hinaaja Tero.

        Unohdin kertoa että Kort-tunnelin "jättöreunaan"
        asennettava keskelle noin 100-150 mm.levyinen levy ikäänkuin normaali peräsin.Levy kiinnitetään pulteilla Kort-tunneliin,( tehtävä korvakkeet tunneliin )potkurin huolto työn helpottamiseksi.Levy saa olla lähes potkurin kiinnitysmutteriin saakka.


      • Hinaaja mies
        Hinaaja mies. kirjoitti:

        Keskustelu käy Kort-tunnelista.Saimaalla siirryttiin noin 60 vuotta takaperin käyttämään hinaajien vetokykyä parantamaan Kort-tunnelia. Aluksi oli käytössä kiinteä tunneli,laivan satamassa kääntely muuttui kömpelöksi.Niinpä otettiin käyttöön kääntyvä tunneli.Minulla on sellainen enkä pois vaihda.Nopeutta ei sillä saa mutta suuntavakavuutta ja helpoa satama manoveerausta.Laivalla on erittäin hyvä ajaa myös takaperin,kääntyy kuin autolla ajaisi.Potkuri on tunnelin sisällä ja tunnelin muoto kuin muoviämpärin, leveäpuoli eteenpäin.Lavat pitää kärjistän tasata ja välimatka tunneliin vain 5 mm.Katso COOGLE haulla Kantapuu ja sieltä hakusana hinaaja Tero.

        Unohdin kertoa että Kort-tunnelin "jättöreunaan"
        asennettava keskelle noin 100-150 mm.levyinen levy ikäänkuin normaali peräsin.Levy kiinnitetään pulteilla Kort-tunneliin,( tehtävä korvakkeet tunneliin )potkurin huolto työn helpottamiseksi.Levy saa olla lähes potkurin kiinnitysmutteriin saakka.


      • omisimo
        Hinaaja mies kirjoitti:

        Unohdin kertoa että Kort-tunnelin "jättöreunaan"
        asennettava keskelle noin 100-150 mm.levyinen levy ikäänkuin normaali peräsin.Levy kiinnitetään pulteilla Kort-tunneliin,( tehtävä korvakkeet tunneliin )potkurin huolto työn helpottamiseksi.Levy saa olla lähes potkurin kiinnitysmutteriin saakka.

        kaikille asiallisista kommeneista, etenkin hinaajalle.
        Hinaaja kuvat ovat hyviä!
        Joten koska kevät on jo alkannut, alan totuttamaan tunneliperäisintä, koska minun 8.5m veneeni ei todellakaan peruttaessa käänny vasemmalle yhtään!!!
        KIITOS !!!


      • esko
        Hinaaja mies kirjoitti:

        Unohdin kertoa että Kort-tunnelin "jättöreunaan"
        asennettava keskelle noin 100-150 mm.levyinen levy ikäänkuin normaali peräsin.Levy kiinnitetään pulteilla Kort-tunneliin,( tehtävä korvakkeet tunneliin )potkurin huolto työn helpottamiseksi.Levy saa olla lähes potkurin kiinnitysmutteriin saakka.

        Rakensin 15v sitten n. 10m:n veneen, johon tein kääntyvän kort-tunnelin. Olin muksuna ihmetellyt miksi kookas hinaaja on paljon ketterämpi, kuin oma 7m:n fiskari. Kävin lunttaamassa homman kun hinaaja oli telakalla.

        Toteutin samalla tekniikalla oman tekeleeni ja lopputulos oli todella hyvä. Putken takaosan levy nosti melutasoa, joten poistin sen, eikä ohjautuvuus siitä huonontunut. Peräsinakselin tulee olla juuri potkurin kohdalla, jolloin välys saadaan pieneksi (n. 5mm) ja ohjautuvuus ja vetopito parhaaksi.

        Tunnelin imupuolen tulee olla poistopuolta jonkunverran suurempi. Erittäin leveälapaisen 16" potkurin lavankärjet on "niistetty" tunnelin sisäpinnan mukaan.

        Suosittelen
        esko


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4611
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2588
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2425
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      55
      2317
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1295
    9. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe