Saan kesällä kortin ja olin ajatellut hankkia 90-luvun alkupuolelta olevan ison Lexuksen (LS 400) Saksasta. Oon vaan kuullut, että ko. auton kaikki osat ovat hirvittävän kalliita, ja korjaamoa vaikea löytää, jos tulee vikaa... Onko Jaguar yhtään sen "helpompi" vaihtoehto. Kun eikös esim Sovereign ole kutakuinkin samaa koko luokkaa kuin LS 400, ja lisäksi sitä saisi vielä paljon halvemmalla kuin Lexusta. Mersu, BMW, Volvo ja kumppanit ei tule kysymykseenkään, koska niitä on jokaisella...
Lexus vs Jaguar
14
3196
Vastaukset
- LS400
Jokainen huolto maksoi aina sen 10 tuhatta vanhaa, vaikka oli huollettu merkkiliikkeessä 10tkm välein että ei ollut siitä kiinni. Aina oli jotain. Muuten loistava auto. Ja noitahan saa Suomesta jo reippaasti alle 20 tuhannen euron!
Mutta ei ole Jaguar ainakaan halvempi.. :/
Kuitenkin respect siitä että haluat erottua massasta. Se vain maksaa hieman enemmän kuin corollalla ajaminen :) - Test Driver
Jaahas,
Mietin pitkkän, viitsinkö vastata kun tätä aihetta on periaatteessa puitu jo useasti.
Toyotasta en tiedä mitään; luotettavan maineessahan se on.
Mutta Jaguar: huolto on juuri hieman vaikeutunut PL Powerin (ent. Special Mechanics) lopetettua.
Huoltoa saa, halvalla ja hyvää:
Karaasi Juvanmalmilla,
Laatuvaunu Hollolassa
Kallista, mutta hyvää: maahantuoja Espoossa.
Huolto maksaa alle tonnin vanhaa (perushuolto), n. 200-300E (b-huolto) tai 700E (joka 48tkm, iso huolto).
Perushuollon voi tehdä itse, jos on halli/vastaava öljynvaihtoa varten.
Osia saa postimyynnillä Englannista (halpaa) tai esim. Brittiosan kautta (luotettava ja hyvä, järkihintainen), Bedrock Trading (hyvä maine). Tällöin hinta on yleensä n. tavallisten muiden autojen osien luokkkaa, maahantuojalla niissä on Jaguar-lisää.
Osien saatavuus on yleensä nopeallakin aikataululla hyvä.
Ylimalkaan kokemukseni mukaan kannattaa varata n. 1000-2000euroa/vuosi ylimääräisiin kuluihin vakuutukset n. 1000E/vuosi kaskolla ja renkaat.
Näillä on kumminkin sen verran ikää, että ruoste ym. seikat alkavat syödä saaliinsa, jolloin osia täytyy väliin uusia. Esim. tukivarren laakerit, flektin visko, termostaatti, ruostekorjaukset. Muista, että kun puhutaan >10 vuotta vanhasta autosta, on iällä väistämättä vaikutusta siihen katsomatta, mikä auto on kyseessä.
On harhaa ajatella saavansa erityisen halvan auton, kun se maksaa- nut
Onko varsinkin nyt XJ40:ssä joka on tarkoitus tuoda paljo ns. 'vain huoltamo' tyylistä hommaa, ts. tarvitaan erikoityökaluja, vai hoituvatko pienet konerempat (kannentiivisteet, laakerit jne) ihan samaan lajiin kuin 'normaali' autoissa?
Toinen kysymys koskee XJ40:n ZF:n automaattilaatikkoa, koska se on ainut osa johon en uskalla kajota:) Eli onko se helposti hajoavaa sorttia ja toiseksi saako uusia laatikkoja halvalla/onko mahdollinen korjaus hintavaa? Käsittääkseni tuon ZF:n laatikko on aika yleinen tuon aikakauden autoissa?
Kolmanneksi onko XJ40:ssa jotain mekaanisia pahoja tyyppivikoja kuten XK-moottorin venttiili koneiston ne ulospomppivat systeemit joitten nimi ei nyt tule millään mieleen:) - Test Driver
nut kirjoitti:
Onko varsinkin nyt XJ40:ssä joka on tarkoitus tuoda paljo ns. 'vain huoltamo' tyylistä hommaa, ts. tarvitaan erikoityökaluja, vai hoituvatko pienet konerempat (kannentiivisteet, laakerit jne) ihan samaan lajiin kuin 'normaali' autoissa?
Toinen kysymys koskee XJ40:n ZF:n automaattilaatikkoa, koska se on ainut osa johon en uskalla kajota:) Eli onko se helposti hajoavaa sorttia ja toiseksi saako uusia laatikkoja halvalla/onko mahdollinen korjaus hintavaa? Käsittääkseni tuon ZF:n laatikko on aika yleinen tuon aikakauden autoissa?
Kolmanneksi onko XJ40:ssa jotain mekaanisia pahoja tyyppivikoja kuten XK-moottorin venttiili koneiston ne ulospomppivat systeemit joitten nimi ei nyt tule millään mieleen:)Normaali huolto sujuu ilman erikoistyökaluja; niitähän huolletaan ns. muualla Suomessa ei-Jaguar-asiantuntijoilla.
On olemassa Jaguar-spesifejä työkaluja joka malliin; mitä ne ovat ja mitä niillä tehdään, en tiedä. Ainakin jousipuristin iskarien vaihtoa varten (sellainenhan on joka merkille omansa).
Mutta laatikosta: hahahahahahhaaaa! Kiitos, tuo piristi päivää!
Juuri sitä luotettavampaa laatikkoa ei ole! 40:n moottori ja vaihteisto (sekä ZF4HP22 että myöhempi 4HP24) ovat tunnettuja luotettavuudestaan ja oikein huollettuina eivät hajoa kuin särkemällä.
Laatikon öljynvaihtoväli on 48tkm ja sitä PITÄÄ noudattaa.
Muuten se ei ole teknisesti vaativa laatikko ja, kuten sanottua, löytyy monista muistakin (kuten Range, BMW). Näin ollen, jos siihen sattuisi vikaa tulemaan, löytyy osaavia korjaamoja paljonkin. Taikka vaihtolaatikko. En muista koskaan kuulleeni hajonneesta 40:n laatikosta. V12:sta niitä saattaa mennä erityisesti ylikuumenemisen vuoksi.
40:n moottorin tyyppivikoja. Erityisesti 4-litraisen kansipahvi. Siitä jännä vika, että 3,6:n ja 3,2:n kansipahvi kestää.
Sitten on aihetta tsekata flektin visko. Se rajoittaa tuulettimen kierrokset 2500r/min ja jos kierrokset menee yli, on riskinä, että tuulettimen hajoaa, lavat lentää jäähdyttimeen ja rikkoo sen.
Öljyvuotoa ilmenee. Jos se vain tihkuu, anna tihkua. Jos se vuotaa enempi, lienee aihetta korjata (käsittääkseni ei kovin kallista lystiä).
2,9 on epäluotettava, kuluttaa ja kallein korjata. Älä osta.
Jos muita vikoja on, mitä en muista, nimimerkki XJ40 täydentää listaa.
Nimen omaan 3,6 on paras moottori (ei vain siksi, että se on minunkin autossani) ja 3,2:a nimitetään "bulletproofiksi" siis kestää. Ei se 4-litrainenkaan mikään ongelmamoottori ole. Ei ole taattua, että kansipahvi menee ja jos se on jo vaihdettu niin se siitä murheesta sitten.
Ylimalkaan AJ6 on oleellisesti kehityynyt moottori XK:hon verrattuna. Muista, että XK periytyy 60-luvulta; oikeastaan 50-luvulta. Sen sijaan AJ6 on moderni moottori, jota tehtäessä on osattu ottaa huomioon XK:n opit.
Se on hyvin luotettava, tehokas, taloudellinen ja kevyt käyttömoottori. Sikäli Jaguar onnistui tavoitteissaan 40-sarjaa lanseeratessaan.
Kehunpa vielä: AJ6 tuli XJS:ään 1983 ja 1984 ja 1985 sillä voitettiin rata-autoilun MM. Se on perustaltaan kilpalohko, joten se kestää TAATUSTI. - nut
Test Driver kirjoitti:
Normaali huolto sujuu ilman erikoistyökaluja; niitähän huolletaan ns. muualla Suomessa ei-Jaguar-asiantuntijoilla.
On olemassa Jaguar-spesifejä työkaluja joka malliin; mitä ne ovat ja mitä niillä tehdään, en tiedä. Ainakin jousipuristin iskarien vaihtoa varten (sellainenhan on joka merkille omansa).
Mutta laatikosta: hahahahahahhaaaa! Kiitos, tuo piristi päivää!
Juuri sitä luotettavampaa laatikkoa ei ole! 40:n moottori ja vaihteisto (sekä ZF4HP22 että myöhempi 4HP24) ovat tunnettuja luotettavuudestaan ja oikein huollettuina eivät hajoa kuin särkemällä.
Laatikon öljynvaihtoväli on 48tkm ja sitä PITÄÄ noudattaa.
Muuten se ei ole teknisesti vaativa laatikko ja, kuten sanottua, löytyy monista muistakin (kuten Range, BMW). Näin ollen, jos siihen sattuisi vikaa tulemaan, löytyy osaavia korjaamoja paljonkin. Taikka vaihtolaatikko. En muista koskaan kuulleeni hajonneesta 40:n laatikosta. V12:sta niitä saattaa mennä erityisesti ylikuumenemisen vuoksi.
40:n moottorin tyyppivikoja. Erityisesti 4-litraisen kansipahvi. Siitä jännä vika, että 3,6:n ja 3,2:n kansipahvi kestää.
Sitten on aihetta tsekata flektin visko. Se rajoittaa tuulettimen kierrokset 2500r/min ja jos kierrokset menee yli, on riskinä, että tuulettimen hajoaa, lavat lentää jäähdyttimeen ja rikkoo sen.
Öljyvuotoa ilmenee. Jos se vain tihkuu, anna tihkua. Jos se vuotaa enempi, lienee aihetta korjata (käsittääkseni ei kovin kallista lystiä).
2,9 on epäluotettava, kuluttaa ja kallein korjata. Älä osta.
Jos muita vikoja on, mitä en muista, nimimerkki XJ40 täydentää listaa.
Nimen omaan 3,6 on paras moottori (ei vain siksi, että se on minunkin autossani) ja 3,2:a nimitetään "bulletproofiksi" siis kestää. Ei se 4-litrainenkaan mikään ongelmamoottori ole. Ei ole taattua, että kansipahvi menee ja jos se on jo vaihdettu niin se siitä murheesta sitten.
Ylimalkaan AJ6 on oleellisesti kehityynyt moottori XK:hon verrattuna. Muista, että XK periytyy 60-luvulta; oikeastaan 50-luvulta. Sen sijaan AJ6 on moderni moottori, jota tehtäessä on osattu ottaa huomioon XK:n opit.
Se on hyvin luotettava, tehokas, taloudellinen ja kevyt käyttömoottori. Sikäli Jaguar onnistui tavoitteissaan 40-sarjaa lanseeratessaan.
Kehunpa vielä: AJ6 tuli XJS:ään 1983 ja 1984 ja 1985 sillä voitettiin rata-autoilun MM. Se on perustaltaan kilpalohko, joten se kestää TAATUSTI.Kiitoksia vaan tiedoista, lähti sitten suurin huolista auton oston suhteen tuon laatikon myötä;)
Ja juuri tuosta 3,6:sta kuulemieni hyvin kokemusten takia on haussa juuri 88 tai 89 malli, ja polttoaineen kulutuskin lienee maltillisempaa 4.0:aan verrattuna. - Saku
Onko PL power tosiaankin lopettanut.Ihmettelinkin kun Kari ja kumppanit on lähteneet muihin hommiin.
Sääli. - Blue Cat
PL Pwer lopettanut? No voihan katti! Olin juuri aikeissa käydä kunnostuttamassa XJ40: sen raidetangon siellä. Mikä nyt eteen? Osaako joku muukin sen tehdä?
Kysyy nimimerkki: sormi, jos toinenkin suussa. - XJ40
Blue Cat kirjoitti:
PL Pwer lopettanut? No voihan katti! Olin juuri aikeissa käydä kunnostuttamassa XJ40: sen raidetangon siellä. Mikä nyt eteen? Osaako joku muukin sen tehdä?
Kysyy nimimerkki: sormi, jos toinenkin suussa.Itse lopetin käymisen tuolla pl:ssä aikaa sitten.
Nykyisin kisu käy karaasin huollossa ja ei ole va
littamista. - Blue Cat
XJ40 kirjoitti:
Itse lopetin käymisen tuolla pl:ssä aikaa sitten.
Nykyisin kisu käy karaasin huollossa ja ei ole va
littamista.Tiedätkö kenekään asennuttaneen korjaussarjaa raidetankoon? Onko onnistunut? PL Power teki niitä kyllä. Kunnostettu Englannista on melko kallis. Mietityttää!
- Test Driver
Blue Cat kirjoitti:
Tiedätkö kenekään asennuttaneen korjaussarjaa raidetankoon? Onko onnistunut? PL Power teki niitä kyllä. Kunnostettu Englannista on melko kallis. Mietityttää!
PL Poweriin kandee kyllä soittaa; niillä ei tietääkseni vielä ole munalukkoa ovessa. Ehken sieltä saa apua edelleen (jonkin aikaa).
Muuten tuo Karaasi on varmaan ainakin näissä mekaanisissa kysymyksissä kova sana. - s3
Test Driver kirjoitti:
Normaali huolto sujuu ilman erikoistyökaluja; niitähän huolletaan ns. muualla Suomessa ei-Jaguar-asiantuntijoilla.
On olemassa Jaguar-spesifejä työkaluja joka malliin; mitä ne ovat ja mitä niillä tehdään, en tiedä. Ainakin jousipuristin iskarien vaihtoa varten (sellainenhan on joka merkille omansa).
Mutta laatikosta: hahahahahahhaaaa! Kiitos, tuo piristi päivää!
Juuri sitä luotettavampaa laatikkoa ei ole! 40:n moottori ja vaihteisto (sekä ZF4HP22 että myöhempi 4HP24) ovat tunnettuja luotettavuudestaan ja oikein huollettuina eivät hajoa kuin särkemällä.
Laatikon öljynvaihtoväli on 48tkm ja sitä PITÄÄ noudattaa.
Muuten se ei ole teknisesti vaativa laatikko ja, kuten sanottua, löytyy monista muistakin (kuten Range, BMW). Näin ollen, jos siihen sattuisi vikaa tulemaan, löytyy osaavia korjaamoja paljonkin. Taikka vaihtolaatikko. En muista koskaan kuulleeni hajonneesta 40:n laatikosta. V12:sta niitä saattaa mennä erityisesti ylikuumenemisen vuoksi.
40:n moottorin tyyppivikoja. Erityisesti 4-litraisen kansipahvi. Siitä jännä vika, että 3,6:n ja 3,2:n kansipahvi kestää.
Sitten on aihetta tsekata flektin visko. Se rajoittaa tuulettimen kierrokset 2500r/min ja jos kierrokset menee yli, on riskinä, että tuulettimen hajoaa, lavat lentää jäähdyttimeen ja rikkoo sen.
Öljyvuotoa ilmenee. Jos se vain tihkuu, anna tihkua. Jos se vuotaa enempi, lienee aihetta korjata (käsittääkseni ei kovin kallista lystiä).
2,9 on epäluotettava, kuluttaa ja kallein korjata. Älä osta.
Jos muita vikoja on, mitä en muista, nimimerkki XJ40 täydentää listaa.
Nimen omaan 3,6 on paras moottori (ei vain siksi, että se on minunkin autossani) ja 3,2:a nimitetään "bulletproofiksi" siis kestää. Ei se 4-litrainenkaan mikään ongelmamoottori ole. Ei ole taattua, että kansipahvi menee ja jos se on jo vaihdettu niin se siitä murheesta sitten.
Ylimalkaan AJ6 on oleellisesti kehityynyt moottori XK:hon verrattuna. Muista, että XK periytyy 60-luvulta; oikeastaan 50-luvulta. Sen sijaan AJ6 on moderni moottori, jota tehtäessä on osattu ottaa huomioon XK:n opit.
Se on hyvin luotettava, tehokas, taloudellinen ja kevyt käyttömoottori. Sikäli Jaguar onnistui tavoitteissaan 40-sarjaa lanseeratessaan.
Kehunpa vielä: AJ6 tuli XJS:ään 1983 ja 1984 ja 1985 sillä voitettiin rata-autoilun MM. Se on perustaltaan kilpalohko, joten se kestää TAATUSTI.Puhuit tuossa tuulettimen viskosysteemistä sen kierrosten rajoittajana. Onko kolmossarjalaisessa kutosessa (4,2) sama systeemi?
- Test Driver
s3 kirjoitti:
Puhuit tuossa tuulettimen viskosysteemistä sen kierrosten rajoittajana. Onko kolmossarjalaisessa kutosessa (4,2) sama systeemi?
Valitettavasti en tiedä.
Ei kuulu SIII asiantuntemukseni piiriin. - Jouni
Saku kirjoitti:
Onko PL power tosiaankin lopettanut.Ihmettelinkin kun Kari ja kumppanit on lähteneet muihin hommiin.
Sääli.hulluja. Eihän sellainen liike voi pysyä pystyssä jossa ei ole ollenkaan asiakaspalvelua. Tyypillistä etelän hörhöjen hommaa. Jouti mennäkin nurin.
- ftttt
jaguar on hyvä auto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1561304Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207980Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865