Vanhan koiran koulutus

luna_83

Eli käytiin lauantaina hakemassa 10-vuotiaan koiran isoäidimme ystäväksi. Koira on ylisuojeleva omaa sänkyään kohtaan, eikä myöskään pidä vieraista. Mitä tehdä, jotta koira vihdoin tajuaisi, että kukaan ei enää kilpaile sen sängystä ja että vieraat ovat tervetulleita ja kilttejä?

Sandra

2

624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -T-

Koira on ymmärrettävästi vielä stressaantunut ja ihmeissään uudesta paikasta. Antakaa aikaa ja tehkää selkeät säännöt joita jokainen noudattaa.

Vieraisiin tottaminen vie nuoreltakin koiralta aikaa, saatikka kymmenvuotiaalta jolla mahdollisesti pahoja kokemuksia taustalla tuhansia. Kärsivällisyys palkitaan, mutta se vaatii paljon.
      Antakaa koiran tulla itse luo, antakaa palkkaa (esim. namia, lelua) ja olkaa itse rauhallisia. Tämä saattaa viedä kuukausia, sitten koira alkaa luottamaan vieraisiin ihmisiin. Hätäilemällä ei tule kuin niitä kuuluisi k-päisiä lapsia.
      Omalle koiralle oma sänky on rauhoittumis- ja turvapaikka. Sitä ei sinne mennä häiritsemään eikä ole koskaan menty. Näin se on oppinut, että se on turva. Koira pyydetään turvapaikalta pois ja sitten vasta aloitetaan käsittely.

Jos teillä itsellä ei ole kokemusta koiran ongelmista (en mielellään käytä termiä ongelmakoira), ottakaa yhteyttä paikallisiin koirakerhoihin tai ongelmakoirakouluttajiin. Heiltä saatte hyviä neuvoja kuinka tehdä missäkin tilanteessa. On helpompi kertoa ratkaisu_mahdollisuuksia_ jos näkee koiran.

Onnea uudesta ystävästä ja kärsivällisyyttä koiran kouluttamiseen!

*itse olen "tapellut" 2 vuotta anti-sosiaalisen koiran kanssa ja vielä jatkuu ;) *

• susi___

Oma peti ja sen puolustaminen:
      Luonnollista on, että koira "puolustaa pesäänsä", mutta täytyyhän ihmisenkin päästä sitä joskus esim. siivoamaan. Muutama vinkki on se, että aloittaa pedin lähestymisen niin, että tarjoaa koiralle namipaloja (nakinpalat on aina hyviä) istuskellen sen kanssa lattialla. Sitten otataan pienin vaihein etenemistä koiran kanssa yhdessä kohti petiä. Lähestytään, syödään muutama nami. Ja samaa jatketaan. Jos koira missään vaiheessa alkaa näyttää levottomalta, kieltäytyy ottamasta namia ja kiirehtiikin pedilleen, on otettu sille kertaa liian iso harppaus. Palataan takaisin siihen, missä koirasta oli vielä mukava ottaa vastaan nameja. Muutama päivä, ehkä viikko, niin uskoisin, että voitte yhdessä istua koiran pedillä ja syödä nakkeja kimpassa.

Vieraat ihmiset:
      Luottamusharjoituksia, kun taloon tulee joku vieras, voi hän heittää koiralle mieluisen namin, rohkaista koiraa lähestymään ja hakemaan namin kädestä. Vieraan sopii mennä "koiran tasolle", ei kumartuen koiran yli, ettei koira tunne oloaan uhatuksi ja painostavaksi. Useita kertoja, eri ihmisiä, erinäköisiä ja kokoisia ihmisiä, lapsia ym, voi pyytää avuksi tehtävään. Kaikille kuitenkin ensin ohjeistus hienovaraisesta ja kohteliaasta käytöksestä koiraa kohtaan, onhan koira jo aika iäkäskin.

Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2820
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      45
      2574
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1291
    Aihe