Ärsyttävää lässytystä

sivustaseuraaja

Onko kellään kokemuksia hermoarepivistä isovanhemmista, jotka lässyttävät pienille lapsillenne? Onko oikein, että suomen kieli väännetään epäselväksi "vauvankieleksi" puhuteltaessa pieniä lapsia? Itellä 10 kk:n vanha tenava, ja kokemusta edellämainitusta käyttäytymnisestä on liikaakin.. Mitähän tutkimukset sanovat, että minkä ikäisille ei saisi enää lässytellä? Muistan vuosien takaa itse kuulleeni, että luonnollisen puheen kehitys voisi vaikeutua..

15

2779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämästä

      Omakohtainen kokemukseni ja esimerkki elävästä elämästä:
      Saimme sisareni kanssa lapset samoihin aikoihin. Itselläni oli tapana lässyttää lapsenkielellä aina kun lapselle puhuin ja puhuinkin paljon.
      Sisareni kielsi jyrkästi lässyttämisen ja puhui aina kirjakielellä lapsensa kanssa.
      Oma lapseni oppi puhumaan jo lyhyitä lauseitakin 11 kk iässä ja s ja r tulivat melko pian mukaan.
      Sisareni lapsi oli ennen kouluun lähtöään puheterapiassa juuri s ja r kirjaimen oppiakseen.

      Töärkeintä kehitykselle lienee kuitenkin, että lapselle puhutaan. Sama se lässytätäkö vaiko et.
      Ja ennekaikke kirjojen lukeminen, jota itse paljon harrastin lapsen kanssa, on hyväksi.

      Lässyttäminen voi joillekkin aikuisille kuulostaa ikävältä ja toiset taas eivät voi kuvitellakkaan puhuvansa esim. alle vuosikkaalle muutoin kuin ns. lapsenkielellä.
      Kun lapsi sittenitse alkaa oppia puhumaan, se kielenkäyttö muuttuu aikuisellakin automaattisesti enemmän kierjakielimuotoon tai omalle murteelle, miten nyt kukakin luonnollisesti puhuu.

      • esimerkki

        Naapurissamme on 10 vuotias poika, joka lässytti ja sössötti 5 vuotiaaksi asti, kun hänelle ei perheessä puhuttu normaalisti. Vakiovastaus pojalla itselläänkin oli kaikkeen "minä olen vielä niin pieni"... Mistähän lienee olisi oppinut kun ko lause kaikui pihalla monta kertaa päivässä?


      • sikke2
        esimerkki kirjoitti:

        Naapurissamme on 10 vuotias poika, joka lässytti ja sössötti 5 vuotiaaksi asti, kun hänelle ei perheessä puhuttu normaalisti. Vakiovastaus pojalla itselläänkin oli kaikkeen "minä olen vielä niin pieni"... Mistähän lienee olisi oppinut kun ko lause kaikui pihalla monta kertaa päivässä?

        No pienihän se 5-vuotias vielä onkin.


    • pitää..

      puhua normaalisti vauvallekin, omalla tavallaan ja omalla murteellaan.Kyl kai vauvatkin alkaa havannoimaan asioita heti ja kuuntelemaan ympäristöään.Minusta on aivan selvä asia se että, lapset oppivat puheenkin ja sanat matkimalla aikuisia ja olen sitä mieltä ettei sanoja ja kirjaimia pitäisi vääristellä.Viimeistään siinä vaiheessa, kun lapsi opettelee sanoja pitäisi pysytellä selkeässä oikein ääntämisessä.

      • kielenhuoltoa

        Eihän siinä mitään,, jos vaikka kuinka puhuu "lapsenkieltä", jos kuitenkin lausuu äänteet oikein. Mutta aikuinen ei saa sössöttää ja sopertaa lapselle.
        Onneksi on jäänyt sivuun se typerä tapa, että hevosta nimitettiin hepaksi, lehmää ammuksi, ja koiraa hauvaksi, niin että lapsi joutui sitten opettelemaan kahdet nimitykset eri asioille kaiken muun opettelun lisäksi.

        Lapsen puhetta ei saa päästää sössöttämiseksi.
        Monilla lapsilla nykyisin tuntuu olevan ässä ja ärrä-vikoja.
        Omiltani opetin väärät äänteet heti alkuun pois, Laulatin loruja, joissa oli ässää ja ärrää, korjailin sössötyksiä, enkä antanut virheellisten äänteiden kehittyä.
        Nykyisin lasten puhetta ei korjailla kuulemma sen takia, että siinä tarvitaan ammattiapua.

        Hohhoijaa.


    • 1977

      Vauvoillehan lässytetään sen takia, että se on vauvasta kivaa. Lässyttäessä äänenpaino ja alat muuttuvat eläväksi ja ilmeet ovat yliliioiteltuja. Se saa lapsen kiinnostumaan äänen tuottamisesta kun se on kivaa ja lempeää. Monotominen kirjakieli ei lapsesta ole yhtä kiinnostavaa. On huima ero siinä sanooko lapselle; "kukkuu, säisäisäi...", vai "lintu laulaa, hyvää päivää..." Lepertelyllä on siis oma merkityksensä kielen tekemisestä lasta kiinnostavaksi ja eleiden ja ilmeiden kehittymisen kannalta.

      Mutta rajansa kaikessa. Täytyyhän lapsen oppia puhumaan normaalistikin, eli ei aina voi leikkiä. Kymmenen kuukautinen ei vielä liiemmin opettele lauseiden rakentamisia ja oikea ääntämistä; leperteleminen tekee hänelle puhumisesta kivaa, tuossa iässähän on pääasia saada lapsi kiinnostumaan puhumisesta.

    • xxxxxö

      Tiedän tapauksen, jossa äiti päätti puhua lapsilleen, vauvaiästä lähtien, vain täydellistä kirjakieltä, kun se kai oli hänen mielestään hienompaa. Kun sitten täydellinen kirjakieli ei äidiltäkään sujunut pinnistyksittä, oli hänen puheensa lapsille aina mielestäni hyvin epäaitoa ja teennäistä, tietenkin, koska hän joutui enemmän keskittymään muotoon kuin sisältöön. Sivullisen korvaan tämä kuulosti lähinnä naurettavalta. No, lapset ovat jo teini-iässä, ja puhuvat aivan samaa mä-sä -kieltä, kuin muutkin ikäisensä. Ei ole mielestäni hyvä ylettömästi lässyttää, mutta vauvoille puhuessa se lässytys syntyy kuin itsestään, joten luulen, että sillä on oma tarkoituksensa.

      • hyvää suomea

        Kyllä vanhempien tulisi puhua hyvää kieltä lapsilleen heti alkuun. Mikä mielestäsi on kirjakieltä?
        Jos puhuu huolimattomasti, ei välitä kieliopista, sekoittaa keskenään murretta ja slangia, ei se ole lapsen kielelliselle kehitykselle hyväksi.

        Suomen kielen eri murteilla on kuitenkin kielioppi sama, niin että lapsi oppii kyllä kunnollisen kielen alusta asti, jos vanhemmat vain lausuvat selvästi äänteet. Sössöttävät ja mumisevat vanhemmat eivät ole lapselle paras mahdollinen esimerkki.


      • xxxxxö
        hyvää suomea kirjoitti:

        Kyllä vanhempien tulisi puhua hyvää kieltä lapsilleen heti alkuun. Mikä mielestäsi on kirjakieltä?
        Jos puhuu huolimattomasti, ei välitä kieliopista, sekoittaa keskenään murretta ja slangia, ei se ole lapsen kielelliselle kehitykselle hyväksi.

        Suomen kielen eri murteilla on kuitenkin kielioppi sama, niin että lapsi oppii kyllä kunnollisen kielen alusta asti, jos vanhemmat vain lausuvat selvästi äänteet. Sössöttävät ja mumisevat vanhemmat eivät ole lapselle paras mahdollinen esimerkki.

        Kirjakieli on kirjallisuudessa käytetty kieli tai suositusten mukainen kieli, josta usein käytetään ilmausta yleiskieli. Kirjoituksessa käytetään yleensä hiukan erilaisia sanoja ja sanontoja kuin puheessa. Tämän perusteella erotetaan toisistaan kirjakieli ja puhekieli. Kirjakieli on kansallisesti yhdistävä tekijä, sillä vaikka kielessä saattaa olla useita paljonkin toisistaan eroavia murteita, on kansalla vain yksi yhteinen kirjakieli. Suomessa kirjakieli on syntynyt lähinnä Lounais-Suomen murteiden pohjalta. Kirjakieltä vaalitaan ja kehitetään sen keskeisen merkityksen takia.


      • Tiedustelen kohteliaimmin
        xxxxxö kirjoitti:

        Kirjakieli on kirjallisuudessa käytetty kieli tai suositusten mukainen kieli, josta usein käytetään ilmausta yleiskieli. Kirjoituksessa käytetään yleensä hiukan erilaisia sanoja ja sanontoja kuin puheessa. Tämän perusteella erotetaan toisistaan kirjakieli ja puhekieli. Kirjakieli on kansallisesti yhdistävä tekijä, sillä vaikka kielessä saattaa olla useita paljonkin toisistaan eroavia murteita, on kansalla vain yksi yhteinen kirjakieli. Suomessa kirjakieli on syntynyt lähinnä Lounais-Suomen murteiden pohjalta. Kirjakieltä vaalitaan ja kehitetään sen keskeisen merkityksen takia.

        Mahtaako mainitsemaasi kirjakieltä kukaan käyttää arkielämässä?
        Olisi mielenkiintoista havaita, että joku hiekkalaatikolla lapsiaan kaitseva vanhempi puhuisi aina huoliteltua, kieliopillisesti tarkkaan harkittua kieltä.
        Sanomme esimerkiksi helposti: "Me mennään", tai "Alkaa satamaan".

        Toisaalta, olisi erittäin hyvä, että jokainen suomalainen osaisi puhtaasti äidinkieltään. Koulussa sitä sitten kuitenkin tullaan vaatimaan.

        En usko, että hyvästä äidinkielen taidosta olisi haittaa, vaikka sitä ketjun alkupuolella pelätään.


    • Kingstonnnn

      Hitsi eräs minun ystäväni puhuu "HOONO SOOMI" kun keskustelee venäläisten kanssa. Olettaa että venäläiset ymmärtävät "HOONO SOOMI" paremmin kuin hyvä suomenkieli. Sama se on isovanhempien lastenkielellä puhuminen.

    • Eräs anoppi

      miten pienille lapsille lässytetän niin, että muutetaan puhe epäselväksi lapsenkieleksi.

      Kyllä varmasti itse kukin isovanhempi, ja sanoisin, että myös vanhempi, on vauvalle ns. lässyttänyt.
      En minä ainakaan silti ole sanojen muotoa muuttanut. Yritän oikein miettiä miten puhuin lapsenlapsille heidän vauva-aikanaan. En varmastikaan kirjakieltä, mutta en täydellistä Turun murrettakaan, vähän parempaa. Ainoastaan äänenpainoni, mitä ilmeisimmin, muuttui.

      Vauvalle puhutaan yleensä lempeämmällä ja pehmeämmällä äänellä, mikä ei minun mittapuuni mukaan, ole ollenkaan huono asia.

      Kaiken lisäksi silloin, Tele Tappien valtakautena, sekä lapsenlapsemme, että ystäväni lapsenlapsi, alkoivat puhua kirjakieltä. Kesti vähän aikaa ennenkuin tajusimme, mistä se johtui.
      En ole enää jatkuvasti seurannut pienille lapsille tarkoitettuja ohjelmia, mutta uskoisin heidän edelleenkin oppivan niistä melkoisen osan käyttämästään kielestä.
      Luultavasti lapset viettävät lastenohjelmien parissa huomattavasti enemmän aikaa kuin "lässyttävien" isovanhempien.

      Lisäksi lapsille on sekä ostettu, että lainattu valtava määrä lastenkirjoja, joita on luettu vauvasta lähtien. Luulisin, että se on nykypäivää useimmissa lapsiperheissä.

      Mielestäni ei kaikesta kannata hermojansa repiä.

    • heti perhe neuvolaan

      Kannattaisi mennä heti keskustelemaan ongelmasta perheneuvolaan. Jos tuo tuntuu sinusta ongelmalta, niin mitä ne oikeat ongelmasi sitten siellä taustalla ovatkaan!

    • sitä suomea

      sitten väännetään, riippuu kanssa murteista!

      Oma anoppi puhuu lapsillemme kirjakieltä kimeällä äänellä. Heh heh, onneks lapset vastaa takas kunnon "nouste murttel."
      Että kyllä ne omat puhuvat niin kuin me vanhemmatkin.
      Sitä en tie miks anopin pitää puhua ÄRSYTTÄVÄÄ kirjakieltä lapsille, koska muuten puhuu murretta itsekin....? Niin että jos lapsille tarjoaa karkkia täytyy sanoa: otatko makeisia, kun taas minä sanon kotoisasti että: otaks pivosses muutama karamölli.... hah hah haaaa :) :)

    • Anonyymi

      NE NYT ON MITÄ ON JA MITÄ TÄLLE MAHTAA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe