Suorakylvö

vanha voortti

Konekanta alkaa olla vanhahkoa ja olen kovasti alkanut harkitsemaan suorakylvöön siirtymistä. Vuosittain viljelyssä on 35 ha, joten ostopalvelu vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta tässä vaiheessa. Viljelymaa on hiesusavi / liejusavimaata.

Toivoisin asiallisia kommentteja ja kokemuksia asiasta. Minua kiinostaa nimenomaan tämä "aito" suorakylvö jossa kevät työt aloitetaan ruiskutuksilla. Jostakin syystä (markkinapropagandaako ?) olen muodostanut käsityksen, että tähän aitoon touhuun soveltuisi meidän maalajin kohdalla VM-merkkinen värkki ?

Kommentoikaahan.

17

15785

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edullisin

ja varmin systeemi on kevennettymuokkaus kunnollisella lautasmuokkaimella, Amazon ,Multiva..... ja kylvö entisellä esim. Simultan kiilajyrävannaskoneella.
      Toimii märkinäkin keväinä...olki mullataan märkänemään heti puinninjälkeen syksyllä ja keväällä toinen muokkaus jos peltoa tarvii kuivattaa pinnasta kylvöä varten.
      Juola pidetään kurissa pienellä määrällä Ronduppia keväällä

• Näitä opettajia

Nauraa...

• hieta ja

hiesupitoisilla mailla tuo systeemi paras...
        kolmevuotta nyt kokemuksia......näillä polttoaineen ja viljanhinnoilla antaa parhaan lopputuloksen...
        konekauppiaat ei kyllä tykkää, kun vanhalla kylvölannoittimella pärjää...

• ope ojasta

1.Edullisinta on vuokrata pellot. 10 000 käteen mitään tekemättä.

• vanha voortti

Ei huono vaihtoehto ;). Lutuehtojen mukaista viljely velvoitetta vaan on vielä useampi vuosi täytettävänä, eli ei mahdollista.

Mutta ostettu suorakylvö vaikuttaa kustannusteehokkaalta viljelyvaihtoehdolta.

Tämä keskustelu aiheesta vaan tahtoo olla sitä, etä ne jotka suorakylvää ja omaa kokemusta aiheesta kehuu ja ne joilla sitä ei ole haukkuu.

Siitä on vaikeata muodostaa objektiivista käsitystä edellä mainitunlaisesta keskustelusta.

Itse olen kallistumassa aidon suorakylvän suuntaan perusteena kustannusten ja ajankäytön optimointi. Ruiskutuksissa ja viljan kärräilyssä kun pärjää pienemmälläkin värkillä. Odotan häviäväni jonkun verran satotasoissa. Miten paljon -- aika näyttää.

Mutta niitä rehellisiä kokemuksia kaipaan muilta edelleen. En niinkään vahvoja mielipiteitä.

• Kemiran kokeet 2006
        vanha voortti kirjoitti:

Ei huono vaihtoehto ;). Lutuehtojen mukaista viljely velvoitetta vaan on vielä useampi vuosi täytettävänä, eli ei mahdollista.

Mutta ostettu suorakylvö vaikuttaa kustannusteehokkaalta viljelyvaihtoehdolta.

Tämä keskustelu aiheesta vaan tahtoo olla sitä, etä ne jotka suorakylvää ja omaa kokemusta aiheesta kehuu ja ne joilla sitä ei ole haukkuu.

Siitä on vaikeata muodostaa objektiivista käsitystä edellä mainitunlaisesta keskustelusta.

Itse olen kallistumassa aidon suorakylvän suuntaan perusteena kustannusten ja ajankäytön optimointi. Ruiskutuksissa ja viljan kärräilyssä kun pärjää pienemmälläkin värkillä. Odotan häviäväni jonkun verran satotasoissa. Miten paljon -- aika näyttää.

Mutta niitä rehellisiä kokemuksia kaipaan muilta edelleen. En niinkään vahvoja mielipiteitä.

Kun maa ei kuivunut, niin satoa tuli ylivoimaisesti eniten suorakylvetyltä, sitten kevytmuokatulta ja hännänhuippuna kyntö.

• vanha voortti
        Kemiran kokeet 2006 kirjoitti:

Kun maa ei kuivunut, niin satoa tuli ylivoimaisesti eniten suorakylvetyltä, sitten kevytmuokatulta ja hännänhuippuna kyntö.

Kiitos kommentista. Löytyykö Kemiran tulokset jostakin ?

Käynpä itse Kemiran sivuilla katsomassa.

Oletan, että suorakylvössäkin kylvösyvyydelläkin on merkitystä. Pelkkä kone ei tee satoa vaan sitä lienee osattava käyttääkin. Senkin vuoksi meidän pelloilla aloitetaan suorakylvöt kokeneen rahtikylväjän koneilla kun aloitetan.

• Nomutta
        vanha voortti kirjoitti:

Oletan, että suorakylvössäkin kylvösyvyydelläkin on merkitystä. Pelkkä kone ei tee satoa vaan sitä lienee osattava käyttääkin. Senkin vuoksi meidän pelloilla aloitetaan suorakylvöt kokeneen rahtikylväjän koneilla kun aloitetan.

En tiedä missäpäin suomea viljelet, mutta viljelykierto on tärkeää suorakylvössä.
        Jos satotasosi on alle 4000 kg niin suorakylvö ei sitä paljon pudota... jos alle 3000 kg niin ei ainakaan huononna.

Jos satotasosi on 6000 kilon paikkeilla niin satotaso tulee putoamaan. Olkimäärä alkaa olla jo melkoinen joka haittaa kyvöä ja kasvitautien merkitys kasvaa.

Suorakylvössä viljelykierrossa pitäisi olla rypsiä tai rapsia. Näiden jälkeen voi kylvää syysvehnää. Syysvehnä ei onnistu hyvin näiden lisäksi kuin heikon ohran jälkeen. Kauran ja vehnänolki haittaavat kylvöä.

Suorakylvö sensijaan antaa anteeksi kesän kuivuutta joka on yleistä ainakin täällä rannikolla. Toisealta pohjoisempana suorakylvön säästöt häviävät myöhäisemmästä puintiajankohdasta johtuvaan kuivaustarpeeseen.

Tässä ei ole mitään yhtä totuutta. Itse kynnän ja kevytmuokkaan. Suorakylvöä on ollut vain kokeiluina. Satotasot ovat hiukan 5 tonnin päälle.. pitäisi saada nostettua 6 paikkeille että hommassa olisi enemmän järkeä.

• suoraankylväjä
        Nomutta kirjoitti:

En tiedä missäpäin suomea viljelet, mutta viljelykierto on tärkeää suorakylvössä.
        Jos satotasosi on alle 4000 kg niin suorakylvö ei sitä paljon pudota... jos alle 3000 kg niin ei ainakaan huononna.

Jos satotasosi on 6000 kilon paikkeilla niin satotaso tulee putoamaan. Olkimäärä alkaa olla jo melkoinen joka haittaa kyvöä ja kasvitautien merkitys kasvaa.

Suorakylvössä viljelykierrossa pitäisi olla rypsiä tai rapsia. Näiden jälkeen voi kylvää syysvehnää. Syysvehnä ei onnistu hyvin näiden lisäksi kuin heikon ohran jälkeen. Kauran ja vehnänolki haittaavat kylvöä.

Suorakylvö sensijaan antaa anteeksi kesän kuivuutta joka on yleistä ainakin täällä rannikolla. Toisealta pohjoisempana suorakylvön säästöt häviävät myöhäisemmästä puintiajankohdasta johtuvaan kuivaustarpeeseen.

Tässä ei ole mitään yhtä totuutta. Itse kynnän ja kevytmuokkaan. Suorakylvöä on ollut vain kokeiluina. Satotasot ovat hiukan 5 tonnin päälle.. pitäisi saada nostettua 6 paikkeille että hommassa olisi enemmän järkeä.

Urbaanilegendaa tuo puintien myöhästyminen. Jos osan pelloista ruiskuttaa jo syksyllä juolavehnästä puhtaaksi, niin samoihin aikoihin voi ns kuiville maille mennä kylvämään. Lisäksi suorakylvö on niin paljon nopeampaa, että kylvöt saa tehtyä lyhyempänä ajanjaksona, joten viimeiset kylvöt on tehty jo aiemmin, ei ole esim. viikkoa kestävää kivenkeruuta hidastamassa.Satotasossa ei ole eroa ainakaan huonompaan suuntaan, kun niksit oppii, kuivana kesänä parempi ja muutaman suorakylvövuoden jälkeen pellot kantavat paremmin, koska madot tekevät reikiä peltoon ja vesi menee niitä pitkin.

• suorakylvöä
        vanha voortti kirjoitti:

vaikka pienemmällä alalla ja eri maalajeilla (mikäli mahdollista myös eri konetyypeillä). Näin pääset jyvälle sen sovelutuvuudesta omille pelloillesi, ja mahdolliset oppirahat jäävät pieniksi.

• vanha voortti
        suorakylvöä kirjoitti:

vaikka pienemmällä alalla ja eri maalajeilla (mikäli mahdollista myös eri konetyypeillä). Näin pääset jyvälle sen sovelutuvuudesta omille pelloillesi, ja mahdolliset oppirahat jäävät pieniksi.

Hyvä ajatus. Itse asiassa näin olen meinannutkin. Tuossa kun tulee tuo kasvipeitteisyys säädöskin, niin samassa yhteydessä ajattelin ottaa yhden lohkon ( 5 - 10 ha) suorakylvön piiriin ja seurailla sen kanssa miten homma toimii ja vetää loput vanhaan malliin.

• suorakylvöstä
        suoraankylväjä kirjoitti:

Urbaanilegendaa tuo puintien myöhästyminen. Jos osan pelloista ruiskuttaa jo syksyllä juolavehnästä puhtaaksi, niin samoihin aikoihin voi ns kuiville maille mennä kylvämään. Lisäksi suorakylvö on niin paljon nopeampaa, että kylvöt saa tehtyä lyhyempänä ajanjaksona, joten viimeiset kylvöt on tehty jo aiemmin, ei ole esim. viikkoa kestävää kivenkeruuta hidastamassa.Satotasossa ei ole eroa ainakaan huonompaan suuntaan, kun niksit oppii, kuivana kesänä parempi ja muutaman suorakylvövuoden jälkeen pellot kantavat paremmin, koska madot tekevät reikiä peltoon ja vesi menee niitä pitkin.

Mikä sulla on normisatotaso?

No juu kylvöajankohta riippuu paljon keväästä. Täällä etelässä oli viime vuonna paljon routaa jokahidasti perinteiseen kylvöön lähtöä. Mulla ja naapurin suorakylvötilalla ei ollut kuin 2 päivää eroa. Kyntöpelto oli routaantunut syvemmälle kuin säkinpelto. Edelliskeväänä ja sitä edellisenä kylvöajankohdassa eroa oli jo yli viikko. aloitin itse 25.4 ja naapuri 5.5. Naapurikin olisi voinut aloittaa aikaisemmin mutta siinä ei olisi ollut järkeä, koska maa ei murustunut vielä niin hyvin. Paksu olkipatja pidättää kosteutta suht hyvin.

Maailma on hyvin erilainen täällä ykköstien eteläpuolella ja siellä pohjoisempana. Täällä ei ole kiviä, mutta täällä on usein keväällä paha kuivuus. Joten suorakylvössä ei saa hosua. Jos savimaa on liian kosteaa vako jää auki ja siemen kuivuu.

Satotasoissa on yleensä eroa muokatun hyväksi kun viljellään myöhäisiä runsassatoisia kevätvehniä.

Suorakyvössä on omat niksinsä. Esim viljelykiertoon on kiinnitettävä enemmän huomiota.
        Rypsi ja rapsi ovat ehkä niitä kasveja joissa suorakylvöllä saa paremman sadon täälläpäin (kuivuus ei haittaa itämistä) eikä tartte pelata supertreflanin kanssa.

Peltojen kantavuuden suhteen olet oikeassa. Tosin se johtuu enemmän vanhasta juurakosta ja maan rakenteen stabiloitumisesta kuin madoista. Toki madotkin tekevät osansa asiassa.

Edelleen sitä mieltä että jos keskimääräinen satotaso on 4 tonnia tai alle niin suorakylvö on oikea ratkaisu. Jos satotaso on lähellä 6 tonnia niin perinteisellä parempi jatkaa.
        Tosin hyvät suorakylvötilatkin pääsevät 5,5tonniin. Tosin näillä satotasoilla pitää puimurissa silppuri olla jo todella hyvä

Kaikki riippuu maalajista ja paikallisista olosuhteista

• VM-kylvääjä

Olen n. 5 vuotta kylvännyt suoraan kaikki. Viljelyksessä n 190ha eikä tulos ainakaan on mennyt huonompaan suuntaan,ei saadaan ihan huippusato mutta
      kustannussäästö on niin suuri että lopputulos kuitenkin on parempi. (olen sadontarkailussa mukana)
      Olkimassa ei ole ongelma jos puimurissa on tehokas silppuri ja ruumenen levitin. Tulen tulevaisuudessa jatkamaan samalla linjalla VM surakylvökoneen kanssa

• vanha voortti

Jep. Olen oikeastaan saanut hakemani tästä aloittamastani keskustelusta. Olen päättänyt, että tänä keväänä kylvän vanhaan malliin vanhalla sivupyörä laahavannaskoneella, koska maa on jo kultivoitu / kynnetty. Vuoden päästä laitan noin puolet suorakylvöllä ja todennäköisesti seuraavassa vaiheessa kaikki.

Eli kiitos kommenteista.

• Sopparia
        vanha voortti kirjoitti:

Jep. Olen oikeastaan saanut hakemani tästä aloittamastani keskustelusta. Olen päättänyt, että tänä keväänä kylvän vanhaan malliin vanhalla sivupyörä laahavannaskoneella, koska maa on jo kultivoitu / kynnetty. Vuoden päästä laitan noin puolet suorakylvöllä ja todennäköisesti seuraavassa vaiheessa kaikki.

Eli kiitos kommenteista.

Urakoinnista kuinka pitkäksi aikaa?

• aats

Kyllä se oli ilo katsoa keväällä, kun jo lähemmäs kymmenen vuotta vieskalaisella kylvettyä peltoa möyhi. Ja kyseessä ei ollut edes oma pelto niin ei sekään vaikuta kehujen määrään. Syksyisen olkikerroksen alta paljastui hyvin kostea ja muruinen maakerros, jossa siemenet hyvin peittyneenä -> itäminen varmaa. Jokaisella kertaa, kun kämmenellä siirsi olkia syrjään, paljastui matoja maasta.

Toista se oli vielä viisi vuotta sitten samalla pellolla. Vako oli auki ja siementä vieri vieressä paremman sadon toivossa. Tänä vuonna oli etelässä todella kuiva kevät, ja suorakylvössä kauan olleet pellot sai kylvettyä samaan aikaan normaalien kanssa. Ja ei ole kosteudesta puutetta.

Alkuun siis menee muutama vuosi maan paranemiseen, kuten nuo havaintoni kertovat. Tuon pellon maalajista en tiedä. Savea kuitenkin.

• sam2000s

Pellon pinnalla oleva olki ei ole niin pahasta kuin luulisi. Kunnollisella etukiekolla varustettu kone kyllä parjää paksunkin pahnan kanssa. Jenkeissä kylvävät jopa maissia suoraan, tosin taitaa olla silppurissakin sillon eroa :)

Etukiekko myös estää ns. hiuspinni-ilmiötä eli olki ei taitu vaon pohjalle. Lisäksi muutaman vuoden suorakylvössä olleelta pellolta alkavat oljet talven aikana kadota kuin itsestään. Madot lisääntyvät ja syövät sen. (Pellolta löytyy vain pikkuisia olkikekoja, joiden sisältä lähtee madonkolo).

Kosteudesta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7313
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4430
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3473
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2134
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1783
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1731
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1495
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1436
    Aihe