Kone sammuu

itsestään

eli koneemme sammuu itsestään. Esim. viruksen tarkisutsohjelma ei ehdi selata kuin murto-osan kansioista kun kone antaa pitkän, piippaavan vatoitusäänen ja sammuu. Näin käy myös jos konetta ei kukaan käytä, tai jos konetta käytetään millä ohjelmalla/sivustolla hyvänsä.
Missähän vika voisi olla? Kone on jo 1½-vuotta vanha joten takuuta koneella ei enää ole. ;(

Voisiko joku asiantunteva henkilö jelpata...:)

11

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kari_krandi

      kotelon sivu auki, katso löydätkö tuulettimet
      - yksi virtalähteen sisällä
      - yksi Prosessorin päällä
      - yksi kotelon takaseinässä
      - yksi mahdollisesti näytönohjaimessa

      Sitten laitat koneen päälle ja tarkkailet että kaikki tuulettimet pyörivät. Viallisen tuulettimen vaihto on melko helppo homma.

    • nii tuohan voi aiheutua ties mistä.jokin komponentti on sanonut kaput.Tietysti ensin kannattaa niinkuin Kari Krandi totesikin suorittaa tuollainen silmämääräinen tarkistus.Koppa auki ja katsoa että kaikki pelaa.Tietysti siinä vaiheessa on hyvä tarkistaa kuinka pölyinen sisus on ja tarvittaessa putsata..ylikuumeneminen kun voi myös aiheuttaa tuota

    • Ekke1994

      Eli tuo tuulettimien tarkistus ensin jota tossa äsken neuvottiin. Sitten voit suurimmat pölyt ottaa
      sisältä. Pölynpoistoon on semmoisia pullojakin joissain tietokoneliikkeissä ja imurillakin voi ottaa mutta todella varovasti ja vain niistä kohdista joissa ei ole mitään helposti hajoavia komponentteja. Voit myös kokeilla lopuksi katsoa Biosista lämpötilat tai jollain tietokoneelle ladattavalla ohjelmalla. Biosiin pääset rämppäämällä heti käynnistyksen yhteydessä Delete tai F8 nappia, kumpi nyt toimiikaan... Sitten sieltä Pc Fan, Pc Health tai joku vastaava ja siellä pitäisi lämpötiloja näkyä. Jos yli 60 asteen menee niin sitten on jossain vikaa. Biosista saattaa olla myös määritetty sammuttamaan kone automaattisesti tietyn asteen ylittyessä.
      Ohjelmallisesti voit tämän katsoa esim. Speedfanilla. http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/muut_ohjelmat/speedfan.cfm

      • entäs nyt?

        elikkäs... tein niinkuin ehdotit. Pc Health..ja lämpötilat olivat: Current System 45 celciusta
        Current CPU Temperature 89 celsiusta. Eli mitäs nyt....?


      • kari_krandi
        entäs nyt? kirjoitti:

        elikkäs... tein niinkuin ehdotit. Pc Health..ja lämpötilat olivat: Current System 45 celciusta
        Current CPU Temperature 89 celsiusta. Eli mitäs nyt....?

        ne tuulettimet kunnossa?


      • Juzukka
        entäs nyt? kirjoitti:

        elikkäs... tein niinkuin ehdotit. Pc Health..ja lämpötilat olivat: Current System 45 celciusta
        Current CPU Temperature 89 celsiusta. Eli mitäs nyt....?

        Eli toi 89 astetta prossalle on aika paljon. MSI:n emon oletusasetukset alkaa sammutella konetta jo 80 asteen lämmöillä.
        Sulla on nyt jotain häikkää sen prosessorin jäähdytyksen kanssa - tuuletin ei ota kierroksia tai jäähdytyssiili tukkeessa tai sitten koko kone on jonkun patterin vieressä tai liian suljetussa paikassa.
        Koneen sammuttaa joko turvajärjestelmä (ylikuumeneminen) tai sitten se vain kaatuu - samasta syystä.
        Toivottavasti on vain vaikka prossan tuuletin - ei montaa euroa maksa.


      • kari_krandi
        Juzukka kirjoitti:

        Eli toi 89 astetta prossalle on aika paljon. MSI:n emon oletusasetukset alkaa sammutella konetta jo 80 asteen lämmöillä.
        Sulla on nyt jotain häikkää sen prosessorin jäähdytyksen kanssa - tuuletin ei ota kierroksia tai jäähdytyssiili tukkeessa tai sitten koko kone on jonkun patterin vieressä tai liian suljetussa paikassa.
        Koneen sammuttaa joko turvajärjestelmä (ylikuumeneminen) tai sitten se vain kaatuu - samasta syystä.
        Toivottavasti on vain vaikka prossan tuuletin - ei montaa euroa maksa.

        mistä prossasta on kysymys. Jos se on AMD se voi olla jo entinen, Intellin prossa kyllö selviytyy tuosta.


      • puhukaa
        kari_krandi kirjoitti:

        mistä prossasta on kysymys. Jos se on AMD se voi olla jo entinen, Intellin prossa kyllö selviytyy tuosta.

        suomen kielellä!!! Mitä tarkoittaa AMD ja entä Intelli. Kysyy tyhmä ;)


      • kari_krandi
        puhukaa kirjoitti:

        suomen kielellä!!! Mitä tarkoittaa AMD ja entä Intelli. Kysyy tyhmä ;)

        mahtaako siinä koneen käynnistyessä normaalisti näkyä esimerkiksi Inteli tai AMD logoa?

        Tai olisiko sinulla tietoa minkä merkkinen prosessori eli suoritin koneessasi on?
        - enemopää tuota ei voi suomentaa.


      • Juzukka
        puhukaa kirjoitti:

        suomen kielellä!!! Mitä tarkoittaa AMD ja entä Intelli. Kysyy tyhmä ;)

        Elikkä: Oli se prossa minkä merkkinen tahansa niin se käy liian kuumana. Toimenpiteet: Jos et itse saa selville pyöriikö puhaltimet niin viet sen jollekin joka osaa tai pyydät jonkun paikanpäälle katsomaan.
        Noilla lämmöillä kone ei ole kovin pitkäikäinen.


      • siippani
        Juzukka kirjoitti:

        Elikkä: Oli se prossa minkä merkkinen tahansa niin se käy liian kuumana. Toimenpiteet: Jos et itse saa selville pyöriikö puhaltimet niin viet sen jollekin joka osaa tai pyydät jonkun paikanpäälle katsomaan.
        Noilla lämmöillä kone ei ole kovin pitkäikäinen.

        ...kävi liikkestä josta koneemme on ostettu kysymässä osia, ja siellä selvisi että koneella onkin vielä takuuta jäljellä, joten huomenna kone takuukorjaukseen. KIITOS kaikille jotka ovat viitsineet jelpata meitä "tumpeloita" KIITOS


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe