onko markkinoilla tommosia, olis vaan ketterä varmasti puolikasta ajella... Tietääks kukaan?
Kääntyvä takateli REKANVETURISSA
16
4971
Vastaukset
- Junior-Trucker
Kai sen kääntyvän takatelin saa niinkuin välitelinkin...ja roska-autoissahan noita kääntyviä takatelejä jonkin verran onkin. Se vaan, että paljonko se sitten auttaa puolikkaan käyttäytymiseen. Vaikka veturi kääntyisi paikallaan ympäri, niin kärry oikaisee sen minkä oikaisee. Niin se vaan menee, että mitä jyrkemmin veturi kääntyy, sitä enemmän kärry oikaisee. Tietysti pelkän nupin kääntymistä tuo voi auttaa, mutta se nyt harvemmin on ongelma muutenkaan. Tietysti se voi olla mukavampi, kun ei teli pure vastaan, mutta onko sittenkään hintansa arvoinen...aika monet telin renkaat saa varmaan kääntyvän telin hinnalla uusia...luulisin...:)
- ja ketteriä ovat
Se tulee se kääntyvä teli sinne itse kärryyn ja näitä käytetäänkin paljon esimerkiksi erikoiskuljetuksissa. Todella käteviä ovat mutta varmastikin turhan hinnakkaita ihan pelkän rahdin ajoon.
- ??????????
Olen vain kuullut että renkaat kestää kääntyvällä akselilla melkein puol miljoonaa km!! joten hankintahinta vs. renkaat on jo aika 50/50.
Ainut mutta on että tuleeko autoon ns. liian lyhyt akseliväli, se askarruttaa... - Junior-Trucker
ja ketteriä ovat kirjoitti:
Se tulee se kääntyvä teli sinne itse kärryyn ja näitä käytetäänkin paljon esimerkiksi erikoiskuljetuksissa. Todella käteviä ovat mutta varmastikin turhan hinnakkaita ihan pelkän rahdin ajoon.
Kai nyt laveteissa on vaikka minkä näköisiä akseliratkaisuita. Joissain kääntyy seitsemästä akselistä neljä jne.. varmaan goldhoferin sivulta löytyy tietoa.
Tässä esimakua:
http://www.goldhofer.com/deutsch/produkte/schwerlast/produkte-schwerlast.php
Mutta kun kyse olikin laittaa se kääntyvä akseli veturiin, niin eipä se siinä kovin paljoa kääntösäteeseen hyödytä, kun kärry oikaisee juuri sen minkä oikaisee. Oli veturi minkälainen tahansa. Vähemmänhän se teli puree kääntäessä vastaan, jos takimmainen akseli kääntyy, mutta kääntösäteeseen tuo ei auta... - saa!!
?????????? kirjoitti:
Olen vain kuullut että renkaat kestää kääntyvällä akselilla melkein puol miljoonaa km!! joten hankintahinta vs. renkaat on jo aika 50/50.
Ainut mutta on että tuleeko autoon ns. liian lyhyt akseliväli, se askarruttaa...Ostettiin tos just uus takateli Volvo rekan vetäjä ja myyjä kysy oikein erikseen,että laitetaanko kääntyvät rillat myös taka kulmiin? olisko ollu 3500 euroa lisä hintaa?! Eikä se kääntyvyys eli kääntö säde takatelisessä mihinkää muutu kääntyy ne pyörät siellä tai Ei!
- kääntyy
Ainakin täysperän kanssa loistava. Kääntyy kuorman kanssa kuin tyhjänä. Puolikkaasta ei itsellä kokemuksia.
- <-----25,25---->
Takateli rekkaveturissahan on talvikeleillä se ongelma että käännettäessä puskee mutta tuommoinen kääntyvätelinen olisi kyllä makea...
- ????????????
<-----25,25----> kirjoitti:
Takateli rekkaveturissahan on talvikeleillä se ongelma että käännettäessä puskee mutta tuommoinen kääntyvätelinen olisi kyllä makea...
on vain jäänyt mielikuva jostain että ei sallita alle jonkin tietyn akselivälin autoihin kääntyvää TAKAteliä. Mutta onhan noi jäteautotkin kyllä aika lyhkäisiä......... tiedä häntä, kukahan tietäis..
- Samaa mieltä
<-----25,25----> kirjoitti:
Aivan, olisi tuosta hyötyä. Lisäksi kovalla kuormalla (max kuorma)se auttaisi veturia kääntymään sellaisessa paikassa missä oikaisulla ei ole merkitystä. Olenpa kääntänyt kovaa lastia laivassa ja olisinpa tykännyt jos pyörät olisivat olleet ns. mukana.
- R-sarjan Scanioissa
ole se takimmainen akseli kääntyvä?
- stycke
Kyllä ärrään saa kääntyvän takatelin kun sen sillä tilaa. Itselläni on kokemusta kääntyvätelisestä FH:sta, ja minusta tuli heti kaveri sen keksinnön kanssa, oli hieno peruutella täysperää täydessä kuormassa yhdessä purkupaikassa kulman taakse heti ensimmäisellä reissulla. Ja ne renkaat tosiaan kestävät "ikuisesti". Lisäbonuksena vaikeassa paikassa teli piukattuna kun kääntää niin ei puske.
- sähkö-
stycke kirjoitti:
Kyllä ärrään saa kääntyvän takatelin kun sen sillä tilaa. Itselläni on kokemusta kääntyvätelisestä FH:sta, ja minusta tuli heti kaveri sen keksinnön kanssa, oli hieno peruutella täysperää täydessä kuormassa yhdessä purkupaikassa kulman taakse heti ensimmäisellä reissulla. Ja ne renkaat tosiaan kestävät "ikuisesti". Lisäbonuksena vaikeassa paikassa teli piukattuna kun kääntää niin ei puske.
ohjaus takateliin.Jos nostaa telin,ei rillat
käänny ilmassa.Ei tule turhaa nivelten kulumista. - Diesel-fani
sähkö- kirjoitti:
ohjaus takateliin.Jos nostaa telin,ei rillat
käänny ilmassa.Ei tule turhaa nivelten kulumista.Oisko kellään varmistusta? Minulla se käsitys ettei telin ohjaus toimi maantienopeuksilla vaan pienillä nopeuksilla. Näin antaisi parhaan hyödyn, eikä aiheuttaisi epävakautta maantie ajoon.
- Juise
Diesel-fani kirjoitti:
Oisko kellään varmistusta? Minulla se käsitys ettei telin ohjaus toimi maantienopeuksilla vaan pienillä nopeuksilla. Näin antaisi parhaan hyödyn, eikä aiheuttaisi epävakautta maantie ajoon.
lukittuu mun mielestä joko 20 km/h tai 40 km/h vauhdissa, en muista varmaksi kumpi.
- lukittuu
Juise kirjoitti:
lukittuu mun mielestä joko 20 km/h tai 40 km/h vauhdissa, en muista varmaksi kumpi.
scaniassa ei lukitu(R-SARJALAINEN) MILLÄ AJAN ON VÄHÄN TARKKA KÄÄNNELTÄVÄ ESIM.LIIKENNEYMPYRÖISSÄ,ETTEI TULE KÄRRY KYLKEEN,MUUTOIN HYVÄ KEKSINTÖ
- kun muutenkin
joskus takatelivetureissa saattaa ottaa takafillarit kärrynjalkoihin kiinni käännöksissä ja eikös se kääntyvä veis hieman enemmän vielä tilaa...?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1786545- 1481804
- 1131588
- 511310
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️47999Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢40973Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu98942Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5869Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan242851- 41819