Rehun hinta on n. 0.70-2€/kg.
Yksi poro syö päivässä 1-2kg rehua heinät.
Bensat voit itse laskea, pitkien välimatkojen vuoksi poromies voi joutua ajamaan päivässä satojakin kilometrejä. Bensanhinta tällä hetkellä 95-oktaavinen=1.23€, sitä käyttävät yleensä mönkijä ja mahdollisesti auto. Kelkka kuitenkin kulkee 98-oktaavisella bensalla ja kelkallakin poromies ajaa päivästä riippuen tähän aikaan satojakin kilometrejä. 98-oktaavinen=1.25€
Dieselin hinta tällä hetkellä n.0.99€. Siihen sitten lisäksi öljyt.
Kalustokuluja ei voi arvioida. Poromies voi vuoden aikana joutua tekemään tai teettämään isojakin remontteja kalustoon tai ostamaan uusia välineitä.
Koko arsenaalille tulee myös vakuutukset. Poromies tarvitsee ainakin auton, mönkijän ja kelkan, traktorikaan ei ole pahitteeksi, samoin traktoriin tarvittavat välineet.
Heinäntekokaan ei ole halpaa.
Työkoneet:
Traktoriin(jos sellainen on) täytyy hankkia dieselit/polttoöljyt, moottoriöljyt, hydrauliöljyt.
Traktoriin tarvitaan haravakone, paalauskone ja niittokone ainakin.
Pelloille myös levitetään apulantaa jonka hintaa en tiedä, melko kallista kuitenkin. Varmaan jotain 500€ lava.
Peltojakin on hyvä olla. Monesti poromies joutuu myös vuokraamaan lisää peltoa. Talvella poromies saattaa joutua ostamaankin lisää heinää.
Nykyään poromiehellä on myös hyvä olla tietokonekin, sillä poromiehiltä vaaditaan porotaluoden muistiinpanot kirjallisena, koneella tehtynä. Palkisellakin usein on kone, mutta se voi olla melkoisen kaukana poromiehestä.
Sitten on aidat. Tekotarpeet ja korjaustarpeet.
Talvella täytyy myös tehdä lumitöitä omalla traktorilla tai palkata joku muu tekemään ne. Sekin maksaa.
Poromiehen täytyy myös asua jossakin. Eli kaikki normaalit omakotitaloon kuuluvat menot(sähkö,lämmitys,korjaustyöt..).
Poromiehillä menee lisäksi samanlaiset verot kuin muillakin.
Sitten niitä tuloja:
Eu-Tuki: n.16-17€ porolta.
Jos peltoja, niistä saa tuet.
Yhtiölle myydyt porot n.4€/kilo.
Itse asiakkalle myytynä n.6€/kilo.
Palkiselle voit myös olla töissä, jolloin palkka määräytyy töiden mukaan, yleensä n.5€/h luulisin.
Tässä nyt arvioita, mutta paljon paremmin paikkansa pitäviä kuin nuo aiemmat.
Kaikkia en tietystikkään tiedä/huomaa nyt tähän laittaa, mutta ainahan lisää kysyä saa.
Poromiehen menot ja tulot.
25
4482
Vastaukset
- minä tiedän.
Palkisilla on omat porokiintiönsä.
Poromäärä pidetään kiintiössä tai sen alapuolella.
Poromihillä on pisteytys järjestelmä, jota noudattaen pidetään lukumäärä oikeana.
Porokiintiötä eivät siis määrää poromiehet itse vaan palkinen/paliskuntain yhdistys. - lertsi
Ja kaikista noista menoista saa vähentää verotuksessa tulonhankkimiskuluina. Eipä ole ainut kerta se, kun poromies on lähtenyt viinakauppaan ja samalla reissulla ostanut mönkijäänsä uuden polttoainesäiliönkorkin. Niinpä matka maalikyliin vähennetään verotuksessa tulonhankkimiskuluina. Tiedänpä minäkin jotakin.
- Luonnonharrastaja
Vastaat tavalla, joka sopii kulloiseenkin tilanteeseen. Muistutin sinua asiasta jo kerran, mutta tässä vielä asiaa rautalangasta;
Sinun aiempi vastaus:
"Vaarallisempaa luonnolle on kuitenkin kaupunkilainen, joka ajaa joka päivä 5km töihin ja 5km takaisin, omalla autolla"
...ja mitäs nyt ajattelit, kun puhut jo satojen kilometrien matkoista...
täysin mielivaltaisia vastauksia, mutta onneksi jokainen saa tehdä valintansa.- minä tiedän.
Älä vääntele sanojani.
Minähän vastasin sinulle miksi kaupunkilainen joka ajaa 5km töihin ja takaisin jokapäivä on huonompi luonnolle!!!
Koska: Kaupunkilainen yleensä voi valita oman auton ja yleisen kulkuneuvon välillä! Poromies ei, eikä moni muukaan maalla asuva. - liikunta piristää
minä tiedän. kirjoitti:
Älä vääntele sanojani.
Minähän vastasin sinulle miksi kaupunkilainen joka ajaa 5km töihin ja takaisin jokapäivä on huonompi luonnolle!!!
Koska: Kaupunkilainen yleensä voi valita oman auton ja yleisen kulkuneuvon välillä! Poromies ei, eikä moni muukaan maalla asuva.ja poromiehet laiskistuu. Nykyään lennetään helikopterilla porot kokoon ja kelkoilla ajetaan yötäpäivää, saatte käyttää myös suksia vai onko se kielletty vai laiskuuttanne ette viitsi. ihan samanlaiset matkat siellä lapissa on mitä 100 vuotta sit
- minä tiedän.
liikunta piristää kirjoitti:
ja poromiehet laiskistuu. Nykyään lennetään helikopterilla porot kokoon ja kelkoilla ajetaan yötäpäivää, saatte käyttää myös suksia vai onko se kielletty vai laiskuuttanne ette viitsi. ihan samanlaiset matkat siellä lapissa on mitä 100 vuotta sit
Niinhän se on. Täällähän on moni sanonut, että poromiesten pitäisi elää nykyaikaa.
Miksi siis pistää mettäsukset jalkaan ja lähteä hiihtämään?
Yhtähyvin voi elää nykyaikaa ja lentää helikopterilla tai ajaa kelkalla.
Tää on nykyaikaa! minä tiedän. kirjoitti:
Niinhän se on. Täällähän on moni sanonut, että poromiesten pitäisi elää nykyaikaa.
Tää on nykyaikaa!Mikäli poromiehen pitää pistää sukset jalkaan, niin pitääkö palata myös muuten sihen aikakauteen, että esimerkiksi mikä tahansa suurpeto tai vaikka muun maan kansalainen pistetään kyselemättä kylmäksi?
Maailma muuttuu.
Monesti olen näillä palstoilla sanonut, että suden hiihto pitäisi nykyäänkin sallia.- ammattiautoilija
minä tiedän. kirjoitti:
Tää on nykyaikaa!kerro kerro minä tietäjä, miten käy rekka-auton kun joutuu porojen takia hiljentämään ennen ylämäkeä. ja tämä tuntien pituinen tientukkeena olo vain siksi, että poromiehen omaisuus lortti hiljalleen tien yli. eikö ajoneuvovero, polttoainevero vakuutukset oikeuta kulkemaan maantiellä ilman, että täytyy teidän elukoitanne väistellä....kyllä on perinteet nostettu kultaiselle jalustalle.
- minä tiedän.
ammattiautoilija kirjoitti:
kerro kerro minä tietäjä, miten käy rekka-auton kun joutuu porojen takia hiljentämään ennen ylämäkeä. ja tämä tuntien pituinen tientukkeena olo vain siksi, että poromiehen omaisuus lortti hiljalleen tien yli. eikö ajoneuvovero, polttoainevero vakuutukset oikeuta kulkemaan maantiellä ilman, että täytyy teidän elukoitanne väistellä....kyllä on perinteet nostettu kultaiselle jalustalle.
Ikävää että olet joutunut olemaan tientukkeena.
Edelleen kuitenkin totean, minulla ei ole kisuran kisuraa, eikä ongelmaasi auta yhtään itkeminen jollain nettipalstalla.
Uskon kuitenkin, että monesti olet joutunut myös hiljentämään muiden autoilijoiden tai kävelijöiden vuoksi.. Ehkäpä useamman kerran jopa, kuin porojen vuoksi.
- listasta jäi
puuttumaan yksi oleellinen seikka: poromäärä, montako poroa sillä porokeisarilla on?
- minä tiedän.
Tuet saa vain jos on yli 80 poroa. Eli luultavasti poromiehillä, jotka saavat tukia on yli 80 poroa.
- jemmari jalmari
minä tiedän. kirjoitti:
Tuet saa vain jos on yli 80 poroa. Eli luultavasti poromiehillä, jotka saavat tukia on yli 80 poroa.
joojoo, luulitko että epäilemme poromäärän olevan alempi. kyllä se on monta kertaa toi 80 kpl, mistä muuten pakkoteurastukset ja ravinnon puute, täh?
- missä?
jemmari jalmari kirjoitti:
joojoo, luulitko että epäilemme poromäärän olevan alempi. kyllä se on monta kertaa toi 80 kpl, mistä muuten pakkoteurastukset ja ravinnon puute, täh?
Missä ollaan jo menty niin pitkälle?
- puuttuvat edelleen
ne epäsuorat tuet jotka jaetaan vuosittain valtion budjetista paliskuntain yhdistyksen ja maatalouspiirien kautta. Nämä suorat tuet ovat pelkkiä taskurahoja. Todellinen ansio tulee epäsuorasta tuesta.
- jemmari jalmari
on se vaikeaa tuoda julki poroporhojen tukia, kaikki tietävät, että ministeriön tuet ovat pikku rahoja todellisiin tukiin verrattuna.
Jos tilanne olisi esitetyn kaltainen, niin ei kukaan hyysäisi lapissa poroja.- p oroton
taida kukaan Lapissa poroja hyysätä rikastuakseen, enemmän lienee elämäntavasta ja perinteestä kyse.
Tosiasiassa melkein millä tahansa palkkatyöllä pääsee parempiin nettotienesteihin.
Tosin porohommissa vuoden työmäärä jakaantuu aika epätasaisesti, välissä on pitkiä luppoilujaksoja ja erotusten ja vasanleikon aikaan onkin sitten 24 h työpäivät.
Meillähän perinteisesti kateus ja kyylääminen ovat ne moottorit josta virtaa riittää loppumattomasti ja poronhoitolain suoma oikeus porojen laiduntamiseen toisten mailla ruokkii tätä ikiliikkujaa varmaan maailman tappiin. - valtavat
p oroton kirjoitti:
taida kukaan Lapissa poroja hyysätä rikastuakseen, enemmän lienee elämäntavasta ja perinteestä kyse.
Tosiasiassa melkein millä tahansa palkkatyöllä pääsee parempiin nettotienesteihin.
Tosin porohommissa vuoden työmäärä jakaantuu aika epätasaisesti, välissä on pitkiä luppoilujaksoja ja erotusten ja vasanleikon aikaan onkin sitten 24 h työpäivät.
Meillähän perinteisesti kateus ja kyylääminen ovat ne moottorit josta virtaa riittää loppumattomasti ja poronhoitolain suoma oikeus porojen laiduntamiseen toisten mailla ruokkii tätä ikiliikkujaa varmaan maailman tappiin.oikeudet elintavasta. meneekö verovähennykseen jos moottorikelkalla ajaa ahman päälle?
- minä tiedän.
p oroton kirjoitti:
Meillähän perinteisesti kateus ja kyylääminen ovat ne moottorit josta virtaa riittää loppumattomasti ja poronhoitolain suoma oikeus porojen laiduntamiseen toisten mailla ruokkii tätä ikiliikkujaa varmaan maailman tappiin.Elintapa ja perinteet ovat hyvin pitkälle kyseessä poronhoidossa.
Minusta tätäkin perinnettä tulisi vaalia, sillä poromiesten keski-ikä suurenee kokoajan.
Poromiehet tekevät kovasti töitä porojensa eteen. Jos poromiehet todella olisivat niin suuri vaara sudelle, kuin täällä väitetään ei sitä olisi jätettänyt huomioimatta valtion päättäjätkään.
Poronhoito on tärkeää perinnettä. Monikaan ihminen joka ei koskaan itse ole ollut näkemässä/kokemassa, ei tajua kuinka rankaa työtä poronhoito on. Usein ihmiset tuomitsevat poronhoidon, vaikka eivät edes ikinä ole tavanneet yhtään poromiestä saatikka nähneet poroa.
Minä kunnioitan poromiehiä ja olen heidän kanssaan hyvissä väleissä. He teevät omat velvollisuutensa ja minä omani.
Minua ei muuten pari poroa häiritse pihallani, vaikka kalliit istutukset olisikin porojen jäljille kadonneet. Usein syy miksi porojen annetaan syödä toisen istutukset, mutta toisen istutuksia ei on ihmisten omassa asenteessa. Se on väärin ja lainvastaista, mutta saathan sinä huonompaa palvelua kaupassakin, jos kokoajan monttu auki valitat kaikesta turhasta. - ei helevata
minä tiedän. kirjoitti:
Elintapa ja perinteet ovat hyvin pitkälle kyseessä poronhoidossa.
Minusta tätäkin perinnettä tulisi vaalia, sillä poromiesten keski-ikä suurenee kokoajan.
Poromiehet tekevät kovasti töitä porojensa eteen. Jos poromiehet todella olisivat niin suuri vaara sudelle, kuin täällä väitetään ei sitä olisi jätettänyt huomioimatta valtion päättäjätkään.
Poronhoito on tärkeää perinnettä. Monikaan ihminen joka ei koskaan itse ole ollut näkemässä/kokemassa, ei tajua kuinka rankaa työtä poronhoito on. Usein ihmiset tuomitsevat poronhoidon, vaikka eivät edes ikinä ole tavanneet yhtään poromiestä saatikka nähneet poroa.
Minä kunnioitan poromiehiä ja olen heidän kanssaan hyvissä väleissä. He teevät omat velvollisuutensa ja minä omani.
Minua ei muuten pari poroa häiritse pihallani, vaikka kalliit istutukset olisikin porojen jäljille kadonneet. Usein syy miksi porojen annetaan syödä toisen istutukset, mutta toisen istutuksia ei on ihmisten omassa asenteessa. Se on väärin ja lainvastaista, mutta saathan sinä huonompaa palvelua kaupassakin, jos kokoajan monttu auki valitat kaikesta turhasta.haahhhaahhaa, tässä menee kohta perna... häähääähää, voe helevata, en paremmin sano, eeehhheehhhheeee.... Tekevät töitä... eehhheee.. eivät vainoa sutta... thhiiihhiii...tärkeää perinnettää huaahhahhaaa...
- minä teidän.
Kun täällä on kovasti meitä porollisia haukuttu, niin ajattelin vielä pikkusen selvittää mitä tää meidän elinkeino on. Minusta tuntuu, että ei se poro edes sitä jäkälää paljoa syö, olen nähnyt niiden syövän oksia ja puiden lehtiä, joten suotta te luonnonsuojelijat poroa syytätte eroosiosta. Mielestäni turistilla on suurempi jalka mitä porolla, joten eiköhän ne turistit enemmän sitä luontoa polje. Aina meitä syytetään petojen tappamisesta, mutta eikö meilläkin ole oikeus vapaaseen metsästykseen. Mielestäni me saamme ampua suden jos se on hätyytellyt porojamme. Aivan samoin me ammumme turistin koiran, jos se karkaa. Monikaan poromies ei siedä haukkuvaa irtokoiraa.
Sit meitä syytetään kun poroja juoksee tiellä, sotkemassa autoliikennettä. Mutta eikö teidänkin eteläläisten olisi parempi tulla tänne lappiin polkupyörällä tai hiihtämällä, niin luontokin säilyisi puhtaana. Miksi käytätte autoja, me ei mahdeta mitään porojen liikkeille, sillä poro on villieläin. Ei me voida villieläintä aidata, se olisi eläinrääkkäystä.
Kyllä poronhoito kovaa työtä on, me joudumme välillä tekemään pitkiä päiviä, ei ole harvinaista jos päivä venyy yli 27 tuntiseksi.
Tosin ei tää mitään kannattavaa työtä ole, moni tekee tätä kovin raskasta työtä tappiolla. Moni onkin joutunut ottamaan lainaa, jotta voi tätä puuhastelua jatkaa. Mutta kun tää on niin älyttömän perinteistä.
Minullahan ei ole mitään tekemistä porojen kanssa, mutta minusta tuntuu, että turistit eivät tajua millaista elämä täällä luonnossa on. Täällä on tosi vapaata, kukaan ei ole perässä jos joskus haluamme hieman metästellä ja musta tuntuu myös, että on parempi keksiä omia lakeja, sillä muuten sudet valloittavat ehkä koko lapin.
ps. rukoilkaamme, minä teidän ihan kaiken ja mitä en teidä, niin loput keksin ihan ite.- sananiekka
Ei voi olla nauramatta, sana on hallussasi. Parasta viihdettä näillä palstoilla. Lisää, please! Katsotaan osaako tuo "oikea" väittelijä vastata tähän:-)
- minä tiedän.
Melko ronskia tekstiä sinulla. Melkein yhtähyvä, kuin tuo jonkun kirjoittama arvio poromiesten tuista.
Järkeä saa käyttää näissäkin asioissa. - tunturissa jyrää
minä tiedän. kirjoitti:
Melko ronskia tekstiä sinulla. Melkein yhtähyvä, kuin tuo jonkun kirjoittama arvio poromiesten tuista.
Järkeä saa käyttää näissäkin asioissa.Ai tämäkö on porotytön vastaus, nyt on niin ronskia, että tippa silmässä täytyy vedota muiden teksteihin,,,, on ni maan perusteellisen ronskia
- minä tiedän.
tunturissa jyrää kirjoitti:
Ai tämäkö on porotytön vastaus, nyt on niin ronskia, että tippa silmässä täytyy vedota muiden teksteihin,,,, on ni maan perusteellisen ronskia
En minä ole sen enempää porotyttö, kuin poropoikakaan.
- Anonyymi
Ammatinvalintakysymys - v...n valittajat :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854858- 1643582
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2022043- 351871
- 281808
- 461803
- 571704
- 181631
- 191627