Kaliumferrosyanidi E536 aiheuttaa kovaa yskää. Yleinen paakkuuntumisenestoaine suolassa

Onneksi ei astmaa ollutkaan!

4

10881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • KisuliABC

No, joo. 15 vuotta jatkunut yskiminen on vihdoinkin loppunut, kun lopetin "normaali"suolan käytön. Yskälle ehdin keksiä monenlaista selitystä ja syytä sen jälkeen kun perhepiiristä kaikki lemmikit ehtivät kuolla vanhuuteen. Ja allergiatesteistä ei mitään löytynyt. Ystäväpiirin antama rasitusastma "diagnoosi" tuntui ihan järkevältä.
        Jostain blogista sattui silmiini suolan lisäaineena käytetyn paakkuuntumisestoaineen aiheutuneet haitat jollekin henkilölle. Yskä ei siinä vaiheessa ollut mielessä, kun se oli niin olennainen osa elämää, mutta vatsavaivoihin olin hakemassa apua, ja siihen vaivaan kokeilin lisäaineetonta suoladiettiä. No, vatsavaivoihin saattoi olla jotain pientä apua, mutta humps, yskiminen hävisi sen siliän tien. Ja se ilmestyy takaisin syötyäni ulkona lounasravintolassa tai herkutellessani sipseillä.

• kemisti_

Kyseisen aineen nimi voidaan sanoa joko kaliumferrosyanidi tai kaliumsyanoferraatti, kumpi nyt tuntuu vähemmän vaaralliselta. No, tuota syanidi-sanaa ei tarvitse pelästyä, koska se on kompleksisesti sidottu rautaan, siitä ei siis irtoa myrkyllisiä syanidi-ryhmiä, jotka reagoivat veren hemoglobiinin kanssa. Siitä irtoaa vaan joko kaliumia (E536) tai natriumia (E535). Googlasin nopeasti tuosta kyseisen aineen vaikutuksesta astmaan, ja löysin pari ruotsalaista kirjoitusta aiheesta. Ei tunnu olevan kovin yleisesti tunnustettu korrelaatio. Asia kuitenkin kiinnostaa, koska itsellänikin on astma.

• Anonyymi

Paakkuuntumiden esto aine aiheuttaa Antti Heikkilän mukaan myös alzheimeriä jotrn ostin toista suolaa myös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      73
      873
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      728
    3. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      36
      613
    4. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      47
      603
    5. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      30
      591
    6. 35
      587
    7. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      40
      585
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      557
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      550
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      36