EPPU NORMAALISTA

Tummakutri

Mun Eppu normaali kiinnostus juontaa juurensa yheksänkyt luvulta. Äitini tosin tykkäs niistä, silleen radiosta kuunneltuna joskus 80-luvulla. Mä jo pienenä kuullessani eppujen biisejä, sain jo säväreitä niistä. Murrosiässä, tossa yheksänkytluvun puolivälissä, mä koin varsinaisen eppuherätyksen. Heillä on niin taitavia riimittelyjä ja kauniita rakkauslauluja, et ne kyllä kolahti muhun. Mun täytyy kyllä myöntää, että bändin alkukauden punk tuotanto on erityisesti kolahtanut. Siinä on vielä sellaista tekemisen ja soittamisen riemua, mikä monilta bändeiltä sittemmin muuttaa muotoaan. Se 70-80 lukujen tuotanto on musta kuitenkin parhainta eppujen historiassa. Mulla on tottakai kaikki niitten levyt tuolta ajalta, mut ei nykytuotantoo. Jotenkin mä en niin paljoo välttämättä diggaa tätä uutta matskua. En oikeen niinku itekään tiedä, et mist se johtuu, mut joteski se vanhempi tuotanto puree muhun paremmin. Olin jossain vaiheessa niin kova eppu fani, että keräsin lähes kaikki mahdolliset lehtijutut niistä, mitä vanhempia, sen parempia. Joo, ja kuvittelin meneväni Martin kanssa naimisiin. Mikä hullu olinkaan. Mulla oli siis vaan sellanen olo, et oisin halunnu syntyy aikasemmin, ja olla nuori sillon, ku eput oli. Mä oikeastaan olen mielestäni menettäny jotain musiikillisesti, kun en saanu elää 70-80 luvuilla. Tai elinhän mä, mutta vasta vuonna 1981. Paska, 60-lukukin olis jopa ollu kiva elää. Se eppujen musiikki on auttanut mut monen ikävän asian yli, ja siten toiminu oivana rentoutusmenetelmänä sekä hauskanpitona. Mitä mieltä te muut olette epuista, entä onko jollakin vuoden 1981 Saimaa Ilmiö elokuvana? Kaurismäen Akin ohjaus. Mulla on, eputhan esiintyy siinä. Sekä Juice Leskinen, joka on jo taivaassa. Hassisen Konekin on siinä. Entä Tiimalasin santaa, eppu historiikki, onko kellään hyllyssä? Oon ite aatellu hankkia sen video jää pystyyn DVD:n Onks kellään sitä? Suositteletko. Onko kellään muuten Martin nimmarii? Mulla on, sain siltä vuonna 1997 Saarijärvellä, ku niil oli se come back. Oli hyvä keikka, mut sulakkeet meni, ja hetken oli ihan pimeetä. Pullojakin sateli lavalle ja mun reppuki varastettiin. Onneks se löyty! Oon käyny kattoo niitä myös vaasassa. Mut, kertokaa mitä mieltä ootte epuista, löytyykö kovia faneja tai konkari sellaisia. Olis kiva tietää. Mut nyt nukkumaan.

6

786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJK90

      Itte oon mitä fanaattisin Eppufani mut en oo päässy keikalle vielä ollenkaan :(

      Noh,kai vielä joskus keikalle :)

    • ..jotta..

      ...suvussa se musiikkimaku pyörii, nimittäin
      siskoni on edelleen Eppu-diggari ja hänen
      murrosikäinen poikansa fanittaa myös Eppuja!
      Itse olen digannut bändiä aika alusta saakka ja
      jopa yhden keikankin nähnyt juhannuksena v.1989
      Seinäjoen provinssi-rockissa. Keikka oli hyvä
      vaikka Martti kertoikin keikan alussa, että
      Pantse näkee kitaravahvistimen takana pikku-ukkoja,kun sillä on niin kaamee krapula,
      mut ei se tahtia haitannut.
      Nää aikakausijutut menee mun mielestä silleen,
      että tämmöiset hyvin pitkälle henkilökohtaisuuksista kertovat biisit joita Epuillakin on kertovat lähinnä juuri hetkestä
      jolloin ne tehdään ja mikä asia vaikuttaa.
      Musiikillisesti bändi on tosi tasokas, vaikka
      viimevuosina ei mitään kovin radikaalia muutosta
      siihen ole tullukaan. Siitä huolilimatta, tai
      ehkä sen takia Eput ovat alansa huippuja!!

    • Andy-86

      Osuit naulankantaan Tummakutri. Nimittäin tuosta hieman vanhemmasta suomalaisesta rockmusiikista. Se on yksinkertaisesti parasta, kolahtaa kaikkein parhaiten.80-luvun Eput,Popeda,kolmas nainen,ovat kovia juttuja. Oispa sillon ollu hienoa elää nuoruuttaan!Ja sit taas kuuskyt- ja seitenkyt-luvulla oli Hurriganes ja tottakai Juice.

      Jenkkilässä taas tehtiin jo viiskyt luvulla rautaista musiikkia. Chuck Berry, Little Richard ja tietenkin Elvis "The King".

      Ja kyllä se ulkomainenkin kasarirock oli ihan OK.

      Mut niistä Epuista. Joo, kyl Maximumm Jee jee on helevetin hyvä levy. Mut kyllä se myöhempikin tuotanto kolahtaa, omistan jopa uusimmankin levyn.

      Kerran olen Eppu Normaalin livenä nähnyt, ja tämä hieno keikka tuli nähtyä Sankariainesta-kiertueen aloituskeikalla Joensuussa.

      Ja jos niistä parhaista biiseistä puhutaan, niin jostain syystä viime aikoina on erityisesti kolahtanut sellainen biisi kun "Kaikki häipyy, on vain nyt" löytyy livelevyltä, siis tältä -93 ilmestyneeltä "Onko vielä pitkä matka jonnekin". Alunperin muistaakseni "Studio Etanalta".

      Muutenkin epuilla on monta loistavaa slovaria. "Kuinka me sinua kaivataan", "Arkussa vainaan" ja niin edelleen.¨

      "Kivenä kengässä" on loistava ja näistä alkuajan kappaleista "Taivaassa perseet tervataan" , "Poliisi pamputtaa", "Diggaan itseäni" muunmuuassa on oikein hyviä.

      "Tiimalasin santaa" on hyvä kirja. Siinä on sellasta "vanhojen hyvien aikojen fiilistä" (vaikken sitä aikaa fyysisesti oo elänykään) ja Popeda-historiikki on kans loistava. Suosittelen, jos kyseisestä bändistä yhtään tykkää.

      Olipa paljon asiaa, huh. Rock rock =)

    • Kari-77

      "Onko kellään muuten Martin nimmarii? Mulla on, sain siltä vuonna 1997 Saarijärvellä, ku niil oli se come back. Oli hyvä keikka, mut sulakkeet meni, ja hetken oli ihan pimeetä. Pullojakin sateli lavalle ja mun reppuki varastettiin. Onneks se löyty! Oon käyny kattoo niitä myös vaasassa. Mut, kertokaa mitä mieltä ootte epuista, löytyykö kovia faneja tai konkari sellaisia. Olis kiva tietää. Mut nyt nukkumaan."

      Muistan tuon Eppujen comeback keikan Saarijärvellä -97 erittäin hyvin. Olin meinaan itekkin kyseisellä keikalla. Se oli kyllä kieltämättä aika jännä tilanne kun kesken biisin sulakkeet palo ja koko paikka pimeni tyystiin, mutta yleisö jatkoi silti juuri silloin meneillään olevaan biisiä jota en nyt muista millään mikä se oli, mutta heti kun sulakkeet saatiin vaihdettua ja konsertti jatkui, niin hyvänä vetona soittivat heti alkuun biisin "Kitara Taivas Ja Tähdet"...Siinähän lauletaan "Ja sähköt sain sähkökitaraan.."

      • vara-martti

      • jokuvaaan

        mul o kaikkien Eppujen :D
        Asun Pantsen naapurissa, ja useasti käyn heillä "kylässä" :D
        Martti asuu kanssa Takamaalla.
        Ja Akukin Mutalassa.
        Juha kaiketi jossain muualla Ylöjärvellä :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe