Mulla on muutamia.
Eniten vieraitani säväyttää Alpo Jaakolan rävähdyttävät teokset.
Ei k yllä mitään kaunista toritaidetta
Olimme tuttavia ja pääsin tutustumaan hänen rajattomaan taiteeseensa.
Taidemaalari, kuvan veistäjä, runoilija,, sanoittaja, näyttelijä ja mielettömän mahtava lauluääni.’
Loimaalaisen työmiehen siittämä., ovenraosta kertoi hän.
Kaikki sisarrukset ovat taiteilijoita.
Mistä niitä oikein tulee tavalliseen perheeseen?
Onko teillä tauluja seinällä?
15
1046
Vastaukset
- sinihelmikki
meilläkin. Niihin liittyy jokin muisto. Yksi taulu tuli siten, että ollessani naapurin luona ihailin aina mäntymetsää esittävää taulua. Se tuo mieleen ne metsät, joissa usein olen liikkunut, on kalliota ja kanervaa. Kun täytin 60 v naapuri tuli onnittelemaan taulu kainalossaan. Se oli lahja häneltä. Olemme hyvät ystävykset. Hän muutti naapuriksi 12 v sitten ja on minua yli 20 v vanhempi, mutta todellinen ystävä. Olemme puolin ja toisin rikastuttaneet toistemme elämää henkisesti. En suinkaan halunnut taulua itselleni, mutta siinä on jotain. En lainkaan ymmärrä, että tauluja ostetaan sijoitusmielessä ja pidetään sitten säilössä jossakin. Tätä taulua en esim. aihtaisi yhteenkään Lontoon modernin taiteen museossa näkemääni.
- luontoilta
aika paljonkin, osan olen saanut ystäviltä, osan ostanut. Keräilen niitä samoin kuin kirjojakin. Tila vain tuppaa loppumaan välillä. Rakkaimpia lienevät taiteilijaprofessoriystäväni Lapin aiheiset grafiikkataulut.
- Camilla Corskander
Edelfetin maalaama muotokuva isoisoäidistäni roikkuu kassakaapin oven peittona siinä flyygelin ja hpeavitriinin välissä.
- Kranttu!
En huoli seinilleni mitä tahansa. Piilossa kellarikomerossa on monta taulua, joita en halua ripustaa esille. En tiedä, mitä niille tekisin, kun ne eivät miellytä silmääni lainkaan. Ne ovat vanhoja, mutta ei niillä varmaankaan ole mitään arvoa. Ei niitä raatsi poiskaan heittää.
Yksi niistä on kuuluisan 30-luvun taiteilijan tekemä, mutta niin ruma, etten halua pelkän nimen takia pitää sitä seinällä. Se on grafiikan lehti, mutta siitä puuttuu järjestysnumero, joten ei sillä ole rahallista arvoa. Kerran kysyin, mitä siitä voisi saada, jos sen myisi. Hinta oli kuulemma 100 € nimen vuoksi. Olkoon kellarissa.
Käyn mielelläni näyttelyissä, mutta en koskaan osta mitään. Harvoin sopivaa löytyisikään, koska silmää miellyttävät taulut ovat aina kovin kalliita.
Mieluisin "tauluni" on iso-isoäitini nuorena tyttönä tekemä merkkuuliina, joka on kehystetty.
Olen itse harrastanut maalaamista, mutta omia taulujani en ole kelpuuttanut seinilleni. Ne ovat myös kellarissa.- Tanttaralla
Täytyypä tunnustaa että melkeinpä kaikki taulut seinälläni ovat itse maalaamiani.Lisää tulee koko ajan-vähitellen voin alkaa olla kriittisempi ja siirtää kehyksiin mieltäni ja silmääni eniten ihastuttavat.Käyn taidenäyttelyissä ihailemassa mestareitten teoksia.Maalauskurssilla kerran Unto Meriläinen sanoi että taidot ja itsekritiikki täytyy harrastelijalla olla oikeassa suhteessa keskenään.
- Picasson kumminkaima
Mitä kukin pitää toritaiteena. Jos sijoitusmielessä ostaa, silloin hinta ja nimekäs taiteilija luultavasti on tärkeää. Koska kotini on linnani, pidän tärkeimpinä ominaisuuksina taulujen esteettisyyttä ja sitä, että ne merkitsevät minulle jotakin. Ovatko ne muiden mielestä toritaidetta tai nimitaiteilijoiden teoksia vai peräti lasten aikanaan tekemiä piirustuksia tai itse maalaroimiani - samantekevää,kunhan sopivat paikkaansa ja niitä on kiva katsella. Kotini ei ole näyttelyhuoneisto enkä osta tai ripusta tauluja seinälle siksi,että saisin niillä rehvastella.
Jaakolasta voi olla montaa mieltä. Henkilökhtaisesti hänen teoksensa eivät minua säväytä pätkääkään. Mutta taiteesta, jos mistä, saakin olla eri mieltä. Taustaltaan vaatimaton oli Särestöniemikin, mutta hänen tauluissaan on mielestäni edelleenkin sitä jotakin.
Miksi ihmettelet sitä, että Jaakola on työmiehen siittämä ja ilmeisseti työmiehen muijan kohdussaan kantama? Ei kai luovuus kysele, mihin siittiiöön on lupa asettua. Enemmän lienee kiinni siitä, pääseekö luovuus kehittymään eli saako henkilö elämässään tilaisuuksia.- soilike
Mistä tulee samaan perheeseen valtava taiteen "geenistö"
Ympäristöolosunteet eivät olleet mitenkään otollisia.
Kuitenkin kaikki perheen lapset olivat taiteellisia, Alpo vaikeimmassa taloudelisessa tilanteessa.
Mutta siitä huolimatta ??? - Picasson kumminkaima
soilike kirjoitti:
Kuitenkin kaikki perheen lapset olivat taiteellisia, Alpo vaikeimmassa taloudelisessa tilanteessa.
Mutta siitä huolimatta ???Kukapa sen tietäisi, ehkä se on evoluutiota: Luonto kokeilee kunnon tupsautuksella tai voi olla osa suunnitelmaa - emme ole niin kehittyneitä, että tietäisimme. Myös muut ominaisuudet saattavat päästä kukoistukseensa toistuvasti samassa suvussa, kuten esimerkiksi liikemiestaidot eli ns. rahanenät: Ahlströmit, Wihurit...no, en viitsi luetella, tiedät kyllä. Pappissukuja on valtavasti,samoin tutkijasukuja jne.
Voihan olla niinkin, että nerous/kipinä (se oikea ja harvoin nähty ominaisuus) on kertymäsuma useammalta sukupolvelta geenistössä. Mihin yksilöön/yksilöihin se sitten lopuksi joutuu tai jakaantuu, on sattuman kauppaa, mutta silloin jo niin pakottava voima tai kutsumus,että tekemisen suunta on alunalkaen selvä. - Täh?
soilike kirjoitti:
Mutta siitä huolimatta ???Mitä hitsiä ympäristöolosuhteilla on tekemistä ihmisen taiteellisuuden kanssa?
Taiteellisuus, jos sitä on, on ihmisessä syntymästä saakka. Jos se on voimakasta, niin sitä ei pidättele kurjimmatkaan olosuhteet! - siittämä
sen tietää varmaksi ainoastaan äiti.
- Kranttu!
Molemmat olivat lähtöisin vaatimattomista oloista, eivätkä olleet ikinä piirtäneet eivätkä maalanneet yhtään mitään.
Eläkkeelle jäätyään he alkoivat maalata posliinia. Molemmat inhosivat kultauksia, hempeitä kukkia ja kruusauksia. Ja molemmat kehittivät aivan omaleimaisen, taidokkaan tyylin. He olivat ihan oikeita, kunnianhimoisia taiteilijoita. Molemmat vain kuolivat liian varhain.
Molemmat myös lopettivat astioiden maalaamisen ja alkoivat maalata kaakeleille ja muille keramiikkapohjille, jotka he sitten joskus kehystivät. Tai he rupesivat maalaamaan hyvin suuria, yksinkertaisesti muotoiltuja vateja ja muita esineitä. Kahvikupit ja vaasit he hylkäsivät jo heti alussa.
(He eivät tunteneet toisiaan, kun olivat eri sukuhaaroista, mutta minua huvitti heidän samankaltaisuutensa.)
Taiteellisuus oli ollut heissä piilevänä varmaan aina, mutta vasta eläkkeellä se pääsi kehittymään. Sattumoisin he sitten valitsivat posliinimaalauksen, varmaankin aluksi vain mukavan seuran takia. Kummallekin tuli maalaamisesta suoranainen intohimo. Ja molemmat lopettivat kurssit, kun niillä vain koristeltiin astioita eikä maalattu luovasti.
Kumpikaan ei kavahtanut posliinimaalauksen aiheuttamaa suurta vaivannäköä; heillä oli hyvä tekninen taito ja luovuus sen lisänä. - Tätäh
Täh? kirjoitti:
Mitä hitsiä ympäristöolosuhteilla on tekemistä ihmisen taiteellisuuden kanssa?
Taiteellisuus, jos sitä on, on ihmisessä syntymästä saakka. Jos se on voimakasta, niin sitä ei pidättele kurjimmatkaan olosuhteet!Meinaat, että tässä yhteiskunnassa pärjää ilman rahaa noin vaan taiteilemalla, kun kutsumus on tarpeeksi voimakas. Taidat olla Ahlströmien lapsia. Juuri noin vastaa se, jolle raha niin sanotusti ei ole ongelma.
- Täh?
Tätäh kirjoitti:
Meinaat, että tässä yhteiskunnassa pärjää ilman rahaa noin vaan taiteilemalla, kun kutsumus on tarpeeksi voimakas. Taidat olla Ahlströmien lapsia. Juuri noin vastaa se, jolle raha niin sanotusti ei ole ongelma.
On kysymys taiteellisuudesta eikä rahasta.
- Carita
Onhan niitä. Enimmäkseen mieheni äidin maalaamia ja mielestäni kauheita, mutta en halua loukata ketään.
- peittoja
Ei yhtenäistä linjaa.
Pelkkiä tahranpeittoja.
Johansson, Lampinen, Mauravaara, Cova 5kpl, 3kpl lahjatauluja joiden sugneerauksista ei ota selvää.
On täytynyt järjestellä huoneittain ja muutama jättää ullakolle pienempään asuntoon muuton vuoksi.
Loma-asunnollamme 3 Covaa.
Nuo siis maalauksia.
Keramiikkarihkamaa on kappalaudoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161