omaksiko? uskallanko?

anniina

mites on; onko täällä muita 47v.naisia jotka asuvat nykyisin vuokralla ja ovat nyt; ns. järki-iän saavutettuaan, viimeistään alkaneet miettimään vuoralla-asumisen vaihtoehtoja - siis omaan/pankin asuntoon muuttamista? vieläkö uskaltaisi lainaa ottamaan? tarvittavia vakuuksia kyllä löytyisi hyvä terveys vakituinen työpaikka on.

22

1626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jiwe

mikä on lopullinen käyttötarkoitus?
      jos alkaa laskemaan sen mukaan että laina loppuu ja jäljelle jää wain wastike :=)
      werrattuna laina korko wastike wastaan wuokra
      laina loppuu joskus ja jäljelle jää wain wastike
      kannattaa jos nyt olewa wuokra on - jotain werrattuna wuokraan tjn
      ja nyt on asuntojen hinnat ylihinnoiteltuja ainakin pääkaupunkiseudulla :=)
      korot tosin on aikas alhaalla mutta mutta :=)
      eikä se ikä siihen waikuta waan se mitä haluat tulewaisuudessa :=)

• jiwe

werrattuna laina wastaan wuokra :=)

• ...ngg

moni tuntuu unohtavan vastikkeen perusteet, joita
        useimmin ovat vesi, sähkö, kaukolämpö, kiinteis-
        tövero, kiinteistön vuokra, huolto yms.

Jo nyt tiedetään, että kunnat nostavat tulevaisuu-
        dessa kiinteistöjen vuokria ja kiinteistöverokin
        nousee vuosittain koko maassa. Sähkön hinta nous-
        see tuntuvastikin, kilpailutus huoltoyhtiöistä ja
        isännöinnistä ei tuo säästöjä juuri ollenkaan, ra-
        kennusten kunnossapito - korjausvastike - katujen
        vastuualueiden puhtaanapito, vakuutusmaksut......

Vastikkeet monissa yhtiöissä lähentelevät jo hal-
        poja vuokria ja monet ovat samoista syistä myymäs-
        sä asuntojaan.

Paras yhtiö lienee sellainen, jolla on oman tontin
        lisäksi paljon liiketuloja, jolloin voidaan koko-
        naan tai osittain päästä eroon vastikkeista.

• jiwe
        ...ngg kirjoitti:

moni tuntuu unohtavan vastikkeen perusteet, joita
        useimmin ovat vesi, sähkö, kaukolämpö, kiinteis-
        tövero, kiinteistön vuokra, huolto yms.

Jo nyt tiedetään, että kunnat nostavat tulevaisuu-
        dessa kiinteistöjen vuokria ja kiinteistöverokin
        nousee vuosittain koko maassa. Sähkön hinta nous-
        see tuntuvastikin, kilpailutus huoltoyhtiöistä ja
        isännöinnistä ei tuo säästöjä juuri ollenkaan, ra-
        kennusten kunnossapito - korjausvastike - katujen
        vastuualueiden puhtaanapito, vakuutusmaksut......

Vastikkeet monissa yhtiöissä lähentelevät jo hal-
        poja vuokria ja monet ovat samoista syistä myymäs-
        sä asuntojaan.

Paras yhtiö lienee sellainen, jolla on oman tontin
        lisäksi paljon liiketuloja, jolloin voidaan koko-
        naan tai osittain päästä eroon vastikkeista.

esimerkiksi lohjalla on nostanut wastikkeita tjn
        siksi pitää harkita kumpi on parempi :=)
        itse olen hallituksen jäsen mutta "ns" nuorisojäsen jota ei kuunnella koska wanhemmat ihmiset/isännöitsijä tietää paremmin asiat :=)
        eikä mitään woi kilpailuttaa kun tää nykyinen on meillä aina ollut ja on hywä "lue kallis"
        eikä ole niitä liiketuloja :=)
        waan mie olen hankala jäsen hallituksessa :=)

• iloinen omakotiasuja

ostin nykyisen asuntoni eli vanhan omakotitalon neljä vuotta sitten 45 vuotiaana kolmen lapsen yksinhuoltajana enkä päivääkään ole katunut. muutettiin vuokralta rivitalosta. laina järjestyi helposti ja omat tulot ovat riittäneet lainan korkoihin, lyhennyksiin ja asumiskuluihin. elatusapua en saa. sijoitukseni on ollut järkevä: tästä talosta saa nykyisin lähes 100 000 euroa enemmän kuin mitä itse maksoin, hih! en asu pk-seudulla.

• Sisäsiisti+50

mullakaan on. Olen asunut vuokralla kauan, unelmoin joskus taannoin, ostan "oman" asunnon. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että näin vuokralla asuessani, saan kaiken "valmiina", niin huollot, kunnostukset ym. eikä tarvitse erikseen niistä maksaa.
      Vuokrani on ihan kohtuullinen n.500e/ 2h k parveke=60 neliötä, pikkukaupungissa. Maksan vielä, sähkön veden vuokran lisäksi.
      Kannattaa harkita tarkoin, onko omaksi hankkiminen välttämätöntä, saat vuosikausia olla velkaisena.

• jatkuvasti oma..

Ja 80-luvun kauhuvuosina sellaisen vähänaikaa "omistinkin". Taloon tehtiin parvekekorjauksia, julkisivu saneerausta ym. vastikkeet nousivat yli normaali vuokrien ja päälle nämä 10-13 % asuntolainakorot.

Tänäpäivänä tietysti on ihan toisin, ja edullisen kivan asunnon saisi vanhasta taloyhtiöstä, johon tietysti kohta tulee putkiremontti ja loppu ei olekaan sitten edullista.

Mutta jos sopiva osuu kohdalle niin siitä vaan, ei siihen ikä ole esteenä. Saahan sen myytyä jos elämäntilanne muuttuu. Ja tietysti puntarissa tulee huomioida verotuksen korkovähennykset.

• ihan ok asuja

4 vuotta sitten omakotitalon, ja maksan lyhennyksiä 800€/kk. Ennen maksoin vastaavasta talosta vuokraa 1000€/kk.
        Jonakin päivänä tää talo on kokonaan mun omani, ja joka vuosi säästän 24oo€ asumiskuluissa; ei paljoa tarvi miettiä kumpi on edullisempaa.

Niin, ja korko asuntolainassani on viiden prosentin alapuolella...

• anniina

asiallisista vastauksista! olen todella pitkään miettinyt tätä asiaa ja nyt taidan kyllä ottaa asioista lopullisesti selvää eri tahoilta. onhan se toki juuri nin että loppuuhan se laina joskus ja jäljelle jää sitten vastikkeet ym.kulut. vuokra taasen ei lopu koskaan, päinvastoin - juuri tuli ilmoitus että vuokrankorotus on taas >20€kuussa - kirvelee ajatuskin maksaa,lainan ehtisin maksaa pois juuri ennen eläkeikää, mutta kuinka selviän vuokrasta - kun olen eläkkeellä?

• jiwe

riippuu paljon missä asuu tjn :=)
        ja se eläke woi olla ratkaisewa tekijä
        silloin todennäköisesti tarwii niitä säästyneitä wuokrarahoja tjn

• tuffe

Reilu vuosi sitten ostin myös oman kodin, ei käynyt edes mielessä mennä vuokralle, oma on aina oma :)

Tuli kumman nuorekas olo kun pankki tarjosi jopa 30 vuoden lainaa :)) vaikka sama se heille, maksanko minä vai kuolinpesäni ;)

• Tein :))

Ostin oman asunnon avioeron jälkeen. Lainaa on,mutta se loppuu ennen eläkeikää ja sittenkin on ehkä varaa syödä?

Verottaja auttaa myöskin asiassa, verohelpotuksin....siis asumiskuluni pienenivät jo tässä vaiheessa 200 eur/kk

Asuntoni on 2h k sauna....

Samaa ajttelin minä myöskin, että kuinka pärjää eläkkeellä, ja laskelmani oli, että ei mitenkään kallista vuokraa maksamalla.

Voihan olla niinkin,että kanssakulkijakin löytyy ennen tuota ikää, mutta toisen varaan ei voi elämäänsä rakentaa, se tie on nähty jo.

Siis osta oma asunto...lainoista kyllä selviää ja niitä kyllä saa tänä päivänä, Pankithan ihan kilpailee asiakkaista.

Onnea Sinulle asunnon ostoon toivottelen :)))

• ja mieti :)

Todennäköisesti pääset siihen tulokseen, että omassa on edullisempaa asua....pankkiin vain puheille,kyllä ne siellä neuvovat. Ehdit lainan maksaa ennen eläkettä ja sitten vain matkustelet. Vuokraa maksamalla et edes syö kunnolla....mars pankkiin siis ja heti ylihuomenna....

Näin minä tein ja olen tyytyväinen omaan kotiini,joka on velaton kun täytän 60 vee

Nainen 50

• ..ei kovin tiukaksi kannata tehdä.
        Aika läheltä tiedän tapauksen; kun oli konkkaan
        mennyt rakennusyhtiö tehnyt 'mokia' 80 -luvun
        taloon. Se on silloin niin, että edes vakuutus ei, ainakaan enää korvaa. Remonttia jouduttu tekemään, ja putkiremontti suunnitteilla.
        Taloyhtiöllä voi olla varoja, mutta ei sellaisia
        summia kuin tällaisissa rempoissa tarvitaan.

• minähän se

jos ikää on jo 47 vuotta niin kyllä pitäisi sen verran rahaa olla että asunnon pystyy ostamaan käteisellä
      ettei vaan se jo tienattu raha olisi vaan menny rillutteluun

• Nainen mtös :))

Juu rillutteluun on mennyt rahat ja nyt maksan velkaa omasta asunnostani ja ikää on 49v.

Avioero ja konkurssi takana .... ne rahat ryyppäsi X-mieheni, en minä ....

Joten äläpä arvostele, kaikilla ei mene asiat niinkuin Sinulla .... kun et voi tietää toisen asiaa:(((((

Nainen

• on mennyt

80-luvulla totesin sen että elämässä on muutakin kuin 4-seinää ympärillä. Silloiset pankkien kiskonnat kuin myös jälkisotkut uutisissa vain varmensi päätöstäni.
        Olen matkustellut ja paljon, enkä päivääkään vaihtaisi pois. : )

• Loistava.polku

Olen edelleen kiitollinen ja helpottunut siitä, että älysin myydä asuntoni ja muuttaa vuokralle. Ei enää tunnu siltä kuin olisi pallo jalassa - on niin helppo pakata kamat ja vaihtaa maisemaa aina kun huvittaa. Vuokra-asuntoja on tyrkylle asti - sen kuin valitsee sopivimman päältä.

Ja nykyisin vuokra-asuminen on suorastaan ylellistä - ei yksityisellä vaan yhteisöllä tai yrityksellä, jotka paapovat vuokralaisiaan viimeisen päälle, koska toivovat pitkäaikaisia vuokrasuhteita.

Eikä tarvitse pienistä surra - vuokranantaja huolehtii siitä että kodinkoneet ovat aina ehjät, suihku ei vuoda eikä ikkunasta vedä....

Ja mikä tärkeintä: se minkä maksat, maksat vain omasta mukavuudesta etkä kanna pankkiin satoja tuhansia korkojen muodossa. Kuukausittaiset asumismenot ovat vain puolet entisestä.

Sain omistamisesta tarpeekseni, kun oikein asiaan paneuduin ja laskin, mikä asunnon hinnaksi OIKEASTI tulee.

• Loistava.polku

Ei "satoja tuhansia" vaan tuhansia, euroissa. Olin markka-ajassa.

Ostin aikoinaan osakkeen hintaan 510 000 markkaa. Laskin, että kun 20 vuoden (kaikkein halpakorkoisin) laina olisi maksettu, olisin kantanut pankkiin 980 000 narkkaa. Olisin siis entinen niljonääri, joka olisi viettänyt lapsineen 20 vuotta persaukisena ja suunnilleen nälkää nähden.... Ei helvetti.

Täysin järjetöntä sitoa itsensä asuntolainaan, ellei satu olemaan rikas perijä tms...

• Sinkkunainen vuosimallia -57

Minusta kyllä kannattaa keski-ikäisenkin sinkun hankkia oma asunto. Sehän on mitä paras vanhuuden turva, kun meidän ikäluokka tuskin saa yhteiskunnalta enää mitään. Kun myy oman asunnon niin pääsee hyvään palvelutaloon ja ennen kaikkea juuri eläkeiässä vuokra on huomattavasti halvempi kuin ainakin täällä pääkaupunkiseudun vuokra-asunnoissa. Aloitin itse ja yksin omasta yksiöstä 23-vuotiaana ja olen aina vaihtanut kalliimpaan asuntoon. Nyt on kolmas menossa ja aioin päästä lähemmäksi Helsingin keskustaa ja uuteen asuntoon, jota ehtii vielä maksaa pitkälle ennen eläkeikää, jolloin vuokra on kuitenkin jo halvempi. Autoon ja golfiinkin on vielä riittänyt rahaa joskin matkustelu on jäänyt vähemmälle. Olen aivan keskipalkkainen sinkkunainen. Joten rohkeasti vain toteuttamaan unelmia!

• Sinkkumies mallia -57

Jos olisin tuossa tilanteessa, miettisin kyllä tarkkaan "näillä aamuilla" ottavani velkaa 150 - 200 000 euroa. Tällä hetkellä asuntojen hinnat ovat pilvissä - kyllä ne sieltä taas alas tulevat ja korot nousevat. Silloin on taas pankeilla, mitä myydä ja suhteellisen kiinnostavaan hintaan.

Mikäli ostat esimerkiksi kerrostaloasunnon, selvitä tarkaan etukäteen yhtiön tila, tulevat korjaustarpeet kuten putki-, ikkuna-, parveke- ja kattoremontit. Putkiremontista joudut pulittamaan sievoisen summan euroja (eräs tuttavani 25 000 euroa) eikä koskaan asuntoaan myydessä saa summaa 1:1 takaisin.

Itse omaksi onnekseni asun omakotitalossa haja-asutusseudulla ja seuraava vaihe onkin vuokralle muuttaminen jahka ikää tulee tai "kyllästyn" tähän asumismuotoon. Enää en omistusasuntoa havittele vaan käytän saamani eurot elämiseen ja nauttimiseen - kerranhan sitä ihminen elää eikä mitään saa mukaansa. : )

• Ewe-Liina

Nimittäin lukea kaikkia vastauksia,koska niitä niin paljon. Varmasti vastaan samoin,kuin moni , mutta ikäisesi ihminen on juuri siinä tilanteessa,jolloin moinen sijoitus ja riski kannattaa ottaa. Mitä ehkä menetät...Kuitenkin vakkari-työ ja ilmeiseti muutenkin asiat ok.

Pitää uskaltaa kaikenlaista. Eikä tuo ole vielä niitä suurimpia riskejä,mitä elämässään voi ottaa.

Anna palaa !! :D

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      404
      8829
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      172
      3218
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      17
      1704
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      76
      1118
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1058
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1045
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      63
      988
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      965
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      963
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65