teillä on mennyt että voisitte sanoa tottuneenne soimiseen niin, ettei siihen jaksa reagoida kun sen kuulee? Tuntuu ettei millään totu, mulla soiminen on jatkuvaa mutta välillä se on niin hiljaista ettei kuulu kovin hyvin (vain yöllä) niin silloin on itsekin pirteämpi mutta sitten taas välillä (kuten nyt taas kohta viikon) soinut niin että kuulee välillä päivälläkin sen niin ahdistus on taas ihan kamala kun joutuu olemaan niin sen vallassa, näen siitä jo jopa painajaisia ja heräilen öisin.
Tinnituksesta
132
40069
Vastaukset
- vielä että
minulla on nyt soinut korvat siis puolisen vuotta
- tämäon
hyvä kysymys ,oikiastaan ajao,siis lyhyesti,koskaan ei saa ajatella etteikö jonain päivänä keksitä vaivaan laake tai hoitomuoto,tai että edes pystytään sanomaan tarkasti se mistä kaikki johtuu ja mitkä tekijät asiaan,siis vaivaan ,vaikuttavat,ei koskaan...MUTTA sitä odotellessamme ,jokaisen meistä on ASENNOIDUTTAVA että se on nyt minulla ja siitä lähdetään eteenpäin,siis näin yleisesti ,asennoitumisessa jokainen käyttää niin hen.koht. kuin sosiaaliverkostoaan ja tuki ja vertaisryhmiä ,kuten tämäkin palsta,kokemuksen ymmärryksen jaksamisen toivotusta sinulle "vasta-alkajalle",jäämme odottamaan päivää parempaa,kaikkea hyvää sinulle .i
- jo lääke
tämäon kirjoitti:
hyvä kysymys ,oikiastaan ajao,siis lyhyesti,koskaan ei saa ajatella etteikö jonain päivänä keksitä vaivaan laake tai hoitomuoto,tai että edes pystytään sanomaan tarkasti se mistä kaikki johtuu ja mitkä tekijät asiaan,siis vaivaan ,vaikuttavat,ei koskaan...MUTTA sitä odotellessamme ,jokaisen meistä on ASENNOIDUTTAVA että se on nyt minulla ja siitä lähdetään eteenpäin,siis näin yleisesti ,asennoitumisessa jokainen käyttää niin hen.koht. kuin sosiaaliverkostoaan ja tuki ja vertaisryhmiä ,kuten tämäkin palsta,kokemuksen ymmärryksen jaksamisen toivotusta sinulle "vasta-alkajalle",jäämme odottamaan päivää parempaa,kaikkea hyvää sinulle .i
Korvaan laitetaan jotain vahaa tai jotain hetkeksi aikaa ja se auttaa. Joku julkisuuden henkilö oli testannu sitä mutta en muista kuka.
- Nimetön
jo lääke kirjoitti:
Korvaan laitetaan jotain vahaa tai jotain hetkeksi aikaa ja se auttaa. Joku julkisuuden henkilö oli testannu sitä mutta en muista kuka.
Turha kenenkään väittää, että tinnitukseen koskaan tottuisi. Itselläni ollut tinnitus kolmisen vuotta jatkuvana, yötä päivää. Siihen ei totu koskaan, sen kanssa oppii vaan jotenkuten tulemaan toimeen. Välillä on parempia hetkiä (ei edes päiviä, vaan hetkiä). Sointini on samanlainen kuin television viritysääni, soi korkealta ja kovaa. Mp-3:n apu on ollut mulle korvaamaton, kuuntelen paljon musaa tietäen, että saatan pahentaa tinnitustani...
- .........
Nimetön kirjoitti:
Turha kenenkään väittää, että tinnitukseen koskaan tottuisi. Itselläni ollut tinnitus kolmisen vuotta jatkuvana, yötä päivää. Siihen ei totu koskaan, sen kanssa oppii vaan jotenkuten tulemaan toimeen. Välillä on parempia hetkiä (ei edes päiviä, vaan hetkiä). Sointini on samanlainen kuin television viritysääni, soi korkealta ja kovaa. Mp-3:n apu on ollut mulle korvaamaton, kuuntelen paljon musaa tietäen, että saatan pahentaa tinnitustani...
luuletko ettei siihen kukaan muka oikeasti tottuisi? Johan täällä on jo monta ihan elävää esimerkkiä kertoneet. Minäkin totuin. Kesti tosin vuoden päivät.
- Johhannes
tämäon kirjoitti:
korvat suhisseet jo monta vuotta. Vaiva alkoi hiljalleen siitä kun kuuntelin korvalappustereoita, liian lujaa ilmeisesti. Olen asennoitunut niin että ne suhisevat lopun ikääni. Tee sinä samoin. Unohda koko juttu, älä päästä itseäsi paniikkiin mokomaan vaivan vuoksi.
- "tinni"
......... kirjoitti:
luuletko ettei siihen kukaan muka oikeasti tottuisi? Johan täällä on jo monta ihan elävää esimerkkiä kertoneet. Minäkin totuin. Kesti tosin vuoden päivät.
väitän ettei totu.
Sinä .........väität,että tottuu.
Minä väitän,että sinä et tiiä oikeesti oikeasta,kauheasta metelistä joka korvissa voi ollakkaan.Sinulla jos on vaan suhinaa,sihinää pientä piipitystä,siihen totut.
Siihen totuin minäkin,kunnes meni toisestakin korvasta kuulo ja kauhean kamalat metelit sain tilalle.Vasempaan korvaan en ole vieläkään tottunu,vaikka aikaa on kulunu jo 5v.Oikean korvan sihinät suhinat on alkanu jo -90luvulla.
Tämä vertaistuki palsta on oiva keino "kuulostella"erilaisia asioita miten mikin kokee oman tinnituksensa.
Pitää vaan ottaa huomioon,että meitä joilla on todella valtavat metelit korvissa ei alettais väittämään,että kyllä siihen tottuu.Valitan mutta on sanottava, kuinka minun ärsytys kynnys hieman nostaa pystyyn..ei karvat korvissa,sillä nehän on tuhoutuneet,vaan karvat mitä on jäljellä.Ei totu,sen kanssa vaan pitää yrittää tulla toimeen. - Nimetön
"tinni" kirjoitti:
väitän ettei totu.
Minä väitän,että sinä et tiiä oikeesti oikeasta,kauheasta metelistä joka korvissa voi ollakkaan.Sinulla jos on vaan suhinaa,sihinää pientä piipitystä,siihen totut.
Siihen totuin minäkin,kunnes meni toisestakin korvasta kuulo ja kauhean kamalat metelit sain tilalle.Vasempaan korvaan en ole vieläkään tottunu,vaikka aikaa on kulunu jo 5v.Oikean korvan sihinät suhinat on alkanu jo -90luvulla.
Tämä vertaistuki palsta on oiva keino "kuulostella"erilaisia asioita miten mikin kokee oman tinnituksensa.
Pitää vaan ottaa huomioon,että meitä joilla on todella valtavat metelit korvissa ei alettais väittämään,että kyllä siihen tottuu.Valitan mutta on sanottava, kuinka minun ärsytys kynnys hieman nostaa pystyyn..ei karvat korvissa,sillä nehän on tuhoutuneet,vaan karvat mitä on jäljellä.Ei totu,sen kanssa vaan pitää yrittää tulla toimeen.Juuri näin!
- mara susirajalta
jo lääke kirjoitti:
Annoitpa hyvän neuvon!
- Timo tinnittäjä
jo lääke kirjoitti:
Tinnitukseen ei ole lääkettä, ainakaan jos se johtuu meluvammasta. Korvan aistinkarvat ovat tuhoutuneet eikä niitä voi korjata. Varoitan työntämästä korvaan mitään ylimääräistä!
Neidonhiuspuu valmistetta voit kokeilla, se parantaa hiussuoniston verenkiertoa ja saattaa hieman vähentää tinnitustakin. Käytä noin kolme kuukautta ja seuraa onko apua. Neidonhiuspuu-valmisteita saa luontaistuotekaupasta. - Harri...
......... kirjoitti:
Hei..mulla ollut tinnutus varmaan jo 20 vuotta...Sain sen meluisassa hommassa...Olen tottunut kun siis elää arkea ei edes huomaa...Nytkin kun on hiljaista..soi kovaa..mutta sen vaan sulkee pois...siis kun ei jää kuuntelemaan..Tämän kanssa kannattaa elää normaalia elämää..eikä jäädä sitä kuuntelemaan..Jos häiritsee silti voi kuunnella musiikkia..aivoila muuta tehtävää..Hyvää ja laadukasta aikaa ..ja eikös sellaisia kerhojakin, jossa asiaa käsitellään, jos se on ongelma elämiseen.
- majava90
"tinni" kirjoitti:
väitän ettei totu.
Pitää vaan ottaa huomioon,että meitä joilla on todella valtavat metelit korvissa ei alettais väittämään,että kyllä siihen tottuu.Valitan mutta on sanottava, kuinka minun ärsytys kynnys hieman nostaa pystyyn..ei karvat korvissa,sillä nehän on tuhoutuneet,vaan karvat mitä on jäljellä.Ei totu,sen kanssa vaan pitää yrittää tulla toimeen.Kuule, tiedätkö että menikö sulta kuulo tinnituksen vai melualtistuksen vai minkä takia?
- --------------------
en ole tottunut ääneen vaikka olen yli 20 vuotta harjoitellut ei taida paljon lohduttaa mutta toivon kuitenkin parasta
- "tinni"
majava90 kirjoitti:
Kuule, tiedätkö että menikö sulta kuulo tinnituksen vai melualtistuksen vai minkä takia?
miten tuli tinni ja miten kuulo meni?
Melulle en ole altistunu joten siinä ei ainakaan ole syy.Kumpa ymmärtäisinkin miksi.
Oikeaan korvaan tuli ensin mini-tinni ja siitä pikkuhiljaa vuosien saatossa hävisi kuulo kokonaan,n.10v.sisällä.
Vasen korva 01 yks kaks vaan kuulo hävisi ja sen jälkeen alkoi hirveät huudot siinä korvassa.
Ja jatkuu edelleen. - majava90
"tinni" kirjoitti:
miten tuli tinni ja miten kuulo meni?
Melulle en ole altistunu joten siinä ei ainakaan ole syy.Kumpa ymmärtäisinkin miksi.
Oikeaan korvaan tuli ensin mini-tinni ja siitä pikkuhiljaa vuosien saatossa hävisi kuulo kokonaan,n.10v.sisällä.
Vasen korva 01 yks kaks vaan kuulo hävisi ja sen jälkeen alkoi hirveät huudot siinä korvassa.
Ja jatkuu edelleen.vastauksesta. tässä vaan sitä mietin että meneeköhän multa kuulo tämän vaimean ininän vuoksi, jonka olen saanut niskan ja hartioiden lihasten jännityksestä.
- Ripe
Mulla tinnitus alkoi niin, että jouduin olemaan kuukausia pois töistä. Olin varma, että minulla ei ole enää elämää tämän jälkeen. Tinni oli maksimaalinen eikä apua saanut oikein mistään....masennus oli lähellä. Aloin rentoutusharjoitukset (jooga...alussa myös hieronta...sauvakävely ym.) Aloin huomata, että rentous ja tinnin hyväksyminen helpottivat oloa. Ääniä ei pidä pelätä, jos ei ole hyperakustinen. (Korvatulppia käytän tilanteissa, joissa tiedän niiden auttavan.) Päinvastoin, pidä radio auki, kuuntele musiikkia sopivalla volyymilla...opettele kuuntelemaan muuta kuin pään ääniä...siihen oppii!
Mulle oli tärkeintä huomata, että jos on huono tinnituspäivä, yleensä seuraava on parempi...huomasi, että tässähän pystyy elämään ihan suht niin kuin ennenkin kun ei tee asiasta liian isoa. Minulla ainakin tinni helpotti sen hyväksymisen jälkeen ratkaisevasti ja olen käynyt jopa rock-konserteissa ja musapubeissa.
Ajattele, että jollakin on asiat vielä paljon huonommin...sinä voit sentään tehdä lähes kaikkea mitä ennenkin! Yleensä jokainen löytää tähän vaivaan oman selviytymisstrategiansa - varmasti sinäkin.
Tsemppiä!- Korvien välissä mullakin
Siihen soimiseen tottuu ajan kanssa kyllä. Enää en edes ajattele asiaa useinkaan. Mutta nyt kun luin näitä juttuja, huomasin, että soi se peijakkaan vasen korva edelleen ja varmaan jatkossakin.
- pessimisti kirjoittaja
nukkumaan mennessä. Kun haluaisi saada leputtaa korvia ja vaan olla ihan hiljaa niin korvat eivät anna rauhaa. Pelkään että tämä vaikuttaa koko loppuelämäni omaan mieleeni. Välillä parempia aikoja /päiviä kunnes taas huomaa että rypee jossain pohjamudissa.. vaikka tää ollutkin jo kuukausia. Päivisin kuulen äänen vain jos tarpeeksi ympärillä hiljenee enemmänkin tuo oma mieli tekee tepposia että kun tietää että se vaiva on vaikkei sitä aina edes kuule, siis päivällä. Mutta siis, miten itse psyykkaatte itsenne kun käytte nukkumaan ja tuo ääni alkaa raastaa hermoja? Itse en vielä oikein osaa sitä kun jotkut sanoo että osaavat ajatella omiaan sen tinniäänen yli? Minä en kykene, pään vallitsee vain se ääni aina sängyssä.
- kynnys
hyväksyntään on suurelta osin "sängyssä" juuri silloin kun panee nukkumaan, radio ja lukeminen on minulla ollut se konsti, nyt kyllä jo toistakymm. vuotta "kuunnelleena" voin alkaa nukkumaan "kuuntelemalla"tinnutusta ,ei juur' hetkauta enää,MUTTA vaikuttaa kyllä silloin tai sinä iltana jos elämän jotkut asiat ei ole "kondiksessa".i
- "tinni"
tietää tuntemuksesi,sillä itselläni oli alussa aivan samoin,"pientä"tinnitusta joka varsinkin nukkumaan mennessä oli hankalaa.Luulin,että sekoan ja kun ei ymmärtäny siihen aikaan vielä mitä se on.Melkein 10v sitä oli.v.01 sitten alkoi todelliset ääniruljanssit ja yhtäsoittoa siitä jatkuneet.On ääniyliherkkyydet,kummastakin korvasta kuulo pois ja mitä merkillisemmät kaikenlaiset muut äänet ja kovat.On kuulolaite,mutta eihän se mitään auta,koska äänet sekoittaa puheen,ei saa metelin keskeltä mitään selvää.
Univaje on jatkuvaa,katkonaista.
Kyllä minullakin oli pienen tinnin kanssa hengien taistelu,että unen päästä kiinni sai.Siihen silloin lopuksi tottui.
Tähän nykyiseen mölinään..alkaa sopeutua,vaikeaahan se on,lohdutus se kuinka paljon enemmän nyt tiedän tästä asiasta.Pelkotilat jos siksi voi sanoa,ovat jääneet takaalalle.Aamulla oli kello sitten 3 tai 4 mölinä ajaa ylös,siitäkään huolimatta en masennu, vaan hajen aamulehden,luen lehden syvennyn lukemiseen.En muista koko mölyä ja kas nehän siinä on rauhottuneet hiukan.Aloitampa päiväni taasen hyvillä mielin.
Kurkkaampa tänne vertaistuki palstalle,mitä teille kuuluu.
Suur kiitokseni UKILLE JA WILHELMIINALLE sillä,heistä itselleni voimaakin ammennan,halu "kuulla"yleensäkkin samoista vaivoista kirjoittaville. - onn
"tinni" kirjoitti:
tietää tuntemuksesi,sillä itselläni oli alussa aivan samoin,"pientä"tinnitusta joka varsinkin nukkumaan mennessä oli hankalaa.Luulin,että sekoan ja kun ei ymmärtäny siihen aikaan vielä mitä se on.Melkein 10v sitä oli.v.01 sitten alkoi todelliset ääniruljanssit ja yhtäsoittoa siitä jatkuneet.On ääniyliherkkyydet,kummastakin korvasta kuulo pois ja mitä merkillisemmät kaikenlaiset muut äänet ja kovat.On kuulolaite,mutta eihän se mitään auta,koska äänet sekoittaa puheen,ei saa metelin keskeltä mitään selvää.
Kyllä minullakin oli pienen tinnin kanssa hengien taistelu,että unen päästä kiinni sai.Siihen silloin lopuksi tottui.
Tähän nykyiseen mölinään..alkaa sopeutua,vaikeaahan se on,lohdutus se kuinka paljon enemmän nyt tiedän tästä asiasta.Pelkotilat jos siksi voi sanoa,ovat jääneet takaalalle.Aamulla oli kello sitten 3 tai 4 mölinä ajaa ylös,siitäkään huolimatta en masennu, vaan hajen aamulehden,luen lehden syvennyn lukemiseen.En muista koko mölyä ja kas nehän siinä on rauhottuneet hiukan.Aloitampa päiväni taasen hyvillä mielin.
Suur kiitokseni UKILLE JA WILHELMIINALLE sillä,heistä itselleni voimaakin ammennan,halu "kuulla"yleensäkkin samoista vaivoista kirjoittaville.lukenut "tinnin" viestin ja kiittäen kuittaa
- Wilhelmiina***
"tinni" kirjoitti:
Suur kiitokseni UKILLE JA WILHELMIINALLE sillä,heistä itselleni voimaakin ammennan,halu "kuulla"yleensäkkin samoista vaivoista kirjoittaville.Kuulolla ollaan!
Viime aikoina käytössä ollut menetelmäni on "itkuterapia". Kun seitsemän sumusireeniä huutaa pään sisässä niin annan itsesäälille vallan ja harrastan "itkuterapiaa"! Eihän ne mölinät sillä lähde, mutta hieman helpottaa mielialaa.
Tänään tuli postissa laajakaistan kuukausimaksu. Sen laskun maksan mielelläni, sillä kaistan paras korvaus mulle on ollut tämän vertaistukiryhmän löytyminen. Lämmin halaus Tinnille ja tervehdys kaikille kohtalotovereille. - tullut.
"tinni" kirjoitti:
Suur kiitokseni UKILLE JA WILHELMIINALLE sillä,heistä itselleni voimaakin ammennan,halu "kuulla"yleensäkkin samoista vaivoista kirjoittaville.naapurin myrsky "tinnin"kartanoon, vai kaatuiko puut nytten,on "tinnillä" todellakin moni -ääniset korvavaivat,aivan oikein että sanoit kuinka asia on siinä tottumisen kanssa,onnittelut kaikille niille jotka omaavat mini-tinnutuksen,"tinnin viestit antaa mittakaavaa tinnituksen voimakkuudesta ja monitahoisista äänistä ,todellakin,"tinnille pitäisi jo myöntää korotettu haittaraha moisesta vaivasta,eipä tällä palstalla ole kukaan pannut paremmaksi ,mites "Tessu" lonkkavaiva,oliko jo ihmisen iässä mitattuna 90vuotta?,aij nii siitä saltin määrästä piti,,et mites käyttelet sitä? ja oletko kokelut noita naprapatioita tai vyöhyketerapioita?,i
- "tinni"
tullut. kirjoitti:
naapurin myrsky "tinnin"kartanoon, vai kaatuiko puut nytten,on "tinnillä" todellakin moni -ääniset korvavaivat,aivan oikein että sanoit kuinka asia on siinä tottumisen kanssa,onnittelut kaikille niille jotka omaavat mini-tinnutuksen,"tinnin viestit antaa mittakaavaa tinnituksen voimakkuudesta ja monitahoisista äänistä ,todellakin,"tinnille pitäisi jo myöntää korotettu haittaraha moisesta vaivasta,eipä tällä palstalla ole kukaan pannut paremmaksi ,mites "Tessu" lonkkavaiva,oliko jo ihmisen iässä mitattuna 90vuotta?,aij nii siitä saltin määrästä piti,,et mites käyttelet sitä? ja oletko kokelut noita naprapatioita tai vyöhyketerapioita?,i
on oottanu sinua.Olen kuule niin äänien vallassa ettei sitä sellainen ymmärräkkään jolla on tosiaan...UKKI SEN SANOI=mini-tinnutus.
Tosiaankin viimeisetkin karvapallukat tahtoo nostaa itseään kun lueskelen noit kommentointia,esim.kyllä siihen tottuu.
Jiessus kun ottaa nuppiin..No ei hätiä mitiä,antaa heidän keskustella,sillä ompahan toisekseen hupiakin kun kurkkailen mölinän keskellä tänne mitä uutta tottumista harjoittaisin nyt.
Kuulopuolelta kuulumisia oli siinä.
Ukki kuule,tinnin viemäriverkosto meni uusiksi ja kyllä makoisasti maksaa.Kyl mulla on sit huonoa säkää,ei voi muuta sanoa,riepotellaan oikein olan takaa.Kyllä tässä paikassa olisi rahakkaampikin jo masentunu,periksihän ei saa antaa,hommat on hoidettava ja katsottava taas mitä huominen tuo tullessaan.Onks siinä järkeä,mitä meinaat.
Wili on sessen nimi.On kuule voinu hyvin,lonkatkin kun nyt on ollu niin lauhatkin noi ilmat.Juu,ikää on noin paljon.
Saltti puoli on yli viisi v.ollu vähäistä,siihen vähäisyyteen kun tottuu,usein olen saattanu sanoa,että kuinka tämä on niin suolaista,olen saanu vastauksen,ei ole.01 kun sairastuin,muuttui maun tunteet ja sillai jäi suolan käyttö vähemmälle.
Napra/Vyöhyke:En.Olen niin moneen paikkaan ja monta muuta juttua kokeillu,ettei rahkeet enää riitä,pussukka ei anna myöten heitellä tuloksettomiin juttuihin centtejä.
Kyllä meidän pitäisi alkaa ajamaan etujamme jotta saisimme etuja enemmän kaikenlaisiin hoitomuotoihin.Sillä,mehän vaan tyydymme jokainen osaamme tämän vaivan kanssa eikä kukaan välitä mitään.Olemme siis väliinputoajia tinnittäjiä.
Ei kukaan ja missään koskaan näy,että yritettäis oikein pähkäilemällä pähkäillä meille hoitokeino,jotta meidänkin elämän laatu hiukankin helpottuis äänien kanssa. - tosi on
"tinni" kirjoitti:
on oottanu sinua.Olen kuule niin äänien vallassa ettei sitä sellainen ymmärräkkään jolla on tosiaan...UKKI SEN SANOI=mini-tinnutus.
Tosiaankin viimeisetkin karvapallukat tahtoo nostaa itseään kun lueskelen noit kommentointia,esim.kyllä siihen tottuu.
Jiessus kun ottaa nuppiin..No ei hätiä mitiä,antaa heidän keskustella,sillä ompahan toisekseen hupiakin kun kurkkailen mölinän keskellä tänne mitä uutta tottumista harjoittaisin nyt.
Kuulopuolelta kuulumisia oli siinä.
Ukki kuule,tinnin viemäriverkosto meni uusiksi ja kyllä makoisasti maksaa.Kyl mulla on sit huonoa säkää,ei voi muuta sanoa,riepotellaan oikein olan takaa.Kyllä tässä paikassa olisi rahakkaampikin jo masentunu,periksihän ei saa antaa,hommat on hoidettava ja katsottava taas mitä huominen tuo tullessaan.Onks siinä järkeä,mitä meinaat.
Wili on sessen nimi.On kuule voinu hyvin,lonkatkin kun nyt on ollu niin lauhatkin noi ilmat.Juu,ikää on noin paljon.
Saltti puoli on yli viisi v.ollu vähäistä,siihen vähäisyyteen kun tottuu,usein olen saattanu sanoa,että kuinka tämä on niin suolaista,olen saanu vastauksen,ei ole.01 kun sairastuin,muuttui maun tunteet ja sillai jäi suolan käyttö vähemmälle.
Napra/Vyöhyke:En.Olen niin moneen paikkaan ja monta muuta juttua kokeillu,ettei rahkeet enää riitä,pussukka ei anna myöten heitellä tuloksettomiin juttuihin centtejä.
Kyllä meidän pitäisi alkaa ajamaan etujamme jotta saisimme etuja enemmän kaikenlaisiin hoitomuotoihin.Sillä,mehän vaan tyydymme jokainen osaamme tämän vaivan kanssa eikä kukaan välitä mitään.Olemme siis väliinputoajia tinnittäjiä.
Ei kukaan ja missään koskaan näy,että yritettäis oikein pähkäilemällä pähkäillä meille hoitokeino,jotta meidänkin elämän laatu hiukankin helpottuis äänien kanssa.tinnitus -yhdistys ry voisi kehitellä esitystä STM,öön pahimmille"tinnille"avustusrahastoa,kalliita ovat poppamiehet ja naiset ,kalliita,sano,ja aina kaukana sit on huijjareitakin seassa kuin ukkikin joutui kahden hyyyvin sievän naisen huijjatavaksi ko meni sinne "korvakynttilä-salonkiin",kyllähän minä huomasin ko ne merkitseväisesti katsoivat toisiaan ko meni jo 5,ttä x,taa,hee ja hii ,nii sitä pitkätukkaista,,, vaan ko kävin parturisa niin jophan kirkastu ja het honasin että,,jooo!,reippaasti "tinni siellä touhuaa ja elämänsä asioitaan järjestää topakasti kuntoon ja kukapa tai kyllä mutta sit se vasta maksaa jos kaiken päältä katsoo,tuossa avustusraha-ideassa on ajatusta ,aikansa ko me sitä töräytellään ni eiköhän se,,,niin nyt 'hän on vaalit tuloss' meitoon iso joukko et jos joku k-edustaja varmistais äänisaalistaan ja alkais ajamaanko.asiaa,"korvakynttiläkurssin käynny".i
- "tinni"
tosi on kirjoitti:
tinnitus -yhdistys ry voisi kehitellä esitystä STM,öön pahimmille"tinnille"avustusrahastoa,kalliita ovat poppamiehet ja naiset ,kalliita,sano,ja aina kaukana sit on huijjareitakin seassa kuin ukkikin joutui kahden hyyyvin sievän naisen huijjatavaksi ko meni sinne "korvakynttilä-salonkiin",kyllähän minä huomasin ko ne merkitseväisesti katsoivat toisiaan ko meni jo 5,ttä x,taa,hee ja hii ,nii sitä pitkätukkaista,,, vaan ko kävin parturisa niin jophan kirkastu ja het honasin että,,jooo!,reippaasti "tinni siellä touhuaa ja elämänsä asioitaan järjestää topakasti kuntoon ja kukapa tai kyllä mutta sit se vasta maksaa jos kaiken päältä katsoo,tuossa avustusraha-ideassa on ajatusta ,aikansa ko me sitä töräytellään ni eiköhän se,,,niin nyt 'hän on vaalit tuloss' meitoon iso joukko et jos joku k-edustaja varmistais äänisaalistaan ja alkais ajamaanko.asiaa,"korvakynttiläkurssin käynny".i
menitkö siihen lankaan,se on höpöä,olen minäkin siihen ansaan menny.Nokia korvakäytävä täynnänsä sitten.
- keksutelua kun yritän seurata
"tinni" kirjoitti:
menitkö siihen lankaan,se on höpöä,olen minäkin siihen ansaan menny.Nokia korvakäytävä täynnänsä sitten.
tekstiä mutten ymmärrämitään
- "tinni"
keksutelua kun yritän seurata kirjoitti:
heittää vähän sitä sun tätä.Ukin kanssa olemme jo pitkään täällä tästä vaivasta kirjoitelleet ja näin ollen hiukan muutakin,ei tule liian yksitoikkoiseksi vaan välillä humoristiseksikin.
Näin jaksamme toisiamme ainakin kannustaa, vertaistukemalla elämään päivän jos toisenkin mölinöistä huolimatta.
ps.en missään nimessä halua loukata ketään. - Nimetön
"tinni" kirjoitti:
heittää vähän sitä sun tätä.Ukin kanssa olemme jo pitkään täällä tästä vaivasta kirjoitelleet ja näin ollen hiukan muutakin,ei tule liian yksitoikkoiseksi vaan välillä humoristiseksikin.
Näin jaksamme toisiamme ainakin kannustaa, vertaistukemalla elämään päivän jos toisenkin mölinöistä huolimatta.
ps.en missään nimessä halua loukata ketään.Tinnitusta ja kohinaa ollut 45 vuotta. Kuulolaite 38 vuotta. Kumpaankin on/oli totuttava väkisin, muuten ei jaksa päivästä päivään.
- populaatio
Nimetön kirjoitti:
Tinnitusta ja kohinaa ollut 45 vuotta. Kuulolaite 38 vuotta. Kumpaankin on/oli totuttava väkisin, muuten ei jaksa päivästä päivään.
"tinnutuksen" johtavia veteraaneja,ainakin tällä palstalla,nostan hattua!
- kuulokoje
keksutelua kun yritän seurata kirjoitti:
Minulla on perinnöllinen kuulovamma, jota ei voi leikata ja tulen kuuroutumaan. Nyt olen 46 v. Viime kesänä minulla alkoi tinnitys ja ajattelin, että ei perkele - vielä tämäkin. Vitun piipytys on ärsyttävää, mutta onneksi minulle ei jatkuvaa. Enään en edes kuule kuulokojeen patterin piippausta, kun se loppuu. Kaikkea sitä perkele pitää kärsiä - kaikkien muitten sairauksien lisäksi!!!!
- memet
taisi mennä vajaat 10v. tottumiseen ja nykyään ei hetkauta puoleen eikä toiseen. Tinnittää jos kerta tinnittää ja siitä viis. Oma asenne on tärkeintä, positiivisuutta vaikka kiven alta ja toisaalta taisteluntahtoa - tinni ei ainakaan mulla vie enää energiaa. Jos ei saa unta, yleensä lasken, montako eritaajuista ääntä kuuluu eli vähän kuin lampaita laskisi... ;-) Kyllä se siitä - usko pois!
- heinäsirkat
...ovat soittaneet korvissani aluksi silloin tällöin ja nyt joskus alkukesästä huomasin että eihän nuo hiljaa enää osaa ollakaan. Tiesin odottaa tätä siritystä, sukuvika taitaa olla, eikä tuo ainakaan vielä ole kovin pahaksi äitynyt. Äänet ovat sen verran hiljaisia että ei hirveästi häiritse. Sen olen huomannut että stressi pahentaa tilannetta, samoin valvominen (mutta minkäs teet kun on kolmivuorotyö)- joskus kun pääsee oikein lepäämään ja rentoutumaan niin tuo sirityskin vaimenee. Joskus tulee ikävä sitä täydellistä hiljaisuutta mökillä ja joskus mietin milloin kuulo heikkenee, nyt on jo joitain vuosia ollut vaikeaa saada puheesta selvää jos on taustamelua. Kuulotutkimukset ok. eli hiljaisuudessa kuulen hyvin. Tiedän että olen toistaiseksi onnekas kun tuo ääni on lähinnä sirkkojen siritystä. Kaikille kohtalotovereille voimia jaksaa "päämelun" kanssa.
- siruliinix
Mulla soitta sirkat lähes koko ajan. Nukkuessa enkä makuuasennossa niin niitä kuule. Soiminen alkoi joskus viimevuonna. Olen ajatellut siinäpähän soittavat. En ole ahdistunut asiasta joskus vain sirinä ottaa aivoon. Joskus kuuluu myös todella hirveitä pamahduksia tai räiskettä, mitä lie? Tämä tapahtuu juuri ennen uneen vaipumista.
Olen ajatellut kyllä seuraavan kerran kun menen lääkäriin mainita asiasta. Ei kai kuuloelimetkään ole ikupäiväisiä, valitettavasti ;D
- Jukkis 50
20 vuotta. Kymmenen vuotta sitten korva leikattiin, niin kuulo palasi ja soiminen väheni huomattavasti, mutta nyt se on taas jatkuaa. Ei sitä aina huomaa, kun jotakin touhuaa. Ei muuta, kun kuulumisiin.
- tuon
Keinojen kehittymistä odote... kirjoitti:
http://www.tinnitus.org/home/frame/translations/finnish-TRT1.htm
2 x,taan ,SUOSITTELEN, todella arvokasta tietoa tinnutuksesta kärsiville,Kyösti Laitakarin käännös,(jos en väärin muista ko.lääkäri on OYS,n palv. alan johtavia lääkäreitä)
- soitimella
minun korvani ovat soitelleet n kymmenen vuotta ja voin sanoa,ettei siihen totu. Onhan se hyvä kun on oma orkesteri,mutta musiikki valikoima voisi olla laajempi,eikä aina sama sävel.
Olen yrittänyt ottaa täman huumorin kannalta ja kavereille sanonutkin,että korvien välissä on vikaa.
Mutta välillä tuntuu,ettei jaksa millään kun korvat soivat niin lujaa,että korvatkin kipeytyvät,tämä vaihe saattaa kestää muutaman viikon ja sitten hieman vaimenee.Tämä aiheuttaa väsymystä eikä pysty kunnolla keskittymään. Porukassa missä moni puhuu samaan aikaan ei kuule välttämättä mitä toinen sanoo ja on välillä ulkona kuin lumiukko jutuista,arvaatte varmaan kuinka rasittavaa se on. Mutta annetaan soida kun on alettu.- tsii
Itsellä ollut noin 12v.korvien soiminen.alku oli todella vaikeaa yritin etsiä apua kävin mm.akupunktiossa kokemuksena miellyttävä mutta ei auttanut minua.kysyin lääkäriltä myös vas.korvan kuulon poistamista,ei suositella pahimmassa tapauksessa kuulo lähtee tinnitus jää.lapsetkin omaksuneet korvien suojaamisen,esim.imuroinnin aikana pikku tytöllä 3v.kuulo suojaimet päässä,mikroa sammuttaessa varoittavat kilauksesta ym.ongelman kanssa voi oppia elämään.välillä helpompia kausia välillä vaikeampia. Tärkeintä lienee nykyisin korvien suojaaminen,koska kun kuulo huononee.niin äänet kovenee,tietääkseni tämä koskee kaikkia tinnitus potilaita.Armeijalla käytössä jonkinlainen painekammio,joka voisi joitain auttaa,mut apua ei saa siviilit koska kuulemma liian kallista? Ainut apu jota on tarjottu on ns.poisoppiminen,kuulostaa ihan pimeeltä mut pikku hiljaa yrität unohtaa asiaa ja jättää sen takaalalle niin hiukka helpompi olla,jollain lailla toimii ainakin mulla,mut vie kyllä aikaa.Sanoisin et ekat viis vuotta oli vaikeeta,mut jollainlailla voi tottua. Elämäntyyli myös auttaa,itsellä ollut paljon paheita liika alkoholi,tupakka ja vähän tuota painoakin on liikaa,ja jos näitä ongelmia ei ole ,on varmasti helpompi olla, olen asiasta sata varma. olen jossain vaiheessa parantanut omia tapojani ja tiedän sen auttavan.Suosittelen myös ns.iltalenkkiä,se auttaa niin mieltä kuin kehoakin ja kaikki hyvänolon tunteet vaikuttavat myös korvaongelmiin.Asian kanssa voi oppia elämään,usko pois kyllä se siitä,hyvää tätä vuotta kaikille ja jaksamista T:mies 38v.
- vain..
kiinnitin huomiota kertomuksesi nimimerkkiin"soitimella",oletko metsästänyt ja jne, ,elikkä tuliko soiminen ikään kuin harrastuksen mukana,minulla kävi niin, harrastin metsästystä jo 15v,sesta saakka ,silloin sai ampuma-saeen kantoluvan isäni vastuulla,ja tuhansia kertoja on ase lauennut ,siitäpä sitä nyt saa nauttia,tosin riistaakin on saatu, mutta...i
- joku
Sen jälkeen kun tinnitus minulla paheni, en pysty edes nukkumaan ilman taustakohinaa yöllä ja unilääkettä (ei peitä tinnitusta mutta hiljaisuudessa tulee tämän tinnituksen kanssa hulluksi)...
Ei enää jaksa kiinnostaa mitkään aikaisemmin tärkeät asiat, kuten työpaikan vaihtaminen, palkankorotus, naiset... Kun keskittyminenkin on tinnituksen takia hankalaa ja jatkuva voimakas vinkuna hermoja raastavaa.
Päivä kerrallaan vain kestettävä. Tälläiseen tinnitukseen ei totu eikä elämä ole reilua. - on?
Kuuluuko siis aivan 24h?
Mistä olette sen saaneet? Tämä viesti siis teille aiemmin tämän viestin alle jo vastanneille. - piikkimonni
on? kirjoitti:
Kuuluuko siis aivan 24h?
Mistä olette sen saaneet? Tämä viesti siis teille aiemmin tämän viestin alle jo vastanneille.Itselläni tinnitus ei ole kovin paha. Se on hyvin korkea ääni ihan kuuloalueen yläpäässä, eli sellainen, jota tässä myöhäisemmässä keski-iässä en kuulisi luonnostaan lainkaan. Ääni on jatkuva tasainen vinkuna, joka kuuluu yhtä voimakkaasti kummastakin korvasta, eli se tuntuu soivan pään sisällä, ihan kuin olisi kuulokkeet päässä. Vnkuna on häiritsevä koska luonnolliset äänentasot kuuloalueen yläpäässä ovat aika matalia, joten tällainen kimeä vinkuna kuullostaa suhteellisesti voimakkaammalta kuin on. Äänellä ei ole luultavasti mitään tekemistä korvien kanssa vaan todennäköisesti aivojen kuuloalue kehittää sen ihan itse. Varmaan ääni kuuluisi vaikka korvat leikattaisiin pois.
Tinnitus oli alussa aika ärsyttävä koska kimeää vihellystä ei peitä mikään ulkoinen ääni. Se kuuluu vaikka autolla ajaessa. Olen kuunnellut tinnitusta ainakin 15 vuotta ja vähitellen todellakin olen tottunut siihen. Tokihan se haittaa 24h mutta nykyään kiinnitän huomiota tinnitukseen lähinnä hiljaisissa paikoissa joissa pitäisi kuunnella ääntä, esimerkiksi konserteissa tai sellaisissa. Nukahtamista se ei haittaa mutta saattaa pitää hereillä, jos sattuu heräämään yöllä, riippuu tilanteesta. Mistäkö sain tinnituksen, ei aavistustakaan. Ehkä se on seurausta nuoruuden melualtistuksista, rokista ja sellaisesta. Tärkeää tottumisessa on tietoisuus, että tinnituksen taustalla ei ole mitään vakavaa. Silloin se vain on lähinnä kiusallinen. Siksi kannattaa käydä lääkärillä selvittämässä mistä on kysymys. - alkoi minulla
on? kirjoitti:
Kuuluuko siis aivan 24h?
Mistä olette sen saaneet? Tämä viesti siis teille aiemmin tämän viestin alle jo vastanneille.keväällä 1975,ja on siitä lähtien jatkuvasti voimistunut.vasen korva ei ole vuosiin enää toiminut puhelimen kanssa,en kuule sillä normaalia puhetta,äänen voima siis ylittää 65 hertsiä,olisko jotain 55 desibeliä.oikea vielä toimii puhelimen kanssa,mutta kaikkien ihmisten puhetta en kuule,koska bassot ja altot eivät ylitä korvissani olevaa jatkuvaa suhinaa.päästäni ei ole vikaa löytynyt TYKS,in kokeissa,lääkärit pyysivät ilmoittamaan,jos keksin jotain helpottavaa.että tervetuloa seuraan,koskaan et siihen soimiseen tai vinkumiseen totu,se rassaa,mutta olen kait sitten lujaluonteinen,kun pystyn sen kanssa elämään ja käymään töissä,ym. ja sikstoiseen,ei kaikkea kuulla tarvitsekaan.
- piipppiiiipiiii
on? kirjoitti:
Kuuluuko siis aivan 24h?
Mistä olette sen saaneet? Tämä viesti siis teille aiemmin tämän viestin alle jo vastanneille.Minulla on tinnitus soinut toisessa korvassa jo kohta kymmenen vuotta!On siis vain vasemmassa korvassa josta myös kuulo alentunut. Omasta mielestäni ainakin ääni on kova..ei mikää pieni vikinä.Varsinkin kun olen oikein väsynyt tuntuu että soi vielä kovempaa.. Vaiva alkoi pahasta kaatumisesta missä satutin pääni, samassa rytäkässä meni maku ja hajuaistikin! Ja olen vasta kolmissakymmenissä.....että olenko katkera ?!!!
- oikeutettu
piipppiiiipiiii kirjoitti:
Minulla on tinnitus soinut toisessa korvassa jo kohta kymmenen vuotta!On siis vain vasemmassa korvassa josta myös kuulo alentunut. Omasta mielestäni ainakin ääni on kova..ei mikää pieni vikinä.Varsinkin kun olen oikein väsynyt tuntuu että soi vielä kovempaa.. Vaiva alkoi pahasta kaatumisesta missä satutin pääni, samassa rytäkässä meni maku ja hajuaistikin! Ja olen vasta kolmissakymmenissä.....että olenko katkera ?!!!
olemaan "katkera",muistat vain ettei se paranna,se on kuin surutyötä jota/joka kestää aikansa kunnes huomaa että vielä on elämää,HEI MINÄ OLEN!!,elämä on elettävä,niin kai se on nähtävä,ja aina voi tulla parempaa,voi kyllä tulla phempaakin,niin kai se on nähtävä.
- joku
on? kirjoitti:
Kuuluuko siis aivan 24h?
Mistä olette sen saaneet? Tämä viesti siis teille aiemmin tämän viestin alle jo vastanneille.24h vinkuu. Autossakin moottoritiellä kuuluu ja kaikkialla missä ei ole korkeampaa ja kovempaa peittävää ääntä. Suihkussa ja sateessa tinnitus sentään peittyy.
- laulajaneito
Ajattelin vaan kysellä että mistä teillä on lähtenyt tuo tinnitys, joku kertoi että on ollut metsästysharrastus, onko kellään jäänyt tinnitys musiikkiharrastuksen/ammatin kautta? Itselläni nimittäin eräänä kertana olin laittanut soittoharjoituksissa korvatulpat huonosti ja siitä jäi pieni ulina korviin, voihan se olla että se lähtee vielä pois mutta täytyy olla tarkkana noiden kuuloasioiden kanssa..(Mulla on siis sellaiset "muusikon korvatulpat" ja ahtaat korvakäytävät niin en ollut tajunnut työntää tulppia tarpeeksi syvälle)
- anne.
Voitko kertoa lisää niistä "muusikon korvatulpista"?
Käyttävätkö bändien jäsenet niitä yleisesti?
Miksi yleensä bändien pitää soittaa niin kovaa, jos pitää itsekin turvautua korvatulppiin? - JPQ
anne. kirjoitti:
Miksi yleensä bändien pitää soittaa niin kovaa, jos pitää itsekin turvautua korvatulppiin?Bändien kovaa soittojohtuu siitä teitynlaisesta sähkökitaran
vahvistimesta ei saa kunnon ääntä (hyvältä kuulostavaa) kuin kovaa. Ja
toisekseen täytyyhän esitys kokoyleisön kuulla toisekseen
klasisessakin musiikissa jossa melutasot menee koviksi soittimsita
lähtien on paha hallita tasoja koska (sielläkin) soittimen äänenväri
riippuu miten kovaa soitat. - laulajaneito
anne. kirjoitti:
Miksi yleensä bändien pitää soittaa niin kovaa, jos pitää itsekin turvautua korvatulppiin?En kovin oo perehtynyt noihin mutta tämmöinen firma niitä valmistaa,
http://www.etymotic.com/Default.aspx
itse sain ne lahjaksi ja ihan hyvät olleet..mutta ilmeisesti ne ei niin "puurouduta" musiikkia kuten tavan tulpat, ainakin itse koen laulajana on hyvä kuulla omakin ääni kun pojat meinaavat soittaa aina niin lujaa :) - anne.
laulajaneito kirjoitti:
En kovin oo perehtynyt noihin mutta tämmöinen firma niitä valmistaa,
http://www.etymotic.com/Default.aspx
itse sain ne lahjaksi ja ihan hyvät olleet..mutta ilmeisesti ne ei niin "puurouduta" musiikkia kuten tavan tulpat, ainakin itse koen laulajana on hyvä kuulla omakin ääni kun pojat meinaavat soittaa aina niin lujaa :)Eli noiden avulla kuulee oman äänensä ja kuulee laulaa, mutta kaikki korvia rikkova melu suodattuu?
Eli ovat siis oikeasti tosi hyvät? - laulajaneito
anne. kirjoitti:
Eli noiden avulla kuulee oman äänensä ja kuulee laulaa, mutta kaikki korvia rikkova melu suodattuu?
Eli ovat siis oikeasti tosi hyvät?Kyllä nuo on melko hyvät olleet ainakin minulle :)
- kahvin boikotoija
Minulla alkoi vajaat kymmenen vuotta sitten tinnitus kun olin neljä päivää eräässä nimeltä mainitsemattomassa kahvinpakkaamossa töissä.
Eli siis tehtaassa, jossa kuuloa ei suojattu kuin mitättömillä pikkukorvattulpilla. Mulla soi ekan päivän jälkeen jo ihan kauhea vinkuna päässä. Mutta olin hölmö, jatkoin neljä päivää töitä ja sanoin sitten metelin takia itseni irti. No, tuo hurja vinkuna tasoittui sittemmin suhinaksi, jota olen nyt siis melkein kymmenen vuotta kuunnellut pääni sisällä.
Iltaisin se haittaa kun on muuten hiljaista ja mulla suhisee päässä. Samoin esim luonnossa, jonka hiljaisuudesta ei juuri pääse nauttimaan...
Päivisin en aina kuule tai edes muista sitä. Ihmettelen kuitenkin omaa tilaani koska firman muut työntekijät eivät kärsineet tästä vaivasta. Sanoivat vaan että heille tulee pää kipeäksi jos EIVÄT käytä korvatulppia. :O
Mulla on pienestä asti ollu kyllä herkät korvat enkä kestä kovia ääniä muutenkaan.. Ehkäpä siinä syy.. Että nyt on sitten tämän nuoruuden väärän kesätyöpaikan takia kuunneltava suhinaa...
Baareisa käytän aina korvatyulppia - niissä on vain se kurja puoli että kun korvatulpat laittaa korviin niin se oma alkuperäinen suhina pahenee kymmenkertaiseksi... :O Jännä kyllä kuulon en ole kuomannut alenneen. Ainakaan arkielämässä se ei näy.. Pitäis varmaan mennä joskus lääkäriin testaamaan??
Tässäpä tämä vuodatus... Kahvia kyllä juon kunhan se ei ole tämän tietyn firman valmistamaa. :)
- Kokoajan
Olen kärsinyt tinnutuksesta vuodesta 1998 alkaen ja kokemuksesta voin sanoa ettei tinnutukseen totu.Tinnutusta ja korvien soimista voi hoitaa, on monia menetelmiä esim, klassinen musiikki,lintujenlaulu,metsäsä puron solina,tuulen kohina ja minulle itselleni paras lääke on ollut metsässä samoilu, metsässä unohtaa kornien soinnin ja saa ihanan mielen rauhan.
- kokoajan.
olet tosi oikeassa ,Metsässä samoilu tervehdyttää ihmisen niin fysikan kuin hengenkin,soimista se ei poista mutta soimisen vaivaan asennoitumiseen se auttaa,normali lenkkeily on yhtä hyvä,melkein,samoin kaikki ulkotyö ynms..i
Minulla alkoi vasen korva oireilemaan -88. Siitä lähtien jatkuva, yötä päivää kuuluva suhina. Aivan kuin ilmaletkussa olisi pieni reikä. Semmoinen ääni joka nyt myös alkanut kuulumaan oikeasta korvasta.
Voin sanoa, ettei tähän totu, mutta oppii sen kanssa elämään. Aluksi oli vaikeuksia. Teki mieli lyödä kuuden tuuman naula korvasta sisään.
Kävin Hyks:n kuulonhuolintaklinikan järjestämässä terapiassa, ja huomasin miten siellä oli todella onnettomia tinnitus potilaita. Terapiassa oli aivan kaikilta aloilta ihmisiä. Opettajia musiikkikouluista ja akatemioista, nuoria ja jo vanhempia. Siellä huomasin, että olin aika onnellisessa jamassa. En tuntenut tarvetta yöllä nousta ja mennä ulos pyöräilemään. Pystyin keskittymään lukemiseen ja semmoiseen.
Nytkin kuulen jatkuvan suhinan. Hiukan voimakkaaman vasemasta korvasta kuin oikeasta. Mutta niinkuin sanoin, olen sen kanssa oppinut olemaan ja se ei enää elämääni mitenkään vaikeuta.
Minusta se oli suuri apu, että pääsin siihen terapiaan. Kannattaisi hakeutua. Yliopistollisten poliklinikoiden (korva) kautta kun hakee, niin varmaan jonkinlaista apua saa.- soi soi soi
Jos alkaa elämä mennä häneksi tinnituksen takia, ko. alueen kuulhermon katkaisemalla sointi loppuu kokonaan. Tosin kaikki muutkin äänet tuolta alueelta loppuu. Kannattaa hakeutua ammattilaisen hoiviin ja selvittää onko leikkaus se viimeinen vaihtoehto.
Itse olen kärsinyt kaksi pahaa kuulovauriota. Jälkimmäisestä (vuosi sitten) jäi vasempaan korvaan tinnitus, joka ensimmäiset kaksi viikkoa valvotti. Kokeilin nukkumaan mennessä mm. hiljaista/rauhallista taustamusiikkia -juuri sen verran ääntä, että se kuului- se auttoi sen verran, että pystyi nukahtamaan. Nykyään en tarvi enää sitä, tinnitus kuuluu, mutta olen pystynyt olemaan ajattelematta sitä.- lääkäri..
ei kyllä suositellut kuulohermon katkaisua,sanoi ettei tiedetä mitä sitten tapahtuu,poistuuko vai ei,tinnutus.
- Samat sanat
lääkäri.. kirjoitti:
ei kyllä suositellut kuulohermon katkaisua,sanoi ettei tiedetä mitä sitten tapahtuu,poistuuko vai ei,tinnutus.
Näin sanottiin minullekin. Ei kuurouttamalla mitään paranneta. Voi olla että kovenee tinnitus. Sehän on semmoista ääntä, ettei se kuulu, vaan on aivojen muokkaamaa äänen tuntua eri asteisena vaurion satuttua. Vai onko kukaan sivullinen kuullut sen äänen joka tinnituspotilaalla on? Ei ole. Ei vaikka minkälaiset aparaatit lääkäreillä on. On vaan kuvailtava äänen laatu ja maskausäänillä mitattava sen vahvuus.
- soi soi soi
Omakohtaista kokemusta minullakaan tuosta leikkaushoidosta ei ole. Kertoivat vaan, että eräälle henkilölle, jolla oli todella paha tinnitusongelma, se tehtiin ja hänellä hoito auttoi. Taitaa olla tapauskohtaisia nämä leikkausasiat...
- tri teito
käy osoittessa www.tinnitus.fi
- ei ehkä
taida tottua koskaan, mulla on toinen korva soinu penskasta asti. Kauhea suhina ja eri taajuuksiset vinkumiset kuuluu aina, siihen pitää vain yrittää tottua ja opetella elämään sen kanssa vaikka se vaikealta joskus tuntuukin.
- tottuu siihen
lähes 90% tinnittäjistä ovat sellaisia ettei heitä se juurikaan häiritse ja ovat tottuneet siihen. Toiset eivät käy lääkärissä ollenkaan, toiset haluavat vaan varmistaa ettei taustalla ole mitään vakavaa.
Suhtautumisella on iso rooli asiassa. tottuu siihen kirjoitti:
lähes 90% tinnittäjistä ovat sellaisia ettei heitä se juurikaan häiritse ja ovat tottuneet siihen. Toiset eivät käy lääkärissä ollenkaan, toiset haluavat vaan varmistaa ettei taustalla ole mitään vakavaa.
Suhtautumisella on iso rooli asiassa.Mulla vaiva oli osin psykologinen, lievä tinnitus aiheutti suuren ahdistuksen tietyssä vaiheessa mutta nyttemmin olen tavallaan unohtanut asian, kun psyyke on paremmassa kunnossa.
-Eddie
P.S. koittakaa olla sotkematta otsikkoa ja nimimerkkiä itse tekstiin, näistä jutuista ja niiden jatkumisesta ei saa erkkikään selvää kun jokaisella on eri otsikko ja nimimerkki. Nimimerkki ei ole osa viestiä.
- Korvatunturi
Useimmilla ihmisillä korvat soivat toisinaan. Se on ihan normaalia eikä ole välttämättä merkki mistään sen vakavammasta. Iän myötä korvat alkavat suhista ja soida enemmän, mutta usein tämä soiminen on ajoittaista. Esimerkiksi väsymys ja korvien liiallinen varjelu kaikelta meteliltä lisää korvien soimista.
Korvien soinnista kärsivät eniten ne, jotka päästävät itsensä siitä jotenkin neurotisoitumaan. Jos koko ajan vahtii korviaan ja niiden reaktioita, niin kyllä siinä tulee hysteeriseksi itse kukin.
Itselläni on ollut korvien soimista n. 21-vuotiaasta lähtien. Korvat on tutkittu, eikä niissä ole mitään vikaa. Syy saattaa olla purennassa tai niskajännityksessä tai jossain muussa. En ole kuitenkaan lähtenyt sen kummemmin syytä sille etsimään, koska se saisi minut vain pahemmin pohtimaan korvien soimista. Mitä vähemmän sitä ajattelee, sen parempi.
Tinnitukseen tottuu. Öisin voi pitää korvissa apteekin keltaisia tulppia, jotka ratisevat sen verran, että tinnitus vaivaa vähemmän.- "tinni"
tähän korvien meukkeeseen,ylös ajoi ravihevoset ynm.melut,nukuttua runsaat 23-02 aika väli.
Ja sitten,en kylläkään vahdi korviani,enkä panikoi ääniäni.Potuttaa vaan suuren suuri univaje joka pahentaa vaan tilannettani.Kun heräät hirvittäviin meukkaamisiin vasemmassa korvassa,niin minkä teet kun ei sieppaa uudelleen uneen.Paras vaan nousta sitten ylös ja mitäs,ilokseni huomaan täällä pitkän keskustelun tinnituksesta.Hyvä,uusia virtuaali tinnittäjiä,mukaan vaan tervetuloa! - ja minkäs sitä muutakaan
"tinni" kirjoitti:
tähän korvien meukkeeseen,ylös ajoi ravihevoset ynm.melut,nukuttua runsaat 23-02 aika väli.
Ja sitten,en kylläkään vahdi korviani,enkä panikoi ääniäni.Potuttaa vaan suuren suuri univaje joka pahentaa vaan tilannettani.Kun heräät hirvittäviin meukkaamisiin vasemmassa korvassa,niin minkä teet kun ei sieppaa uudelleen uneen.Paras vaan nousta sitten ylös ja mitäs,ilokseni huomaan täällä pitkän keskustelun tinnituksesta.Hyvä,uusia virtuaali tinnittäjiä,mukaan vaan tervetuloa!voi kun ei kerta hoitoa oo. Itse ainakin oisin varmaan ihan hukassa jos tää yhtäkkiä loppuis. Tottunut oon.
- Eläkepäätöksestä.
En tiedä alkaako uudestaan jos näen pikkupomon suosiman ison pomon veljen. Sen happaman naaman kun näin ni heti alko uudestaa. Nyt ei oo tinnittanu monee vuotee ku ei tarvi katella.
- pikku Hilja
Pikkuhiljaa olen saanut tinnituksen vähemmälle jumppaamalla niskan ja kaulan lihaksia sekä nielun lihaksia. (Ihmettelette varmaan, nielun?)Itsekin yllätyin. Nykyään suosikkiliike on korvien heiluttaminen niska-kaulalihaksia jännittämällä. Kaularangassa on kulumia.Nostelu palauttaa tinnituksen heti.
Saattaa kuulostaa hullulta mutta mua on auttanut!- ei tottunut
ei siihen oikein koskaan totu, sitä oppii jotenkin sietämään, kun ei enää edes muista, millaista normaalisti oli ilman sitä.
mailman ihanin "ääni" on hiljaisuus, sitä vaan ei koskaan enää tule.
onneksi tinnitus on yleensä joskus sentään vähän pienempiäänistäkin. - voimakkuudesta
ei tottunut kirjoitti:
ei siihen oikein koskaan totu, sitä oppii jotenkin sietämään, kun ei enää edes muista, millaista normaalisti oli ilman sitä.
mailman ihanin "ääni" on hiljaisuus, sitä vaan ei koskaan enää tule.
onneksi tinnitus on yleensä joskus sentään vähän pienempiäänistäkin.vaikka sanotaan ettei sillä ois merkitystä. Joku ei kestä edes pientä suhinaa kun toinen taas ei ole moksiskaan suuremmastakaan vikinästä. Ihmisillä on siis erilainen sietokyky tässäkin.
- rebelius
Ei yhtään kuulosta hullulta. On vaan kokeiltava eri keinoja vaivan minimoimiseksi. Lääketiede ei vielä ainakaan lääkkeitä ole keksinyt.
Itselläni ollut tinnitus jo parikymmentä vuotta. Alkoi nähtävästi siitä kun yllättäen tuli vihurirokko. Mutta ei se niin varma ole. Itse olen venytellyt suuta ja pään lihaksia liikutellut, samoin niskaa jumpannut. Lääkärikin tähän neuvo suu, silmä ja korvaklinikalla. Ainakin uskon sen hivenen auttaneen. Mutta jatkuva suihke käy. Olen sen kanssa yhteisymmärryksessä ja se ei haittaa elämääni. Ainoastaan vaan joskus ajattelen, ettei vaan kovenisi tässä iän myötä. - sirulix
heilutat korviasi? yritin äsken mutta korvat ovat niin päässä kiinni. tarkoiti varmaan päätäsi?
- Rokkipappa2
Pistä kuulokkeet päähän ja kuuntele musiikkia kun alat nukkumaan, niin ei tinnitys kuulu. Itselläni ko. konsti toimii vallan mainiosti.
- mutta?
ääniyliherkkä ei voi pitää kuulokkeita,silloin kun kahvikupin kilinä ja jopa sähkökatkaisimen napsahdus tai wc-pönttöön lorottaminen ottaa korviin,ei kuulokkeilla voi kuunnella koska musiikin eri äänitasot ja purskeet on äkillisiä ja teräviäkin.
- kapula
..soitin n. 25 v. rumpuja ja nyt ollut soittamatta säännöllisesti n. 3 v. ja korvien herkkyys on aivan käsittämätön...vähän kun rumpua lyö, niin hirvee tinnitus monta päivää ja jatkuvakin se on, vaan siihen tottuu.....
- fgb
Työ kaverini kertoi kerran kun itselläni korva, joskus tinnittää, että meneppäs oikein laillistetulle ja kunnolliselle vyöhyketerapeutille niin hän kyllä hieroo tinnityksen pois korvastasi.
Kävin ja on auttanut....mutta ei sitten mitään puoskareita.. - SuhinaLemmy
Tinnitus on siinä mielessä pirullinen, että jos sitä alkaa "kuuntelemaan" ja tarkkailemaan, niin hommassa
päätyy hyvinkin äkkiä psykologin juttusille.
Meikäläisellä on työperäinen. Tuli parissa vuodessa... oli kyllä kuppisuojaimet, mutta kun melutaso oli sitä luokkaa, että ois pitänyt pistää vielä tulpatkin.
Mulla kuuluu sellanen voimakas ja tasainen sihinä.
Mut kyllä mä oon siihen täydellisen tottunut. Silloin se vähän häiritsee, kun tausta on hiljainen. Eniten ehkä mökillä, jossa tyynellä säällä vallitsee totaalinen hiljaisuus.
Esm. lintujen laulu ja pienet rasahdukset tuntuvat kuuluvan jostakin kaukaa sen suhinan takaa.
Mulla on kieltämättä käynyt tuuri tai sitten vaan tajusin riittävän aikaisin.
Tollanen suhteellisen matala ääni ei paljoa haittaa, mut mä osaan kyllä kuvitella mitä homma on sellaisella ihmisellä, jonka korvat muistuttavat lähinnä palohälytintä...
Mulla on volume aina samalla tasolla.
Vähän pistää häiritsemään toi, että sulla vaihtelee???
Mulla on pari vaihtoehtoa mielessä... toinen on se, että voisit käydä mittauttamassa verenpaineesi.
Mä muistaisin lukeneeni, että korkea verenpaine voi pahentaa tinnitusta.
Öisin on hiljaisempaa? Silloin on verenpainekin alhaalla.
Ja mitä enemmän asiasta stressaa, niin sitä suuremmat paineet;)
Tsemppiä! - hki59v
ovat soineet, kovasti ja hiljaisesti 20 v.,
en tiedä mitä tintitus on, se on kuulemma hermostuttavaa.
Korvani soivat kovaakin, usein, mutta se ei haitta kuuloani,
kotona on hyvä pitää radio jossain huoneessa auki.
Minun korvani---tai paremminkin kuulin tv:n kiljumisen nuorena, 40 v saakka,
sitten alkoi ehkä tuosta tv:stä korvani soimaan.
Mutta kokeile suolattomuutta, siis syö vain vähäsuolaisia ruokia.
Minulta loppuu kiljuminen jos viikonkin onnistun.
MUTTA HUOMIOI itse suolattomuus,
älä luota pakkausten suolapitoisuuksiin.
Sillä esim. VALIOn juustoissa on pienet prosentit,
mutta pari viipaletta saa jo minulla
sormus-sormeni turpoamaan, eli sormuksen tiukemmaksi, pariksi päiväksi
ja
samalla kertaa Valion juustoa syödessäni alkaa korvat soida ja soivat 2-3 viikkoa.
Esim Arlan 5 % ja 10 % juustoissa pitäisi olla enemmän suolaa,
mutta suuhun tuntuu vähemmältä ja niitä voin syödä vaikka 200 g kerrallaan,
kerran viikossa.
Tuossa oli vain yksi esimerkki.
Jos pyrit suolattomuuteen,
pitää syödä useita ruokia täysin ilman suolaa,
esim. lihaan riittää mausteet, ei lainkaan suolaa.
Esim. valmiissa kaupan leivissä on paljon suolaa,
niitä kannattaa välttää.
Jos olet syönyt lähes suolatonta kuukauden tai pari,
sitten kaikki normaalit ruoat tuntuvat hyvin suolaiselta.
JA MINÄ EN TARKOITA että pitäisi syödä suolatonta,
aivan normaalilla pärjää, kunhan välttää suurempi määriä valmiita tuotteita ja
nimenomaan Valion juusto tuntuu pahimmalta kompastuskiveltäni.
Koskaan en sitä kotiin ole ostanut, mutta kun olen juuston ystävä, syön sitä hotellien aamupaloissa ja muissa tapahtumissa kodin ulkopuolella.- SuhinaLemmy
Ei suolan syönnin vähentäminen mikään poppakonsti ole, joka välttämättä auttaisi pahimpaan meteliin.
Mutta se on yksi vaihtoehto, joka EHKÄ auttaa...
Suolaa vähentämällä voi vissiin laskea verenpainetta jopa 20 prossaa. Riippuu tietty siitä, että mikä on lähtö.
Eikä se ole pelkkä juusto-ongelma;)
Mä löysin tollasen linkin: http://www.antioxidant.fi/art_tinnitus.html
Ton sivun loppu ampuu aika pahasti yli, enkä mä ainakaan tollaseen uskoisi...
Alku on ihan lääketieteellistä, lukekaa riittävällä kriittisyydellä => huomatkaa missä vaiheessa muuttuu myyntihommiksi;) - tinnitukseen "tottunut...
Minulla on myös diagnosoitu menierin-tauti n. 6 v sitten. Vasen korva tinnitti ensin ja sitten huomasin, että myös oikea korva alkoi piipata. Kohta tuli jopa istuessa huimauskohtauksia, jotka saivat minut huolestumaan, mistä todella oli kysymys. Menin lääkäriin; kuulotestien, tutkimusten ja haastattelujen jälkeen minulla todettiin olevan tuo tauti. Lääkäri antoi ymmärtää, että tauti on loppuelämän vaiva, mutta ei tappava. Antoi ohjeeksi olla stressaamatta asioista turhaan ja käyttää mahdollisimman vähän suolaa. Olenkin huomannut, että juuri suolan käyttö on kaikkein pahin tinnituksen lisääjä. Suola lisää välikorvan kudoksiin nesteen kertymistä ja aiheuttaa näin ollen huimauksen tunteen painaessaan siellä tasapainoelimiä. Huimaus tuntuikin aina kohta ruokailun jälkeen kaikkein pahimmalta. Huimaukset olen saanut loppumaan ruokavalion muutoksella, mutta tinnitus ei ole kadonnut, eikä minua hoitanut lääkäri sitä luvannutkaan vaan nimenomaan sanoi äänen olevan korvissa loppuelämän vaiva.
- suhina lempi
Menieren taudin seurauksena jatkuvasta tinnituksesta kärsineenä voin sanoa että ei se helpota koskaan mutta pikku vinkin voin heittää ... kokeile laittaa radio sängyn viereen suhisemaan ...jos sattuu sopiva taajuus tinnitus lähes häviää ; )
- Nimetön
Mulla on 2 pientä lasta ja tinnitus tuli riesakseni viime kesänä. Nyt viimeisen viikon aikana muksut ovat (tai toinenkin riittää) nukkuneet meidän aikuisten sängssä ja senverran kova tuhina vallitsee koko makkaria ettei tinni kuulu ollenkaa!
- isä 40
mulla on soinu 14 vuotta. tavallaan tottuu soimiseen ettei sitä ajattele enää.mutta se vaivaa koko ajan varsinkin kun niskat ja hartiat on jumissa tai on kovassa metelissä, silloin pinna palaa helposti.silloin siitä kärsii työkaverit,vaimo ja lapsetkin ,eikä kukaan ymmärrä.mulla on vielä lisäksi sokeritauti joka pahentaa asiaa.kokeilin kunto nyrkkelyä ja siitä on apua niska ja hartia onglmiin.nyt vaan on käsi leikattu eikä pääse hakkaamaan säkkiä.
- Isä 40
Panin merkille että kaikki puhui vasemmasta korvasta.Onko siitä jotain tutkimuksia.
- repe
minulla soivat korvat,eli tinnitti noin puoli vuotta,ennenkuin hakeuduin terveyskeskukseen ja sain sieltä 2 tablettia.jo eka tabu auttoijo tunnissa.kannattaisi kokeilla
- hyvä.
olisimme me yli 12000 lukijaa kysymässä minkä nimisiä oli ne tbletit joita sait t-keskuksen lääkäriltä ja joista oli apu tinnutukseesi?.i
- repe
hyvä. kirjoitti:
olisimme me yli 12000 lukijaa kysymässä minkä nimisiä oli ne tbletit joita sait t-keskuksen lääkäriltä ja joista oli apu tinnutukseesi?.i
siitä on jo yli 10 vuotta kun sain ne lääkkeet,en muista enää niiden nimiä,van ne tosiaan auttoi,eipä ole sen jälkeen korvat soineet
- asiat sekaisin...
repe kirjoitti:
siitä on jo yli 10 vuotta kun sain ne lääkkeet,en muista enää niiden nimiä,van ne tosiaan auttoi,eipä ole sen jälkeen korvat soineet
ei kuule tinnitus tunnissa hävii,minulla soinu korvat 25vuotta eikää kukaan mahda mitään.Korvien soiminen on mieletöntä ulinaa,elämän laatu romahtanut,48vuotiaana jouduin työkyvyttömyys eläkkeelle.Nukkumaan pitäis mennä mutt kuka lopettaisi tuon ulinan........
- kävisiillai
asiat sekaisin... kirjoitti:
ei kuule tinnitus tunnissa hävii,minulla soinu korvat 25vuotta eikää kukaan mahda mitään.Korvien soiminen on mieletöntä ulinaa,elämän laatu romahtanut,48vuotiaana jouduin työkyvyttömyys eläkkeelle.Nukkumaan pitäis mennä mutt kuka lopettaisi tuon ulinan........
että ulina potkasi 55 v. työkkäriin,nyt olen työeläkkeellä(yli 60) ,raha riittää kun ajelen linjurilla ja polkupyörällä ja kävelen lyhyemmät matkat,henkilöauto on suuri rahareikä,km maksaa 0,60-0,70€/km,niin se eläke riittää,alkon ovi on toinen suuri rahareikä,se vie kaiken,tupakka vie hautaan ennenaikojaan,niin se vain on,kun minun "ulinani" alkoi kyllä mielessä kävi et sekaisin menen mutta siinä on päivä toiseksi vaihtunut ja kyllä kai se huominenkin voi kääntyä eiliseksi,tsemppiä!
- Sidney
repe kirjoitti:
Kyseessä on todennäköisesti verenpainelääke, joka vaikuttaa (tai pitäisi vaikuttaa) vain korvien verenkiertoon. Kokeilin tota kolme vuotta sitten. Kuukauden kuluttua ihmettelin kun alkoi huimata ja mittasin verenpaineeni vaimon mittarilla, tulos 95/60. Eli ei ihme että huimasi. Tinnitukseen lääke ei vaikuttanut. Auttaa kuulemma joilla kuilla. Riippunee tinnituksen syystä.
- vikinä
mulla on ollut jatkuva (yöllä ja päivällä)tinnitus toisessa korvassa jo 13 v ajan eikä se ole koskaan suuremmin vaivannut. Joskus stressaantuneena rupeaa toinenkin korva soimaan ja se tuntuu jo olevan liikaa. Kyllä siihen vinkumiseen tottuu kun ei sitä ajattele tai siihen kiinnitä huomiota. Tsemppiä.
- redlee
Luin tohtori Hulda Clarkin kirjan Hoito kaikkiin sairauksiin. Siinä oli ohjeita myös tinnituksen poistamiseksi/vähentämiseksi. Suosittelen kokeilemaan. Kärsivällisyyttä tuloksen saavuttaminen vaatii, kuten myös nykyinen tinnituksen kanssa eläminen. Elämäntapojen muutokseen pitää olla valmis mutta uskon että moni haluaa sen tehdä jos saa hiljaisen elämän takaisin.
- ne korvat soi
Mulla tinnitystä oli varmaan kolme vuotta 9-12 vuotiaana, mutta sen jälkeen sitä ei ole enää tullut. Joten kait se vaiva voi loppuakin, tai sitten olen niin turtunut siihen, etten enää huomaa.
- vesa
tää on mututietoo mutta mitä vaikuttaa jos esim.radio on esim. yöllä päällä.
- tiukkaa
Konsti on: ole 1 v puhumatta tai sanomatta korvien soinnista kenellekään. Jos ja kun tämän pystyt pitämään ei tinnitus häviä minnekään mutta se ei häiritse edes yöuniasi. Tämän olen sanonut monelle potilaalle mutta omalla kohdalla vasta sen huomasi kuinka tiukkaa vuosi teki mutta auttoi.
- näin on..
Heti kun joku huomauttaakin sanan tinnitus, niin johan alkaa korvat taas soimaan.
Luulen, että se on osittain hermoperäistä -> korva soi (todistettu kuulokokeessa), mutta siihen kiinnittää joskus enemmän huomiota kun toisinaan. Ja jos siitä jauhaa kokoajan ei ajatuksesta pääse eroon,
- määmää
eipä siihen koskaan totu... itselläni tinnitus jatkui ja jatkui, kunnes meni pahaksi ja sai nimen: menieren tauti... korva soi 24/7/365 siihen vaan on totuttava ja se vain on hyväksyttävä! vaikkei aina helppoa olekaan!
jaksamista - meniere
eipä siihen koskaan totu... itselläni tinnitus jatkui ja jatkui, kunnes meni pahaksi ja sai nimen: menieren tauti... korva soi 24/7/365 siihen vaan on totuttava ja se vain on hyväksyttävä! vaikkei aina helppoa olekaan!
jaksamista - kuuleva
Tinnitus on merkki kuulovauriosta, joten suosittelen visiittiä korvalääkärille. Tilanne ei tule ikinä korjaantumaan, se voi vain pahentua. Tiedän ihmisiä jotka ovat syöneet rauhoittavia tinnituksen takia, että pystyvät nukkumaan. Sinuna käyttäisin AINA korvatulppia, jos melutaso nousee, olit sitten töissä raksalla, soitat heviorkesterissa, tai kyydissä bassojen mukaan pomppivassa escortissa.
- JPQ
Onneksi tinnitus ei ole aina merkki korvavauriosta osa tulee niskasta ja selästä ja osa purennasta esimerkiksi ainakin harmillista kun ihmiset jakavat väärää tietoa. Tinnitus yhdisyksenkös sivulta tästä luin ja minulla tinnitusta ilman tunnettua lähdettä tosin kuulo on sairaalassa todettu normaaliksi. Toisekseen tinnitus on vähitellen taas hiljentynyt (tällä menolla uskaltanen arvella loppuu vielä joskus) ja eräs kaiketi hyvin tunnettu audiologi (kuuloon erikoistunut korvalääkäri) kun vaivaani kuvailin
sähköpostilla ehdotti niskaa syyksi. Tietääkseni hän on tinnitus asiantuntija joten luulisin että tietää mistä puhuu. Muistelen jopa niin olleen että jollain tinnitti se korva jossa vika ei ollut oli tutkittu. Jotain voi olla leuassani sitä täytyy tarkkailla ja hammaslääkärin mukaan tinnitus voi tulla sieltäkin joten.... sanon tässäkin jopa värekarvat voivat uusiutua just tässä luin jonkun tutkimuksen hyvinkin luettavasta lähteestä. Joten kaikille jolla edes tinnitusta (saatikka te jolla oikeasti jotain pahasti vialla) yrittäkää kestää. PS. kuulo harrastuksissani todella olennainen (musiikin säveltäminen) kuten myös tasapaino. (luonnon valokuvaus) Siksi täytyy tässä "lohduttaa" koska moni muukin voi näitä kahta vaativaa harrastaa.
- okokokokoko
kaikkeen tottuu paitsi jääpuikon pitämiseen perseessä.
- sinivalo
välillä kuuluu kovaa välillä melkein unohtaa koko tinntyksen.näinhän se on kun on hiljaista jää kuuntelemaan tinnitystä.se täytyy vain tehdä itselle selväksi että pakoon ei pääse ja jatkossa sen kanssa on elettävä.on kovin hen.kohtainen jokaiselle ei toinen voi tietää miltä se tuntuu jolla vaiva on.jaksamista sinulle.
- kokeilemalla
syötkö lääkkeitä tarkasta johtuuko sivuvaikutuksesta joillakin lääkkeillä niitä on
- Niiih..
joltain sotaveteraanilta. Tykkimiehillä tinnittänyt jo vuodesta -44.. tai kauemminkin.
- harvat
heistä tällä palstalla kirjoittelevat enää,tottakai sotaveteraanit kärsivät kymmenistä vaivoista jotka vielä ovat elossa ,kaikki KUNNIA heille,IKUISESTI!
- majava90
tinnitus on mulla vaan pientä ininää niin totuin nopeasti.
- onnistui
silleen, että kuvittelen kaikilla ihmisillä olevan saman "vaivan". Etten ole mikään ihmetys.
- lännen sankari
minä joskus kauan sitten harrastin pistoolilla ammuntaa ampumaradalla. En käyttänyt kuulosuojaimia. Vauhti oli noin 3000 laukausta vuodessa. Kerran koski korviini yhden päivän, ja sen jälkeen vähitellen kehittyi tinnitus. En ole kertonut lääkärille. MUTTA, aikaa myöten OPPII keinot. . . päivälläkin kun on kotona huoneessa, niin laitan radion kuulumaan olipahan mitä tahansa ohjelmaa niin SE VIE KESKITTYMISEN eikä huomaa tinnitusta. HILJAISUUS on paha jos alkaa miettimään tinnitusta. On ajateltava muuta.
- jama36
otan osaa sun vaivaan joka ei olekkaan ihan harmiton! mulla itellä on ollu tinnitus kuus vuotta ja ei siihen totu mutta sen kanssa voi elää..muista elä anna periksi vaikka koville joskus ottaakin ja ammattiapua saa esim tinnitusyhdistykseltä tai lääkäriltä. ja se on paska puhetta että tähän on lääke, ei ole eikä tule ikinä olemaan joka on todella valitettava asia. jaksamisiin!
- ei tähän lääkettä
tulla keksimään. Vaikka tiede kehittyis miten. Tämähän voi johtuakin vaikka mistä. Ehkä jotain tiettyä osaluetta voidaan osata tulevaisuudessa hoitaa, esim selkeesti melusta aiheutunut.
- tasslangalla
ei tähän lääkettä kirjoitti:
tulla keksimään. Vaikka tiede kehittyis miten. Tämähän voi johtuakin vaikka mistä. Ehkä jotain tiettyä osaluetta voidaan osata tulevaisuudessa hoitaa, esim selkeesti melusta aiheutunut.
sstoopp,poijjaat kyyllä tähän vielä keinot keksitään sanokaa minun sanoneen,minä tosin tilastollisesti paranen jo ,,sitten.
- lollo
tasslangalla kirjoitti:
sstoopp,poijjaat kyyllä tähän vielä keinot keksitään sanokaa minun sanoneen,minä tosin tilastollisesti paranen jo ,,sitten.
Soi ja soi, eikä totu
- vasen korva
oon samaa mieltä,et vaiva on tosi ikävä..oon ite kärsinyt,yli 10 v siitä.. olen ollut korval.luona,syönyt eri lääkkeita...tulokset olleet vielä heikkoja,mut pitää jotain aina kokeilla,et jos tuo auttaisi ???yritin päästä tyks:n fysiatr.polille,olisin voinut korval.lähett.kokeilla, akupunktiota.. mut niin vaan kävi ,et vastattiin,ettei heillä oo resursseja ko hoitoon...joten nyt pitää miettiä,et meenkö yksit.puolelle tai mietinkö asiaa vielä....oon huomannut sen,että mun vaiva,on yöllä hiljaisenpi.... TSEMPPIÄ !!!
- landefromtre
Minulla on soinut vasen korva jo vuoden. Pari päivää sitten alkoi vasen korva soimaan kovempaa ja oikeassa alkoi humina. Vuosi sitten käytin flunssaan kahta nuhalääkettä: Duact ja Otrivin-nenäsumute.
Nyt käytin taas flunssan aikana Otriviniä ja Cirrusta.
Nuo kaikki lääkkeet supistavat verisuonia, ja epäilen että ne on saanut aikaan tinnituksen. Myös niskat ja hartiaseutu on kipeänä, johtuukohan sekin supistuneista verisuonista? - Nimimerrrrkkkki
landefromtre kirjoitti:
Minulla on soinut vasen korva jo vuoden. Pari päivää sitten alkoi vasen korva soimaan kovempaa ja oikeassa alkoi humina. Vuosi sitten käytin flunssaan kahta nuhalääkettä: Duact ja Otrivin-nenäsumute.
Nyt käytin taas flunssan aikana Otriviniä ja Cirrusta.
Nuo kaikki lääkkeet supistavat verisuonia, ja epäilen että ne on saanut aikaan tinnituksen. Myös niskat ja hartiaseutu on kipeänä, johtuukohan sekin supistuneista verisuonista?Sanoisin niska ja hartia seudun vaivat voivat tehdä tinnitusta myös näin olen kuullut samoin myös selkä joten voi olla että ne tekee sen eikä nuo lääkkeet. ja paljon mahdollista johon ei ole edes lääketieteellä todisteita sanoisin.
- BETAHISTIN COPYFARM
reseptilääke tinnitukseen.
http://asiointi.kela.fi/laakekys_app/LaakekysApplication/Vastaavat?vastaava=0175410004090100
Käy myös välikorvan paineentasaukseen lennettäessä ja laskeutuessa .Turvonneet limakalvot, jolloin välikorvan paineentasaus ei toimi.
http://www.snorkkeli.net/showthread.php?11102-Paineentasaus-ongelma.
Laser-akupunktio Irradia = http://www.irradia.fi
ja hoito vaikka työpaikalle http://www.mllaserhjalpen.fi- TOTTUMATONTORVI
''Vaan loppuu voimat miehen vahvankin'', kuten Ruoskan Työmiehen haudalla kappaleessa sanotaan. Olen kärsinyt tästä 2,5 vuotta ja tuntuu, että elämän voima/muu henkinen voima loppuu kesken. Tänään aamulla taas on ihan kauhea olo ja olisin valmis niittaamaan itseni, en taaskaan nukkunut yöllä. Nyt on sellainen tunne, ettei tästä ole ulospääsyä. Olen siis 18v ja 6kk vanha ''mies''. Tuntuu, ettei enään mikään auta minua kestämään tätä. Minulla soi korva(vasen) siis sen verran kovaa, että nukkuminenkin on jo vaikeaa ajoittain. Pelkään, että kohta minulle käy kuten WWE-painijalle nimeltä Chris Benoit (kattokaa wikipediasta). Hänellä napsahti päässä, ensin murhasi perheensä ja lopuksi itsensä.
Eikä oloa helpota, kun minulle tärkeä ihminen on nyt muualla, joka tukisi minua. Tosin tuskin hänkään minua jaksaa katsella, kun kärsin, joten ehkä täytyy valmistautua elämän viimeiseen vaiheeseen. - EinäinvoiELÄÄ
TOTTUMATONTORVI kirjoitti:
''Vaan loppuu voimat miehen vahvankin'', kuten Ruoskan Työmiehen haudalla kappaleessa sanotaan. Olen kärsinyt tästä 2,5 vuotta ja tuntuu, että elämän voima/muu henkinen voima loppuu kesken. Tänään aamulla taas on ihan kauhea olo ja olisin valmis niittaamaan itseni, en taaskaan nukkunut yöllä. Nyt on sellainen tunne, ettei tästä ole ulospääsyä. Olen siis 18v ja 6kk vanha ''mies''. Tuntuu, ettei enään mikään auta minua kestämään tätä. Minulla soi korva(vasen) siis sen verran kovaa, että nukkuminenkin on jo vaikeaa ajoittain. Pelkään, että kohta minulle käy kuten WWE-painijalle nimeltä Chris Benoit (kattokaa wikipediasta). Hänellä napsahti päässä, ensin murhasi perheensä ja lopuksi itsensä.
Eikä oloa helpota, kun minulle tärkeä ihminen on nyt muualla, joka tukisi minua. Tosin tuskin hänkään minua jaksaa katsella, kun kärsin, joten ehkä täytyy valmistautua elämän viimeiseen vaiheeseen.Kohta te alatte vollottamaan ''itsemurha ei ole ratkaisu'' ''tarviit hoitoa''. Älkää vaivautuko aloittamaan. Se on ehkä oma asiani mitä tällä pieleenmenneellä elämälläni teen.
Minulla ei voi olla tulevaisuutta näin kamalan sairauden kanssa. Tätä viestiä kirjottaessanikin ininä kuuluu läpi tietokoneen kovan pölynimuriäänen, joten. Vaikkakin minulla on autokoulu kesken, niin se ei riitä pitämään minua pystyssä - jomberooo
EinäinvoiELÄÄ kirjoitti:
Kohta te alatte vollottamaan ''itsemurha ei ole ratkaisu'' ''tarviit hoitoa''. Älkää vaivautuko aloittamaan. Se on ehkä oma asiani mitä tällä pieleenmenneellä elämälläni teen.
Minulla ei voi olla tulevaisuutta näin kamalan sairauden kanssa. Tätä viestiä kirjottaessanikin ininä kuuluu läpi tietokoneen kovan pölynimuriäänen, joten. Vaikkakin minulla on autokoulu kesken, niin se ei riitä pitämään minua pystyssäJoo eli eilen ku kuuntelin mussikkii joku 10h putkeen välillä voimakkuuta vaihtaen ja istuen samalla koneella sen 10h niin alkoi vähän ennen lopettamista tinnittää matalalla äänellä... no nyt on tinnittänyt aamuun asti ja aika ärsyttävää on. Eli kysyn johtuuko tinnitys liialla koneella olemisesta ja musiikin kuuntelemisesta putkeen eri äänellä. Jos johtuu kuinka kauan kestääpi?
- tinnittäjä5v
Neljä vuotta meni tottumiseen, nyt viiden vuoden jälkeen ei enää oikeastaan vaikuta millään muulla tavalla kuin että korvatulppia tulee pidettyä aina baareissa ja keikoilla käydessä ja joskus joutuu erinäisissä tilanteissa pyytämään musiikkia hiljemmalle.
Oma tinnitukseni on sitä voimakkuutta, että sen huomaa hiljaisissa paikoissa (esim. nukkumaan mennessä tai lukemaan ryhtyessä), vähän äänekkäämmissäkin jos sitä erikseen alkaa kuulostelemaan. Alkuaikoina häiritsi ajoittain kovastikin nukkumista ja opiskelua ja mietin esim. että kannattaako ollenkaan hakea yliopistoon tämän takia, mutta hain silti ja vaikka ensin olikin hankalaa niin nykyään ääni häiritsee lukemista suunnilleen yhtä vähän kuin jääkaappi tai lämpöpatteri.
Mitkä asiat itsellä on helpottaneet:
- keskittyminen erilaisiin ympäristön miellyttäviin ääniin, kuten puiden suhinaan tai lintujen lauluun
- jos on vaikeuksia nukahtaa niin musiikin kuuntelu kuulokkeilla ennen nukkumaanmenoa (pienimmällä volyymillä jolla tinnitus ei häiritse)
- silloin kun aloin nukkua ilman kuulokkeita niin kuvittelin aluksi itse ääniä / rauhallista "musiikkia" jotka tasapainottavat tinnitusääntä ja muuten rauhoittavat; jos on jokin aavistus siitä miten musiikin äänenvärähtelyt (ja pelkät päässä soivat biisitkin) vaikuttaa kehon tilaan niin pystyy soveltamaan
- kuulokkeita ilman nukkumista kannattaa mieluiten kokeilla silloin kun on ollut hyvä päivä ja väsyttää oikeasti, tällöin on parhaat mahdollisuudet onnistua
- ei jännitä /hieroo tai venyttelee niskoja
- välttää turhaa stressiä ja murehtimista
- jos kuulee korvasta jonkin uuden äänen ja pelkää tinnituksen pahenemista niin päättää palata asiaan uudestaan joskus parin viikon kuluttua, luultavasti asia ehtii unohtua siihen mennessä- ???
KIITOS POSITIIVISESTA VIESTISTÄ -NIITÄ TARVITAAN :)
- Sandra82
??? kirjoitti:
KIITOS POSITIIVISESTA VIESTISTÄ -NIITÄ TARVITAAN :)
Muistelen jostain lukeneeni, että hampaiden (purennan) oikominen voisi auttaa myös korvien soimiseen. Onko kellään kokemusta? Itselläni on ollut nyt purentakisko muutaman kuukauden (ei kuitenkaan tuon korvien soimisen, vaan hampaiden narskuttelun ja päänsäryn takia) enkä ole ainakaan vielä huomannut mitään eroa entiseen.
- tinnitys
Sandra82 kirjoitti:
Muistelen jostain lukeneeni, että hampaiden (purennan) oikominen voisi auttaa myös korvien soimiseen. Onko kellään kokemusta? Itselläni on ollut nyt purentakisko muutaman kuukauden (ei kuitenkaan tuon korvien soimisen, vaan hampaiden narskuttelun ja päänsäryn takia) enkä ole ainakaan vielä huomannut mitään eroa entiseen.
kävin pari päivää sitten metillä, ammuin haulikolla, ja heti alkoi korvat piippaamaan, siitä asti piipannut kokoajan. oispa jännä tietää et onko mulla tämä nyt loppu elämän. meinaa masentaa ku aatteleekin että tätä nyt jatkuu aina.. sanokaapa joku tietävä että onko tämä mulla ny lopun elämän? :(
- jebouuuuuuuuuuuuuu
tinnitys kirjoitti:
kävin pari päivää sitten metillä, ammuin haulikolla, ja heti alkoi korvat piippaamaan, siitä asti piipannut kokoajan. oispa jännä tietää et onko mulla tämä nyt loppu elämän. meinaa masentaa ku aatteleekin että tätä nyt jatkuu aina.. sanokaapa joku tietävä että onko tämä mulla ny lopun elämän? :(
NO mitäs sanotte kun kesällä oli korvasärkyy, ei kovaa mut tunsi sen kumminkin,vasen korva,ajelin skootteril ja voi hyvinkin olla osa syy kipuun.Mut sitten syksymmällä tuntui kuin jokin olisi painanu tonne korvan sisään semmoinen tunne.Sit alko tinnitys sama korva ja pari kuukautta tinnittäny.Korvalääkäril kävin ja tarkistivat korvan ,ei mitään löytäneet vuoden kuluttua uudelleen korvalääkärille.aikaisemmin terveyskeskuksessa otettu verinäytteet ja korvan aluetta kuvattu mitään ei löydy joka vois aiheuttaa tinnityksen.Joten voisko kukaan kertoo mitä kokeilisin tinnityksen lopettamiseksi mies 50v
- 4 g
jebouuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:
NO mitäs sanotte kun kesällä oli korvasärkyy, ei kovaa mut tunsi sen kumminkin,vasen korva,ajelin skootteril ja voi hyvinkin olla osa syy kipuun.Mut sitten syksymmällä tuntui kuin jokin olisi painanu tonne korvan sisään semmoinen tunne.Sit alko tinnitys sama korva ja pari kuukautta tinnittäny.Korvalääkäril kävin ja tarkistivat korvan ,ei mitään löytäneet vuoden kuluttua uudelleen korvalääkärille.aikaisemmin terveyskeskuksessa otettu verinäytteet ja korvan aluetta kuvattu mitään ei löydy joka vois aiheuttaa tinnityksen.Joten voisko kukaan kertoo mitä kokeilisin tinnityksen lopettamiseksi mies 50v
?Laihtumista.
- ja se soi ja se soi
Vasen korva alkoi oirehtia muutama vuosi sitten ensiksi tuntui että olisi niin kuin vettä korvassa,sitten siinä alkoi kuulua sellainen kaiku varsinkin korkeissa äänissä.Keväällä paheni jatkuvaksi sirinäksi ja kuulo huononi.Yksi pahoinvointi ja huimauspäivä kesällä. EI TÄHÄN TOTU ps.en ole käynyt lääkärissä vielä.
- ii
Mulla soinut korvat 13 vuotta. Olen 31v mies. Tottumiseen meni about 11 vuotta. Enää en stressaa asiasta. Korvat soi (Tinnitusklinikan mukaan) n. 40dB voimakkuudella. Kuuluu siis lähestulkoon koko ajan. Tottuuko siihen... riippuu ihan henkilöstä. Mutta niinkuin täälläkin on jo monesti kirjoiteltu niin tinnituksen tutkinnassa on edetty hurjasti eteenpäin. Pää pystyyn ja eteenpäin. Helppoa se tietenkään alkuun ole.
- Viptinni
KYSYMYS II:LLE. Millä tavoin tinnituksen tutkimuksessa on menty hurjasti eteenpäin. Tulen juuri lääkäristä ja vastaus oli sama, ei mitään tehtävissä. Ei ole meluvamma, ei Menierin tauti kuulemma, syytä ei tiedetä eikä tähän tinnitukseen totu koskaan, jos se on jatkuvaa ja herättää yöllä. Sain myös hylkäävän päätöksen eläkehakemukseen, vaikka työni on "korvilla tehtävää" eli tarvitaan hyvää ja tarkkaa kuuloa, koska kirjoitan myös vieraskielisiä sanoja. Kuka lie ottaa vastuun työn laadusta, kun tinnittävä, huonosti nukkunut ihminen sitä tekee, en ainakaan minä. Ottakoon ne vieraat ihmiset, joka näkemättä minua tekevät päätöksen, että voin vielä tyydyyttävästi kirjoittaa tärkeitä asiakirjoja sanelusta (esim. lääkärinlausuntoja, diagnooseja ym): Korvalääkäri oli sitä mieltä, ettei tinnitus ole peruste eläkkeelle eikä ottanut mitään kantaa työkykyyn. Minulla tinnittänyt 6 vuotta molemmat korvat todella kovaa, lisäksi kuulon alenema ja ääniyliherkkyys.Oikeaan eläkeikään ei ole monta vuotta, mutta aikovat kai vielä kouluttaa uudelleen, joten ole ajatellut lentokapteenin ammattia.
Tämä ei ole valitettavasti mikään positiiivinen viesti, monet tulevat sen kanssa toimeen ja ottavat sen ystäväkseen, minulle se aiheuttaa masennusta, uupumusta ja tinnitus ei kun pahenee.
Hyvää syksyä kuitenkin kaikille!
- vasta lukiolainen
itse alkaa miettimään ettei tämä mun tinnitus nyt niin paha olekaan, kun mitä lukee teistä jotka kuulette sen koko ajan. omakohtaisesti minulla on niitä huonoja ja hyviä päiviä, huonoina kuulen sen joka hetki, koulussakin käytävässä kaiken melun yli. hyvinä saatan jopa unohtaa asian kokonaan nukkumaan mennessäkin. stressi mielestäni vaikuttaa paljon, siskoni sairastui syöpään nyt syksyllä ja olen huomannu että tinni senkun pahenee.
asian tiimoilta päätin viimein mennä valittamaan lääkärille joka määräsi magneettikuvaan ja kuulohermon kanavan vahvakenttä-kuvaukseen. ensi viikolla olen sinne menossa.
ainut asia mikä tinnissä (ainakin tällä hetkellä) häiritsee on se ettei tiedä mistä se johtuu. siksi päätin selvittää asian. tiedän että asia voi olla niinkin ettei syytä löydy, mutta tiedänpähän olevani ''terve''. suurta melualtistusta en ole koskaan kokenut.
reilun vuoden nyt soinut, minulla on useita ääniä, eri äänet eri korvissa, kaikki kuitenkin korkeita. muistan että alussa oli hirveää, vaikka olikin vain yksi ääni ja vain toisessa korvassa, ajatella että nyt on oikeassa jo niin monta ettei uskalla edes alkaa niitä laskemaan.
mielestäni kun siitä ''ahdistuksen noidankehästä'' pääsee pois niin helpottaa kummasti. itseäni ''auttoi'' siskoni sairastuttua se, kun ajattelin että voisihan asiat olla huonomminkin. syöpä tai jokin muu sairaus johon kuolee. itse olen tilanteeseeni tyytyväinen, kuhan ei nyt paljoa enää pahenisi tästä. - Anonyymi
Sain tinnityksen Lyricasta soinnu 20v nyt 3v soinnu terävää vinkuvaa sointia samalla korvat niin kipeät ettei voi tyynyä pitää nukkuessa on niska tyyny jossa on isoreikä ettei paina korvaa..
En tiedä kuinka kauan tätä kestää kun on palohälytin korvissa..
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1421850
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir280977- 35838
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.78797Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31729Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta10692Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44671Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48656- 43630
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos55626