MITÄ OVAT LEVADAT MADEIRALLA

Madeiraa tuntematon

Tuttu perhe sanoi olleensa Madeiralla levadoilla. Minulle jäi aivan epäselväksi missä he olivat olleet ja mitä tehneet. En viitsinyt paljastaa tyhmyyttäni ja kysyä. Mitä ne semmoiset on on?

12

6099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • retkeilijät

      Levada on kastelukanava (parikymmentä senttiä syvä ja noin metrin leveä) ja sen toisella reunalla on huoltoa varten polku - joskus jopa laatoitettu tai betonia, ja se sopii kävelypoluksi myös retkeilijöille. Madeiralla on runsaasti levada-kävelyreittejä.

      Googlaten saa lisätietoa ja kuvia.

      • Polkujen Tallaaja

        Oltiin äsken Madeiralla ja vähän kokeiltiin helppoja levadoita aivan siinä pääkaupungin liepeillä. Mukavia olivat kulkea ja oppaan perässä on mutkaton kävellä. Samalla tuli tutustuttua saaren upeaan luontoon ainakin hieman. Kasveja on todella monenlaisia, nyt vain vielä harva kukki.
        Ajateltiin myöhemmin mennä uudelleen ja saatiin jo hyviä ehdotuksia minne kannattaa mennä.
        Aurinkomatkojan opas Arja Kemppainen tuntee saaren läpikotoisin. Jos menette sinnepäin niin yrittäkää kysellä asioita juuri häneltä. Hän on loppumton tietovarasto Madeiran suhteen.
        Kartoista varoitan jo tällä pienellä kokemuksella. Jos niiden varassa pitää kulkea niin varmasti kokematon on ainakin pian eksyksissä. Kunnon levadakarttaa sellaisena kuin retkeilykartat on meillä totuttu näkemään ei ilmeisesti ole olemassakaan.


    • lisätietoa
    • jo tulikin..

      oleellinen tieto näistä kastelukanavista. Lisäisin vielä sen, että jos omin päin lähtee näille levadavaelluksille, pitää olla hyvät varusteet ja nuppi kunnossa. Ts. en suosittele, jos on yhtään korkean paikan kammoa. Olin itse mukana matkatoimiston ohjaamalla "helpolla" reitillä ja reissu meinasi jäädä kesken paikassa, jossa piti ylittää rimoja pitkin kaiteeton vettä virtaava uoma. Pudotusta alas oli kohtuullisen paljon ja käytännössä jouduin konttaamaan sen yli, muuten olisi pitänyt kääntyä takaisin. Mielestäni oli retken järjestäjältä vastuutonta mainostaa tämmöstä reittiä helppona; sitä se monilta muiltakaan osin ei tosiaankaan ollut edes kohtuukuntoiselle.

      • Reissumies Savosta

        Edellisessä viestissä kuvattuja pelottavia paikkoja on monilla Levadoilla. Ne onkin tehty varsinaisesti kastelukanavien huoltopoluiksi ja turistit ovat ne sitten löytäneet retkeilyyn. Polut myös kehnosti viitoitettuja ja kartat on huonosti ajantasalla. Varminta on tosiaankin kulkea oppaan perässä ja he osaavat auttaa, jos jotakin sattuu.
        Mutta aivan Funchalin tuntumassa on myös helppoja kylätien luontoisia reittejä. Ainakin Aurinkomatkojen noin 6 km:n helppo levada on aivan oikeasti sellainen. Myös saman firman uusi löytö saaren toisella puolen Santanan kylän lähellä on sekä melko helpppo että näköaloiltaan upea. Sitä kuvattiin vaikeahkoksi mutta huonokuntoisena ja sydänvikaisena minulla ei ollut mitään ongelmaa selvitä. Samantapaisia reittejä on paljon muitakin jos ne vain tietää ja löytää.
        Ne pahimmat paikat on sitten jo aivan hengenvaarallisia, eli niissä voi polut vyöryä sateella alas ja varomaton kulkija menee mukana.Tiettävästi jopa joitakin kuolemantapauksia on onnettomuuksissa sattunut. Eli harkinta mukaan kun Levadalle lähtee ja aina kaverin kanssa tai ryhmässä - ja vielä kokeneen oppaan seurassa.
        EU on tiettävästi antanut rahaa levadoiden viitoittamiseen ja kunnostamiseen. Parempia reittejä on lähivuosina luvassa.


      • Levadoilla seikkaillut
        Reissumies Savosta kirjoitti:

        Edellisessä viestissä kuvattuja pelottavia paikkoja on monilla Levadoilla. Ne onkin tehty varsinaisesti kastelukanavien huoltopoluiksi ja turistit ovat ne sitten löytäneet retkeilyyn. Polut myös kehnosti viitoitettuja ja kartat on huonosti ajantasalla. Varminta on tosiaankin kulkea oppaan perässä ja he osaavat auttaa, jos jotakin sattuu.
        Mutta aivan Funchalin tuntumassa on myös helppoja kylätien luontoisia reittejä. Ainakin Aurinkomatkojen noin 6 km:n helppo levada on aivan oikeasti sellainen. Myös saman firman uusi löytö saaren toisella puolen Santanan kylän lähellä on sekä melko helpppo että näköaloiltaan upea. Sitä kuvattiin vaikeahkoksi mutta huonokuntoisena ja sydänvikaisena minulla ei ollut mitään ongelmaa selvitä. Samantapaisia reittejä on paljon muitakin jos ne vain tietää ja löytää.
        Ne pahimmat paikat on sitten jo aivan hengenvaarallisia, eli niissä voi polut vyöryä sateella alas ja varomaton kulkija menee mukana.Tiettävästi jopa joitakin kuolemantapauksia on onnettomuuksissa sattunut. Eli harkinta mukaan kun Levadalle lähtee ja aina kaverin kanssa tai ryhmässä - ja vielä kokeneen oppaan seurassa.
        EU on tiettävästi antanut rahaa levadoiden viitoittamiseen ja kunnostamiseen. Parempia reittejä on lähivuosina luvassa.

        Täällä on todella hyviä neuvoja Madeiran levadoille ja ne kannattaa kyllä ottaa todesta. Itse erehdyimme tammikuussa kokeilemaan jostakin kirjasta löytämäämme reittiä saaren jossakin poisjoispuolella. Siitä oli tulla lähes katastrofi. Polun alku meni hyvin mutta sitten tuli pajoja paikkoja ja veden syömiä kohtia. Menimme kuitenkin eteenpäin. Jossakin kohtaa eksyimme väärälle reitille. Kirjan kuvaus ei vastannut todellisuutta. Käännymme ja jouduimme lisää harhaan. Lopulta vahva sumu tai matalalla ollut pilvi yllätti meidät. Päivä kului ja tilanne alkoi vaikuttaa pelottavalta.
        Onneksi oli tomiva kännykkä ja saimme sillä yhteyden matkatoimistoon. Sieltä otettiin yhteyttä jonnekin ja meidät oli onnistuttu likimäärin paikallistamaan. Melkoisen odottelun jälkeen saapui jonkinlainen opas meidät ohjaamaan ja auttamaan pois paikalta.
        Eli kannattaa lähteä vain varmalle ja helpolle reitille tai sitten vain ryhmien ja oppaiden kanssa. Yksin voi käydä kehnostikin tai joutua ainakin perin ikäviin tilanteisiin.
        Reittien kunnostushanke vaikuttaa lupaavalta ja hyvältä. Ehkä saarelle saadaan jokin samantapainen verkosto kuin Suomessa jo löytyy monista paikoista. Moni ei ymmärrä millainen retkeily-ylellisyys meillä on näissä hyvin hoidetuissa ja viitoitetuissa poluissa. - Mutta maailmalla viisastuu ja "Siperiat" opettaa.


    • Tietämätön matkamies

      Emme ole koskaan olleet Madeiralla, Kanarialla kylläkin monessa paikassa. Nämä levadat vaikuttaa kiinnostavilta, mutta pääseekö niille ilmaiseksi vai onko jonkinlainen pääsymaksu? Minulle on jäänyt myös epäselväksi minkä mittaisista reiteistä on kysymys.
      Olisimme keräämässä pienen porukan matkaan ja siksi kyselen näitä perustietoja. Kuvia olemme netistä katselleet ja ne on suorastaan upeita.Saaren kaupungitkin vaikuttaa viehättäviltä.

      • Minardi

        eivät ole maksullisia. Paitsi jos menette matkatoimistojen kautta järjestetyille retkille. Hinnat suurin piirtein 25-35 euroa/hlö, riippuen reitin pituudesta. Järjettömän hintaisia!


      • Yksin levadaa kokeillut
        Minardi kirjoitti:

        eivät ole maksullisia. Paitsi jos menette matkatoimistojen kautta järjestetyille retkille. Hinnat suurin piirtein 25-35 euroa/hlö, riippuen reitin pituudesta. Järjettömän hintaisia!

        Kyllähän niille levadoille ilmaiseksikin pääsee ja muutama helppo alkaa aivan Funchalin läheltäkin. Mutta kauempana oleville ja vaativille ei kannata yksin lähteä. Viitoitus on kehnoa, löytyy vaarallisia paikkoja ja sääkin voi tehdä omat yllätyksensä. Mieluummin maksan muutaman kymmenen euroa opastuksesta kuin riskeeraan henkeni. Olen vähän kokeillut sitäkin ja tiedän mistä puhun.
        Suomalaiset matkatoimistot järjestää kohtalaisen kalliita retkiä, mutta Aurinkomatkoilla on viikkoja, jolloin 4 retkeä myydään kohtuullisesti. Monet paikalliset järjestäjät, joita löytyy netistäkin, on todella hyviä retkien järjestäjia ja oppaat asiantuntevia. Retkiä voi varata etukäteenkin levadoille netistä. Auto noutaa aamulla tai muuna aikana hotellista ja tuo takaisin. Olen ollut palveluihin lähes aina tyytyväinen.


      • B.B.
        Yksin levadaa kokeillut kirjoitti:

        Kyllähän niille levadoille ilmaiseksikin pääsee ja muutama helppo alkaa aivan Funchalin läheltäkin. Mutta kauempana oleville ja vaativille ei kannata yksin lähteä. Viitoitus on kehnoa, löytyy vaarallisia paikkoja ja sääkin voi tehdä omat yllätyksensä. Mieluummin maksan muutaman kymmenen euroa opastuksesta kuin riskeeraan henkeni. Olen vähän kokeillut sitäkin ja tiedän mistä puhun.
        Suomalaiset matkatoimistot järjestää kohtalaisen kalliita retkiä, mutta Aurinkomatkoilla on viikkoja, jolloin 4 retkeä myydään kohtuullisesti. Monet paikalliset järjestäjät, joita löytyy netistäkin, on todella hyviä retkien järjestäjia ja oppaat asiantuntevia. Retkiä voi varata etukäteenkin levadoille netistä. Auto noutaa aamulla tai muuna aikana hotellista ja tuo takaisin. Olen ollut palveluihin lähes aina tyytyväinen.

        Löytyyköhän paikallista opaspalvelua Suomenkielellä (luulen kyllä ettei)?
        On vähän huono kielipää meikäläisellä, mutta levadalle tekevi mieleni ja edullisesti :)


      • Kävelyä levadoilla kokeillut
        B.B. kirjoitti:

        Löytyyköhän paikallista opaspalvelua Suomenkielellä (luulen kyllä ettei)?
        On vähän huono kielipää meikäläisellä, mutta levadalle tekevi mieleni ja edullisesti :)

        Paikalliset oppaat ei osaa suomea - mitä nyt ehkä muutaman sanan joku. Mutta ainakin Aurinkomatkoilla oli hyvin opastettuja kävelyjä. Vakioppaat tuntee hyviä polkuja. Muutaman kerran vuodessa olevat levadaviikot on hyvä vaihtoehto, mutta hieman hintava kyllä ja vaativin reitti edellyttää jo melkoista kuntoa (siis korkeimpia huippuja tavoittava).
        Funchalin lähipoluille uskaltaa ilman opastakin. Ainakin pois aina osaa.


    • Liejussa kompastellut

      Levapolkuja ja muitakin polkuja on Madeiralla monenlaisia. Ehkä jotkut on aivan mukavia kävellä talvella sateidenkin aikoihin.Mutta monet kiinnostavat polut on hieman liejuisia, vetisiä ja sateiden aiheuttamia sortumiakin on paikoin. Itse välttäisin ainakin väliä joulukuusta maaliskuun puoliväliin saakka. Toki tottunut kulkija kunnon jalkineilla menee melkein mistä vain, mutta suurin osa nauttii upeista reiteistä hieman kuivemmilla säillä.
      Matkatoimistoista saa muutaman reitin aika hyvän suomenkielisenkin kuvauksen (ainakin Aurinkomatkoilta), mutta enimmäkseen kannattaa mennä suomalaisen tai paikkallisen oppaan mukana. Ei eksy ja saa mukavaa tietoa ympäristöstä, kasveista ja maisemista.
      Montesta lähtee kohtalaisen selkeä ja hyvä reitti. Kannattaa menneä kaapelihissiltä hieman eteenpäin tietä, niin tulee polun päähän. Joissakin risteyskohdissa kannattaa olla tarkkana. Takaisin pääsee useammastakin kohdasta bussilla mutta aikataulut on hyvä olla tiedossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe