Minulla on nyt päänahan psoriasis johon lääkkeet. Psoria on myös käsien ja varpaiden kynsissä. Riskinä lienee että saan psorin joskus vielä niveliinkin! Siksipä kysynkin millaisia oireita teillä nivelpsoriaatikoilla on, miten psori alkoi nivelissä oireilla ja kuinka invalidisoivaa se on.Minkälaiset on lääkkeet? Minä olen ymmärtänyt että jos psoriasis on kynsissä, se melko varmasti menee niveliinkin, olenko väärässä? Kiitos vastauksista!
nivelpsori
7
2154
Vastaukset
- tuli ekaksi
epäsymmetristä niveltulehdusta. Vain rtg -kuvat erottavat sen nivelreumasta. Eittäin erittäin kivulias on ja invalidisoiva. Lääkitystä on haettu yli 2v eikä vieläkään ole varmaa onko pureva nyt.
- nivelessä
Minun psorini on ollut aika pahana iholla ja päänahassa n. 5 vuotta ja koko ajan myös kynsissä pieniä "pisteitä ja koloja". Polveni kipeytyi pari vuotta sitten ja se operoitiin tähystyksellä, kukaan lääkäri ei silloin uskonut, että se voisi johtua psorista kun kierukkakin oli revennyt. Leikkaus auttoi kun nivelpinnat putsattiin ja pari vuotta meni ihan hyvin pelkillä iho-oireilla kunnes taas tänä syksynä sama juttu, polvi kipeytyi niin että liikkuminen oli tuskallista. Nyt sit ortopedi tulkitsi sen nivelpsoriksi, tyypillistä kuulemma vain yhden nivelen tulehdus. Olen nyt syönyt pari kuukautta Trexania ja kipu on hellittänyt, ehkä ihokin on astetta parempana kuin yleensä tahän aikaan vuodesta. Tuosta Trexan-lääkityksestä löydät tietoa enemmän tuolta reumapalstalta, sivuvaikutuksina luvataan kaikkea mahdollista, hiustenlähtöä, pahoinvointia, ruoka- ja seksihaluttomuutta ym., minulla oli alussa vähän normaalia enemmän hiustenlähtöä mutta sit sekin tasottui ja tukka on kyllä vielä päässä. Muita haittoja en ole havainnut, ruokahaluttomuutta oikein odotin mut ei vaikutusta : ) Voin kuitenkin kävellä työmatkat ja lenkkeillä kävellen muutenkin, ja kun tietää mistä kipu johtuu ja et se ei liikkumalla pahene niin sen kanssa voi kyllä elää tuntematta olevansa invalidi. Mutta toivotaan että sinun psorisi ei osu niveliin, tsemppiä!
- TohtoriPippuri
Mulla on diagnosoitu nivelpsori parisen vuotta sitten. Kynsissä, erityisesti varpaankynsissä oli muutoksia jo pitkään. Samoin kyynärpäissä laajenevaa ihottumaa. Niveloireet alkoivat erään pitkän prosessin aikana, joka stressasi minua voimakkaasti. Nilkkani kipeytyi ja turposi. Terveyskeskuslääkäri piti sitä venähtäneenä eikä uskonut kun väitin etten ollut missään vaiheessa kompuroinut. Nilkan oireitten alettua meni pari kolme kuukautta kunnes polvi turposi ja samaan aikaan alkoi olkapää ja toinen leukanivel kipeytyä. Kävin lääkärissä eikä kukaan oikein tiennyt mitä tehdä. Onneksi kohdalleni sattui reipas ja innokas nuori terveyskeskuslääkäri joka kirjoitti lähetteen reumalääkärille.
Summa summarum, oireet alkavat yksilökohtaisesti, mutta kivut ja turpoamiset ovat mahdollinen oire. Erityisesti epäsymmetrisyys on yleinen piirre. Välillä liikun keppien kanssa ja pahimpina aikoina en pääse edes ulos ja vessareissutkin on ajoitettava sillä liikkuminen on todella tuskallista ja hidasta. Lääkkeenä on Trexan, Reumacon, Panacod, Celebra, Prednosyn ja tietysti kalkki- d-vitamiini -yhdistelmää.
Riski on kohdallasi olemassa, sillä Suomessa on 2-3 prosenttia asukkaista psoriaatikkoja joista 5-7 prosenttia kärsii myös nivelpsorista.
Itselläni on poikkeuksellisen ärhäkkä nivelpsori. En kuitenkaan usko, että tauti kohdallasi tulisi olemaan yhtä äkäinen mikäli se edes iskee lainkaan.
Yleensä Trexan riittää hoitona mutta ei siis minun kohdallani. Noh, Apulantaa siteeratakseni " Kipu kuolee huutamalla"
Voimia sinulle ja läheisillesi.
Voit vapaasti kysyä lisää mikäli mieleesi tulee jotain.- psori-tyttö
Siis miten todennäköistä oikeasti on että joutuu pyörätuoliin nivel psorin takia?
Miten nivel psori eroaa tavallisesta reumasta? Kyllä ainakin itse tiedän monia ihmisiä kellä on reuma ja lääkityksellä elävät ihan normaalia elämää (ainakin nuoret). Itsellänin on psori, ja pitääkö nyt siis oikeasti ruveta pelkäämään että tämän kamalan ihotaudin lisäksi en ehkä pääse joskus kävelemään ja invalidisoidun?? Apua...! Siis miten monta prosenttia nivel psoria sairastavista invalidisoituu? - nivelpsoriaatikonakka
Onko sinulla koskaan ollut, kuumeisia(ilman kuumetta tosin)horkkakohtauksia!?
- TohtoriPippuri
nivelpsoriaatikonakka kirjoitti:
Onko sinulla koskaan ollut, kuumeisia(ilman kuumetta tosin)horkkakohtauksia!?
Ei nyt ihan suoranaisia horkkakohtauksia, mutta välillä on ollut tunne, että varmasti on kuumetta ja on alkanut palella ja peiton alla sitten tullut hiki.
- että psori
on täysin arvaamaton ja varsinaista parantavaa lääkitystä ei vielä ole, hoitavaa kylläkin. Mitä tulee kynsi ja nivel psorin liittoon, niin itse en ainakaan ole kuullut noiden kahden välillä olevan mitään sen kummempaa yhteyttä kuin muun psorin kanssakaan. Toisaalta itse olen "vasta" toistakymmentä vuotta kärsinyt psorista joka on myös aika ajoin vahvastikin kynsissä ja vielä ei ihmeempiä nivel kipuja ole, tosin urheilen huomattavan paljon ja lähes jatkuvalta "lihaskivulta" ei pinempiä kolotuksia juuri huomaa. Koputetaan puuta nyt kuitenkin... Tsemppiä kaikille joiden kehoa psori läsnäolollaan piristää!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3386321Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483776- 81933
- 52860
- 41810
Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista
Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v8793- 67779
- 51761
Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,130753Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue14671