Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Premium Sound

Taajuuskorjainasetukset

Autossani (Volvo S80) on Premium Sound-audio. Dynaudion kaiuttimet, B&O ja Alpinen komponetteja. Pitäsi olla aika hyvä! Myös taajuuskorjain löytyy väliltä 60 Hz-12 kHz. Koska en ole alan asiantuntija, kysyn neuvoa. Milläköhän taajuuskorjaimen astuksilla äänimaailma asettuisi kohdalleen? Kuulostaa vähän tukkoiselta, diskattejakaan ei ole kunnolla. Alimpia bassoja siitä ei saakaan, mutta yläbassot voisivat olla paremmin esillä. Minneköhän muilla tehtävät korjaukset, eli normaalit basso ja diskanttiasetyukset kannattaisi laittaa. Nyt olen säätänyt aika korostavasti. Samoin taajuuskorjaimeella säädin 200 Hz sekä ylimpiä korostavasti.

18

4439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hifistini

      laita kaikki säädöt keskelle. Sen jälkeen matalin ja korkein taso ylös. Siitä lähdet viilaamaan korvillesi sopivan tason. Etu/taka-tasapaino kaiuttimien välillä puoleen väliin.

      • Taajuuskorjain

        Näin juuri lähdin tekemään. Bassot ja diskantit säädin en aivan maksimiinsa, toiseksi tai kolmanneksi ylimälle tasolle. Äänet keskelle (etu/taka/oikea/vasen). Keskitaso suunnilleen puoleen väliin. Keskitaso tarkoittaa edessä keskellä olevien kaiuttimien, 2 kpl, voimakkuutta. Sitten ryhdyin säätämään ääntä taajuuskorjaimen avulla. 60 Hz nostin pari pykää ylöspäin. Asteikossa taitaa olla - 6 pykälää. 200 Hz nostin jo neljä pykälää. Tällä tavoittelen ylempää bassoa (potkua ääneen). 3 kHz taisin nostaa kaksi pykälää ja 12 kHz hieman enemmän. Kuitenkaan en ole tyytyväinen ääneen. Saisin tulla puhtaammin ja kirkkaammin. Potkussa toivomisen varaa. Tehoja audiossa on sentään 5x130 W. Vai pitäisikö sitten soittaa lujempaa? Kovempaa soitettaessa ääni kyllä pysyy puhtaana, ei säröile. Äänilähteen laadulla on myös merkityksensä. CD soi selvästi paremmin kuin radio. Onko muuten hyvä korjailla kaikkia ylös? Löytyiskikö vielä jotain konstia?


      • xok
        Taajuuskorjain kirjoitti:

        Näin juuri lähdin tekemään. Bassot ja diskantit säädin en aivan maksimiinsa, toiseksi tai kolmanneksi ylimälle tasolle. Äänet keskelle (etu/taka/oikea/vasen). Keskitaso suunnilleen puoleen väliin. Keskitaso tarkoittaa edessä keskellä olevien kaiuttimien, 2 kpl, voimakkuutta. Sitten ryhdyin säätämään ääntä taajuuskorjaimen avulla. 60 Hz nostin pari pykää ylöspäin. Asteikossa taitaa olla - 6 pykälää. 200 Hz nostin jo neljä pykälää. Tällä tavoittelen ylempää bassoa (potkua ääneen). 3 kHz taisin nostaa kaksi pykälää ja 12 kHz hieman enemmän. Kuitenkaan en ole tyytyväinen ääneen. Saisin tulla puhtaammin ja kirkkaammin. Potkussa toivomisen varaa. Tehoja audiossa on sentään 5x130 W. Vai pitäisikö sitten soittaa lujempaa? Kovempaa soitettaessa ääni kyllä pysyy puhtaana, ei säröile. Äänilähteen laadulla on myös merkityksensä. CD soi selvästi paremmin kuin radio. Onko muuten hyvä korjailla kaikkia ylös? Löytyiskikö vielä jotain konstia?

        Veikkaisin että kannattaisi nostaa vähän sitä 60 Hz ja laskea 200 Hz. On nimittäin 200 Hz jo aika korkea bassoääni ja sitä nostamalla "potku" kyllä muuttuu kovaksi kopseeksi.
        Eli sinuna laittaisin esim. 60 Hz 4 ja 200 Hz 2....


      • Säätelijä
        xok kirjoitti:

        Veikkaisin että kannattaisi nostaa vähän sitä 60 Hz ja laskea 200 Hz. On nimittäin 200 Hz jo aika korkea bassoääni ja sitä nostamalla "potku" kyllä muuttuu kovaksi kopseeksi.
        Eli sinuna laittaisin esim. 60 Hz 4 ja 200 Hz 2....

        Edelleen säätäen. Mitenköhän kannattaa säätää taajuuskorjaimella keski-ja diskanttitaajuudet? Puhehan osuu keskitaajuiksille. Muutenkin paljon tavaraa keskialueella. Eli lienee täten tärkeä? Säädöt ovat minulla nyt - 0. Aika normaalilta kuulostaa. Diskantteja olen korostanyt pari yksikköä. Pitäsiköhän vielä vähän enemmänkin, vain rupeekohan rasittamaan? Jos joku alan harrastaja laittaisi säädöt kohdalleen, saisi varmaan hyvänkin lopputuloksen, mutta mistä sellainen?


    • Tuleva Volvoilija

      Minulle on kanssa tulossa ihan lähiaikoina uusi Volvo S80, johon otin tuon premium sound-audion. Pääsin tekemään vain noin 15 minuutin koeajon autolla, jossa oli tuo Dynaudion järjestelmä ja radiota kuunnellessa ihmettelin, että missä se paljon mainostettu huippusoundi oikein on. Tukkoiselta vaikutti ja bassot oli kateissa ja säädöt ei oikein tuntuneet paljon tilannetta parantavan. CD:tä en kuunnellut, mutta arvatenkin se soi paremmin, koska onhan siinä dynamiikkaa eri lailla kuin radiossa. Taajuuskorjainta en huomannutkaan säätöjä tehdessäni, joten kiva kuulla että sellainenkin löytyy.

      Pahin puute tuossa Dynaudiossa taitaa olla juuri köykäiset bassot, kun ei erillistä subwooferia ole ja bassot toistetaan pelkillä ovikaiuttimilla. Kunnon bassotoisto vaatisi vähintään 10 " bassoelementin, kuten nykyisessä autossani on koteloituna tavaratilassa. Äkkiseltään arvioiden oman nykyisen auton hinnaltaan jonkin verran päälle 1000 € maksanut äänentoisto kuulosti selvästi paremmalta kuin tuo puolta kalliimpi Dynaudio, ainakin bassotoiston osalta. Taitaa olla aika vaikeaa yrittää tuota Dynaudiota parannella esim. asentamalla erillinen bassokaiutin. Myös Audi-keskustelupalstoja seuranneena Audi A6:n Bosen audiojärjestelmässä myös bassot on köykäiset ja siihenkin jotkut on suunnitelleet lisäbassokaiutinta, mutta ovat todenneet asian aika hankalaksi toteuttaa. Odotin kyllä tuon Dynaudion olevan haukuttua Audi A6:n Bosen äänentoistoa parempi, mutta nähtävästi niin ei taida sittenkään olla.

      • Äänimaailma

        Olen ajanut autollani vasta noin 600 km. Tällä kokemuksella audio kyllä on pienoinen pettymys. Juuri siihen nähden, kuinka paljon sitä on kehuttu eri palstoilla! CD tosin soi paljon paremmin kuin radio. Sinällään asiat ovat ok, että puheesta on helppo saada selvää pienelläkin äänenvoimakkuudella. Lisäksi se mitä kaiuttimista tulee, tulee säröttä! Luin joskus artikkelin Lexuksen koeajosta. Ko. auton audiota kehuttiin sanoin: "paikallisradiokin kuulostaa uskomattoman hyvältä." Volvossa näin ei ole. Olisikohan ollut Lexuksessa Mark Levisonin vehkeet.


      • Nykyinen volvisti
        Äänimaailma kirjoitti:

        Olen ajanut autollani vasta noin 600 km. Tällä kokemuksella audio kyllä on pienoinen pettymys. Juuri siihen nähden, kuinka paljon sitä on kehuttu eri palstoilla! CD tosin soi paljon paremmin kuin radio. Sinällään asiat ovat ok, että puheesta on helppo saada selvää pienelläkin äänenvoimakkuudella. Lisäksi se mitä kaiuttimista tulee, tulee säröttä! Luin joskus artikkelin Lexuksen koeajosta. Ko. auton audiota kehuttiin sanoin: "paikallisradiokin kuulostaa uskomattoman hyvältä." Volvossa näin ei ole. Olisikohan ollut Lexuksessa Mark Levisonin vehkeet.

        omassa uunituoreessa S80 on premiumsound paketti audiopakettiin kuuluneena ja itse olen aivan tyytyväinen äänimaailmaan. Auto on itsestään hiljainen ja mp3 ja cd soivat selkeästi. Radiokaan ei ole niitä pahimpia. Perstuntumaa löytyy kyllä vasta n.1500 kilsan ja parin päivän istumisen verran Mustanmeren rannalle ajettuna. Oli hyvä valinta niin audio kuin koko autokin.


      • Säädellen
        Nykyinen volvisti kirjoitti:

        omassa uunituoreessa S80 on premiumsound paketti audiopakettiin kuuluneena ja itse olen aivan tyytyväinen äänimaailmaan. Auto on itsestään hiljainen ja mp3 ja cd soivat selkeästi. Radiokaan ei ole niitä pahimpia. Perstuntumaa löytyy kyllä vasta n.1500 kilsan ja parin päivän istumisen verran Mustanmeren rannalle ajettuna. Oli hyvä valinta niin audio kuin koko autokin.

        Olet siis Mustanmeren rannalla hommissa. Itse työskentelen Pääkonsulaatissa Pietarissa. Hieno! Voitko audioon liittyen kertoa hieman asetuksistasi? En oikein ole tyytyväinen vehkeeseen. Itse olen säätänyt bassot ja diskantit en nyt aivan ylimälle tasolle, mutta korostaen kuitenkin. Keskikaiutin on puolessa välissä. Surround maksimissaan. Taajuusmuuntimella olen säätänyt 60 Hz pari pykälää ylös, 200 HZ neljä ylös, 3 ja 12 kHz vähän korostaen. Ilmeisesti kannattaisi nostaa 60 Hz neljään ja laskea 200 Hz kahteen. Pitää kokeilla, kun seuraavan kerran autoon menee. Auto sinällään on upea. En käytä sitä nyt kuin Suomi-reissuilla. Liian riskihomaa täällä Pietarissa.


    • Lisävahvistin

      Ekan S60 varustin heti tehtaan lisävahvistimella (kauittimet automaattisesti takana lasikuitukartiolla) ja samoin 2005 mallisen S60 varustin tuolla lisävahvistimella (350 erkkiä lisähintaa)..ja kyllä bassot ja ylipäätnsä koko soittamaailma on kohdallaan.

      4x50W

      • 5x130 W

        Premium Soundissa on tehoja 5x130 W. Minusta se riittää! Desibeleistä ei ole kiinni. Asensitko vahvarin ja uudet kaiuttimet jälkiasennuksena? Paljonko maksoi?


      • Audio
        5x130 W kirjoitti:

        Premium Soundissa on tehoja 5x130 W. Minusta se riittää! Desibeleistä ei ole kiinni. Asensitko vahvarin ja uudet kaiuttimet jälkiasennuksena? Paljonko maksoi?

        lisävahvistin asennettiin tehtaalla (apukuskin pankin alla), samoin ne paremmat kaiuttimet:
        -koko homma maksoi lisää muistaakseni 350 eur. Lisävahvistin ja paremmat kaiuttimetkuuluivat tuohon hintaa. Vakio kaiuttimille ei saa sitä tehtaan asentamaa lisävahvistinta.


    • Wanna-Be

      Tuli köyhyyttään säästettyä audioissa ja parempi diskanttitoisto kelpaisi.
      Onko kukaan tullut katsoneeksi onko 6:n kaiuttimen
      performance-paketissa (s60 -06) todellisuudessa etuovien diskantit jo asennettuina, vaikkakaan ei kytkettyinä. Kaiuttimen ritilän läpi katsoen vähän siltä näyttäisi.

    • Tuleva Volvoilija

      Olen nyt saanut uuden Volvon minäkin ja myös noita audiosysteemin taajuuskorjaimen säätöjä kokeilin. Itse asiassa olen nyt aika tyytyväinen tuohon Dynaudion sointiin CD:ltä ja oikeastaan radiokin soi ihan ok eli otan vähän puheitani takaisin, kun tuolla aiemmin kirjoittelin lyhyen koeajon kokemuksista radionkuuntelussa.

      Ei kannata korostaa liikaa, koska tuo Dynaudio on sovitettu Volvoon eli helposti ääni vääristyy. Itse tein niin, että korostin matalinta taajuutta 2 pykälää, toiseksi matalinta 1 pykälän, ylintä taajuutta 2 pykälää ja toiseksi ylintä 1 pykälän ja muut pidin keskiasennossa. Sitten järjestelmässähän on vielä erilliset basso ja diskantti-säädöt ja niihin laitoin 2 pykälää korostusta bassoon ja 2 pykälää korostusta diskanttiin. Kaikki surround, tasapaino yms. säädöt on normaaleissa keskiasennoissa.

      Minusta noilla asetuksilla kuului aika hyvin eli bassoissa oli jyhkeyttä ja diskantitkin oli kirkkaat ja lauluääni luonnollisen kuuloinen. Olen siis sittenkin ihan tyytyväinen tuohon Dynaudioon eli ei se niin huono ollutkaan mitä koeajolla, jossa ilmeisesti nuo taajuuskorjaimen säädöt oli ihan metsässä, kun en silloin edes tiennyt koko taajuussäätimestä ja luulin, että vain bassoa ja diskanttia voi säätää.

      • Taajuuskorjain

        Eli asetuksillasi bassotkin tulevat tukevasti? Ja ilmavuutta löytyy? Näitä haen tällä hetkellä! Muutenhan ääni on audiossamme hyvä. Joku neuvoi korostamaan taajuuskorjaimella bassoja 60 Hz:ssä 4 ja 200 Hz:ssä kaksi pykälää. Onko tämä juuri sitä maitsemaasi vääristymistä (tukkoisuutta äänessä)? Olen asettanut Surroundin ääriasentoon ja keskikaiuttimen tason puoleen väliin. Surround lisää ilmavuutta, mielestäni. Oletko muuten hyvinkin perehtynyt asiaan vai samanlainen musiikin kuuntelijakin kuin allekirjoittanut?


      • Tuleva Volvoilija
        Taajuuskorjain kirjoitti:

        Eli asetuksillasi bassotkin tulevat tukevasti? Ja ilmavuutta löytyy? Näitä haen tällä hetkellä! Muutenhan ääni on audiossamme hyvä. Joku neuvoi korostamaan taajuuskorjaimella bassoja 60 Hz:ssä 4 ja 200 Hz:ssä kaksi pykälää. Onko tämä juuri sitä maitsemaasi vääristymistä (tukkoisuutta äänessä)? Olen asettanut Surroundin ääriasentoon ja keskikaiuttimen tason puoleen väliin. Surround lisää ilmavuutta, mielestäni. Oletko muuten hyvinkin perehtynyt asiaan vai samanlainen musiikin kuuntelijakin kuin allekirjoittanut?

        En ole mikään alan asiantuntija, mutta edelliseen autooni asennutin autohifi-liikkeessä uudet kaiuttimet, tavaratilaan koteloidun subwooferin ja 5-kanavaisen lisävahvistimen, jossa oli monipuoliset säädöt ali/ylipäästösuotimineen, kanavakohtaiset voimakkuussäätimet ja bassokanavan ja takakanavien bassonkorostukset 6 tai 12 dB. Noita säätelemällä olen auton äänentoiston säätämisestä mieleiseksini hankkinut kokemusta. Vahvistimia ja johdotuksia en osaa itse asentaa, mutta kaiuttimet vaihdoin aikanaan yhteen autooni itse ja netistä löytyviä autohifi-linkkejä olen äänentoiston osalta lueskellut. Paras asiantuntija säädöissä on kuitenkin omat mieltymykset eli ei niistä toinen voi kuin korkeintaan antaa vinkkejä.

        Itse kokeilin viikonloppuna lisää säädellä S80 audiojärjestelmää ja tein seuraavia päätelmiä oman makuni mukaisesti. Surround lisää tilan tuntua, mutta äänestä tulee jotenkin keinotekoinen ja stereovaikutelma kärsii, jos säädön säätää yli puolivälin, joten jätin sen keskiasentoon. Keskikaiuttimen tasoa pienensin pari pykälää keskitasosta, koska keskikaiuttimet on vain tilan tunnetta lisäämään tarkoitettu ja niissä ei ole kovin hyvä äänentoisto eli ne ei saisi toistua liian kuuluvasti ja itse haluan ääneen myös stereovaikutelmaa. Totesin myös, että diskantteja ei taajuuskorjaimella voi kovin paljon korostaa, koska se kuuluu lauluäänessä helposti. Nuo edellä kertomani taajuuskorjaimen asetukset tuntuu aika toimivilta, ehkä vielä ylimmän taajuuden korostusta voisi tiputtaa pykälällä eli 5 alueisen säädöt toimii itselläni 2, 1, 0, 1, 1 ja sitten voi tarvittaessa tehdä lisäsäätöjä musiikin mukaan varsinaisilla basso ja diskanttisäätimillä ja bassoihin voi säätää niillä musiikin mukaan 2 tai 3 ja diskanttiin 1 - 3. Eli yksi asetus ei toimi kaikella musiikilla ja siksi noita erillisiä basso ja diskanttisäätimiä myös tarvitaan. Vaihtoehtona on myös säätää enemmän bassoa ja diskanttia taajuuskorjaimeen ja pitää basso- ja diskantti lähempänä nolla-arvoja, mutta tuota en kokeillut vielä.

        Bassoista on vähän puutetta alimpien bassojen osalta, mutta auton hiljaisuus kompensoi osittain asiaa. Kyllähän tuo järjestelmä kaipaisi vielä erillisen subwooferin, jotta bassotoisto olisi paras mahdollinen, mutta on se nytkin jo ihan ok. Edellisessä autossani oli ehkä hitusen parempi äänentoisto ja siinä oli monipuolisemmat säädöt, joilla toiston sai juuri mieleisekseen, mutta kojelaudan keskikaiutin antaa kuitenkin Volvossa enemmän musiikkiin tilan tuntua kuin edellisessä autossani.


      • Säädellen
        Tuleva Volvoilija kirjoitti:

        En ole mikään alan asiantuntija, mutta edelliseen autooni asennutin autohifi-liikkeessä uudet kaiuttimet, tavaratilaan koteloidun subwooferin ja 5-kanavaisen lisävahvistimen, jossa oli monipuoliset säädöt ali/ylipäästösuotimineen, kanavakohtaiset voimakkuussäätimet ja bassokanavan ja takakanavien bassonkorostukset 6 tai 12 dB. Noita säätelemällä olen auton äänentoiston säätämisestä mieleiseksini hankkinut kokemusta. Vahvistimia ja johdotuksia en osaa itse asentaa, mutta kaiuttimet vaihdoin aikanaan yhteen autooni itse ja netistä löytyviä autohifi-linkkejä olen äänentoiston osalta lueskellut. Paras asiantuntija säädöissä on kuitenkin omat mieltymykset eli ei niistä toinen voi kuin korkeintaan antaa vinkkejä.

        Itse kokeilin viikonloppuna lisää säädellä S80 audiojärjestelmää ja tein seuraavia päätelmiä oman makuni mukaisesti. Surround lisää tilan tuntua, mutta äänestä tulee jotenkin keinotekoinen ja stereovaikutelma kärsii, jos säädön säätää yli puolivälin, joten jätin sen keskiasentoon. Keskikaiuttimen tasoa pienensin pari pykälää keskitasosta, koska keskikaiuttimet on vain tilan tunnetta lisäämään tarkoitettu ja niissä ei ole kovin hyvä äänentoisto eli ne ei saisi toistua liian kuuluvasti ja itse haluan ääneen myös stereovaikutelmaa. Totesin myös, että diskantteja ei taajuuskorjaimella voi kovin paljon korostaa, koska se kuuluu lauluäänessä helposti. Nuo edellä kertomani taajuuskorjaimen asetukset tuntuu aika toimivilta, ehkä vielä ylimmän taajuuden korostusta voisi tiputtaa pykälällä eli 5 alueisen säädöt toimii itselläni 2, 1, 0, 1, 1 ja sitten voi tarvittaessa tehdä lisäsäätöjä musiikin mukaan varsinaisilla basso ja diskanttisäätimillä ja bassoihin voi säätää niillä musiikin mukaan 2 tai 3 ja diskanttiin 1 - 3. Eli yksi asetus ei toimi kaikella musiikilla ja siksi noita erillisiä basso ja diskanttisäätimiä myös tarvitaan. Vaihtoehtona on myös säätää enemmän bassoa ja diskanttia taajuuskorjaimeen ja pitää basso- ja diskantti lähempänä nolla-arvoja, mutta tuota en kokeillut vielä.

        Bassoista on vähän puutetta alimpien bassojen osalta, mutta auton hiljaisuus kompensoi osittain asiaa. Kyllähän tuo järjestelmä kaipaisi vielä erillisen subwooferin, jotta bassotoisto olisi paras mahdollinen, mutta on se nytkin jo ihan ok. Edellisessä autossani oli ehkä hitusen parempi äänentoisto ja siinä oli monipuolisemmat säädöt, joilla toiston sai juuri mieleisekseen, mutta kojelaudan keskikaiutin antaa kuitenkin Volvossa enemmän musiikkiin tilan tuntua kuin edellisessä autossani.

        Hyvä! Täytyy kokeilla seuraavan kerran noilla asetuksilla, kun auto on käytössä. Nyt se seisoo pysäköintihallissa eikä ole jokapäiväisessä käytössäni. Mielestäni myös keskikaiutin ei ole kovin laadukas. Pitänee alentaa tasoa vieläkin. Mitähän eroa on muuten sädellä bassoja ja diskateja normaaleilla säätimillä verrattuna taajuuskorjaimeen?

        Tosiasia lienee, että laittamalla 2 t€ räätälöiden äänentoiston, saa paremman kuin tehdasasenteisen. Mutta kuka antaa rakentaa tuollaista autoa? Auto on kokonaisuudessaan hieno peli ja sen hiljaisuus on hyvä ominaisuus musiikkia kuunnellessa!


      • Tuleva Volvoilija
        Säädellen kirjoitti:

        Hyvä! Täytyy kokeilla seuraavan kerran noilla asetuksilla, kun auto on käytössä. Nyt se seisoo pysäköintihallissa eikä ole jokapäiväisessä käytössäni. Mielestäni myös keskikaiutin ei ole kovin laadukas. Pitänee alentaa tasoa vieläkin. Mitähän eroa on muuten sädellä bassoja ja diskateja normaaleilla säätimillä verrattuna taajuuskorjaimeen?

        Tosiasia lienee, että laittamalla 2 t€ räätälöiden äänentoiston, saa paremman kuin tehdasasenteisen. Mutta kuka antaa rakentaa tuollaista autoa? Auto on kokonaisuudessaan hieno peli ja sen hiljaisuus on hyvä ominaisuus musiikkia kuunnellessa!

        Itse myös mietin, että otanko tuon Dynaudion vai vienkö myös Volvon räätälöitäväksi autohifi-liikkeeseen. Edellinen autoni oli myös uutena ostettu, mutta hintaluokaltaan noin 30 t€. Siistimpihän tuollainen tehdasasenteinen audio tietysti on. Edellisessä autossa oli takapenkin selkänojaan pultattu vahvistin ja johtoja siis myös jonkin verran näkyvissä takaselkänojassa ja erillinen koteloitu subbari vei tilaa tavaratilasta eli monikäyttöisyyttä tuo hiukan rajoitti. Volvossa todennäköisesti äänieristys tavaratilan ja matkustamon välillä on myös niin hyvä, että bassot ei välttämättä kuuluisi hyvin matkustamoon.

        Erillinen basso-säädin korostaa yleensä bassoja jossain 100 Hz vähän molemmin puolin ja diskanttia jossain 1 kHz seutuvilla, en tiedä miten Volvossa. Alimpia bassoja ja toisaalta ylimpiä diskantteja ei yleensä noilla korosteta. Hyvä olisi olla myös ns. loudness-nappi, jolla saisi helposti hiljaisessa kuuntelussa bassoa ja diskanttia lisää, mutta autoissa noita en ole nähnyt, kotistereoissa sen sijaan ovat yleisessä käytössä.


    • Anonyymi

      Kokemuksen mukaan eri autoissa (Volvosta ei kokemusta) on taajuusvasteessa ollut korostumat 100-200 Hz ja 1000Hz alueilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe