Jarrujen häipyminen

Kriih

Suolaisilla teillä ajettuanne suosittelen varomaan jarrujen häipymistä kaupunkiajossa. Itselleni on sattunut loskakeleillä -05 corollan kanssa jo useasti eteen tilanne jossa jarrutusteho liikkelleelähdön jälkeen on vain 10-15 % normaalista ensimmäisen ja toisen jatrrutuksen aikana. Kolmannella yrittämällä jarrut alkavat toimia normaalisti.
Syynä lienee suola, jarrulevyjen ja palojen materiaali. On aika eksoottinen tunne kun aamulla puoliunessa ensimmäisen jarrutuksen aikana jarrut eivät toimikaan. Volkkareissa oli sama ilmiö vielä pahempana mutta vain maantieajossa. Corollassa ongelma on kaupunkiajossa.

15

3719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se sieltä

Tyypillistä: Tojossa on häikkää, mutta on sitä muillakin "Volkkareissa oli sama ilmiö vielä pahempana mutta vain maantieajossa. Corollassa ongelma on kaupunkiajossa" hohhoijaa ! Volkkari on hyvä ajaa maantiellä, mutta Tojotalla voi ajaa vai kaupungissa hitailla nopeuksilla !

• tuli.

"Tyypillistä: Tojossa on häikkää,,,,,,,"

-------

Vaikka kuinka luulet kaiken tietäväsi,
        voin vakuuttaa että moni tietäväinen on syvästi katunut
        muutomien vuosien jälkeen autojensa valintaa.

Minäkin,
        kun huonoilla ajo-ilmoilla jopa huusin lapsilleni, autossa,
        kerran kotonakin,

lapset sanoivat,
        "isi älä enää huuda, ei olle autossa".

Eli maantieajo-ominaisuudet ovat kaikkein tärkein ominaisuus,
        jos on perhettä.

• merkissäni

tuollaisia ilmiöitä ei esiinny, jarrut toimivat moitteettomasti olosuhteista riippumatta. Mielestäni tuo on tyyppivika.

• paikkaansa

Samanlainen auto muttei koskaan ole jarrut häipyneet. Eikä ole myöskään millään muulla merkillä.

• Kriih

Ei lääkitystä päällä. Oisko sen lääkityksen tarvetta parempi tarkastuttaa heidän jotka eivät voi sietää ajatustakaan siitä että Corollassa voisi olla mitään negatiivista.
      Seuraavan kerran varikolla käydessä pitää kysyä josko tojotaputkalla olisi tarjota ongelmaan jotain lääkettä. Jarruongelma toistuu loskaisilla keleillä ja kun on ajanut suolatuilla teillä. Eikö muka kukaan muu ole havainnut samaa jarrujen häipymistä loskaisilla ja suolatuilla teillä ajettuaan?

• häipynyt

Ei kai sinulla ole käytön puutteesta jotenkin erityisen lasittuneet kitkapinnat? Ei tuollaista normaalisti tapahdu.

• Kriih
        häipynyt kirjoitti:

Ei kai sinulla ole käytön puutteesta jotenkin erityisen lasittuneet kitkapinnat? Ei tuollaista normaalisti tapahdu.

30 tkm/a enimmäkseen yksin tyhjällä autolla. Harvakseltaan täydellä kuormalla ylikuormatun peräkärryn kanssa. Loskakeleillä tapahtuvaa häipymistä lukuunottamatta jarrut ovat pelanneet moitteettomasti.

• Tojo-man

Vastaus Kriih!
        Jarrut hävinneet useampaan otteeseen, kosteus/sadekeli ollut yhdistävä tekijä! Vikaa ei ole onnistuttu paikallistamaan, osia vaihdettu! Auto uudenkarhea!

• uutta

ainakiin Anjoviksiin on vaihdeltu levyjä kieroutumisen vuoksi, ja tuntuu muutamilla Corollan omistajilla olevan ongelmia takajarrujen ennenaikaisen kulumisen vuoksi. Ainahan näissä "Kiinalaisissa" autoissa on jarrut jumittaneet satuloiden ruostumisen johdosta.

• Kriih

Häipyminen liittyy ilmeisesti vain suolaukseen. Kesäaikaan jarrut ovat toimineet aina normaalisti, myös sateella. Suolaamattomilla teillä ei myöskään ole ollut ongelmia. Suola kenties saa aikaan jonkinlaisen kalvon joko levyn tai palojen pinnalle.
      Ex pasuunassa ongelma oli paljon pahempi koska se esiintyi maantieajossa. Passateissa on ollut 90-luvun lopulla takaisinkutsukampanjakin jossa ongelmaa on koitettu torjua olikohan se jarrupalojen materiaalia vaihtamalla.

• kfsdjn hg

Tämä kuvailemasi "häipyminen" on kyllä ollut TM:n mukaan ihan ABS:iin liittyvä ongelma ja ei liity suolaan vaan loskaan. Itse pelästynyt joskus tuoreella Bmw:llä samaa ilmiötä.

• aina vaan
        kfsdjn hg kirjoitti:

Tämä kuvailemasi "häipyminen" on kyllä ollut TM:n mukaan ihan ABS:iin liittyvä ongelma ja ei liity suolaan vaan loskaan. Itse pelästynyt joskus tuoreella Bmw:llä samaa ilmiötä.

Ite olen huomannu jarrujen totaalisen häipymisen seuraavanlaisessa tilanteessa. Kun jäisellä pinnalla kiihdyttää renkaat sutien ja painaa nopeasti jarrua, autossa ei ole jarruja ollenkaan. Poljin on kivikova eikä jarrutus ala, ennenkuin moottorin kierrokset ovat laskeneet sutimisen lopetettua.

Joskus tullut aika hurja tunne, kun kiihdytyksen aikana onkin pitänyt pysähtyä, mutta autossa eipä olekaan jarruja. Jarrutus alkaa 3-5 metrin etenemisen jälkeen..

• Kriih
        kfsdjn hg kirjoitti:

Ilmiö tosiaan on esiintynyt aina vain loskakeleillä, tosin loskakeleihin liittyy omalla liikkuvuusalueella aina myös suola. Saattaa olla että ABS:n pyörän liikkumista tarkkailevassa silmä on rähmää. Paska homma kuitenkin. Itselläni ongelmaa tällä kerralla parin päivän ajan aina vain aamuisin parkkipaikalta liikkelle lähdettyä.
        Volkkarin tutkimusten mukaan volkkarissa ongelman olisi aiheuttanut jarripalojen ja levyjen materiaali, joiden yhteistoimintaa suola häiritsi. Vokkelossakin jarrut aina rupesivat toimimaan 2-3 pumppauksen jälkeen. Loskakelillä jaruttaessa oli villi tunne kun ei koskaan tiennyt mikä jarrusita toimisi normaalisti ja mitkä eivät. Auto saattoi loskakelillä jarrutettaessa puoltaa voimakkaasti kunnosaolleista ABSeista huolimatta.

• silmä
        Kriih kirjoitti:

Ilmiö tosiaan on esiintynyt aina vain loskakeleillä, tosin loskakeleihin liittyy omalla liikkuvuusalueella aina myös suola. Saattaa olla että ABS:n pyörän liikkumista tarkkailevassa silmä on rähmää. Paska homma kuitenkin. Itselläni ongelmaa tällä kerralla parin päivän ajan aina vain aamuisin parkkipaikalta liikkelle lähdettyä.
        Volkkarin tutkimusten mukaan volkkarissa ongelman olisi aiheuttanut jarripalojen ja levyjen materiaali, joiden yhteistoimintaa suola häiritsi. Vokkelossakin jarrut aina rupesivat toimimaan 2-3 pumppauksen jälkeen. Loskakelillä jaruttaessa oli villi tunne kun ei koskaan tiennyt mikä jarrusita toimisi normaalisti ja mitkä eivät. Auto saattoi loskakelillä jarrutettaessa puoltaa voimakkaasti kunnosaolleista ABSeista huolimatta.

onko toyotassa "oikeesti silmä",
        ei ainakaan muissa,
        joskus useita vuisia aiemmin, häiritsi jarruja ja monia muitakin paikkoja,

"suolan sähköä johtavuus, yhdessä vesipisaran kanssa".

Kun tuo suolainen vesipisara "tipahti",
        toimi kaikki taasen hyvin.

• corolla05_

Minäkin olen tuollaista käyttäytymistä havainnut, en tosin loskassa, vaan ns. pääkallokelillä. Ensimmäiseen risteykseen tullessa aamulla jarrupoljin on ihan kova, eikä jarrut ottaneet kuin ehkä sen 10% normaalista..Toisella polkaisulla tehoa oli jo 50% ja kolmannella jarrutusteho oli täysi.

Ajattelin silloin, että olin vaan niin aamupöpperöinen, että en huomannut ABS:n toimintaa ja alla olisi vain ollut liukasta. Mutta nyt kun muillakin on vastaavaa havaittu, niin juuri tätä toiminnallisuutta tämä siis oli. Esiintynyt vasta kuitenkin yhden kerran.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3839
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3215
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2827
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2510
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2460
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2398
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2387
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2334
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2326
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2090
    Aihe