Olen 27 vee nainen, aloitin Thyroxin-lääkityksen noin kolme viikkoa sitten (0,25 mg aamuisin). Oireinani ovat voimakas väsymys, ihon ja hiusten kuivuminen, keskittymisvaikeudet, rytmihäiriöt, kutinakohtaukset, palan tunne kurkussa jne... Kilpirauhasen toimintaa seurattiin pidemmän aikaa, myös ultra otettu puolitoista vuotta sitten. Tuolloin todettiin hypoplastinen (surkastunut?) kilppari. Eli ei todellakaan koolla pilattu.
Aloitin lääkityksen nyt terveyskeskuslääkärin valvonnassa, oli laittanut minusta myös lähetteen sisätautien yksikköön, mutta paperit tulivat bumerangina takaisin. Erikoislääkäri ilmoitti että tuskin on vajaatoimintaa, eikä lisätutkimukset ole tarpeen, mutta lääkitystä voidaan oireisiin kokeilla. Ensin tällä 0,25 annoksella ja myöhemmin mahdollisesti 0,50 mg. Viimeisimmän TSH arvot ovat olleet 11 ja sitten 6,48 (jälkimmäinen otettu kaksi viikkoa myöhemmin). T4 oli ekalla kerralla 12 ja toisella kerralla "normaali". Myös aiemmin vastaavia heittoja on todettu lyhyellä aikavälillä, tosin tuo 11 on korkein tähänastinen tulos. Myös vasta-aineet on katsottu, olivat normaalit.
Ennen kuin aloitin lääkkeen, tuntui että varsinkin nukkumaan mennessä kun peitto tai tyyny otti kiinni kaulaan, tuntui pahalta; jotenkin epämiellyttävältä vaikka ei varsinaisesti sattunut. Nyt lääkityksen aloittamisen jälkeen tuntuu, että tunne on vain voimistunut, lima tuntuu koko ajan kurkussa ja tuntuu että pitäisi juoda kokoajan, tai yskiä voimakkaasti että liman tunne häviäisi. Nieleskelen myös voimakkaasti koko ajan. Mikään edellämainituista ei kuitenkaan auta tähän tunteeseen. Olen aina ollut herkkä kaulastani, eli esim. kosketus on tuntunut ahdistavalta; ei satu vaan tuntuu vain epämiellyttävältä.
Nyt olen lueskellut selälläni maaten, jolloin leuka painuu kaulaa vasten. Tuntuu koko ajan tosi inhalta, ja jotenkin siltä etten pysty tuossa asennossa olemaan, kaulaa kuristaa. Mistä tämä voisi johtua, Thyroxinistako?? Ainut vaikutus jonka olen nyt lääkkeen aloittamisen jälkeen huomannut, on se, että rytmihäiriöni ovat selvästi vähentyneet (aiemmin tulivat pienestäkin rasituksesta). Mietityttää, että onko tämä nyt vain omaa kuvitelmaani vai ihan todellinen tunne, ja voiko johtua edes kilpparista? Vajaatoimintaaanhan ei mikään turvotus kilpparista kai kuulu??? Olen koittanut myös jonkun verran tunnustella kilpparia, mutta en osaa kyllä sanoa juuta enkä jaata. Lääkäri on tämän kuun lopulla seuraavan kerran, kannattaisiko jo etukäteen olla yhteydessä, vai vaan odotella että häviääkö tämä outo olo? Olin ajatellut jo nostaa omatoimisesti tuon annoksen kahteen 0,25 mg tabuun, kun se ainakin lueskelujeni mukaan on normaali aikuisen aloitusannos. Väsymyksen ja keskittymisvaikeuksien toivoin erityisesti lääkkeellä katoavan...
Kiitos mahdollisista vastauksistanne!
Aloitin lääkityksen nyt terveyskeskuslääkärin valvonnassa, oli laittanut minusta myös lähetteen sisätautien yksikköön, mutta paperit tulivat bumerangina takaisin. Erikoislääkäri ilmoitti että tuskin on vajaatoimintaa, eikä lisätutkimukset ole tarpeen, mutta lääkitystä voidaan oireisiin kokeilla. Ensin tällä 0,25 annoksella ja myöhemmin mahdollisesti 0,50 mg. Viimeisimmän TSH arvot ovat olleet 11 ja sitten 6,48 (jälkimmäinen otettu kaksi viikkoa myöhemmin). T4 oli ekalla kerralla 12 ja toisella kerralla "normaali". Myös aiemmin vastaavia heittoja on todettu lyhyellä aikavälillä, tosin tuo 11 on korkein tähänastinen tulos. Myös vasta-aineet on katsottu, olivat normaalit.
Ennen kuin aloitin lääkkeen, tuntui että varsinkin nukkumaan mennessä kun peitto tai tyyny otti kiinni kaulaan, tuntui pahalta; jotenkin epämiellyttävältä vaikka ei varsinaisesti sattunut. Nyt lääkityksen aloittamisen jälkeen tuntuu, että tunne on vain voimistunut, lima tuntuu koko ajan kurkussa ja tuntuu että pitäisi juoda kokoajan, tai yskiä voimakkaasti että liman tunne häviäisi. Nieleskelen myös voimakkaasti koko ajan. Mikään edellämainituista ei kuitenkaan auta tähän tunteeseen. Olen aina ollut herkkä kaulastani, eli esim. kosketus on tuntunut ahdistavalta; ei satu vaan tuntuu vain epämiellyttävältä.
Nyt olen lueskellut selälläni maaten, jolloin leuka painuu kaulaa vasten. Tuntuu koko ajan tosi inhalta, ja jotenkin siltä etten pysty tuossa asennossa olemaan, kaulaa kuristaa. Mistä tämä voisi johtua, Thyroxinistako?? Ainut vaikutus jonka olen nyt lääkkeen aloittamisen jälkeen huomannut, on se, että rytmihäiriöni ovat selvästi vähentyneet (aiemmin tulivat pienestäkin rasituksesta). Mietityttää, että onko tämä nyt vain omaa kuvitelmaani vai ihan todellinen tunne, ja voiko johtua edes kilpparista? Vajaatoimintaaanhan ei mikään turvotus kilpparista kai kuulu??? Olen koittanut myös jonkun verran tunnustella kilpparia, mutta en osaa kyllä sanoa juuta enkä jaata. Lääkäri on tämän kuun lopulla seuraavan kerran, kannattaisiko jo etukäteen olla yhteydessä, vai vaan odotella että häviääkö tämä outo olo? Olin ajatellut jo nostaa omatoimisesti tuon annoksen kahteen 0,25 mg tabuun, kun se ainakin lueskelujeni mukaan on normaali aikuisen aloitusannos. Väsymyksen ja keskittymisvaikeuksien toivoin erityisesti lääkkeellä katoavan...
Kiitos mahdollisista vastauksistanne!
Vastaukset 5
Vanhimmat
se vielä, että Thyroxinin aloituksen jälkeen olen alkanut kärsiä "kylmästä hiestä" aamuisin ennen heräämistä. Olen aivan litimärkä esim. reisistä, vatsasta, niskasta, mutta samaan aikaan palelen. Eli ihan kuin olisi kuumetta vaikka ei ole. Tätä oli jo tuossa syksyllä, nimenomaan tuon korkean TSH:n ja pari viikkoa myöhemmin otetun matalamman TSH:n välillä ja hieman sen jälkeen. Normaalisti en hikoile öisin tuollaisia määriä.
Minullakin on sellainen tunne niin kuin kilpparitoiminta vaihtelisi paljon, vaikka vuoden ajalla TSH on kokeissa vaihdellut vain välillä 2,6-4,3. T4V oli aiemmin 12-13;n luokkaa, mutta nousi syksyllä itsekseen vaikka TSH oli 4. Kilppari on kuulemma normaali, ei ainakaan suurentunut, eikä vasta-aineita ole ollut.
N. vajaa vuosi sitten oli joskus runsasta hikoilua. Nyt olen käyttänyt tyroksiinia runsaan kuukauden, ja hikoilen ruumiillisissa ponnisteluissa paljon. Nytkin on jo toinen vaatekerta päällä aamupäivän ponnistelujen vuoksi. Päivän mittaan ei ole muuta haittaa, paitsi joskus lihaskipuja.
Illalla olen alkanut palella, että täytyy olla monta peittoa nukkumaan ruvetessa. Mutta sitten on aamuyöstä kuuma, vaikka olisi vain yksi peitto.
Jossain vaiheessa lääkkeen aikana meni unikin katkonaiseksi ja vähäiseksi mutta on nyt vähän parantunut. Voi johtua siitä, että nostin liian nopeasti - pääsin jo 50:een, mutta olen pudottanut takaisin 25:een.
Muutama päivä sitten oli turvotusta ja varmaan ruokatorvikin oli turvoksissa, koska aamulääke tuntui jäävän ruokatorveen ja oli ikään kuin refluksioiretta.
On vaikea tietää johtuvatko nyt oireet liiasta vai liian vähästä tyroksiinista. Olisi hyvä, kun olisi sellainen koe, jolla saisi nopeasti tuloksen, mutta kun kokeet ovat kalliita ja tuloksen saaminen kestää n. viikon. Mutta kaipa se 6-8 viikkoa pitää olla yhtä annosta, että kokeet näyttävät totta. TSH kai tulee niin paljon perässä säätelyssä. Mutta enpä nyt ole niin varma, että TSH olisi niin vakaa ja hitaasti muuttuva.
TOISAALTA: Olen alkanut ajatella, että kun nyt on liikkeellä kaikenlaisia viruksia, jotka eivät anna kaikilla tavanomaisia oireita, niin voisikohan monien ihmisten ihmeoireet ollakin virusperäisiä. Ja voisivatkohan jotkut virukset vaikuttaa kilpparin toimintaankin ja -tuloksiin. Olen itsekin alkanut epäillä, etteivät minun oireeni olekaan tyroksiinista (esim. univaikeudet, kylmä, kuuma, närästys, lihaskivut).
Huomasin jo kuukausia sitten, että joskus kurkussa tuntuu jotain, mikä ei lähde nieltäessä pois. Tuntemukset ovat tulleet vahvemmiksi ja nyt tuntuu vaikka esim. autolla ajaessa alkaa yhtäkkiä kurkkua kuristaa. Joskus kun selästä painetaan tietystä kohdasta, se tuntuu kurkussa asti. Lapsille iltasadun lukeminen pitemmän päälle tekee kurkun lähes kipeäksi tai ainakin saa kakoa "jotain" pois. Nyt näin tautisena aikana tuntuu myös, että niinkuin limaa olisi, mutta ei ole yskää. Kun on tunneherkkä tilanne, se sattuu kurkkuun.
Olen alkanut epäillä pikkuhiljaa, että siellä on struuma tai jotain vakavempaakin. Joskus olen kuullut, että kilpparit voivat olla eri kokoiset...? Keväällä olen käynyt jossain kokeissa ja arvot olivat hyvät kilpparien suhteen.
Mitä mieltä olette, onko syytä soitella aikoja lääkärille?
Minulla todettiin syksyllä kilpirauhasarvo; TSH oli 11. Aloitettiin thyrox-lääkitys 1 x 0,25mg. Parin viikon käytön jälkeen se nostettiin 2 x 0,25mg. Aloituksesta parin kuukauden kuluttua kävin verikokeissa ja TSH silloin reilu 6 ja lääkitystä nostettiin 3 x 0,25mg. Ja minullakin oli välillä kaulalla outoja tuntemuksia; aivan niinkuin jonkimoinen puristava tunne ja aivan yhtäkkiä. Tunne niinkuin kaula paksuuntuisi tms. Lääkäri määräsi minut kilpirauhas ultraan. Röntgenlääkärin mukaan kilpparissa on selvästi näkyvissä tulehdus, molemmat normaalin kokoiset ja toisessa kaiku tms, niin siinä oli jotain häikkää. Mutta sanoi sen johtuvan tulehduksesta. Odottelen nyt lääkärin soittavan vastauksesta.
Kyl mulla vajaatoiminnan puolelle aina mentäessä kurkkua kuristaa ja jos tarpeeksi vajaalla oon ja nupista heittää niin kahtakauheemmin kuristaa ja luulen kuolevani tukehtumalla.
Syö nyt viel ihan rauhallisin mielin thyroksiinia, alkaa elimistö tottumaan siihen 6-8 vkon kuluttua ja jos tuntemukset ei häviä niin mainitseppa lääkärille, ehkä annos ei ole sopiva